Mitenkäs vaikea homma tuo on tehtä konetta purkamatta? Lueskelin juttua että paineilmaa pyttyyn niin saisi vaihdettua helpoiten. Onko kellään kokemusta kyseisestä tavasta ja jos on niin viitsisitkö laittaa ohjeet?
Kone on 12venttiilinen yhdellä nokka-akselilla ja mekaanisilla nostajilla.
Venttiilinvarrenkumien vaihto
13
16879
Vastaukset
- RTT
tulppa jossa paineilmaliitin. se on ylivoimaisesti nopein ja helpoin ratkaisu.
- Molli
Kannattaa varua ettei mooottori pyörähdä, imaisee huonolla tuurilla venttiilin uumeniinsa (tai linttaa sen linkkuun)..
Mutta onnistuuhan se, ja säästää suuren vaivan kun ei tarvitse kantta ottaa pois. Moniventtiilikoneissa vain niin turkasenahtaita rakoja ja niin paljon niitä venkuloita...- pitää yrittää
Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?
- Molli
pitää yrittää kirjoitti:
Joo, pitää koittaa, säästäisi ihan PERKELEESTI vaivaa jos onnistuu. Moottorin toiminta kyllä suurin piirtein hallussa että tietää mitä mikäkin tekee. Mitenkäs nuo kumit sitten asetetaan? Ihan vain painamalla vai miten (riippuu varmaankin autosta mutta yleisesti ottaen)?
Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..
- erez
Molli kirjoitti:
Ihan painamalla ne kummit sinne asennetaan, ainakin jos kumi on venttiilivarren päässä (nykymoottoreissa tuskin muita ratkaisuja onkaan), vanhemmissa myllyissä O-rengas-sateenvarjo tyyppiset ratkaisut voi olla hieman kinkkisempiä asentaa..
Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.
- vena
erez kirjoitti:
Ne venttiilien jouset ovat aika jäykät painaa. Olisi hyvä olla venttilijousipihdit, jolla jouset ensin painetaan kasaan. Sitten poistetaan sokat, jotka pitelevät jousilautasta. Sitten saat jousen pois ja venttiilin varren kumin vaihdettua. Venttiilivarren kumin vuotaminen johtuu siitä, että ajan myötä se kovettuu öljyssä. Venttiilinvarren kumien vaihtamisajankohdan näet siitä, kun kone alkaa savuttaa ja kuluttaa öljyä yli suosituksen.
Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?
En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen? - irroittaa jousen
vena kirjoitti:
Jees, nyt on osat vihdoinkin saatu, ja tein adapterin jolla saa paineilmaa pyttyyn. Missä vaiheessa muuten tuota painetta kannattaa alkaa pistämään, ettei venttiili vain tipahda pois? Silloinkun irroittaa jousen?
En nyt muista kompuran tehoa, mutta eikai sinne liikaa painetta saa? Kun konehan nyt tekee jo itsekkin yli 10bar paineen?muutenhan se tippuu pyttyyn.
Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule. - vena
irroittaa jousen kirjoitti:
muutenhan se tippuu pyttyyn.
Jos on tavallinen kotikompura, niin se on kai aika sopiva, joku 7-8 baaria niistä voi lähteä (kiinalaiset mainostaa 10, no onhan se Amerikoissa, pyöristettynä >D), mutta tosiaan se saattaa pyöräyttää konetta, joten laita vaihde päälle ja kässäri.
En tiedä riittääkö semmoinen 12 V renkaantäyttölaite, kyllä kai sekin, ei se ilma sieltä minnekään kulu, paitsi just tiivisteen reiästä. Eli mikä semmoisen tuotto on ja mikä reiän koko?
Jos teet jossain laitoksessa tai työmaakompressorilla, voi olla hyvä rajoittaa tuottoa jatai painetta. Kysy mestarilta.
Ja kotona mahdolliset penskat pois auton sisältä konuamasta ja virta-avain pois, ettei kukaan kääntele. Eiku akku irti, ei sitä radiotakaan kompuralta kuule.Kiitokset. Kyllä tuollainen renkaantäyttölaitekkin löytyy, mutta aika kämäinen se on. Eikä oikein toimi ellei auto ole käynnissä jolloin jännite hieman nousee. Töistä lainasin tuollaisen kunnon kompuran, 8 siintäkin näyttää "vain" lähtevän ettei hätiä mitiä.
auto ja moottorin tyyppi. Veikkaan Toyota, Honda, Mazda tai Mizu.
- oktaani
Minä olen tuon homman hoitanut sillä tavalla, että olen ensin pyörittänyt moottorista männän ala-asentoon, ja tämän jälkeen syöttänyt tulpanreiästä nailon, tai muuta lujaa narua moottoriin. Tämän jälkeen mäntä ylös ja nyt voidaan ventiilit irroitella lukoista, eikä varmaan tipahda venttiili. paineilmalla saa olla tarkkana, ettei ilma pääse karkaamaan.
- vena
Hmmmm, tuo naru voisi kuulostaa turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mutta mitäs jos siitä narusta jää sinne jotain "nöyhtää"?
Ja nuo jouset todellakin ovat jäykät, ei niitä oikein sormin paina, mistäs tuommoisia pihtejä saa?
Ja vielä tämmöinen, nuo sokat ovat kanssa hämärät, milläs ne saa pois? Kuva venttiilikoneistosta: http://img294.imageshack.us/img294/2254/mottixm4.jpg
- Anonyymi
Luin keskusteluja ja muutaman asian lisäisin.
Moottorin kannesta on öljytilaan kanavia ne kannattaa suojata. Venttiilijouset on jäykkiä ja ilman työkalua ne ei ole hallinnassa. Ikävin osa minusta on venttiilin jousen lukot. Ne tarttuu kiinni ja on joskus vaikea saada lautasesta irti. Jollain vasaralla varovasti napauttamalla irtoaa ja jos ote lipsuu lentää lukot ja jouset ympäri tallia ja yksikin lukko jos häviää niin homma jää siihen sillä kertaa.
Melko usein paine karkaa pystystä kun jousta puristetaa kasaan.- Anonyymi
Kiitos. Odotin juuri sinun kommenttia ja ohjetta vuodesta 2007 asti ja nyt voinkin viedä autoni korjaamolle kumien vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3577022Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai765997Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1955483Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi844270Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan563476HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok693427Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63393Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta593353Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan373084Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739132316