Venttiilinvarrenkumien vaihto

vaihtaja1

Mitenkäs vaikea homma tuo on tehtä konetta purkamatta? Lueskelin juttua että paineilmaa pyttyyn niin saisi vaihdettua helpoiten. Onko kellään kokemusta kyseisestä tavasta ja jos on niin viitsisitkö laittaa ohjeet?

Kone on 12venttiilinen yhdellä nokka-akselilla ja mekaanisilla nostajilla.

13

16132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RTT

      tulppa jossa paineilmaliitin. se on ylivoimaisesti nopein ja helpoin ratkaisu.

    • Molli

      Kannattaa varua ettei mooottori pyörähdä, imaisee huonolla tuurilla venttiilin uumeniinsa (tai linttaa sen linkkuun)..

      Mutta onnistuuhan se, ja säästää suuren vaivan kun ei tarvitse kantta ottaa pois. Moniventtiilikoneissa vain niin turkasenahtaita rakoja ja niin paljon niitä venkuloita...

      • pitää yrittää

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?


      • Molli
        pitää yrittää kirjoitti:

        Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..


      • erez
        Molli kirjoitti:

        Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.


      • vena
        erez kirjoitti:

        Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?


      • irroittaa jousen
        vena kirjoitti:

        Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?

        En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.


      • vena
        irroittaa jousen kirjoitti:

        muutenhan se tippuu pyttyyn.
        Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
        En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
        Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
        Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.

        Kiitokset. Kyllä tuollainen renkaantäyttölaitekkin löytyy, mutta aika kämäinen se on. Eikä oikein toimi ellei auto ole käynnissä jolloin jännite hieman nousee. Töistä lainasin tuollaisen kunnon kompuran, 8 siintäkin näyttää "vain" lähtevän ettei hätiä mitiä.


    • auto ja moottorin tyyppi. Veikkaan Toyota, Honda, Mazda tai Mizu.

    • oktaani

      Minä olen tuon homman hoitanut sillä tavalla, että olen ensin pyörittänyt moottorista männän ala-asentoon, ja tämän jälkeen syöttänyt tulpanreiästä nailon, tai muuta lujaa narua moottoriin. Tämän jälkeen mäntä ylös ja nyt voidaan ventiilit irroitella lukoista, eikä varmaan tipahda venttiili. paineilmalla saa olla tarkkana, ettei ilma pääse karkaamaan.

      • vena

        Hmmmm, tuo naru voisi kuulostaa turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mutta mitäs jos siitä narusta jää sinne jotain "nöyhtää"?

        Ja nuo jouset todellakin ovat jäykät, ei niitä oikein sormin paina, mistäs tuommoisia pihtejä saa?

        Ja vielä tämmöinen, nuo sokat ovat kanssa hämärät, milläs ne saa pois? Kuva venttiilikoneistosta: http://img294.imageshack.us/img294/2254/mottixm4.jpg


    • Anonyymi

      Luin keskusteluja ja muutaman asian lisäisin.
      Moottorin kannesta on öljytilaan kanavia ne kannattaa suojata. Venttiilijouset on jäykkiä ja ilman työkalua ne ei ole hallinnassa. Ikävin osa minusta on venttiilin jousen lukot. Ne tarttuu kiinni ja on joskus vaikea saada lautasesta irti. Jollain vasaralla varovasti napauttamalla irtoaa ja jos ote lipsuu lentää lukot ja jouset ympäri tallia ja yksikin lukko jos häviää niin homma jää siihen sillä kertaa.
      Melko usein paine karkaa pystystä kun jousta puristetaa kasaan.

      • Anonyymi

        Kiitos. Odotin juuri sinun kommenttia ja ohjetta vuodesta 2007 asti ja nyt voinkin viedä autoni korjaamolle kumien vaihtoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7096
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      108
      6157
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5185
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe