Kasviuskomuksia?

Helena*

Huomasin eräälle kysyjälle vastatessani siteeraavani "vanhaa kansanviisautta" tietyn kasvin hoidosta. Aloin miettiä, minkälaisia (huone)kasveihin liittyviä sanontoja ja uskomuksia olen kuullut. Nämä tulivat mieleen:

Rahapuu viihtyy siellä missä on rahaa (ja kuolee rahattomassa kodissa).
Mitä rumemmaksi kiinanruusun leikkaa, sitä kauniimmin se kukkii.
Apostolinmiekka kukkii sitten kun siinä on 12 lehteä (=apostolien lukumäärä).
Vanhatpojat ovat persoja viinalle, siksi vanhapoikakaktuksellekin pitää antaa pisara tai pari alkoholia kasteluveden mukana.
Värinokkosen ruukkuun pitää laittaa (ruosteinen) rautanaula.
Pelargoniasta ei saa ottaa kuihtuneita kukkia pois, niin se kukkii paremmin.
Sairaalle ei saa viedä valkoista tai punavalkoista kukkakimppua, se tietää pahaa.
Murattia ei saa antaa lahjaksi tai tuliaiseksi, se tuo huonoa onnea.
Kasvista/taimesta ei saa kiittää, muuten se ei kasva.
Varastetut taimet/pistokkaat kasvavat kaikkein parhaimmin.

Olisi kiva kuulla lisää. Millaisia uskomuksia Sinä olet kuullut?

10

6038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hana

      No yhden mummuni naapuriltaan kuuleman uskomuksen olen ainakin todistanut vääräksi, eli sen, että saintpauliat kasvavat paremmin jos niille antaa kahvia. Kasvoihan se juu, valtavaksi puskaksi, mutta ei kukkinut enää ikinä :)

      • olen kuullut

        että santpaulialle pitää antaa kuumaa (ei kiehuvaa) vettä aluslautasen kautta niin kukkii paremmin. En tosin ole kokeillut.
        Mummoni lannoitti kiinanruusua laimennetulla pikkulapsen pissalla. Kasvi peitti lähes koko tuvan seinän ja kukki komiasti.


      • kukkahoitaja
        olen kuullut kirjoitti:

        että santpaulialle pitää antaa kuumaa (ei kiehuvaa) vettä aluslautasen kautta niin kukkii paremmin. En tosin ole kokeillut.
        Mummoni lannoitti kiinanruusua laimennetulla pikkulapsen pissalla. Kasvi peitti lähes koko tuvan seinän ja kukki komiasti.

        Käviskö ison lapsen pissa ?
        Kun lapset on jo hiukan kasvaneet.


    • emmy.

      Kun muratti tulee ovesta sisään, lähtee rakkaus ikkunasta ulos, sanoo meidän suvun vanhat naiset (ja minä muiden mukana).

      • niin .

        joku läheinen kuolee


    • sirkka**

      kun niille juttelee, sanoo vanha kansa.

      • toinen uskomus

        Kuollut muratti on merkki uskottomuudesta -> hääkimppuun ei parane murattia laittaa :)


    • viheriö

      Meillä suvussa kulkee uskomus,että muratti,etenkin isoksi kasvanut ja hyvinvoiva, tuo kaikenlaista epäonnea.Tarina lähti siitä, kun eräällä sukulaisella oli komea, koko seinän peittävä muratti,häneltä kuoli mies ja sitten pikkutyttö.Joku sanoi hänelle,että se on tuo sinun muratti,joka tuo murhetta.
      Minäkään en ole uskaltanut murattia itselleni laittaa,mutta epäonnelta ja murheelta en kylläkään ole onnistunut välttymään.

      • pelästynyt !!!!!!!!!

        Voi itku, tässäkö minä alan vanhoja taikoja uskomaan.
        Minulla on ihania 4kpl erilaisia muratti pikkuvauvoja.
        voivoioivoivoivoivoivoivoivoiv
        Ei tietoa mitä pitäisi tehdä nyt

        Onneksi en ole saanut lahjaksi niitä, vaan nipistellyt salaa yleisien paikkojen muratteja.


    • Möksälle!

      Myös perennoihin ja ulkokasveihin liittyviä uskomuksia on paljon. Eräässä perennakirjassa niistä on paljonkin, mutta pirskatti en muista nimeä.

      Mieleeni on jäänyt sieltä ainakin se, että portaanpielessä kasvava ukontulikukka suojelee tulipalolta ja aviolliselta epäsovulta. On se ainakin meillä toiminut ihan hyvin. ;-) Siitä hyvä kasvi, että se leviää itse ihan minne haluaa - aina sitä portaanpielessäkin kasvaa. Ainakin jos ei hirveästi nipota siitä, että joku kasvi sattuu asettumaan paikkaan, jonne sitä ei ole alun perin ajateltu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe