Miten on, kuinka pitkään yleensä kanit elävät? Olen aina ollut siinä luulossa ja jostain myös aikoinani muistaaksi luin että noin 6 vuotta elävät kanit keskimäärin. Voin olla kyllä hyvinkin väärässä. Silti lueskelin tässä kaneista juttua ja täällä joskus tullut vastaan että kani elänyt 12 vuotiaaksi ja toisella palstalla tuli vastaan että 11 vuotiaaksi asti on kani elänyt. Nämä taitavat kuitenkin olla aikamoisia poikkeustapauksia eikö?
Kivahan se on jos kani elää tosiaan niin kauan mutta jotenkin epäilyttää onko se elämä enää viimeisinä vuosina kovinkaan laadukasta.
http://www.kookas.fi/forum/thread/11822
Kanin elinikä
23
10593
Vastaukset
- Lisbet
pienet kanirodut voivat hyvinkin elää kymmenisen vuotta, suuremmat rodut elää noin 5v. mutta siis on niitä 14-vuotiaitakin elossa.
- öö::ÖÖ
minun tutun kani on nyt jo kuollut, oli joku risteytys, mutta eli 15 vuotiaaksi!
- suski87
Kääpiörotuiset kanit sekä kääpiöristeytykset saatavat elää jopa yli 10 vuotta, eikä tuo 12-vuottakaan mikään mahdottomuus ole. Jättirodut kuolevat usein jo n. 5-vuotiaina. Tuo n. 6-7 -vuotta lienee melko tavallinen keskikokoisilla risteytyksillä. Toki kanin koon ohella vaikuttavat myös geenit, eläimen hoito & ruokavalio, pysyykö se terveenä jne.
- kaninomistaja
Riippuu täysin rodusta. Pienemmät rodut elävät kauemmin, ja niiden elinikä on 10-15 vuotta eli vähän kuten koirillakin. Tuo 12-vuotta on täysin normaali ikä, mikäli kyseessä on ollut kääpiörotuihin kuuluva kani (esim. leijonanharjas, hermeliini, kääpiöluppa jne...)
- Minä!
Kuinkahan auan kääpiölupat eläisivät? kaverillani oli sellainen ja eli vain 5- vuotiaaksi?
- Pupunen ♥♥
Minulla on kaksi kania. Toinen kanini on ainakin yli 5 vuotta tänään se makasi elottoman näköisenä häkissään menin katsomaan ja ruokkimaan hän heräsi ja juoksi taas tavallisesti. Ehdin jo pelästyä että se on kuollut! ;( Toinen taas on juuri ja juuri yksi otin sen viime kesänä. Mutta kanien keski ikä on 5-7v. PS. Kanini on maatiais kaneja ja elävät kesät- ja talvet ulkona he rakastavat juoksemista! Muistakaa antaa kanienne olla ulkona varsinkin kesäsin.
oiskohan jokunen 4-8 vuotta? :)
- pupupupu
Kyllähän se niin paljon yksilöstä riippuu. Mulla on tosin ollut vain kääpiökaneja, luppia, leijonaharjkasia, hermeliinejä ja risteytyksiä. Vanhin herra on nyt 7-vuotias leijonaharjas. 5-vuotiaaksi eli hermuneiti, joka oli mennyt syömään muovia eikä voitu auttaa ;(.
- chocolatecafeeeeeeee
Kääpiöluppien elinikä riippuu yleensä hoitotavasta - öö::ÖÖ, kaverisi ei varmaan hoitanut kaniaan tarpeeksi hyvin vai oliko syynä mahd. perinnöllinen sairaus?
- kani+
Mulla on hermeliini, jonka sain 5 vuotiaana, ja on mulla edelleen. Se täyttää kohta 10 vuotta, ja on vielä ihan hyvässä kunnossa.
- kanilover
kääpiökanit, esim kääpiölupat voivat elää jopa 10v ja siitä ylöspäin tietääkseni.
- Neponen on mun!
En ole mikään kaniasiantuntija, mutta olen lukenut että kanit elävät usein n.6-9 vuotta.
Mutta voivat ne varmaan kauemminkin elää:) - minä tyttö
minulla on 2 kania, siskokset. kohta varmaan 5w. ja oikein loisto kunnossa.
se on enimmäkseen siitä hoidosta ja kanin koosta kyse. - kanin omistaja
Minun kani täyttää tänä vuonna elokuussa 11 vuotta, mutta ei välttämättä elä enään siihen saakka, sillä kanilla on harmaa kaihi.... :(
- puppeli18
moikka!
meille on tulos ranskanluppa paljonko ne syö? - puppeli18
ja mitä ne syö?
syöks ne samaa ruokaa kun muutkin kani rodut vai pitääkö antaa jotain tiettyä ruokaa? Ihan samaa, paitsi toki enemmän :) Eli pääruokana heinää, ja lisukkeena pellettiä ja kasviksia.
- puppeli18
okei,kiitti
mul on KANIT osoissa otsikkona:
ranskanlupan virikkeitä!
käykää ihmees lukemas ja vastailkaa(:
- puppeli18
ja mä oon siel nimel RaNsKiS18 ET KÄYKÄÄ LUKEMAS!!(:
- Pupufani
Olen itse kuullut, että ne elävät yleensä 5 - 15 vuotiaaksi rodusta riippuen. Pienemmät kanit kylläkin elävät kauvemmin.
- tassub
Minun kanini eli noin 5-6vjotta sitten aamulla se makasi liikkumattomana maassa ja huusi minä nostin sen sieltä ja ei mennyt kauaakaan nii se ei enään hengittänyt voisiko joku kertoa syyn tähän
- Anonyymi
Jotkut tyttö kanit eivät tule toimeen keskenään. Esimerkiksi meillä oli ennen kaksi kania mutta ei enää kuin ne ei tullut toimeen.
- Anonyymi
Mellä eli 3 vuotiaaksi, kun juhannusjuhlissa se krillattiin.
Mä sanoin ensin etten syö sitä mutta oli se hyvää sinapin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422856Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302489Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362418Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202313Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421772Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241315Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007