Kanin elinikä

mt-tre

Miten on, kuinka pitkään yleensä kanit elävät? Olen aina ollut siinä luulossa ja jostain myös aikoinani muistaaksi luin että noin 6 vuotta elävät kanit keskimäärin. Voin olla kyllä hyvinkin väärässä. Silti lueskelin tässä kaneista juttua ja täällä joskus tullut vastaan että kani elänyt 12 vuotiaaksi ja toisella palstalla tuli vastaan että 11 vuotiaaksi asti on kani elänyt. Nämä taitavat kuitenkin olla aikamoisia poikkeustapauksia eikö?

Kivahan se on jos kani elää tosiaan niin kauan mutta jotenkin epäilyttää onko se elämä enää viimeisinä vuosina kovinkaan laadukasta.

http://www.kookas.fi/forum/thread/11822

23

9972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisbet

      pienet kanirodut voivat hyvinkin elää kymmenisen vuotta, suuremmat rodut elää noin 5v. mutta siis on niitä 14-vuotiaitakin elossa.

      • öö::ÖÖ

        minun tutun kani on nyt jo kuollut, oli joku risteytys, mutta eli 15 vuotiaaksi!


    • suski87

      Kääpiörotuiset kanit sekä kääpiöristeytykset saatavat elää jopa yli 10 vuotta, eikä tuo 12-vuottakaan mikään mahdottomuus ole. Jättirodut kuolevat usein jo n. 5-vuotiaina. Tuo n. 6-7 -vuotta lienee melko tavallinen keskikokoisilla risteytyksillä. Toki kanin koon ohella vaikuttavat myös geenit, eläimen hoito & ruokavalio, pysyykö se terveenä jne.

    • kaninomistaja

      Riippuu täysin rodusta. Pienemmät rodut elävät kauemmin, ja niiden elinikä on 10-15 vuotta eli vähän kuten koirillakin. Tuo 12-vuotta on täysin normaali ikä, mikäli kyseessä on ollut kääpiörotuihin kuuluva kani (esim. leijonanharjas, hermeliini, kääpiöluppa jne...)

    • Minä!

      Kuinkahan auan kääpiölupat eläisivät? kaverillani oli sellainen ja eli vain 5- vuotiaaksi?

    • Pupunen ♥♥

      Minulla on kaksi kania. Toinen kanini on ainakin yli 5 vuotta tänään se makasi elottoman näköisenä häkissään menin katsomaan ja ruokkimaan hän heräsi ja juoksi taas tavallisesti. Ehdin jo pelästyä että se on kuollut! ;( Toinen taas on juuri ja juuri yksi otin sen viime kesänä. Mutta kanien keski ikä on 5-7v. PS. Kanini on maatiais kaneja ja elävät kesät- ja talvet ulkona he rakastavat juoksemista! Muistakaa antaa kanienne olla ulkona varsinkin kesäsin.

    • oiskohan jokunen 4-8 vuotta? :)

    • pupupupu

      Kyllähän se niin paljon yksilöstä riippuu. Mulla on tosin ollut vain kääpiökaneja, luppia, leijonaharjkasia, hermeliinejä ja risteytyksiä. Vanhin herra on nyt 7-vuotias leijonaharjas. 5-vuotiaaksi eli hermuneiti, joka oli mennyt syömään muovia eikä voitu auttaa ;(.

    • chocolatecafeeeeeeee

      Kääpiöluppien elinikä riippuu yleensä hoitotavasta - öö::ÖÖ, kaverisi ei varmaan hoitanut kaniaan tarpeeksi hyvin vai oliko syynä mahd. perinnöllinen sairaus?

    • kani+

      Mulla on hermeliini, jonka sain 5 vuotiaana, ja on mulla edelleen. Se täyttää kohta 10 vuotta, ja on vielä ihan hyvässä kunnossa.

    • kanilover

      kääpiökanit, esim kääpiölupat voivat elää jopa 10v ja siitä ylöspäin tietääkseni.

    • Neponen on mun!

      En ole mikään kaniasiantuntija, mutta olen lukenut että kanit elävät usein n.6-9 vuotta.
      Mutta voivat ne varmaan kauemminkin elää:)

    • minä tyttö

      minulla on 2 kania, siskokset. kohta varmaan 5w. ja oikein loisto kunnossa.
      se on enimmäkseen siitä hoidosta ja kanin koosta kyse.

    • kanin omistaja

      Minun kani täyttää tänä vuonna elokuussa 11 vuotta, mutta ei välttämättä elä enään siihen saakka, sillä kanilla on harmaa kaihi.... :(

    • puppeli18

      moikka!

      meille on tulos ranskanluppa paljonko ne syö?

    • puppeli18

      ja mitä ne syö?
      syöks ne samaa ruokaa kun muutkin kani rodut vai pitääkö antaa jotain tiettyä ruokaa?

    • Ihan samaa, paitsi toki enemmän :) Eli pääruokana heinää, ja lisukkeena pellettiä ja kasviksia.

      • puppeli18

        okei,kiitti

        mul on KANIT osoissa otsikkona:

        ranskanlupan virikkeitä!

        käykää ihmees lukemas ja vastailkaa(:


    • puppeli18

      ja mä oon siel nimel RaNsKiS18 ET KÄYKÄÄ LUKEMAS!!(:

    • Pupufani

      Olen itse kuullut, että ne elävät yleensä 5 - 15 vuotiaaksi rodusta riippuen. Pienemmät kanit kylläkin elävät kauvemmin.

    • tassub

      Minun kanini eli noin 5-6vjotta sitten aamulla se makasi liikkumattomana maassa ja huusi minä nostin sen sieltä ja ei mennyt kauaakaan nii se ei enään hengittänyt voisiko joku kertoa syyn tähän

    • Anonyymi

      Jotkut tyttö kanit eivät tule toimeen keskenään. Esimerkiksi meillä oli ennen kaksi kania mutta ei enää kuin ne ei tullut toimeen.

    • Anonyymi

      Mellä eli 3 vuotiaaksi, kun juhannusjuhlissa se krillattiin.

      Mä sanoin ensin etten syö sitä mutta oli se hyvää sinapin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3319
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3150
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      39
      2634
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2042
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      311
      1853
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1745
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      127
      1407
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1251
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe