Kertokaapa viisaammat veneilijät mitä haittoja on jos ostaa merestä perämoottorilla varustetun matka/retkiveneen (esim Finnsport 650AC)ja ottaa sen järvikäyttöön?
Vene merestä järveen
19
10702
Vastaukset
- 55v vesillä
Jos se paattis on sielä suolasessa säilynyt ehjänä, ei se makeassa vedessä ainakaan pahene.
Ja toisekseen, me olemme "heitelleet", työmaasta riippuen näitä romujamme edestakaisin meren ja sisävesien välillä.
Niistä sinkeistä sen verran, että merellä käytetyt eivät välttämättä syövy makeassa vedessä, jos makeassa nyt yleensä mikään syöpyy. - Ui........
...järvivedessä syvemmällä kuin merivedessä.
- 55v vesillä
Ensinnä, järvet ovat pääsääntöisesti 100-200 metriä meren pintaa korkeammalla ts. etäisyys maapallon keskipisteeseen on saman veran pidempi, josta taas seuraa, että painovoima pienenee etäisyyden kasvaessa, josta taas seuraa, että vene on kevyempi järvellä, kuin merellä.
Tämä siis kumoaa suolan aiheutaman nosteen.
Ainiin, myös kuun vetovoima pitänee ottaa huomioon, eihän järvillä esiinny edes vuorovesiilmiöta. - Kannattaa 55v vesillä
55v vesillä kirjoitti:
Ensinnä, järvet ovat pääsääntöisesti 100-200 metriä meren pintaa korkeammalla ts. etäisyys maapallon keskipisteeseen on saman veran pidempi, josta taas seuraa, että painovoima pienenee etäisyyden kasvaessa, josta taas seuraa, että vene on kevyempi järvellä, kuin merellä.
Tämä siis kumoaa suolan aiheutaman nosteen.
Ainiin, myös kuun vetovoima pitänee ottaa huomioon, eihän järvillä esiinny edes vuorovesiilmiöta.kaverin tulla välillä maihin ja tutustua fysiikkaan..
Vai painovoima pienenee, hah hah - 55v vesillä
Kannattaa 55v vesillä kirjoitti:
kaverin tulla välillä maihin ja tutustua fysiikkaan..
Vai painovoima pienenee, hah hahmaan vetovoima eikä painovoima, jonka väitöskirjassanikin myös esitin. Ilmankos väitöskirjani tästä veneilyn fysiikasta hylättiinkin, ei tullut tohtorin hattua
- jmx
Vaihda ainakin sinkit moottoriin ! merellä toimii eri materiaali suolavedessä kuin makeassa vedessä.
Voiko tätä haitaksi sanoa, kulutus tavaraa.- merisinkki
Ei merelle myydä eri sinkkejä kuin järvelle.
Ongelma "järvisinkeissä" on, etteivät ne johtamattomassa järvivedessä kulu. - paikka..
merisinkki kirjoitti:
Ei merelle myydä eri sinkkejä kuin järvelle.
Ongelma "järvisinkeissä" on, etteivät ne johtamattomassa järvivedessä kulu.Kuka keksii ensimmäisenä puristaa prässillä värjättyä merisuolaa lattaraudan ympärille, tätä sitten juomavesi-koneisiin "zinkkinä" ja jos on "kulunut" kauden lopussa niin huoltoliikkeessä helvetinmoinen huuto päälle, moottorisi on melkein päässyt syöpymään puhki!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anteeksi, en voinut vastustaa, mutta jos jotakuta syytetään niin ensimmäinen kirjoittaja aloitti...
:) - anodi
merisinkki kirjoitti:
Ei merelle myydä eri sinkkejä kuin järvelle.
Ongelma "järvisinkeissä" on, etteivät ne johtamattomassa järvivedessä kulu.Nyt kyllä tais päästä pikku valhe vai olisko se tietämättömyyttä mutta makeassa vedessä ei sinkki toimi ja makealle vedelle todellakin löytyy omat anodinsa.
Esim. alumiini tai magnesium anodit.
Itse vein makeasta vedestä mereen ja piti irroitella magnesium anodit ja korvata ne sinkillä.
Saat selvittää itse sen miksi magnesiumia ei saa käyttää suolasessa vedessä vaikka se periaatteessa sielläkin toimii.
Se on sitten toinen asia se mikä on venekauppiaiden motiivi kun myyvät hymyssä suin sinkkejä makeaan veteen vaikka niiden hyöty on tasan nolla.
Jos joku väittää että makeassa vedessä ei anodeita tarvita niin puhuu paskaa vaikka suola vesi onkin puolet nopeampi syövyttäjä. - jmx
merisinkki kirjoitti:
Ei merelle myydä eri sinkkejä kuin järvelle.
Ongelma "järvisinkeissä" on, etteivät ne johtamattomassa järvivedessä kulu.Sinkki, anodi jne. termit ei ole tuttuja mutta asia on ollut ajankohtainen jokin vuosi sitten.
Kysy asiantuntevalta venekauppiaalta.
maasähköt aiheuttaa myös hapettumia, huono maadoitus jne.
eipä ole pakko uskoa mutta näin vaan on - Nnmt
anodi kirjoitti:
Nyt kyllä tais päästä pikku valhe vai olisko se tietämättömyyttä mutta makeassa vedessä ei sinkki toimi ja makealle vedelle todellakin löytyy omat anodinsa.
Esim. alumiini tai magnesium anodit.
Itse vein makeasta vedestä mereen ja piti irroitella magnesium anodit ja korvata ne sinkillä.
Saat selvittää itse sen miksi magnesiumia ei saa käyttää suolasessa vedessä vaikka se periaatteessa sielläkin toimii.
Se on sitten toinen asia se mikä on venekauppiaiden motiivi kun myyvät hymyssä suin sinkkejä makeaan veteen vaikka niiden hyöty on tasan nolla.
Jos joku väittää että makeassa vedessä ei anodeita tarvita niin puhuu paskaa vaikka suola vesi onkin puolet nopeampi syövyttäjä.No nyt tais isompi valhe alumiini toimii vain suolaisessa vedessä meidän murtovedessä ja valtamerssä
- Gjks
merisinkki kirjoitti:
Ei merelle myydä eri sinkkejä kuin järvelle.
Ongelma "järvisinkeissä" on, etteivät ne johtamattomassa järvivedessä kulu.Sinkki on yleisnimitys anodeille ne voi olla al zn tai magnesiumia maksassa vedessä voi käyttää vain magnesiumia ei alumiinia sitä käytetään meidän murtovedessä ja valtamerissä
- saimaalta
Sama kiinnostaisi minuakin, mutta asiantuntijat tuntuvat kiertävän kysymyksen reilun reimarin etäisyydeltä. Voisiko joku antaa ns. rautalankavastauksen tietämättömille? Kiitos.
- pertsa 63
syövyttää perämoottorin jäähdytyskanavia. Suola saa sen aikaan että kanaviin alkaa tulla pistesyöpymiä jotka ajan saatossa menevät puhki. Olen sen itse karvaasti kokennut vm.85 suzukin kanssa. Vene tuli moottorineen sisävesille ja samana kesänä jo ongelmat alkoivat. Alimpaan sylinteriin tuli vettä pakosarjan välilevyn syövyttyä puhki. Samaten sylinterin kansi oli aivan pientä pistesyöpymää täynnä.Samaten kaikki pultit olivat niin hapettuneet kiinni ettei meinaa saada irti katkeamatta. Toki kone oli jo vanha ja parhaat päivänsä nähnyt mutta en usko että olisi noin syöpynyt jos olisi ikänsä ollut makeassa vedessä. Jos koneella on vaan muutaman vuoden suolavedessä ajeltu, en usko sen vielä pahemmin olevan syöpynny. Joka tapauksessa olen sitä mieltä että pienellä varauksella kannattaa miettiä koneen tuontia makeaan veteen. Nykyinen yamahani on ollut viitisen vuotta meressä ja nykyään päijänteellä mutta on toiminnut hienosti ilman mitään ongelmia.
- väitätkö
pertsa 63 kirjoitti:
syövyttää perämoottorin jäähdytyskanavia. Suola saa sen aikaan että kanaviin alkaa tulla pistesyöpymiä jotka ajan saatossa menevät puhki. Olen sen itse karvaasti kokennut vm.85 suzukin kanssa. Vene tuli moottorineen sisävesille ja samana kesänä jo ongelmat alkoivat. Alimpaan sylinteriin tuli vettä pakosarjan välilevyn syövyttyä puhki. Samaten sylinterin kansi oli aivan pientä pistesyöpymää täynnä.Samaten kaikki pultit olivat niin hapettuneet kiinni ettei meinaa saada irti katkeamatta. Toki kone oli jo vanha ja parhaat päivänsä nähnyt mutta en usko että olisi noin syöpynyt jos olisi ikänsä ollut makeassa vedessä. Jos koneella on vaan muutaman vuoden suolavedessä ajeltu, en usko sen vielä pahemmin olevan syöpynny. Joka tapauksessa olen sitä mieltä että pienellä varauksella kannattaa miettiä koneen tuontia makeaan veteen. Nykyinen yamahani on ollut viitisen vuotta meressä ja nykyään päijänteellä mutta on toiminnut hienosti ilman mitään ongelmia.
Nyt en ole varma, että esitätkö, että moottori hajosi siksi, että se tuotiin järveen vai yritätkö sanoa, että se hajosi siitä huolimatta.
Jossakin vaiheessa perämoottori syöpyy puhki, mutta ei kai toimivan merimoottorin tuominen järveen mitään ongelmia aiheuta. Olen ymmärtänyt, että ongelmien tulo suorastaan viivästyy.
Se, että koneesi levisi heti, on huonoa tuuria tai sitten ongelma oli myyjän tiedossa ja tulit linssiin pissatuksi. - pertsa 63
väitätkö kirjoitti:
Nyt en ole varma, että esitätkö, että moottori hajosi siksi, että se tuotiin järveen vai yritätkö sanoa, että se hajosi siitä huolimatta.
Jossakin vaiheessa perämoottori syöpyy puhki, mutta ei kai toimivan merimoottorin tuominen järveen mitään ongelmia aiheuta. Olen ymmärtänyt, että ongelmien tulo suorastaan viivästyy.
Se, että koneesi levisi heti, on huonoa tuuria tai sitten ongelma oli myyjän tiedossa ja tulit linssiin pissatuksi.sitä että yleensä merivedessä ajetut koneet ovat syöpyneet enemmän kuin makeassa vedessä ajetut. Eihän merivesikoneen tuonti järveen mitäään ongelmia aiheuta koneen käytölle. Itsellä kävi tosiaan helkutin huonoa tuuria sen suizsan kanssa, mutta uskon ettei myyjäkään tiennyt se olevan menossa juuri puhki. Makeavesi saattaa huuhdella kanavista hapettumat ja suolat "reikien" päältä joka tuo vuotokohdat nopeammin esille.En tiedä kuinka suuri merkitys on sitten merikoneen syyshuollossa tehtävällä makeanveden huuhtelulla ja kuinka moni sen oikeasti tekee vaikka myyntitilanteessa saatetaan väittää toista. Meitä ihmisiä kun on niin moneen sakkiin. Rehellisyys maan perii....vaiko sittenkään?
- ihan ite
pertsa 63 kirjoitti:
sitä että yleensä merivedessä ajetut koneet ovat syöpyneet enemmän kuin makeassa vedessä ajetut. Eihän merivesikoneen tuonti järveen mitäään ongelmia aiheuta koneen käytölle. Itsellä kävi tosiaan helkutin huonoa tuuria sen suizsan kanssa, mutta uskon ettei myyjäkään tiennyt se olevan menossa juuri puhki. Makeavesi saattaa huuhdella kanavista hapettumat ja suolat "reikien" päältä joka tuo vuotokohdat nopeammin esille.En tiedä kuinka suuri merkitys on sitten merikoneen syyshuollossa tehtävällä makeanveden huuhtelulla ja kuinka moni sen oikeasti tekee vaikka myyntitilanteessa saatetaan väittää toista. Meitä ihmisiä kun on niin moneen sakkiin. Rehellisyys maan perii....vaiko sittenkään?
Valan anodisinkkini itse,kun sattuu nyt sellainen sauma olemaan.
Anodisinkin puhtaus on sen toimivuuden kannalta ratkaiseva tekijä. Muita alkuaineita sisältävä palikka toimii huonosti. Mitä tahansa sinkkiä ei kannata ostaa.
Alkuaineilla on jokaisella oma ominaissähkönjohtavuutensa. Kaksi alkuainetta muodostavat galvaanisen parin joista epäjalompi kuluu pois - uhrautuu. Tutuin galvaaninen pari on hiilen ja sinkin yhdistelmä. Sitä kutsutaan paristoksi. Alkuainepari hiili/sinkki on tähän tarkoitukseen erinomainen,niiden ominaissähkönjohtavuus on kaukana toisistaan.
Syöpymisessä on kyse sähkökemiallisesta korroosiosta eikä se muodostuakseen tarvitse "ulkopuolista" sähköä.
Vesi toimii sähkökemiallisessa prosessissa väliaineena. Suolavesi johtaa tietysti makeaa vettä paremmin sähköä.
Kyllä ne sinkit sieltä alkavat kulua,kun anodin pinta puhdistetaan keväällä paskasta,tarkistetaan ruuvinreikien horous taikka sinkin kiinnitys.
Palstalla on useita kertoja selitetty prosessi ja siihen vaikuttavat tekijät. Pientä selailua tarkennetulla haulla niin asia selviää kyllä. - Marks
ihan ite kirjoitti:
Valan anodisinkkini itse,kun sattuu nyt sellainen sauma olemaan.
Anodisinkin puhtaus on sen toimivuuden kannalta ratkaiseva tekijä. Muita alkuaineita sisältävä palikka toimii huonosti. Mitä tahansa sinkkiä ei kannata ostaa.
Alkuaineilla on jokaisella oma ominaissähkönjohtavuutensa. Kaksi alkuainetta muodostavat galvaanisen parin joista epäjalompi kuluu pois - uhrautuu. Tutuin galvaaninen pari on hiilen ja sinkin yhdistelmä. Sitä kutsutaan paristoksi. Alkuainepari hiili/sinkki on tähän tarkoitukseen erinomainen,niiden ominaissähkönjohtavuus on kaukana toisistaan.
Syöpymisessä on kyse sähkökemiallisesta korroosiosta eikä se muodostuakseen tarvitse "ulkopuolista" sähköä.
Vesi toimii sähkökemiallisessa prosessissa väliaineena. Suolavesi johtaa tietysti makeaa vettä paremmin sähköä.
Kyllä ne sinkit sieltä alkavat kulua,kun anodin pinta puhdistetaan keväällä paskasta,tarkistetaan ruuvinreikien horous taikka sinkin kiinnitys.
Palstalla on useita kertoja selitetty prosessi ja siihen vaikuttavat tekijät. Pientä selailua tarkennetulla haulla niin asia selviää kyllä.Jos sinkki toimii niin kui on tarkoitus sitä ei tarvitse hioskella jos tarvii on sinulla väärän vesi alueen anodit
- MirkaNauhanen
Oman kokemuksen mukaan mereltä hankittu paatti on asiallisempi kuin sisävesi vene.
Kaikki Veneiliät tietää miksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879