Pikaohjeita kaipailisin, kun pitäisi ränneistä tulevalle sadevedelle tehdä poistoputket. Erillistä sadevesiviemärisysteemiä ei ole, eli pitäisi siis kait putkilla vetää kauemmas rakennuksesta... Tarvitaan(ko) sadevesikaivo, sadevesiputki (110mm?), kuinka kauas rakennuksesta, kuinka syvään, millainen lopetus (jostain luin kivirykelmästä), kaltevuus???
Eli kaikki vihjeet tarpeen, kiitti!
sadevesi poisto
6
6195
Vastaukset
- Juuso
Riippuu maaperästä. Jos hyvin vettä läpäisevä, niin riittää kun laitat sadevesikaivon ränniin päähän ja vedät 110 putket vähintään 3 metrin päähän maasta ja teet riittävän suuren kivipesän. Näin me tehtiin n. 7 vuotta sitten ja hyvin on toiminut. Kaltevuudeksi riittää että viettää alaspäin koko matkalla.
- betonikourut
toimii parhaiten eikä jäädy! Laita se kolme metriä niitä.
- konnari, rakenne
ovat ennenpitkää täynnä moskaa ja talvella jäätä. Vaativat siis toimiakseen jatkuvaa kunnossapitoa.
- duunari2
on vetää aluksi vaikka 3 metriä umpiputkella ja siihen perään vaikka 5 metriä salaojaputkea niin ei tarvi rakennella kivipesiä. Tämä tosin toimii vain jos maaperä on hiekkaista tai muuten hyvin vettä imevää.
- ja utelias
Upotetaanko se 110 putki maahan, miten syvälle? Oliko sen putken pituus vähintään 3 metriä? _Entä kivipesä, maan alleko? Ja paljonko kiviä noin? Meilläkin sama homma edessä, vanhan talon pihalla.
- duunari2
ja utelias kirjoitti:
Upotetaanko se 110 putki maahan, miten syvälle? Oliko sen putken pituus vähintään 3 metriä? _Entä kivipesä, maan alleko? Ja paljonko kiviä noin? Meilläkin sama homma edessä, vanhan talon pihalla.
n. 50 - 100 cm pinnasta on sopiva korkeus, riippu hieman maaperästä siinä kohtaa. Vähintään tuo 3 metriä sillä maaperänkin tulisi laskea vähintään 15 cm 3 metrin matkalla.
Kivipesä tehdään kanssa maan alle katso linkki http://www.nba.fi/tiedostot/9765c60a.pdf ja sivu 23.
Kivipesän tilalle voi tehdä myös sadevesikaivon esim. betonisista kaivonrenkaista, alimmaiseksi pohjallinen rengas ja ylimpään ylivuoto reikä mihin laittaa salaojaputken ja kieputtaa sen vaikka kaivon ympärille. Kaivosta saa ilmaista kasteluvettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187