Q10

Nimetön

Hei!
Olen ajatellut kokeilla tuota Q10 valmistetta koskapa olo on yhtmittaa kovin nuutunut ja energiaa ei löydy millään vaikka syön monipuolisesti ja nukun 7-8 tuntia yössä, kysynkin nyt muitten mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä "aineesta". Kannattaako aloittaa ollenkaan vai olisiko hyvä kokeilla oisko siitä apua? Huonoja puolia? Hyviä puolia?

11

8505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmg

      Hei. Tässä minun mielipiteeni Q10:sta (tunnetaan myös nimillä Ubikinoni, CoQ10). Kokemusta Q10 lisän käytöstä minulla ei varsinaisesti ole. Kuitenkin jos tarkkoja ollaan niin eräs syömäni Omega öljy sekoitus sisältää 10mg tätä ainetta per vrk.annos. En osaa sanoa sinne tai tänne onko tämä määrä vaikuttanut mitään mainittavaa positiivista. CoQ10 on elimistölle välttämätön co-entsyymi, elimistö itse valmistaa tätä. Siksi sitä ei mielletä vitamiiniksi. Sanotaan että vanhetessa ihmisen kyky valmistaa tätä tärkeää ainetta heikkenee. Eräs tärkeä alue missä Q10 vaikuttaa kehossa on energiantuotanto.

      Niin kutsuttu "terapeuttinen" annos Q10:a alkaa 30 milligrammasta, ja siitä ylöspäin aina 300 milligrammaan erään artikkelin mukaan. Suurempiakin annoksia käytetään tiettyjen sairauksien tai vaivojen hoidossa.

      Q10:a saadaan myös joistakin ruoista (esim. täysjyväviljat, maksa), mutta määrät ovat hyvin pieniä.

      Sinun kohdalla en osaa sanoa kannattaisiko kokeilla Q10:a. Jos olet vielä nuori (ja jokseenkin terve) niin elimistösi tuottaa tätä ainetta normaalisti, joten nykyinen vähäenergisyytesi johtunee jostain muusta kuin Q10:n vähyydestä. Ajattelen että ensikädessä Q10:sta (ts. lisän käytöstä) hyötyvät vanhemmat ihmiset ja/tai sairaat (esim. sydänpotilaat, syöpäsairaat).

      Mitä olen hieman lukenut niin käsitän että huonoja puolia Q10 lisän käytöstä ei oikein ole. Hyviä on monta.

      Voithan aina ottaa selvää enemmän tästä aineesta ennen kuin päätät kokeiletko. Itse tein Yahoossa eng.kielisen haun hakusanalla Ubiquinone. Voi myös käyttää CoQ10.

      Statiinien käyttö heikentää Q10 tuotantoa elimistössä, joten jos käyttää statiinilääkitystä niin olisi paikallaan syödä Q10 lisää.

      Jos päädyt kokeilemaan Q10 lisää niin suositeltavaa olisi hankkia mahdollisimman puhdas tuote, missä niin vähän lisäaineita kuin mahdollista. Eräästä ulkomaisesta paikasta näkyi löytyvän puhdasta Q10 jauhetta missä ei mitään muuta.

      Mutta ensin ottaisin selvää mahdollisista muista syistä vähäenergisyyteesi. On monta mahdollista syytä, esim.

      - alhainen hemoglobiini
      - magnesiumin vaje (Mg on ratkaiseva tekijä energian tuotannossa, yhtälailla kuin Q10)
      - liikaa hiivaa (Candida albicans) suolistossa
      - kilpirauhasen vajatoiminta

      Nukkumisesi kuulostaa rittävältä. Kun sanot syöväsi monipuolisesti niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Voisitko hieman täsmentää, eli kerro hieman ruokavaliostasi. Ehkä siinä olisi kuitenkin jotain parantamista. Toivottavasti saat avun.

      • Hei. Ja kiitos vastauksesta. Olen kyllä nuori mutta minulla on krooninen sairaus joka vaikeuttaa ruoka-aineiden imeytymistä ja sekin voi osaltaan olla syynä tähän voimattomuuteen ja energian vähyyteen mutta aikaisemmin olen kyllä ollut ihan pirteä ja jaksanut tehdä kaikkea eli sairauteni ei selitä sitä kokonaan. Tietyin väliajoin muutamia arvoja minulta tarkistetaan mm. hemoglobiini, tulehdusarvot, maksa-arvot ym. tärkeää ja viime testeissä kaikki oli hyvin ja normaaleja, jopa hb joka yleensä on minulla huono eli ei ainakaan hb ole syynä.

        Syön kaikkea mahdollista, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, pastaa, perunaa, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita, leipää, muroja, teetä juon joka päivä ja kahvia melkein joka päivä, joskus juon mehuja, karkkia en syö ollenkaan, sipsejä ja muita herkkuja harvoin, alkoholia menee vähäsen. En toki syö noita kaikkia joka päivä mutta vaihtelevasti ja muunnellen päivän "menuuta". Vettäkin juon säännöllisesti ja yritän aina parhaani mukaan juoda riittävästi.

        Liikun myös vähän, lasten hoidolta ei aina liikene aikaa paljoa mutta pyöräilen ja/tai kävelen joka päivä, siivoillessa saa myös arkiliikuntaa.

        En kyllä itse ymmärrä miksi nyt olen alkanut olla väsynyt ja nuutunut vaikka kaikki on hyvin ja sairauteni varsin hyvällä mallilla. Ajattelin kyllä kokeilla tuota Q10:ntä, jos se toisi edes jotai apua....


      • Biol. harrastaja

        Jos katsomme lukion biologiaa laajemmasta teoksesta niin löytyy tietoa ubikinonista.
        Q10 liittyy solunhengityksessä ns elektroninsiirtoketjuun. Siinä vedyltä "lainattu" elektroni juoksee ns hengitysentsyymien sarjassa monen eri viritystason läpi ennen kuin liittyy happeen ja muodostaa sen kanssa vettä.Tämä juoksu tuottaa energiaa. Hengityshän on energia-aineenvaihduntaa.
        Edellä mainittu vety on kotoisin ravinnosta ja happi otetaan ulkomaailmasta. Ubikinonia on elimistössämme luonnostaan niin kauan kuin henki pihisee.HIukan, hiukan epäilen, onko lisäannoksesta apua.


      • hemmo
        Sere79 kirjoitti:

        Hei. Ja kiitos vastauksesta. Olen kyllä nuori mutta minulla on krooninen sairaus joka vaikeuttaa ruoka-aineiden imeytymistä ja sekin voi osaltaan olla syynä tähän voimattomuuteen ja energian vähyyteen mutta aikaisemmin olen kyllä ollut ihan pirteä ja jaksanut tehdä kaikkea eli sairauteni ei selitä sitä kokonaan. Tietyin väliajoin muutamia arvoja minulta tarkistetaan mm. hemoglobiini, tulehdusarvot, maksa-arvot ym. tärkeää ja viime testeissä kaikki oli hyvin ja normaaleja, jopa hb joka yleensä on minulla huono eli ei ainakaan hb ole syynä.

        Syön kaikkea mahdollista, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, pastaa, perunaa, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita, leipää, muroja, teetä juon joka päivä ja kahvia melkein joka päivä, joskus juon mehuja, karkkia en syö ollenkaan, sipsejä ja muita herkkuja harvoin, alkoholia menee vähäsen. En toki syö noita kaikkia joka päivä mutta vaihtelevasti ja muunnellen päivän "menuuta". Vettäkin juon säännöllisesti ja yritän aina parhaani mukaan juoda riittävästi.

        Liikun myös vähän, lasten hoidolta ei aina liikene aikaa paljoa mutta pyöräilen ja/tai kävelen joka päivä, siivoillessa saa myös arkiliikuntaa.

        En kyllä itse ymmärrä miksi nyt olen alkanut olla väsynyt ja nuutunut vaikka kaikki on hyvin ja sairauteni varsin hyvällä mallilla. Ajattelin kyllä kokeilla tuota Q10:ntä, jos se toisi edes jotai apua....

        Jätäppä hiilarit vähemmälle, piristää kummasti. Suosittelen lukemaan Antti Heikkilän kirjan ravinto ja terveys.


      • eukko parainen
        Sere79 kirjoitti:

        Hei. Ja kiitos vastauksesta. Olen kyllä nuori mutta minulla on krooninen sairaus joka vaikeuttaa ruoka-aineiden imeytymistä ja sekin voi osaltaan olla syynä tähän voimattomuuteen ja energian vähyyteen mutta aikaisemmin olen kyllä ollut ihan pirteä ja jaksanut tehdä kaikkea eli sairauteni ei selitä sitä kokonaan. Tietyin väliajoin muutamia arvoja minulta tarkistetaan mm. hemoglobiini, tulehdusarvot, maksa-arvot ym. tärkeää ja viime testeissä kaikki oli hyvin ja normaaleja, jopa hb joka yleensä on minulla huono eli ei ainakaan hb ole syynä.

        Syön kaikkea mahdollista, lihaa, kalaa, kanaa, riisiä, pastaa, perunaa, vihanneksia, hedelmiä, maitotuotteita, leipää, muroja, teetä juon joka päivä ja kahvia melkein joka päivä, joskus juon mehuja, karkkia en syö ollenkaan, sipsejä ja muita herkkuja harvoin, alkoholia menee vähäsen. En toki syö noita kaikkia joka päivä mutta vaihtelevasti ja muunnellen päivän "menuuta". Vettäkin juon säännöllisesti ja yritän aina parhaani mukaan juoda riittävästi.

        Liikun myös vähän, lasten hoidolta ei aina liikene aikaa paljoa mutta pyöräilen ja/tai kävelen joka päivä, siivoillessa saa myös arkiliikuntaa.

        En kyllä itse ymmärrä miksi nyt olen alkanut olla väsynyt ja nuutunut vaikka kaikki on hyvin ja sairauteni varsin hyvällä mallilla. Ajattelin kyllä kokeilla tuota Q10:ntä, jos se toisi edes jotai apua....

        itselläni on ollut samoja vaivoja mutta olen ottanut monivitamiinin per päivä ja lisänä c,b ja kalaöljyä sekä kalanmaksaöljyä rautaa olen ottanut kuurina


    • Niinpä niin, minä tuo Nimetön ketjun aloittaja olen, jos ei joku tajunnut, ei ollut nimimerkkiä vaan vielä sillon minulla :DD

      • kokojyvä

        Hei!
        Tärkeää tietoa tuosta väsymyksestä...otahan yhteyttä sähköpostiini [email protected]


    • telinevoimistelija poika

      ota ubikinonia 350mg vrk lisäksi kannattaa ottaa monivitamiini tabletteja,c-vitamiinia 1000mg vrk bvitamiineja 50mg vrk tvinlabilta löydät näitä omegoita myös 2 g vrk.

      • kaunis bodari poika

        teline voimistelija on täysin oikeassa joskin itse lisäisin tohon lesitiini rakeita


    • Anonyymi

      Syön itse Q10 säännöllisesti migreenien takia. Kuuri luontoisesti migreeniin voi ottaa 3 kertaa 100mg päivässä eli n. 6 tunnin välein. Q10 puoleentumisaika 33h. Soijalesetiini auttaa imeytymiseen. Lisäksi kehotetaan käyttämään B6-vitamiinia Q10 kanssa. Sinun oireet vois viitata myös raudanpuutos tilaan tai stressitilaiseen nukkumiseen eli tarkoittaa että unenlaatu on huono, vaikka nukutkin normaalisti.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe