Minulla operoitiin maaliskuun alussa trimaleolaarimurtuma nilkassa, ja jalkani on
käytännössä täynnä rautaa nyt. Ulkoinen kehräsluu korjattiin rautalevyllä (kiinni 6 ruuvilla), nilkan sisäpuoleinen luu kahdella naulalla ja vielä pari ruuvia jalan keskikohdassa - nilkan takaosassa.
Kipsini poistettiin n. viikko sitten, ja kysyisinkin toipumisesta senverran, että kauanko saan ehkä varautua siihen, että nilkkani olisi edes kävelykuntoinen?
Nyt se vielä turpoaa ja sitä särkee aina iltaa kohti enenevässä määrin. Leikkauksesta on siis nyt 7 viikkoa, ja sairaslomani päättyi eilen, mutta en koe olevani työkuntoinen - saati autolla ajokuntoinen.
Lääkäri ei myöskään TAYSissa antanut juuri mitään kuntoutusohjeita, sanoi vain "ÄLÄ onnu". Olisiko tähän mitään vinkkiä, mitä olisi hyvä tehdä/mitä ei missään tapauksessa saisi tehdä nilkalla?
Iso kiitos ASIALLISESTA palautteesta, jos sinulla on siihen aikaa :)
Ystävällisesti hymyillen ja tsemppiä suuresti kaivaten,
Pan
Trimaleolaari-murtuma Nilkassa
3
2349
Vastaukset
- -charlotta
Hei,
Liukastuitko jäätikkäällä vai missä onnistuit loukkaamaan nilkkasi? Minulle kävi melkein yhtä pahasti, tai en tiedä kävikö pahemminkin...
Minulla nimittäin murtui kehräsluu, sääriluun takakolmio ja itse nilkkanivel. Nyt nilkassa on 5 ruuvia ja sairaslomaa 8 vkoa kaikkiaan.
Eka kontrolli oli viime perjantaina 2 vkon jälkeen kipsauksesta ja hyvin kaikki on sujunut. Turvotuksen laskemisen myötä kävin vaihdattamassa liian löysän kipsin ekan viikon jälkeen ja nyt kontrollissa kipsi vaihdettiin taas. Nyt yritän pärjätä tällä kipsillä tuon pari viikkoa seuraavaan kontrolliin. Mulla tuon 4 vkon jälkeen pitäisi alkaa kuntoutus ja sitä kuulosti tulevan 10-15 krt vakuutusyhtiön kustantamana. Minulla siis kyseessä on työtapaturma.
Sain myös osastolta kotiuttamisen yhteydessä kuntoutusohjeita fysioterapeutilta ja olenkin jumppaillut jalkaani ahkerasti. Lisäksi pystyn nukkumaan jalka koholla tyynyjen varassa. Kipulääkettä otan saamani reseptin mukaisesti 3 krt/pv ja kivut ovat siedettäviä. Minulla kaikki siis sujunut hyvin.
Ihmettelen suuresti, miten sinulle ei ole annettu fysioterapian taholta kuntoutusohjeita jo heti alkuun?!? Et huomannut itsekään kysyä? Kysy ihmeessä hoitavalta/leikanneelta lääkäriltä kuntoutuksesta. Tsemiä sinulle!- Pan 35
Kävin toissapäivänä ekan kerran fysioterapiassa, ja sain hyvät ohjeet jalkaani. Huomasin juuri, että hitto - varpaissakin on kamalasti lihaksia (nyt vaan ihan velttona) ja ottaa toi reenaus koville jopa niiden osalta! Mutta tunninkin kerran jälkeen huomasin että eiköhän ne ajan kanssa vetreenny ja tosta vielä toimiva jotenkuten ainakin tulee.
Kaaduin liukkaalla tiellä, piikkikorkoiset saapikkaat jalassa. Ja luultavasti rojahdin perseelläni jalan päälle, koska se meni niin nuuskaksi. Multa murtui ulkoinen kehräsluu, sisäsyrjän sääriluu ja sääriluun takakolmio (sama mikä sinulla). Kirurgi ihmetteli, miten olin onnistunutkin saamaan nilkan niin pahasti murtumaan...jaa-a. Tiedä häntä :)
Millasta reeniä sinä teet? Eikös kipsin kanssa ole hiukan hankalaa tuo reenaaminen vielä?
Jos haluat enemmänkin jutella, pistä mailia: [email protected] :) - -charlotta
Pan 35 kirjoitti:
Kävin toissapäivänä ekan kerran fysioterapiassa, ja sain hyvät ohjeet jalkaani. Huomasin juuri, että hitto - varpaissakin on kamalasti lihaksia (nyt vaan ihan velttona) ja ottaa toi reenaus koville jopa niiden osalta! Mutta tunninkin kerran jälkeen huomasin että eiköhän ne ajan kanssa vetreenny ja tosta vielä toimiva jotenkuten ainakin tulee.
Kaaduin liukkaalla tiellä, piikkikorkoiset saapikkaat jalassa. Ja luultavasti rojahdin perseelläni jalan päälle, koska se meni niin nuuskaksi. Multa murtui ulkoinen kehräsluu, sisäsyrjän sääriluu ja sääriluun takakolmio (sama mikä sinulla). Kirurgi ihmetteli, miten olin onnistunutkin saamaan nilkan niin pahasti murtumaan...jaa-a. Tiedä häntä :)
Millasta reeniä sinä teet? Eikös kipsin kanssa ole hiukan hankalaa tuo reenaaminen vielä?
Jos haluat enemmänkin jutella, pistä mailia: [email protected] :)Hei,
Mulla menee ihan kivasti kipsikoiven kanssa - olen sisukas suomalainen=)
Toissayö tosin meni itkua vääntäessä, kun kipsi löystyi ja jalka tuntui 'repsottavan' kuin kumisaappaan sisällä eikä oikeaa asentoa tuntunut löytyvän millään... Soitin lääkärinvastaanotolle ja kerroin tilanteesta, ei kuulemma tarvi pitää epäsopivaa kipsiä ja pääsin jo eilen vaihdattamaan uuden kipsin. Mulla on siis kyseessä työtapaturma ja kaikki menee vakuutusyhtiön korvattavaksi.
Tämä päivä on ollutkin sitten kuin uusi lehti elämässä, aloitin tarmokkaan elämän. Eilinen kipsimestari oli niin näppärä käsistään, että tuli oikein sopiva kipsi - teki siitä hieman lyhyemmän kuin aiemmat ovat olleet. Eikä hän alkanut neuvomaan, kuinka kainalosauvoilla tulee kävellä, kuten tähän saakka aina uudet kipsin tekijät ovat tehneet. Minä kun olen yhdellä jalalla pomppinut, kun en ole uskaltanut varata kipsijalalla, sillä siitä varoitettiin niin monesti sairaalassa ollessa, että se on kuin korttitalo ja voi helposti rusahtaa kasaan...Ehkäpä seurauksena sitten tänään opettelin varpaiden varassa kevyesti varaamaan kipsijalalla ja se onnistui!!! Olin niin riemuissani, että aivan puhkun elämäniloa. Olen nimittäin ajatellut, että nestekierto on vilkkaampaa, kun jalalla kevyesti tukee kävelyssä, mutta tähän saakka siis kipu/pelko ovat estäneet sen. Tämä kipsi on hieman paksumpi, ei siis 'sukkatyyppinen' ja se helpottaa varaamista huomattavasti. Nyt aionkin sitten liikkua varpailla varaten ensi viikon perjantaihin saakka, kunnes on uusi kontrolli.
Varmaan kimmokkeena jalan 'kuntouttamiseen' oli yksi toivetyöpaikkailmoitus, joka alkaa heti seuraavana päivänä, kuin minun sairasloma loppuu. Haluan kovasti tuohon työhön ja haluan olla kunnossa silloin jalkani kanssa=)=)=) Haen siis ehdottomasti tuota työpaikkaa - tuli sellainen olo, että nyt jalka kuntoon ja taas kiinni elämään.
Mutta tsemppiä sinulle, kyllä se jalka siitä kuntoutuu, annat itsellesi aikaa ja palkitset itsesi edistymisestä. En arvaa alkaa mailaamaan, sillä tänään oli jo niin ihana aurinkoinen päivä, että vietän päivällä aikaa ulkona, niin ihokin säilyy kuulaana ja saa kivasti väriä...
Tsemppiterkuin
-charlotta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794