Ruisleipä on se joka tiellä pitää

ja vaaleat leivät

lihottaa, ja sitä paitsi nyt kun olen käyttänyt yksistään ruisleipää. On hemogl. noussut hyviin arvoihin.

Kumpi leipä on sinun leipäsi.

39

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosituin ruis

      kyllä se taitaa olla suomalainen ruisleipä terveellisempi kuin "vaalea pullaleipä"ja sitte se rieska!!lämmin pitää olla vielä

      • on,,,,,,,

        totta!


      • Anonyymi

        Reissumies pussissa on musta mies kyllä jää leipä kauppaan. En halua että musta mies tuijottaa ruokapäydällä. Menee ruokahalu


    • Fiinasti

      ruisleipä ja pohjapuoli :))

    • aina,

      joskus myös rieskaa, pullaa vain tulee mussutettua liikaa.

    • näin on

      ja ehdottomasti täysjyväruista, myös näkkärissä. Vaalealla leivällä ei lähde edes nälkä jos niitä ottaa evääksi. Ruisleivällä pysyy myös veriarvot hyvänä eikä tarvitse turvautua rautatabletteihin.
      Myöskin ruuansulatus toimii paremmin kun kokojyväruisleivässä enemmän kuitua.

      • aikomus olisi

        vielä itse tehdä ruisleipää pakkaseen,kun voi vielä lämmittää leivinuuniakin tähän aikaan vuodesta.


    • ruisleivästä

      vain sen reiän! Meinaan reikäleivästä. Ei muuten lihota. Jatka vaan samaan malliin. Hyvä ketju taas ja veikkaan että...jonkun omasta päästä tämäkin.

      • sinullekin

        on tuttua, että rukiin lignaanit estävät syöpäsolun kasvun.
        Sen reiän vaikutuksia en tiedä.

        Hyvä ja terveellinen aihe tällä ketjulla.


      • ruisleivän mitkä ne nyt oli...
        sinullekin kirjoitti:

        on tuttua, että rukiin lignaanit estävät syöpäsolun kasvun.
        Sen reiän vaikutuksia en tiedä.

        Hyvä ja terveellinen aihe tällä ketjulla.

        Reiät ovat hyvää ruokaa vaikkapa laihduttajille.
        Itse taas olen pysynyt sillä reseptillä hoikkana koko ikäni.

        Yleinen ongelma tuo lihavuus nykyään.


      • ei ainakaan
        ruisleivän mitkä ne nyt oli... kirjoitti:

        Reiät ovat hyvää ruokaa vaikkapa laihduttajille.
        Itse taas olen pysynyt sillä reseptillä hoikkana koko ikäni.

        Yleinen ongelma tuo lihavuus nykyään.

        ole lihavuuden syy, päinvastoin.
        Täytä sinnä pötsisi rei'illä, minä leivällä.


      • hoikkana
        ruisleivän mitkä ne nyt oli... kirjoitti:

        Reiät ovat hyvää ruokaa vaikkapa laihduttajille.
        Itse taas olen pysynyt sillä reseptillä hoikkana koko ikäni.

        Yleinen ongelma tuo lihavuus nykyään.

        syön aina ruisleipää, ja olen 50 ja painoni ihannepainossa.
        Aloittaja on aivan oikeassa tässä asiassa, vaaleat leivät lihottaa.


      • että olen nauta
        ei ainakaan kirjoitti:

        ole lihavuuden syy, päinvastoin.
        Täytä sinnä pötsisi rei'illä, minä leivällä.

        niillähän on pötsi ja niillekään ei saa syöttää kypsentämätöntä ruista.
        Minua tuore ruisleipä ainakin pierettää.


      • kerro kellekään,
        että olen nauta kirjoitti:

        niillähän on pötsi ja niillekään ei saa syöttää kypsentämätöntä ruista.
        Minua tuore ruisleipä ainakin pierettää.

        niin minuakin, mutta minulla nyt sitä tekee kaikki muukin. Piti tuo pötsi tarkistaa, kun muistin sen vain yleensä mahana. Oikeassa olit, monimahaisten järjestelmä.

        Sovittasko, että minä olen potsi? Löysin netistä omakuvanikin.


      • tämähän onkin
        kerro kellekään, kirjoitti:

        niin minuakin, mutta minulla nyt sitä tekee kaikki muukin. Piti tuo pötsi tarkistaa, kun muistin sen vain yleensä mahana. Oikeassa olit, monimahaisten järjestelmä.

        Sovittasko, että minä olen potsi? Löysin netistä omakuvanikin.

        koko palstan järkevin ketju.

        Ei se hoikkakaan vyötärö kauniilta näytä, kun "pötsi" on täynnä kaasuja. Että se siitä ruislevästä.


      • Tähkäpää_

        Ei ku reiän reunat ne parhaat on!
        Pannaan reiät säkkiin ja annetaan köyhille.


      • näitä reikäleivän
        Tähkäpää_ kirjoitti:

        Ei ku reiän reunat ne parhaat on!
        Pannaan reiät säkkiin ja annetaan köyhille.

        reiät, pieniä pyöreitä sai ostaa kaupasta joskus, mutta mihin ne on hävinnyt. Ei ole ollut nyt myynnissä niitä, ne oli tosi ihania.


      • Tähkäpää_
        näitä reikäleivän kirjoitti:

        reiät, pieniä pyöreitä sai ostaa kaupasta joskus, mutta mihin ne on hävinnyt. Ei ole ollut nyt myynnissä niitä, ne oli tosi ihania.

        Oikeassa olet! Olin jo unohtanut ne. Käyn liian harvoin Suomessa. Reiät OLI hyviä!


      • nuo olinkin
        Tähkäpää_ kirjoitti:

        Oikeassa olet! Olin jo unohtanut ne. Käyn liian harvoin Suomessa. Reiät OLI hyviä!

        unohtanut!
        Ruisnappeja vai mitä olivatkaan.

        Mulla oli ennen aina eväänä jälkiuunileipää... Kyllästyin ja niistä oli jotain "terveyshaittojakin" sen piereskelyn lisäksi... Ei sopinu mulle niinkuin ei raaka ruis sille naudalle...

        Kauraa sen olla pitää...


      • Anonyymi
        ruisleivän mitkä ne nyt oli... kirjoitti:

        Reiät ovat hyvää ruokaa vaikkapa laihduttajille.
        Itse taas olen pysynyt sillä reseptillä hoikkana koko ikäni.

        Yleinen ongelma tuo lihavuus nykyään.

        Nyt alkoi laihdutuskuuri kun musta mies tuijottaa reissumies leipäpussin mainoksessa. Menee lopullisesti ruokahalu. Joka paikkaan tunkevat


    • anomalia

      Onhan se täysjyvärukiinen tumma leipä tietysti terveellistä, mutta... ja tämä onkin iso mutta.

      Kun maailmassa on noin 200 valtiota ja AINOASTAAN Suomessa syödään tätä tummaa täysjyväleipää. Niin ovatko siis suomalaiset suhteellisesti maailman tervein kansa? No eivät ole eivätkä ole olleet historiallisestikaan.

      Että jossain nyt mättää. Ilmeisesti kokonaisen kansakunnan terveys ei ole kuitenkaan kiinni siitä syödäänkö tummaa vai vaaleaa leipää vaan kyse on koko ravinnon balanssista, missä suhteessä hiilihydraatteja syödään minkälaatuisiin proteiineihin, kuinka paljon ja minkälaatusia rasvoja, kuinka suolasta ravinto on, kuinka paljon syödään vihanneksia, hedelmiä, kalaa.

      Näiden em. seikkojen suhteen Suomi oli aika pimeetä seutua vielä ennen 1980-lukua (ks. Pohjois-Karjala-projekti). Vasta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana on tämän maan arkiruokaperinne hiukan normalisoitunu, vihannekset ja hedelmät kuuluu varmaan ainaki puolella ihmisistä normaaliin päivittäiseen ravintoon (siinä on koululaiset ja nuoret mukana, pelkästään keski-ikäsistä ja vanhemmista koostuneena korkeintaan kolmasosa söis noin paljon vihanneksia), ruokaan ei enää lisätä niin paljon suolaa ku ennen eikä syödä niin yksipuolisesti rasvasta. Periaatteessa myös ILMAN ruisleipää suomalainen monipuolinen arkiruoka lähentelee terveellisyydessään jopa italialaista ruokaperinnettä (joka on suurelta osin muuta ku pizzaa ja pastaa).

      Epäterveelliseks suomalaiset nykyruokailutottumukset tekee monien lasten ja nuorten omaksumat roskaruuat ja jatkuvat snacksien ja makeen puputtaminen, liiallinen pastan ja pizzan päivittäinen syönti, liikaa limuja ja yleensäkin liian isot ruoka-annokset.
      Sen takia sitte monet ajattelee et ruisleipä on jollain tapaa autuaaks tekevä juttu.
      En kiellä etteikö valkosia viljatuotteita kannatakin rajottaa, erityisen yhdentekeviä ois riisi ja perunat, mutta jos ravinto on muuten monipuolista niin ruisleivän lisääminen siihen tai poisjättäminen ei oo mikään dramaattinen juttu.

      • Tähkäpää_

        Oikeassa olet. Ei ihminen yksin leivästä elä.:)


      • Pussipuskapiru

        pitkään useissa maissa kun siitä sai "hulluustaudin". Eli viljassa oli paljon torajyviä jotka aiheutti hellusinaatioita ja jopa kuolemia.

        Esim. Salemin noitavainojen katsotaan johtuneen saastuneesta ruisleivästä...


      • Anonyymi
        Tähkäpää_ kirjoitti:

        Oikeassa olet. Ei ihminen yksin leivästä elä.:)

        Katsokaa uusia reissumies leipä pusseja musta mies tuijottaa jo meni ruokahalu. Laihtuu takuuvarmasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsokaa uusia reissumies leipä pusseja musta mies tuijottaa jo meni ruokahalu. Laihtuu takuuvarmasti

        Sinä et ainakaan syö ruisleipää. Aivokapasiteettisi taso kertoo sen. - Nm. Ei junalauta


    • henri.2

      näkyy tuossa ruisleivässä oleva vai 37% ruista,loput
      on sitten vehnänjauhoa,tuoteselostuksessa luki niin.
      Että mitä leipää syötte

    • Pirre*

      100 prossanen rukiinen leipä.

      En tykkää syödä niitä pullaleipiä.

      • henri.2

        lukenut tuoteselostuksen,tässä mun leipäpussissa
        lukee että ruisleipää,mutta suurin osa on vehnänjauhoa


      • Pirre*
        henri.2 kirjoitti:

        lukenut tuoteselostuksen,tässä mun leipäpussissa
        lukee että ruisleipää,mutta suurin osa on vehnänjauhoa

        en laita leipiä pussiin, tai kun laitan niissä ei lue mittää :))


      • Akaton mies
        Pirre* kirjoitti:

        en laita leipiä pussiin, tai kun laitan niissä ei lue mittää :))

        Ruisleipää mä ostan ja syön, vaikka ei nämä mun keitokset oikeen kehuja kestä. Aina sellaasis paikoos mihinä joku vaimoonenhenki on laittanu ruuan ja saa mennä valamiisehen pöytähän niin olokohon sitten leipä minkä väristä lystähän, niin kyllä soon aina se ruoka palijon parempaa ku mitä itte osaan kokkaalla. Kateheks käy sellaasia miehiä joille on ruoka valamiina ku töistä tuloo. Sitä ei niin hoksaakkaa antaa sille puolisolleen sellaasta arvoa ennen ku on yksin. Ainaaset kolome perunaa kattilas, ruisleipä ja suolasilakat, no joo hyvä kuitenki ku erees niitä.


      • Pirre*
        Akaton mies kirjoitti:

        Ruisleipää mä ostan ja syön, vaikka ei nämä mun keitokset oikeen kehuja kestä. Aina sellaasis paikoos mihinä joku vaimoonenhenki on laittanu ruuan ja saa mennä valamiisehen pöytähän niin olokohon sitten leipä minkä väristä lystähän, niin kyllä soon aina se ruoka palijon parempaa ku mitä itte osaan kokkaalla. Kateheks käy sellaasia miehiä joille on ruoka valamiina ku töistä tuloo. Sitä ei niin hoksaakkaa antaa sille puolisolleen sellaasta arvoa ennen ku on yksin. Ainaaset kolome perunaa kattilas, ruisleipä ja suolasilakat, no joo hyvä kuitenki ku erees niitä.

        , mutta minnuu naurattaa nuo sinun evvääsi :)), - ei niillä piäse mies patvommaan :)

        Ja..on siulle jo varmmaan evättii kasvana..


      • Akaton mies
        Pirre* kirjoitti:

        , mutta minnuu naurattaa nuo sinun evvääsi :)), - ei niillä piäse mies patvommaan :)

        Ja..on siulle jo varmmaan evättii kasvana..

        Justihin niin, naurattaahan tämä jo välihin ittiäniki. Sitä ku yksin elää ja aina on yksin niin ei sitä siihen ruokahan tuu oikeen panostettua. Varsinkin ukoot on aika "saamattomia" keitoksille. Joskus aamuusin ennen töihin lähtöä keitän kattilas kaurapuuroa. No jos se ny kokki löytyy,hih. Ainakin hyvältä näyttää, vähän "laiskasti" oot hoitanu tuan puhemiehen viraan. Itte täs on saanu pärvööttää ummet ja lammet tl.lle. Eiköös sen puhemiehen pitääs olla häsyys, eikä yrkämiehen?hih. Vaikka oot sä mukava likka ja varmahan hengees mukana ainaki.


      • Pirre*
        Akaton mies kirjoitti:

        Justihin niin, naurattaahan tämä jo välihin ittiäniki. Sitä ku yksin elää ja aina on yksin niin ei sitä siihen ruokahan tuu oikeen panostettua. Varsinkin ukoot on aika "saamattomia" keitoksille. Joskus aamuusin ennen töihin lähtöä keitän kattilas kaurapuuroa. No jos se ny kokki löytyy,hih. Ainakin hyvältä näyttää, vähän "laiskasti" oot hoitanu tuan puhemiehen viraan. Itte täs on saanu pärvööttää ummet ja lammet tl.lle. Eiköös sen puhemiehen pitääs olla häsyys, eikä yrkämiehen?hih. Vaikka oot sä mukava likka ja varmahan hengees mukana ainaki.

        tehny minkä näissä olosuhteissa voi, - storyn loppu on teistä itestä kiinni - ja uskosi tietäen, Luojastasi :)

        nettä pöperöt paranee, ja muutenkin pääset yksinäisyydestäsi, - johan tuota on ollutkin.

        Kaikkea hyvää..

        t. Puhemies*


    • määrä sokeria

      kuin nvaaleassakin.
      Muuten. Miksi mniiden maiden urheilijat joissa syödään vaaleata leipää menestyvät paremmin kuin suomalaiset. Taiataa se vaalea olla sittenkin parempaa.

      • sitroen.

        Anomalian mukaan "maailmassa on noin 200 valtiota ja AINOASTAAN Suomessa syödään tätä tummaa täysjyväleipää", niin miksi saksalaiset sitten tekevät tosihyvää täysjyväruisleipää vain Suomen Lidlin myymälöitä varten? Ja sitten samainen Lidl myy sitä meille kolmasosalla siitä hinnasta, mitä kartellikauppamme kiskovat?
        Kerropas Anomalia vähän tarkemmin, mihin väitteesi perustuu!


      • Anonyymi

        Vaalea on aina parempaa niin ihmisissäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaalea on aina parempaa niin ihmisissäkin.

        Ei pidä paikkaansa ja sinä osoitat sen näillä sivuilla joka päivä. - Nm. Nihilististä nälvintää


    • tosikko.

      kaupasta moni vanhus ostaa useitakin ruisleipiä.

      Mutta kyllä mun isoäiti pääsi vehnällä 98v ikään.

      Viimeiset 10 vuotta söi vain perunaa paistettuna voissa ja vehnäjauhovelliä maalaismaitoon keitettynä.

      Eikä 90v vanhempani vatsatkaan kestä ruista, ei yhtään.

      Ole kovin miettinyt, mikä olisi hyväksi terveydelle.

      Koulusta muistan syyn miksi ruista suomessa alettiin viljellä,
      syy oli se kun mikään muu ei kasvanut niissä olosuhteissa.

      Toiseksi, kyllä ne etelässä pärjäävät vehnältä ja
      keski-ikä on korkeampi.

    • Pussipuskapiru

      tummaa leipää..en oikeen ees tykkää vaaleasta "pullasta".

      Oon huomannu että nuorempi porukka syö aika paljon vaaleeta leipää, kunnon ruisleipää olen yrittäny omallekin jälkikasvulleni tyrkyttää kun tuppaavat ostaan aina vaan sitä vaaleeta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe