Venttiilinvarrenkumien vaihto

vaihtaja1

Mitenkäs vaikea homma tuo on tehtä konetta purkamatta? Lueskelin juttua että paineilmaa pyttyyn niin saisi vaihdettua helpoiten. Onko kellään kokemusta kyseisestä tavasta ja jos on niin viitsisitkö laittaa ohjeet?

Kone on 12venttiilinen yhdellä nokka-akselilla ja mekaanisilla nostajilla.

13

16912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RTT

      tulppa jossa paineilmaliitin. se on ylivoimaisesti nopein ja helpoin ratkaisu.

    • Molli

      Kannattaa varua ettei mooottori pyörähdä, imaisee huonolla tuurilla venttiilin uumeniinsa (tai linttaa sen linkkuun)..

      Mutta onnistuuhan se, ja säästää suuren vaivan kun ei tarvitse kantta ottaa pois. Moniventtiilikoneissa vain niin turkasenahtaita rakoja ja niin paljon niitä venkuloita...

      • pitää yrittää

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?


      • Molli
        pitää yrittää kirjoitti:

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..


      • erez
        Molli kirjoitti:

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.


      • vena
        erez kirjoitti:

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?


      • irroittaa jousen
        vena kirjoitti:

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.


      • vena
        irroittaa jousen kirjoitti:

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.

        Kiitokset. Kyllä tuollainen renkaantäyttölaitekkin löytyy, mutta aika kämäinen se on. Eikä oikein toimi ellei auto ole käynnissä jolloin jännite hieman nousee. Töistä lainasin tuollaisen kunnon kompuran, 8 siintäkin näyttää "vain" lähtevän ettei hätiä mitiä.


    • auto ja moottorin tyyppi. Veikkaan Toyota, Honda, Mazda tai Mizu.

    • oktaani

      Minä olen tuon homman hoitanut sillä tavalla, että olen ensin pyörittänyt moottorista männän ala-asentoon, ja tämän jälkeen syöttänyt tulpanreiästä nailon, tai muuta lujaa narua moottoriin. Tämän jälkeen mäntä ylös ja nyt voidaan ventiilit irroitella lukoista, eikä varmaan tipahda venttiili. paineilmalla saa olla tarkkana, ettei ilma pääse karkaamaan.

      • vena

        Hmmmm, tuo naru voisi kuulostaa turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mutta mitäs jos siitä narusta jää sinne jotain "nöyhtää"?

        Ja nuo jouset todellakin ovat jäykät, ei niitä oikein sormin paina, mistäs tuommoisia pihtejä saa?

        Ja vielä tämmöinen, nuo sokat ovat kanssa hämärät, milläs ne saa pois? Kuva venttiilikoneistosta: http://img294.imageshack.us/img294/2254/mottixm4.jpg


    • Anonyymi

      Luin keskusteluja ja muutaman asian lisäisin.
      Moottorin kannesta on öljytilaan kanavia ne kannattaa suojata. Venttiilijouset on jäykkiä ja ilman työkalua ne ei ole hallinnassa. Ikävin osa minusta on venttiilin jousen lukot. Ne tarttuu kiinni ja on joskus vaikea saada lautasesta irti. Jollain vasaralla varovasti napauttamalla irtoaa ja jos ote lipsuu lentää lukot ja jouset ympäri tallia ja yksikin lukko jos häviää niin homma jää siihen sillä kertaa.
      Melko usein paine karkaa pystystä kun jousta puristetaa kasaan.

      • Anonyymi

        Kiitos. Odotin juuri sinun kommenttia ja ohjetta vuodesta 2007 asti ja nyt voinkin viedä autoni korjaamolle kumien vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      231
      4148
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2614
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2345
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1426
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      114
      1394
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1169
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      77
      1075
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      943
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      926
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      911
    Aihe