En tiedä tarkoitetaanko iltalukiolla sitä lukiota, jossa aikuiset voivat suorittaa lukion, mutta puhun nyt kuitenkin aikuisten lukiosta, jotta en käytä väärää sanaa.
Minusta on nimittäin hieman törkeää, että aikuiset ja kaksoistutkintoa suorittavat voivat suorittaa vähemmän kursseja ja päästä sillä lukiosta. On myös törkeää, että aikuisilla ei ole liikuntaa, musiikkia ja kuvista (ainakaan liikuntaa tietääkseni?). Miksi ihmeessä sitten ne, jotka menevät "oikeassa" iässä lukioon, joutuvat suorittamaan hurjasti enemmän kursseja? Ja miksi juuri luovat aineet on poistettu aikuisilta? En tiedä, miksi tämä vaivaa minua, mutta minusta se on silti törkeää. Ymmärrän myös, että varmasti kaksoistutkintoa suorittavilla on vaikeaa, mutta silti mielestäni heidän tulisi käydä sama kurssimäärä kuin muidenkin.
"Aikuisten" lukion oppimäärä
12
1578
Vastaukset
- ACR
Itse olen 18 (lukion aloitin 16 vuotiaana) ja
käyn aikuislukiota, 48 kurssia ja lakki käteen.
Kukaanhan ei sinuakaan ole lasten lukioon
pakottanut. Jos haluat olla yhtä lusmu kuin minä,
niin hae ihmeessä aikuislukioon.
TOSIN.
Harvat tuolla "pakollisella kurssimäärällä"
hyviä arvosanoja saa,mutta nyt ei puhuttu siitä :)- Masentunut tuloksesta
En minä tietenkään millään pahalla tarkoittanut. Jotenkin vain ärsyttää se, että lukiosta voi päästä läpi vähemmällä kurssimäärälle ja esimerkiksi liikuntaa ei ole (jota vihaan).
- ...vaihda koulua.
Jos se noin paljon sua harmittaa niin mene aikuislukioon. Aikuislukio=EI OLE SAMA kuin AIKUISTENLUKIO. Ikärajaa ei ole. Sitten huomaat kumpi on mukavampi käydä. Norm. lukion 75 kurssia vai aikuislukion 44kurssia(alle 18v 47 kurssia). Valitset todennäiköisesti kuitenkin ekan vaihtoehdon. Aikuislukiossa tunteja on VÄHEMMÄN eli omatoimista työskentelyä tarvitaan PALJON enemmän. Kaikkea ei väännetä sinulle rautalangasta. Jos Luokkahenki on sinulle tärkeää, niin pysy tavallisessa lukiossa. Aikuislukiossa luokkia ei ole.
Kaksoistutkinto= Yo-todistus Amk-tutkinto, EI SISÄLLÄ lukion päättötodistusta!!!
Sen takia kaksoistutkintojen suorittajat lukevat vain sen minimimäärän kursseja, joilla he pääsevät osallistumaan kirjoituksiin!!- sisältää
Ns. ammattilukio sisältää lukion päästötodistuksen, kestää täällä neljä vuotta ja siinä suoritetaan aikuislukion oppimäärä. Netistä voit etsiä lisää.
- mieltä...
Ku työnantajillekkaan ei merkkaa se millasen lukion on käyny. Uskoisin, et on helpompi saada hyviä numeroita jos ei tarvii raataa normi lukiossa jossa on suuri kurssimäärä. Ei reilua mustakaan.
- Helekutti
Aikuislukiolaiset käyvät ihan samat asiat kuin päivälukiolaiset, tuntimäärät ovat alle puolet päivälukion tunneista. Mieti kaksi kertaa kellä on helppoa? Se ettei ole pakollista suorittaa kuvaamataitoa, musiikkia ja liikuntaa ei tarkoita ettei niitä suoritettaisi. Itse en suorittanut koska päiväni olivat 15h pitkiä muutenkin, en olisi jaksanut teeskennellä "luovaa" jatkuvalla univajeella.
Ala parjaamaan vaikka etälukiolaisia. Itse kävin etänäkin muutamia kursseja. Enkä käynyt koulussa lainkaan ennen kurssin koetta.- Yo--05
Juu olen samaa mieltä kanssasi siitä,että vaikka on vähemmän kursseja se ei todellakaan tarkoita sitä,että koulu olis helpompaa kuin päivälukiolaisilla!Työpäivän jälkeen ruuanlaitto perheelle.Sitten koulunpenkille,yhdeksältä illalla kotiin ,sitten muutama tunti läksyjä,nukkumaan ja aamulla taas reippaana töihin.Viikonloput läksyjä.Aikuislukio on vaativaa ja sisältää paljon itseopiskelua.Oli päivälukiolainen tai aikuislukiolainen kaikilla on samat yo-kokeet!Tsemppiä kaikille aikuislukiota käyville ja suorittaneille.
- että.
Yo--05 kirjoitti:
Juu olen samaa mieltä kanssasi siitä,että vaikka on vähemmän kursseja se ei todellakaan tarkoita sitä,että koulu olis helpompaa kuin päivälukiolaisilla!Työpäivän jälkeen ruuanlaitto perheelle.Sitten koulunpenkille,yhdeksältä illalla kotiin ,sitten muutama tunti läksyjä,nukkumaan ja aamulla taas reippaana töihin.Viikonloput läksyjä.Aikuislukio on vaativaa ja sisältää paljon itseopiskelua.Oli päivälukiolainen tai aikuislukiolainen kaikilla on samat yo-kokeet!Tsemppiä kaikille aikuislukiota käyville ja suorittaneille.
usein aikuislukiota käyvillä on ns. vähemmän aikaa koulunkäynnille, mutta ei se kuulkaas päivälukiolaisellekaan aina herkkua ole. Koulussa olet keskimäärin viikossa vähintään 35 tuntia, joskus menee jopa 40 tuntiin. Lisäksi jos asuu syrjäseudulla, kuten minä, niin koulumatkoihin menee yhteensä 3 tuntia päivässä. Sitten tulet kotiin, teet läksyjä, aineita ja tutkielmia ja luet kokeisiin. Jos vielä asut yksin, niin on myös niitä tavallisia kotitöitä ja jotkut käyvät myös töissä. Jos haluat pärjätä, niin päivät venyvät helposti yömyöhään ja yöunet jäävät vähille. Myös viikonloput menevät opiskellessa, joten turha väittää, että jotenkin muka helpommalla pääsisi.
- Yo--05
että. kirjoitti:
usein aikuislukiota käyvillä on ns. vähemmän aikaa koulunkäynnille, mutta ei se kuulkaas päivälukiolaisellekaan aina herkkua ole. Koulussa olet keskimäärin viikossa vähintään 35 tuntia, joskus menee jopa 40 tuntiin. Lisäksi jos asuu syrjäseudulla, kuten minä, niin koulumatkoihin menee yhteensä 3 tuntia päivässä. Sitten tulet kotiin, teet läksyjä, aineita ja tutkielmia ja luet kokeisiin. Jos vielä asut yksin, niin on myös niitä tavallisia kotitöitä ja jotkut käyvät myös töissä. Jos haluat pärjätä, niin päivät venyvät helposti yömyöhään ja yöunet jäävät vähille. Myös viikonloput menevät opiskellessa, joten turha väittää, että jotenkin muka helpommalla pääsisi.
En todellakaan halunnut vähätellä päivälukiolaisten tekemää työmäärää!!!Uskon ,että jokainen lukion suorittanut on tehnyt valtavasti työtä.
- Helekutti
Yo--05 kirjoitti:
En todellakaan halunnut vähätellä päivälukiolaisten tekemää työmäärää!!!Uskon ,että jokainen lukion suorittanut on tehnyt valtavasti työtä.
Aivan. Työmäärää keventää mielestäni ainoastaan se että on hemmetin fiksu :). Ei se miten lukionsa suorittaa.
- sesu
Helekutti kirjoitti:
Aivan. Työmäärää keventää mielestäni ainoastaan se että on hemmetin fiksu :). Ei se miten lukionsa suorittaa.
Lukion aikuislunjalla, ihmiset ovat usein myös töissä ja käyvät iltaisin lukiota. Iltalukiota käyvä ei saa opintotukea eikä muuta avustusta ,, niinkuin normaalissa lukiossa on mahdollisuus saada
- blakg
Juuri kuten aiemmisakin viesteissä on mainittu, aikuilukiossa ei todellakaan pääse vähemmällä. Pikemminkin joutuu tekemään enemmän. Sitten taas ammattilukiossa kaksoistutkinnolla tarkoitetaan yo-tutkinnon ja ammattitutkinnon suorittamista. Kolmoistutkinnossa suoritetaan näiden lisäksi myös lukion oppimäärä. Huomaa siis, etteivät kaksoistutkinnon suorittajat saa lukion päästötodistusta. Kirjoituksia varten ammattilukiolaisen ei tarvitse suorittaa mitään tiettyä määrää kursseja, sillä hän voi osallistua niihin ammattitutkinnon perusteella. Kolmoistutkinnon suorittaja kyllä voi saada lukion päästötodistuksen aikuislukion oppimäärällä, mutta käytännössä kaikki suorittavat enemmän kursseja - kuten aikuislukiossakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760