Pitkään jatkunut pänsärky

täälläkö viimeinen toivo?

Olen jo vuosia kärsinyt kovasta päänsärystä ja eri lääkäreitä kulkenut läpi. Pysyvää apua en ole vaivaani saanut, uusia lääkkeitä vain kerta toisensa jälkeen. Olen kokeillut kipulääkkeitä (Brufen Retard, Panacod, Celebra ym.), Imigrania, Specicoria, Triptyliä ja nyt viimeisin lääke on Noritren. Päästä on 2 kertaa otettu CT-kuvat (toisella kertaa varjoaineen kanssa), mutta niistä ei löytynyt syytä. Lisäski selviän noista testeistä (seiso silmät kiinni ja kosketa nenääsi yms) puhtain paperein. Niska- hartiaseutu on suht ok, purenta hieman pielessä muttei niin huono että se selittäisi jatkuvan kivun, samoin näkö suht ok. Nämä edellä mainitut seikat olen tarkistuttanut asiantuntijoilla (hammaslääkäri jne.).

Ongelmani on jopa 10päivää jatkuva kipu päässä. Kipu tuntuu syvällä pään sisällä ja on jyskyttävää/hakkaavaa. Kipu on aina samassa kohdassa päätä (vasemmalla puolella, etuneljännes)ja kipu pahenee iltaa kohden. Paikallaan makaaminen hiljaisuudessa auttaa, mutta heti liikkeelle lähtiessä alkaa kipu uudestaan. Pahimmillaan kipu on todella kovaa ja estää normaalin elämän. Muutaman kerran olen aivan luhistunut kovan kivun takia (en menettänyt tajua). CT-kuvauksen jälkeen on alkanut vasemman korvan takana yläviistoon nykimään päätä. Se on melkein kuin elohiiri silmässä paitsi voimakkaamman tuntoinen. Nykimisen tuntee myös toinen ihmisen, joka panee kätensä siihen kohtaan eli se ei ole vain minun kuvittelua. Toisinaan myös kasvojen alueella, etenkin nenänvarressa tuntuu puutumista oikealla puolella. Myös huimausta esiintyy ja kaatumisen tunnetta vaikka en todellisuudessa kaadu ollenkaan. Toisinaan tulee myös sellaisia sekunnin murto-osan mittaisia katkoksia. Aivan kuin kävisi virrat pois päältä hetkeksi. Pahoinvointia ei juurikaan ole eikä silmät ole valonarat.

Lääkäreiltä en siis ole pysyvää apua saanut ja nyt Noritrenilla kipu on pysynyt suht siedettävänä. Onko muilla ollut vastaavanlaisia tuntemuksia ja miten olette niistä selvinneet? En haluaisi syödä loppueläämääni lääkkeitä. Muuten olen peruterve kolmekymppiä ja risat ikäinen, ja kilpirauhasen vajaatoimintaa syön lääkkeitä. Verikokeista on otettu ne rutiinikokeet ja kaikki on on ollut normaalia.

7

3171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi monista

Kerroit Ct-kuvista,mutta sinuna minä pyytäisin ottamaan Mri-kuvat,josta voisi tarkemmin erottua jotain.Itselläni saman laisia vaivoja oli....kävin lääke litanian läpi....vasta kun tajunta alkoi heittää pääsin Mri-kuviin,minulta löytyi syyksi ACM1,eli pikkuaivojen työntyminen osaksi kaularankaa.....Toivon sinulle kaikke hyvää...asioilla on tapana järjestyä.

• ---

Kertoiko lääkärisi näkyikö sinun vaivasi CT-kuvissa vaiko vain tarkemmassa mri:ssä? Siihen magneetittikuvaukseen minäkin olisin halunnut, mutta keskussairaalan neurologin mielestä tämä asia on heidän osaltaan loppuunkäsitelty. Yksityiseen minulla ei ole millään varaa.

Mitä kaikkia oireita sinulla oli/on? Onko vaivasi saatu parannettua? Mitä lääkkeitä käytät?

Hassua, mutta helpottaa kuulla että kohtalontovereita löytyy. Itse olen tuntenut jo itseni niin tyhmäksi kun lääkäriltä toiselle kuljen eikä apua tule, uusia lääkkeitä kyllä. Usein olen myös kokenut niin, että minua ei uskota, kuinka kauheaa kipu voi pahimmillaan olla. Joskus aivan hävettää lääkärissä alkaa taas puhumaan päänsärystä.

• Yksi monista
        --- kirjoitti:

Kertoiko lääkärisi näkyikö sinun vaivasi CT-kuvissa vaiko vain tarkemmassa mri:ssä? Siihen magneetittikuvaukseen minäkin olisin halunnut, mutta keskussairaalan neurologin mielestä tämä asia on heidän osaltaan loppuunkäsitelty. Yksityiseen minulla ei ole millään varaa.

Mitä kaikkia oireita sinulla oli/on? Onko vaivasi saatu parannettua? Mitä lääkkeitä käytät?

Hassua, mutta helpottaa kuulla että kohtalontovereita löytyy. Itse olen tuntenut jo itseni niin tyhmäksi kun lääkäriltä toiselle kuljen eikä apua tule, uusia lääkkeitä kyllä. Usein olen myös kokenut niin, että minua ei uskota, kuinka kauheaa kipu voi pahimmillaan olla. Joskus aivan hävettää lääkärissä alkaa taas puhumaan päänsärystä.

Hei!
        Menin ampulanssilla keskussairaalaan,otettiin Ct-kuvat,ei löytynyt mitään.Sanottiin niskojen vain olevan jumissa.

Kuukauden päästä uudesti ampulanssilla sairaalaan,Mri kuvat selkärangasta ja päästä,löytyi Arnold Chiari1 Malformaatio.
        ACM1 .Sanottiin patolookiseksi löydökseksi...jätettiin asiat levälleen,sen jälkeen ei mitään vastaanottoa.Itkin ja tappelin aikaa samaan keskussairaalaan,pääsin pikaiselle ajalle neurokirurgin juttusille,näppärän sihteerin avulla.
        Tämä neurokirurgi, teki sormi nenänpäähän testin.Se onnistu ja minut viskattiin ulos.Käskettiin unohtaa kaikki ja mennä työhön.Olin todella kovissa tuskissa silloinki,en pystynyt edes istumaan.Jalat petti alta kävellessä.

Oireita ollu valtavasti.Esim. Vasenpuoli päästä tuskasen kipee välissä turra.Kosketus aisti toimii mutta tunto vajaa.Vasen jalka ja lonkka toimii, kun sattuu.Selkää kipuaa joka paikasta.Niska-hartia seutu on todella jumissa ja liikerajoituksia on tullut vasempaan puoleen.Puristaa ja on hermosärkyy.
        Pää on jatkuvasti kipeä,silmät toimii huonosti,päätä ei kestä liikutella paljon,seurauksena on huimauksen ja tajunnan tason heikkenenminen.Tulee hidastusvaihe päälle,kävely on kuin avaruudessa leijumista .
        Korvia voi kivuta kuin puukko työntyis syvälle.Kuulo on yliherkkä,äänet laukasee kipua.Päässä on paineen tunnetta.Näitä on niin paljon etti pysty kaikke edes selostaan.
        Kuukautisvaivat ihan mahottomat.
        Virtsavaivoja on ollut aina...nyt on kuin tulehus oireet,mutta ei ole tulehusta.
        Leikattu minut on,eli laajennettu kallonpohjan reikää ja ylimmästä niskanikamasta poistettu luuta.Näin pikkuaivojen pullistuma kaularankaan sai lisää tilaa ja ydinjatketta ei paina niin paljon.Se niinkuin auttoikin pahimpii pääkipuihin.Pahin kiputunne on takaraivolla,kuin rautakanki työntyis päälaesta ulos.

Mutta nyt olen työkyvyttömänä.Kuljen kerjäämässä jatkoa aina puolivuosittain....se tuntuu pahalta,mutta sairauteni harvinaisuus vaikuttaa siihen ettei lääkärit tahdo ymmärtää minua.
        Masennukseen liitetään näitä oireita...tietnki.Nyt syön masennuslääkettä ja se ei kyllä ole oloani auttanut yhtään,ainoastaan itkeminen on jäänyt vähemmälle.
        Tämä sairaus on mukana koko elämän...se etenee omalla tahdilla,mutta tämän kanssa pärjää,kun ei istu pitkään ,ei siivoa,ei haravoitte,ei aja pyörällä,ei pese ikkunoita,ei lapa pyykkejä,ei liikuta yleensäkkään käsiä liikaa tai jalkoja.Ei lue ei katso vilistäviä elokuvia.Ei juttele liian kovasti,eikä istu paljoo tietokoneella...Niskan asento on se tärkein.....ja silmien käyttö.Mustat lasit päässä ulkona aina...Pitää ottaa päiväkerrallaan,tehdä vain pienimpiä askareita ilman paniikkia ja hoppua.Omassa tahdissa.
        Minua auttaa kotitöissä oma oma perhe.

Tuo uskottavuus kysymys...minulla ollut samoja ongelmia,ettei tule ymmärretyksi ja uskotuksi.Enää en jaksa edes miettiä sellaisia,ja onhan minulla löytynyt syy kaikkeen.
        Ja se häpeän tunne, kun kertoo aina vaan omista kivuista uudesti ja uudesti.Se tuntuu juuri noin kuin sanoit.Mutta sen neuvon sinulle nyt annan.
        Älä oleta lääkärien tietävän automaattisesti vaivojasi,vaikka ne olisi kirjattu ylös,parasta on jaksaa aina vain uudesti ja uudesti selostaa ,jos vain voimia on.
        Itse tein kirjallisen luettelon vaivoista,kun puhuminen oli jo vaikeeta.
        Jos et muuten saa apua ,tilaa ampulanssi kotiin kipujen kovissa vaiheissa...silloin heidän on pakko tutkia uudesti ja pääset Mri kuviin.
        Toivon sulle kaikkea hyvää ja että pääset kivuista eroon.Ymmärrän todella miltä sinusta tuntuu.
        Olen ollut hoitoalalla työssä ja minulla on selvästi tarve auttaa lähimmäisiä edes näin tiedon jakajana.
        Toivon että sinulta löytyy inhimillinen tekijä,ei tätä samaa kuin minulla.Tähän vaivaan ei ole lääkettä,vain lepo ja stressitön elämä.
        Paljon jäi kertomatta nyt ...kysele lisää jos osaan neuvoa.
        Niin minä menin yksityisenkautta,mutta leikkaukseen pääsin yliopistolliseensairaalaan ihan kunnallisenhoidon piiriin.Koska olin hakenut apua sitä kautta ensin,mutten ollut sitä saanut.

Kaunista päivänjatkoa sinulle ja voimia.

• mri yksityisellä
        --- kirjoitti:

Tyypillistä julkista terveydenhuolto: aloitetaan siitä helpoimmasta vaihtoehdosta ja pidetään lääkärikierteessä vaikka puoli vuotta. Tutkimuksia ei tarvitse tehdä, antaa potilaan sitten vaikka kuolla jos on vakava tauti. Jos taas ei ole niin kaikkihan on hyvin.

Kyllä vihaksi pistää jo tuo julkinen terveydenhoito. Ei huvita edes verikokeita mennä sinne enää otattamaan, kun viesti on se, että et saa olla vakavasti sairas. Jos olet, sinua ei hoideta millään lailla eikä edes tutkita kunnolla.

Kyllä tutkimuksiin pääsee vaikka heti, jos vain rahaa löytyy. Jos on omasta mielestä hengenhätä niin kannattaa valita se lyhyin, mutta kallis tie eli yksityinen. Vaikka lainaa rahat pään kuvauksiin joltain ym. ja maksaa sitten takaisin, kun tulee kuntoon.

• alkuperäinen kipuilija
        Yksi monista kirjoitti:

Hei!
        Menin ampulanssilla keskussairaalaan,otettiin Ct-kuvat,ei löytynyt mitään.Sanottiin niskojen vain olevan jumissa.

Kuukauden päästä uudesti ampulanssilla sairaalaan,Mri kuvat selkärangasta ja päästä,löytyi Arnold Chiari1 Malformaatio.
        ACM1 .Sanottiin patolookiseksi löydökseksi...jätettiin asiat levälleen,sen jälkeen ei mitään vastaanottoa.Itkin ja tappelin aikaa samaan keskussairaalaan,pääsin pikaiselle ajalle neurokirurgin juttusille,näppärän sihteerin avulla.
        Tämä neurokirurgi, teki sormi nenänpäähän testin.Se onnistu ja minut viskattiin ulos.Käskettiin unohtaa kaikki ja mennä työhön.Olin todella kovissa tuskissa silloinki,en pystynyt edes istumaan.Jalat petti alta kävellessä.

Oireita ollu valtavasti.Esim. Vasenpuoli päästä tuskasen kipee välissä turra.Kosketus aisti toimii mutta tunto vajaa.Vasen jalka ja lonkka toimii, kun sattuu.Selkää kipuaa joka paikasta.Niska-hartia seutu on todella jumissa ja liikerajoituksia on tullut vasempaan puoleen.Puristaa ja on hermosärkyy.
        Pää on jatkuvasti kipeä,silmät toimii huonosti,päätä ei kestä liikutella paljon,seurauksena on huimauksen ja tajunnan tason heikkenenminen.Tulee hidastusvaihe päälle,kävely on kuin avaruudessa leijumista .
        Korvia voi kivuta kuin puukko työntyis syvälle.Kuulo on yliherkkä,äänet laukasee kipua.Päässä on paineen tunnetta.Näitä on niin paljon etti pysty kaikke edes selostaan.
        Kuukautisvaivat ihan mahottomat.
        Virtsavaivoja on ollut aina...nyt on kuin tulehus oireet,mutta ei ole tulehusta.
        Leikattu minut on,eli laajennettu kallonpohjan reikää ja ylimmästä niskanikamasta poistettu luuta.Näin pikkuaivojen pullistuma kaularankaan sai lisää tilaa ja ydinjatketta ei paina niin paljon.Se niinkuin auttoikin pahimpii pääkipuihin.Pahin kiputunne on takaraivolla,kuin rautakanki työntyis päälaesta ulos.

Mutta nyt olen työkyvyttömänä.Kuljen kerjäämässä jatkoa aina puolivuosittain....se tuntuu pahalta,mutta sairauteni harvinaisuus vaikuttaa siihen ettei lääkärit tahdo ymmärtää minua.
        Masennukseen liitetään näitä oireita...tietnki.Nyt syön masennuslääkettä ja se ei kyllä ole oloani auttanut yhtään,ainoastaan itkeminen on jäänyt vähemmälle.
        Tämä sairaus on mukana koko elämän...se etenee omalla tahdilla,mutta tämän kanssa pärjää,kun ei istu pitkään ,ei siivoa,ei haravoitte,ei aja pyörällä,ei pese ikkunoita,ei lapa pyykkejä,ei liikuta yleensäkkään käsiä liikaa tai jalkoja.Ei lue ei katso vilistäviä elokuvia.Ei juttele liian kovasti,eikä istu paljoo tietokoneella...Niskan asento on se tärkein.....ja silmien käyttö.Mustat lasit päässä ulkona aina...Pitää ottaa päiväkerrallaan,tehdä vain pienimpiä askareita ilman paniikkia ja hoppua.Omassa tahdissa.
        Minua auttaa kotitöissä oma oma perhe.

Tuo uskottavuus kysymys...minulla ollut samoja ongelmia,ettei tule ymmärretyksi ja uskotuksi.Enää en jaksa edes miettiä sellaisia,ja onhan minulla löytynyt syy kaikkeen.
        Ja se häpeän tunne, kun kertoo aina vaan omista kivuista uudesti ja uudesti.Se tuntuu juuri noin kuin sanoit.Mutta sen neuvon sinulle nyt annan.
        Älä oleta lääkärien tietävän automaattisesti vaivojasi,vaikka ne olisi kirjattu ylös,parasta on jaksaa aina vain uudesti ja uudesti selostaa ,jos vain voimia on.
        Itse tein kirjallisen luettelon vaivoista,kun puhuminen oli jo vaikeeta.
        Jos et muuten saa apua ,tilaa ampulanssi kotiin kipujen kovissa vaiheissa...silloin heidän on pakko tutkia uudesti ja pääset Mri kuviin.
        Toivon sulle kaikkea hyvää ja että pääset kivuista eroon.Ymmärrän todella miltä sinusta tuntuu.
        Olen ollut hoitoalalla työssä ja minulla on selvästi tarve auttaa lähimmäisiä edes näin tiedon jakajana.
        Toivon että sinulta löytyy inhimillinen tekijä,ei tätä samaa kuin minulla.Tähän vaivaan ei ole lääkettä,vain lepo ja stressitön elämä.
        Paljon jäi kertomatta nyt ...kysele lisää jos osaan neuvoa.
        Niin minä menin yksityisenkautta,mutta leikkaukseen pääsin yliopistolliseensairaalaan ihan kunnallisenhoidon piiriin.Koska olin hakenut apua sitä kautta ensin,mutten ollut sitä saanut.

Kaunista päivänjatkoa sinulle ja voimia.

Enpä ole muuten aikaisemmin osannut yhdistää noita virtsavaivoja päähäni. Itselläni on jo vuosia ollut tuntemuksia kuin olisi virtsatietulehdus. Näytteet ovat kuitenkin olleet negatiivisia ja vaiva on kestänyt päivästa kolmeen päivään ja kadonnut itsestään. Kunnes taas sitten alkaa armoton vessassa laukkaaminen ja kauhea kipuilu.

Niska/hartia-seutua on minunkin päänsärystä syytetty. Tee venytyksiä, sauvakävele ja käy hieronnassa... Erikoistuva lääkäri sanoi kyllä, että päänsärky vaikuttaa epätyypilliselta jännityspäänsäryltä ja epätyypilliseltä migreenilta. Siis jonkinsortin sekasotku päässä. Neurologian ylilääkäri sanoi, että päässä kaikki hyvin, liiku ja jumppaa niska/hartia-seutua. Siinä kaikki. Mies otti takakenoasennon ja laittoi kädet niskan taakse ja tuijotti enkö jo älyä lähteä tuhlaamasta kallista aikaansa. Tässä vaiheessa aloin itkemään. En saanut sanaakaan suusta. Oli niin helvetin epätoivoinen olo. En saa siis sieltäkään apua. Itkuuni ylilääkäri sanoi, että yleensä potilaat ovat onnellisia siitä ettei mitään löydy... Itse olin vain epätoivoinen.

Itse olen aina ollut sitä mieltä ettei niska/hartiaseutu selitä näin kovaa kipua. Lisäksi uskon itse tuntevani niska/hartia-tilanteeni. Ylilääkäri sanoi, että valtaosa päänsärystä johtuu niska/hartia-seudusta ja sillä on kait helpointa laittaa minunkin päänsärkyni sen piikkiin. Sinulla vastaajalla oli kovaa korvakipua ja minulla on puolestaan kauheaa silmäkipua. Toisessa silmässä tuntuu pistävää kovaa kipua toisinaan. Tuntuu kuin terävää neulaa työnnettäisiin silmän läpi sisältä päästä ulospäin. Mitään takaraivo-kipua minulla ei ole eikä selkä- tai lonkkavaivoja. Päässä tuntuu kuitenkin painetta ja tuntuu kuin olisi pakko käsillä pidellä päätä kasassa. Pää siis tuntuu räjähtävän ihan kirjaimellisesti.

Ja todellakin, tuo uskottavuus ongelma on joskus jopa pahempaa kuin itse kivun kanssa eläminen. En haluaisi leimautua luulosairairaaksi huomionkerjääjäksi. Synkimpinä hetkinä olen ajatellut vaikka mitä kauheuksia, jotta kipu vain lakkaisi. Tilannetta ei helpota se, että olen pienen pojan yh-ä. Minun on päivittäin selvittävä kodin askareista ja harrastettava pojan kanssa. Vaikka olisi kuinka kova kipukohtaus, on pystyttävä toimimaan.

Tulipa taas pitkä tilitys. Olen vaan nyt niin onnellinen, että saan purkaa tätä tuskaa jonnekkin. Lääkäreistä olen saanut tarpeekseni. Seuraavan kerran kun joku yrittää minulle teettää niitä "seiso silmät kiinni ja kosketa peukololla jokaista sormea" alan todennäköisesti huutamaan :/

Jos joku/jotkut vielä haluaa kommentoida, niin tehkää niin ihmeessä. Vaikka kirjoittaminen ei kipua poistakkaan, tuntuu niin hyvältä saada tukea vaikeaa tilanteeseen. Hyvää kevättä kaikille.

• alkuperäinen kipuilija
        mri yksityisellä kirjoitti:

Tyypillistä julkista terveydenhuolto: aloitetaan siitä helpoimmasta vaihtoehdosta ja pidetään lääkärikierteessä vaikka puoli vuotta. Tutkimuksia ei tarvitse tehdä, antaa potilaan sitten vaikka kuolla jos on vakava tauti. Jos taas ei ole niin kaikkihan on hyvin.

Kyllä vihaksi pistää jo tuo julkinen terveydenhoito. Ei huvita edes verikokeita mennä sinne enää otattamaan, kun viesti on se, että et saa olla vakavasti sairas. Jos olet, sinua ei hoideta millään lailla eikä edes tutkita kunnolla.

Kyllä tutkimuksiin pääsee vaikka heti, jos vain rahaa löytyy. Jos on omasta mielestä hengenhätä niin kannattaa valita se lyhyin, mutta kallis tie eli yksityinen. Vaikka lainaa rahat pään kuvauksiin joltain ym. ja maksaa sitten takaisin, kun tulee kuntoon.

tk-lääkärin lausahdus kun kerjäsin keskussairaalan neurologian osastolle pääsyä. Tk-lääkäri sanoi ettei siellä päässä mitään kasvainta ole. Jos olisi niin se olisi jo liian myöhäistä tehdä mitää (eli olisin kait jo kuollut). Ihan hyvä lausahdus niitten kaikkien vuosien jälkeen, kun olen kerta toisensa jälkeen pyytänyt jatkotutkimuksia... Uutta särkylääkettä vaan peliin. Ja kaikki lääkärit vetosivat siihen, että vuonna 2000 päivystystyönä otetut CT-kuvat olivat normaalit. Silloin ei käytetty edes varjoainetta (en tiedä johtuiko raskaudesta). Jännityspäänsärkynä sekin episodi kuitattiin kun olin kolme päivää maannut sängyssä kykenemättä liikkumaan kovan kivun vuoksi ja mikään ei pysynyt sisällä. No onneksi edes sairaalassa sain suoraan suoneen ravintoliuosta.

• paskapalvelun takia?
        alkuperäinen kipuilija kirjoitti:

tk-lääkärin lausahdus kun kerjäsin keskussairaalan neurologian osastolle pääsyä. Tk-lääkäri sanoi ettei siellä päässä mitään kasvainta ole. Jos olisi niin se olisi jo liian myöhäistä tehdä mitää (eli olisin kait jo kuollut). Ihan hyvä lausahdus niitten kaikkien vuosien jälkeen, kun olen kerta toisensa jälkeen pyytänyt jatkotutkimuksia... Uutta särkylääkettä vaan peliin. Ja kaikki lääkärit vetosivat siihen, että vuonna 2000 päivystystyönä otetut CT-kuvat olivat normaalit. Silloin ei käytetty edes varjoainetta (en tiedä johtuiko raskaudesta). Jännityspäänsärkynä sekin episodi kuitattiin kun olin kolme päivää maannut sängyssä kykenemättä liikkumaan kovan kivun vuoksi ja mikään ei pysynyt sisällä. No onneksi edes sairaalassa sain suoraan suoneen ravintoliuosta.

Pitäis saada veroprosentit äkkiä alaspäin. Kun kerran joutuu joka tapauksessa menemään yksityiselle, jos haluaa oikeata tutkimusta ja hoitoa. Verot vaan alas, kun ei arvauskeskuksista saa apua hätäänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      109
      4286
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3496
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3350
    4. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      25
      3249
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3242
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2916
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2797
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2569
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2472
    Aihe