et ole yliherkkä. Tämä kannattaa muistaa. Yleensä lääkärit toteavat ettei ole MITÄÄN yliherkkyyttä, jos prick testeissä ei löydy.
Mutta sillähän on suljettu pois ainoastaan NE, joille et ole yliherkkä.
nim. kolikonkaksipuolta
Prick-testit sulkevat
14
3177
Vastaukset
- Homeherkkä
Prick testeillä ei pystytä toteamaan viivästyneiden immunologisten reaktiotyyppien (tyypit II, III ja IV) tuottamia allergioita ollenkaan. Viivästyneen reaktiotyypin saa perimässään n. 90 prossaa väestöstä.
Reaktiotyyppin IV:n (kosketusallergia) tuottaman allergian toteamiseen käytetään lapputestejä.
Prick-testiä käytetään tutkittaessa reaktiotyyppi I:sen tuottamaa allergiaa. Allergeenia pistetään ihoon ja reaktio allergeenille syntyy jo viidentoista minuutin sisällä. Tyyppi I tuottaa allergeenille IgE-vasta-ainetta, jota löytyy verestä.
Tyypin IV allergiaa tutkittaessa allergeenilappu pistetään selkään. Laput poistetaan parin päivän kuluttua ja mahdollinen allerginen reaktio on voimakkaimmillaan 3-5 päivän kuluttua lappujen laitosta.
Tyyppi IV:n verestä ei löydy allergeenille vasta-aineita, koska nelostyyppi ei niitä tuota.
Tyypien II ja III tuottamia allergioita ei pystytä toteamaan prick- eikä lapputestein.
Vasta-ainetuotantona IgM7IgG.
Ja se kannattaa muistaa, että prick-testein ei näiden tyyppien tuottamia allergioita todeta.
Kun polin iholääkäri päätti nelisen vuotta sitten prickittää ja laputtaa minut allergioitteni toteamiseksi (moniallergikko kun olen), niin kerroin hänelle jo etukäteen, että III:s tyypin tuottamia allergioita ei noilla testeillä pystytä toteamaan, ja niinhän siinä kävi.
Allergiakolikolla on kaksi puolta, hektinen ja viivästynyt reaktio.
Ja allergikon immuunijärjestelmä pitää huolen siitä, että allergeeninsä oppii tuntemaan. Jos ei viiden reaktion jälkeen, niin ainakin kymmenen reaktion jälkeen.- uskokaa tai älkää
ettei positiivisella tuloksella ole oikeastaan mitään merkitystä .Esim itselläni home mutta lääkäri sanoi että ei sillä ole merkitystä.Miksihän se on sitten siinä prick-testissä??Maidolle tai jollekin muulle aineelle kun on allerginen se pitää heti poistaa syömisistä.Esim nyt keväällä kyllä tuntee että on allerginen homeelle.Tukossa on pienestäkin mullan hajusta.
Onko teistä moni homeelle allerginen??? - f123ly
uskokaa tai älkää kirjoitti:
ettei positiivisella tuloksella ole oikeastaan mitään merkitystä .Esim itselläni home mutta lääkäri sanoi että ei sillä ole merkitystä.Miksihän se on sitten siinä prick-testissä??Maidolle tai jollekin muulle aineelle kun on allerginen se pitää heti poistaa syömisistä.Esim nyt keväällä kyllä tuntee että on allerginen homeelle.Tukossa on pienestäkin mullan hajusta.
Onko teistä moni homeelle allerginen???ei ainakaan niissä testeissä joita minulta on otettu ole homeallergiaa ilmennyt. Vain varastopunkit ja jossakin testissä kotipölypunkit, enemmän nuo varastopuolen nilviäiset, ei mitään muuta, ei edes tullut pienintäkään näppyä muista testatuista ja kädet on olleet täynnä kaikkea mahdollista testiainetta.
Homeelle on minun tietojeni mukaan tosi harva allerginen. Kyllähän sen allergian pitäisi jotakin kertoa, ainakin rehellisille lääkäreille. - homeahdistus1
uskokaa tai älkää kirjoitti:
Onko teistä moni homeelle allerginen???ja matala kokonais-ige. Mutta ei sekään kuulemma merkitse mitään! Olen silti allerginen, sanoi lääkäri kun itse ihmettelin asiaa. Oireilen reippaasti siitepölyistäkin, homeesta puhumattakaan. Tulee sekä nopeita reaktioita että hitaasti alkavia oireita.
Sopivasta homecocktailista olen saanut anafylaktisia oireita, ei ihan shokkia (tajuissani pysyn) mutta melkein. - f123ly
homeahdistus1 kirjoitti:
ja matala kokonais-ige. Mutta ei sekään kuulemma merkitse mitään! Olen silti allerginen, sanoi lääkäri kun itse ihmettelin asiaa. Oireilen reippaasti siitepölyistäkin, homeesta puhumattakaan. Tulee sekä nopeita reaktioita että hitaasti alkavia oireita.
Sopivasta homecocktailista olen saanut anafylaktisia oireita, ei ihan shokkia (tajuissani pysyn) mutta melkein.En oikein edes osannut yhdistää asioita kunnolla. Sitä, että pahan homehässäkän jälkeen tulee tajuton päänsärky, pyörtyminen, oksentaminen ja uudelleen pyörtyminen, vatsa sekaisin ja olo kuin tapetulla madolla.
Olen pyörtyillyt myös raskausaikoina, mutta erotuksena on ollut se, että en oksentanut silloin. Nyt on jo muutaman kerran ollut tuo yllä kuvattu kuvio. Ja se tulee jos joudun pakosta olemaan paikassa jossa henki meinaa loppua tyystin, yleensä silloin myös haistan homeen voimakkaasti. Päänsärky alkaa ja voimistuu voimistuen, sitten tulee aavistus siitä, että kohta menee taju. Tuosta ekasta pyörtymisestä on jotenkin vaikeampi rimpuilla eroon, oksentamisen jälkeen herää jotenkin helpommin. Hyvin nopeasti oksentamisen jälkeen on mentävä vessaan, vatsaa polttelee tosi pahasti.
Se mitä pelkään, että että palatessani töihin ja siellä jonnekin piippuhyllyllä olevaan työhuoneeseen tapahtuu tämä sama, siellä sitten olet etkä apua saa. Siinä vaiheessa kun tajuaa tämän päänsäryn nyt menevän pyörymiseen asti, ei enää mitään ole tehtävissä. Mulla kun päätä särkee usein, joten jokainen päänsärky ei ole merkki siitä, että kohta lähtee taju.
... uskon itse, että homeoireiluni on se joka johtaa tuohon tajunnan menetykseen. Migreeniä mulla on diagnostoitu, eikä sekään tietysti asiaa auta, mutta nyt kun olen alkanut ajatella, että eihän nuo pyörtyilyt nyt niin samanlaisia olekaan olleet raskausaikana ja nyt, alkaa vähän enemmän pelottamaankin tilanne. Mitä jos töistä tullessa autoa itse ajaen tuleekin vastaava tilanne eteen, miten voin olla varma, että päätä särkee nyt vain ns. normaalisti, en meinaan osaa erottaa näitä särkyjä mitenkään toisistaan.
Eikä hirveästi tee mieli siirtyä täysin yleisiin kulkuvälineisiinkään, niissä kun oireilen tosi helposti nyt myös.
Joku kyseli joskus palstalla voiko tätä muotoa tutkia jotenkin, että tietäisi onko pelkoa tähän suuntaan vaiko ei, mutta ei siihen tainnut mitään vastausta tulla. - sitä tajunnut
f123ly kirjoitti:
En oikein edes osannut yhdistää asioita kunnolla. Sitä, että pahan homehässäkän jälkeen tulee tajuton päänsärky, pyörtyminen, oksentaminen ja uudelleen pyörtyminen, vatsa sekaisin ja olo kuin tapetulla madolla.
Olen pyörtyillyt myös raskausaikoina, mutta erotuksena on ollut se, että en oksentanut silloin. Nyt on jo muutaman kerran ollut tuo yllä kuvattu kuvio. Ja se tulee jos joudun pakosta olemaan paikassa jossa henki meinaa loppua tyystin, yleensä silloin myös haistan homeen voimakkaasti. Päänsärky alkaa ja voimistuu voimistuen, sitten tulee aavistus siitä, että kohta menee taju. Tuosta ekasta pyörtymisestä on jotenkin vaikeampi rimpuilla eroon, oksentamisen jälkeen herää jotenkin helpommin. Hyvin nopeasti oksentamisen jälkeen on mentävä vessaan, vatsaa polttelee tosi pahasti.
Se mitä pelkään, että että palatessani töihin ja siellä jonnekin piippuhyllyllä olevaan työhuoneeseen tapahtuu tämä sama, siellä sitten olet etkä apua saa. Siinä vaiheessa kun tajuaa tämän päänsäryn nyt menevän pyörymiseen asti, ei enää mitään ole tehtävissä. Mulla kun päätä särkee usein, joten jokainen päänsärky ei ole merkki siitä, että kohta lähtee taju.
... uskon itse, että homeoireiluni on se joka johtaa tuohon tajunnan menetykseen. Migreeniä mulla on diagnostoitu, eikä sekään tietysti asiaa auta, mutta nyt kun olen alkanut ajatella, että eihän nuo pyörtyilyt nyt niin samanlaisia olekaan olleet raskausaikana ja nyt, alkaa vähän enemmän pelottamaankin tilanne. Mitä jos töistä tullessa autoa itse ajaen tuleekin vastaava tilanne eteen, miten voin olla varma, että päätä särkee nyt vain ns. normaalisti, en meinaan osaa erottaa näitä särkyjä mitenkään toisistaan.
Eikä hirveästi tee mieli siirtyä täysin yleisiin kulkuvälineisiinkään, niissä kun oireilen tosi helposti nyt myös.
Joku kyseli joskus palstalla voiko tätä muotoa tutkia jotenkin, että tietäisi onko pelkoa tähän suuntaan vaiko ei, mutta ei siihen tainnut mitään vastausta tulla.että olet myös kemikaaliyliherkkä.Miulla tullee tuollanen olo kaupoissa .Hajuveet,hiusaineet,deodorantit,partaveet ja kaikenmaailman synteettiset kankaiden pehmennysaineet,väriaineet,hajusteet,pehmenteet,säilöntäaineet .Sitä coctailia et sinäkään kestä enää,luulisin.
- homeahdistus1
f123ly kirjoitti:
En oikein edes osannut yhdistää asioita kunnolla. Sitä, että pahan homehässäkän jälkeen tulee tajuton päänsärky, pyörtyminen, oksentaminen ja uudelleen pyörtyminen, vatsa sekaisin ja olo kuin tapetulla madolla.
Joku kyseli joskus palstalla voiko tätä muotoa tutkia jotenkin, että tietäisi onko pelkoa tähän suuntaan vaiko ei, mutta ei siihen tainnut mitään vastausta tulla.tuosta pyörtymisestä ja oksentamisesta? Melkoiset homeoireet. Mulle sanottiin, että on anafylaksia, mutta mulla ehkä? erityyppiset oireet. Ihottuma lehahtaa ja tulee turvotusta hengitysteihin, sekavuutta ym. oksettava olo myös, mutta olen pysynyt tajuissani. Ensiavuksi otan ohjeen mukaan kortisonia ja ataraxin, tarvittaessa päivystykseen.
Mutta jos taju menee niin sitten peli taitaa olla pelattu, jos ei ole ihmisiä lähettyvillä.
Auttaako sulla mikään ensiapulääkitys oireisiin? - f123ly
sitä tajunnut kirjoitti:
että olet myös kemikaaliyliherkkä.Miulla tullee tuollanen olo kaupoissa .Hajuveet,hiusaineet,deodorantit,partaveet ja kaikenmaailman synteettiset kankaiden pehmennysaineet,väriaineet,hajusteet,pehmenteet,säilöntäaineet .Sitä coctailia et sinäkään kestä enää,luulisin.
pahinta oli kun olin kurssilla ja siellä hajuttomassa tilassa miltei viikon ja sen jälkeen meidän ruokaillessa Hengitysliitto Helin johtokuntiin yms. kuuluvia henkilöitä tuli ruokalaan, välitön ahaa elämys ja kiireesti ulos tiloista.
Käytännössä tilannetta pahensi se, että tuoksuttomuus oli suhteelisen täydellistä ja siihen nuo hajut, hitto oli karmee tunne. Samoin saunaosastolla joku ulkopuolisella uintivuorolla oli käyttänyt vartalorasvaa ja sen haju oli tolkuton noissa pukuhuoneen tiloissa. Muut kurssilaiset sitten käytävälle huutelemaan että älä tule täällä on karsee käry. Siinä vaiheessa sitten jäi uinnit uimatta.
Täydellinen hajuttomuus tekee tilantesta mielestäni 100% pahemman. Jos tuoksuja on silleen normaalisti, normi saippuat ja rasvat on kaikki ok. Ei mitään partavesiä tai hajusteita kuitenkaan, mutta normaalit pyykinpesuaineella pestyt vaatteet ja normi saippualla pestyt ihmiset kestän kyllä. Mutta täysin tuoksuttomasta sitten partavesiin ja hajusteisiin onkin varsinainen shokki ja tunsi luissa ja ytimissä kyllä.
Itse käytän tuotteita joiden jälkeen köhin ja yskin, mutta tyhmä kun olen en aina jaksa siitäkään välittää. Tukkoon menen jos lakkaa on käytetty, nuo suihkutettavat tuotteet on selkeästi pahimpia. - f123ly
homeahdistus1 kirjoitti:
tuosta pyörtymisestä ja oksentamisesta? Melkoiset homeoireet. Mulle sanottiin, että on anafylaksia, mutta mulla ehkä? erityyppiset oireet. Ihottuma lehahtaa ja tulee turvotusta hengitysteihin, sekavuutta ym. oksettava olo myös, mutta olen pysynyt tajuissani. Ensiavuksi otan ohjeen mukaan kortisonia ja ataraxin, tarvittaessa päivystykseen.
Mutta jos taju menee niin sitten peli taitaa olla pelattu, jos ei ole ihmisiä lähettyvillä.
Auttaako sulla mikään ensiapulääkitys oireisiin?enkä ole tästä puhunut nyt kun keuhkolääkärilleni, koska tuolla matkalla näin kävi muutaman kerran. Tai kyllä puhetta taisi olla myös TTL:n keuhkolääkärin ja erikoistuvankin kanssa. Itse pidin sitä alkuun aika normaalina, sillä pyörryn helposti. Olen pyörtynyt Ruotsinlaivalla ja silloin tikattiin päähän tikkeja ja otsassa on siitä arpi muistona, silloin mulla oli silmissä haavaumia ja laittaessani silmätippoja meni taju. Päästä tulee muuten hirveästi verta.
Raskausaikana pyörryin terveyskeskuksen vessaan, lumihankeen, milloin minnekin. Tallinnassa taju meni kylpylässä, silloin mieheni sisko kertoi minun olevan tosi epätoivoinen kun piti pyörtyä että sai ambulanssimiehet paikalle. Kylpylässä oli pelkkiä ikä-ikäihmisiä ja me olimme juuri miettineet mistä ihmeestä löydämme nuorempia väkeä seuraksi... ei kuulemma pidä kuitenkaan liioittelemaan alkaa näissäkään asioissa.
Keskusteluissa keuhkolääkärin kanssa tuosta miten lomani Thaimaassa meni, kerroin näistä pyörtyilyistä kyllä, mutta sanoin että silleen olen pyörtyillyt aikaisemminkin. Mutta nyt kun mietin asiaa, multa meni aikaisemmin vain taju, ei vatsa sekaisin ja oksentamista ja uutta pyörtymistä, eikä mulla särkenyt päätä ensin, mikä taas näihin uusin kuuluu. Nuo aikaisemmat pyörtyilyt alkoi aina pahalla ololla ja siitä taju pois. Jälkeen ei mitään sen ihmeempiä oireita jos ei lyönyt päätään tms.
Eli ehkä kyseessä ei olekaan ihan sama mekanismi, mutta en sitten tiedä. Se on varma, että päänsäryllä alkaa ja se pahenee ja siitä että jokaisen pyörymisen jälkeen muistin kyllä missä olin ollut ja miten homeen haistanut, sitä ei vain aina pysty heti poistumaan tiloista. Varsinkin kun liikut lomallasi ryhmänä on ikävä vikistä joka mutkassa, että täällä haisee home mun pitää nyt lähteä veke. Eihän kukaan sellaista kestäisi hetkeäkään. Joten suun kautta hengittelyä ja sormet ristiin että sillä selviäisi, no ei selviä sen tiedä nyt kyllä.
Nuo ongelmat mulla tuli noiden sateiden myötä, tosin se hiton huvipuisto haisi myös ennen sateita ja tosi voimmakkaasti. Sen huvipuistokeikan jälkeen tuli pahin pyörtyminen ja oireet. Auringossa ei sinä päivällä varsinaisesti oltu ollenkaan, retkeiltiin vain ja mulla on aina vesipullo mukana myös himassa niitä on pitkin taloa, joten auringonpistos tms. siitä ei todellakaan ollut kyse. Tosin miehelleni kerroin, että varmasti vain join liian vähän... niitä valkoisia valheita, koska muutoin jää matkat matkustelematta. Kun puhutaan pelkäämisestä, niin mieheni kohdalla reakointi on sitä puhdasta pelkoa. Pelkoa siitä, että ei ole mitään tehtävissä eikä osaa edes mitenkään varautua. No nyt olemme jo jutelleet asiat lävitse ja jatkossa kerron milloin epäilen, että päänsärky voisi edes muuttua pahempaankin suuntaan. Tosin enhän sitä varsinaisesti itsekään tiedä ihan varmasti sanoa, mutta näin jälkikäteen homeet on haiseet aina ennen ja pahastikin nenään.
Meillä olisi 60/30 vuotisjuhlat, mutta ne järkätään vanhalla koululla. No mieheni on ottanut selvää, että siellä on ollut homeremppaa, joten arvata saattaa että me ei mennä juhliin. Toki mieheni voisi mennä, mutta sitä ei saa yksin minnekään, tai edes kavereiden kanssa. Joten jää nämäkin juhlat väliin, toisaalta olen tosi tyytyväinen siihen että jää. Kyllä keuhkolääkärin ohjeiden jälkeen oli pakko miettiä, että tässä on nyt yksi asia missä järjen käyttö tosiaan on sallittua. Pahaltahan se tuntuu, mutta tyhmä ammattitautini kun ei osaa pysyä töissä.
En muuten tiedä miten pitkään taju on kankaalla, uskoisin että ihan lyhyen aikaa vain, mutta varma en siitä voi olla. Yleensä herään siihen, että joku on liiveissä kiinni ja läpsii naamaan, ihan tyhmää vielä läpsiä kun toinen on jo taju kankaalla. Että älkää ihmeessä läpsikö ketään naamaan, jos siltä on taju veke, se on tosi ikävä herätys se. Jos ei olis niin tokkurassa sitä vois vaikka lyödä takaisin.
En tiedä noista lääkkeistä, Panacod auttaa siihen tajuttomaan päänsärkyyn kyllä, ainakin osittain. En nyt sitten tiedä estäisikö se tuota pyörtymistä, ehkä ehkä ei. Jos se ei olis niin pelottavaa, sitä vois joskus hallitusti kokeillakin. Mutta silloin pitäisi paikalla olla joku joka osaa oikeasti auttaakin. Nyt olen jokaisesta herännyt ilman lääkkeitä kyllä, eikä tuon kohtauksen jälkeen jaksa kuin olla ja kuulostella miten on kaatunut, joskus särkee takaraivo, joskus otsa, käsi - ihan mikä vain on pahasti alle jäänyt tai osunut johonkin. Aina jonnekin kolottaa, vaikka Tallinnassakin putosin vain tuolilta lattialle. - homeahdistus1
f123ly kirjoitti:
enkä ole tästä puhunut nyt kun keuhkolääkärilleni, koska tuolla matkalla näin kävi muutaman kerran. Tai kyllä puhetta taisi olla myös TTL:n keuhkolääkärin ja erikoistuvankin kanssa. Itse pidin sitä alkuun aika normaalina, sillä pyörryn helposti. Olen pyörtynyt Ruotsinlaivalla ja silloin tikattiin päähän tikkeja ja otsassa on siitä arpi muistona, silloin mulla oli silmissä haavaumia ja laittaessani silmätippoja meni taju. Päästä tulee muuten hirveästi verta.
Raskausaikana pyörryin terveyskeskuksen vessaan, lumihankeen, milloin minnekin. Tallinnassa taju meni kylpylässä, silloin mieheni sisko kertoi minun olevan tosi epätoivoinen kun piti pyörtyä että sai ambulanssimiehet paikalle. Kylpylässä oli pelkkiä ikä-ikäihmisiä ja me olimme juuri miettineet mistä ihmeestä löydämme nuorempia väkeä seuraksi... ei kuulemma pidä kuitenkaan liioittelemaan alkaa näissäkään asioissa.
Keskusteluissa keuhkolääkärin kanssa tuosta miten lomani Thaimaassa meni, kerroin näistä pyörtyilyistä kyllä, mutta sanoin että silleen olen pyörtyillyt aikaisemminkin. Mutta nyt kun mietin asiaa, multa meni aikaisemmin vain taju, ei vatsa sekaisin ja oksentamista ja uutta pyörtymistä, eikä mulla särkenyt päätä ensin, mikä taas näihin uusin kuuluu. Nuo aikaisemmat pyörtyilyt alkoi aina pahalla ololla ja siitä taju pois. Jälkeen ei mitään sen ihmeempiä oireita jos ei lyönyt päätään tms.
Eli ehkä kyseessä ei olekaan ihan sama mekanismi, mutta en sitten tiedä. Se on varma, että päänsäryllä alkaa ja se pahenee ja siitä että jokaisen pyörymisen jälkeen muistin kyllä missä olin ollut ja miten homeen haistanut, sitä ei vain aina pysty heti poistumaan tiloista. Varsinkin kun liikut lomallasi ryhmänä on ikävä vikistä joka mutkassa, että täällä haisee home mun pitää nyt lähteä veke. Eihän kukaan sellaista kestäisi hetkeäkään. Joten suun kautta hengittelyä ja sormet ristiin että sillä selviäisi, no ei selviä sen tiedä nyt kyllä.
Nuo ongelmat mulla tuli noiden sateiden myötä, tosin se hiton huvipuisto haisi myös ennen sateita ja tosi voimmakkaasti. Sen huvipuistokeikan jälkeen tuli pahin pyörtyminen ja oireet. Auringossa ei sinä päivällä varsinaisesti oltu ollenkaan, retkeiltiin vain ja mulla on aina vesipullo mukana myös himassa niitä on pitkin taloa, joten auringonpistos tms. siitä ei todellakaan ollut kyse. Tosin miehelleni kerroin, että varmasti vain join liian vähän... niitä valkoisia valheita, koska muutoin jää matkat matkustelematta. Kun puhutaan pelkäämisestä, niin mieheni kohdalla reakointi on sitä puhdasta pelkoa. Pelkoa siitä, että ei ole mitään tehtävissä eikä osaa edes mitenkään varautua. No nyt olemme jo jutelleet asiat lävitse ja jatkossa kerron milloin epäilen, että päänsärky voisi edes muuttua pahempaankin suuntaan. Tosin enhän sitä varsinaisesti itsekään tiedä ihan varmasti sanoa, mutta näin jälkikäteen homeet on haiseet aina ennen ja pahastikin nenään.
Meillä olisi 60/30 vuotisjuhlat, mutta ne järkätään vanhalla koululla. No mieheni on ottanut selvää, että siellä on ollut homeremppaa, joten arvata saattaa että me ei mennä juhliin. Toki mieheni voisi mennä, mutta sitä ei saa yksin minnekään, tai edes kavereiden kanssa. Joten jää nämäkin juhlat väliin, toisaalta olen tosi tyytyväinen siihen että jää. Kyllä keuhkolääkärin ohjeiden jälkeen oli pakko miettiä, että tässä on nyt yksi asia missä järjen käyttö tosiaan on sallittua. Pahaltahan se tuntuu, mutta tyhmä ammattitautini kun ei osaa pysyä töissä.
En muuten tiedä miten pitkään taju on kankaalla, uskoisin että ihan lyhyen aikaa vain, mutta varma en siitä voi olla. Yleensä herään siihen, että joku on liiveissä kiinni ja läpsii naamaan, ihan tyhmää vielä läpsiä kun toinen on jo taju kankaalla. Että älkää ihmeessä läpsikö ketään naamaan, jos siltä on taju veke, se on tosi ikävä herätys se. Jos ei olis niin tokkurassa sitä vois vaikka lyödä takaisin.
En tiedä noista lääkkeistä, Panacod auttaa siihen tajuttomaan päänsärkyyn kyllä, ainakin osittain. En nyt sitten tiedä estäisikö se tuota pyörtymistä, ehkä ehkä ei. Jos se ei olis niin pelottavaa, sitä vois joskus hallitusti kokeillakin. Mutta silloin pitäisi paikalla olla joku joka osaa oikeasti auttaakin. Nyt olen jokaisesta herännyt ilman lääkkeitä kyllä, eikä tuon kohtauksen jälkeen jaksa kuin olla ja kuulostella miten on kaatunut, joskus särkee takaraivo, joskus otsa, käsi - ihan mikä vain on pahasti alle jäänyt tai osunut johonkin. Aina jonnekin kolottaa, vaikka Tallinnassakin putosin vain tuolilta lattialle.sinulle ei tule, ei mitään nokkosrokko tms. allergisia oireita? Sitten on meillä varmaan eri homeoireet, minulla tosiaan sammuttaa tuon kohtauksen nopea lääkitys, kurkku voi olla pari päivää turvonnut mutta pahin "shokki" menee ohi pian kun vaan ottaa mahdollisimman nopeasti lääkkeitä.
Hurjan pelottavalta tuo tajunnanmenetys kuulostaa. Voimakas pahoinvointi kuuluu anafylaksian oireisiin kyllä. Ota ihmeessä asia vakavasti puheeksi lääkärisi kanssa. Tuskin kyse on vain pyörtymisestä ja jos olet yksin kohtauksen saadessasi niin huonostihan siinä voi käydä. Sinuna soittaisin ambulanssin seuraavan kohtauksen tullessa, on varmaan vaikea määrittää mistä on kyse muuten kuin silloin kun kohtaus on päällä.
Tajsuin itse että ambulanssin voi soittaa tekstarillakin, itse en onnistunut soittamisessa ekalla kerralla, kun kurkku turposi sen verran etten voinut puhua... - f123y
homeahdistus1 kirjoitti:
sinulle ei tule, ei mitään nokkosrokko tms. allergisia oireita? Sitten on meillä varmaan eri homeoireet, minulla tosiaan sammuttaa tuon kohtauksen nopea lääkitys, kurkku voi olla pari päivää turvonnut mutta pahin "shokki" menee ohi pian kun vaan ottaa mahdollisimman nopeasti lääkkeitä.
Hurjan pelottavalta tuo tajunnanmenetys kuulostaa. Voimakas pahoinvointi kuuluu anafylaksian oireisiin kyllä. Ota ihmeessä asia vakavasti puheeksi lääkärisi kanssa. Tuskin kyse on vain pyörtymisestä ja jos olet yksin kohtauksen saadessasi niin huonostihan siinä voi käydä. Sinuna soittaisin ambulanssin seuraavan kohtauksen tullessa, on varmaan vaikea määrittää mistä on kyse muuten kuin silloin kun kohtaus on päällä.
Tajsuin itse että ambulanssin voi soittaa tekstarillakin, itse en onnistunut soittamisessa ekalla kerralla, kun kurkku turposi sen verran etten voinut puhua...mutta se nyt voi mennä tuon auringonkin piikkiin. Joten en määrittelisi oireiksi kuin ne mistä on ollut jo puhettakin.
Työpaikalla mulle tuli kasvoihin poltetta ja se oli pahinta illalla. Kortisonivoidetta ja kylmä märkä pyyhe kasvoilla, siinä tilanteessa tuli myös turvotusta ja hengittely oli vaikeampaa.
Toivotaan että seuraavaa kertaa ei tule. Mutta jos tulee täytyy sopia miehen kanssa, että apua paikalle soitetaan. Ehkä se sitten jostakin näkyisi mikä kohtauksen aiheuttaakin. Olen vain pitänyt tätä ihan vaarattomana, kun tuota pyörtyilyä on ollu jo aikaisemminkin. Eipä laivan sairaanhoitajakaan tikatessaan otsaani maininnun muuta kuin sen, että olen ensimmäinen selvä ihminen jonka hän on laivalla kasaan kursinut. Ei mitään tarkkailua tms., jotenkin sitä ajatteli että pyöryminen on aika normaalia.
Ehkä vähän samalta tuntui tuon BAL tähystyksen jälkeen, mutta siinä mulla oli myös hakkaava yskä mukana. Johtui ehkä siellä kurkussa olleesta letkusta. Se ahdistus meni ohitse suoneen annetulla kortisonilla.
Aika hankalaa on, että vähän joka paikka remppaa nyt. Ennen tuota kurssia tammi/helmikuussa olin käytännössä jo ihan terve, tai niin ainakin luulin. Väsyttihän silloinkin, mutta ihan eri luokkaa väsymys silloin oli. Tuon terveen olotilan ja tämän sairaan olotilan välillä on nämä uudet homeongelmat ja kortisonikuurit. Että tosi nopeesti olotila muuttuu.
Mutta nyt kun mulla on paljon tietoa ja neuvoja joita noudattaa, uskon että homma lähtee pelittämään kyllä. Jo tunne siitä, että tosiaan on jotakin mitä itse voi tehdä itsensä eteen auttaa paljon. Ei tarvitse jäädä tuleen makaamaan.
- TESTEISTÄ
mutta olen mielestäni joskus lukenut jostain että prick-testien uutteet on nykyään paljon laimeammat kuin ennen.Jos entisillä uutteilla olisi tehty testejä ,kaikki olisivat olleet jollekin allergisia.Ehkä siinä on nykyään syy että PRICK-testit näyttävät vain TODELLA TODELLA ALLERGISET.
- f123ly
lisäksi allergiasairaalassa tehtiin mulle kahdella eri uutelaadulla testit samoihin perustesteihin ja ihan eri tulokset. Toinen uute teki paljon selkeämmät patit noiden varastopunkkien ja kotipölypunkkien kohdalla, toinen taas sellaiset, että osa oli mitattavissa osa jäi 2mm, kun histamiini oli 5, eli ei katsottu reaktioksi. Eli ihan tuuria mikä uutelaatu on menossa, ei hirveästi kannata luottaa jos on ongelmia kannattaa ehkä pyytää aika ajoin uusia testejä ja eri testiuutteinkin.
- Eloonjäänyt
Prick-testeillä ei voida sulkea mitään yliherkkyyksiä pois. Asiansaosaavat lääkärit ja hoitajat kyllä kertovat sen pienen tosiasian, ettei tämä(kään) testi ole täydellinen ja että ihminen itse oireiluaan seuraamalla tietää/oppii tietämään, jos on allerginen jollekin aineelle. Vastaavasti prick-testissä saattaa tulla vääriä hälyjä, esim. reaktio pujolle, vaikka sitten tosielämässä pujo ei oireita aiheutakaan.
Prick-testiin menijöiden kannattaa viedä mukanaan näytteitä aineista, joita epäilevät oireidensa aiheuttajiksi. Siten voidaan testata esim. henkilön käyttämä ihovoide, jonka ainesosien selvittäminen muutoin on mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835