miten lopettaa jatkuva maukuminen

univelkainen

Kissamme naukuu koko ajan huomiota. Aamuisin herään yleensä viideltä töihin ja vapaapäivinä on aivan mahdotonta nukkua nykyään pidempään, kun se maukuminen alkaa täsmäälleen kello viisi ellei aiemminkin. Ainoa hyvä puoli tässä on ollut se, että kissa on pari kertaa minun "pommiin nukkumisen" estänyt, koska jos se kello soi ja äiti ei nouse ni sitten mau´utaan niin kauan että se herää :D Mitenkä tästä maukumisesta ja huomion hakemisesta pääsee.. Ilmeisesti liikaa huomiota sille olen antanut, sillä nyt vessassakaan ei saa käydä ilman että kissa raapisi ovea tai luikahtaisi oven raosta mukaan. Kissamme on otettu viime syksynä eläinsuojeluyhdistyksestä ja se oli ensimmmäiset 2-3kuukautta todella arka eikä millään meinannut luokseen päästää vaan pysytteli visusti piilossa. "Entisessä elämässään" se oli villi kissa, mutta nyt loistavasti sopeutunut sisäkissaksi. Mitään vinkkejä tähän huomion hakemisen/maukumisen lopettamiseksi? Mikään ei tunnu auttavan..

14

5072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se kissa

onko kissa leikattu??

• tapojensa orjia

Kissat tietysti haluavat että asiat tehdään aina samalla tavalla, siksi viikonloppuna eri aikaan nouseminen voi olla kissalle vaikeaa ymmärtää. Itse sain kissan pentuna lopettamaan maukumisen siten että en kertakaikkiaan noussut sängystä yöllä kun sinne kerran olin asettunut ja nousin aamulla silloin kun kissa ei naukunut. Näin se kai vähitellen ymmärsi, että silloin kun olen sängyssä niin naukuminen ei auta. Sitkeyttä, johdonmukaisuutta ja paljon kärsivällisyyttä tietysti kissan tapojen muuttaminen vaatii.

• univelkainen

Kissamme on nyt n. 1½-vuotias leikkattu tyttö eli kiimasta tai muusta sellaisesta ei kyse. Ennen ei maukunut, mutta mitä paremmin meille sopeutunut sitä enemmän maukuu. Olen noudattanut samaa, etten nouse, jos neiti vinkuu vieressä, mutta ei ole auttanut. Naukuminen jatkuu siis myös päivisin ja kisu myös seuraa minua joka paikkaan mihin vain pääsee. Huomion kipeys on toisaalta todella hellyyttävää mutta toisinaan myös todella hermoja raastaavaa.

• univelkainen

Kärsivällisyyttä tämä neitokainen on myös todella vaatinut, mutta haasteethan on mukavia. Luottamuksen voittaminen ja kissan sopeuttaminen uuteen elinympäristöön on vaatinut paljon hellimistä ja aikaa. Nyt on ollut harkinnan alla myös pieni kissanpentu Senni-kisun seuraksi, jos se auttaisi kissan yksinäisyyteen työpäivien ja öiden ajaksi. Toimisiko? Kissamme tulee toimeen myös toisten kissojen kanssa sillä "sijaisperheessä" josta Sennin haimme oli muutama muukin kissa sekä 2 koiraa.

• Kukeros
        univelkainen kirjoitti:

Kärsivällisyyttä tämä neitokainen on myös todella vaatinut, mutta haasteethan on mukavia. Luottamuksen voittaminen ja kissan sopeuttaminen uuteen elinympäristöön on vaatinut paljon hellimistä ja aikaa. Nyt on ollut harkinnan alla myös pieni kissanpentu Senni-kisun seuraksi, jos se auttaisi kissan yksinäisyyteen työpäivien ja öiden ajaksi. Toimisiko? Kissamme tulee toimeen myös toisten kissojen kanssa sillä "sijaisperheessä" josta Sennin haimme oli muutama muukin kissa sekä 2 koiraa.

Uskon, että toisen kissan hankkiminen kannattaa. Yksi kissa on päivisin kovin yksinäinen. Pitää vain toivoa, että kisujen kemiat kohtaisivat...

• univelkainen
        Kukeros kirjoitti:

Uskon, että toisen kissan hankkiminen kannattaa. Yksi kissa on päivisin kovin yksinäinen. Pitää vain toivoa, että kisujen kemiat kohtaisivat...

Tämän takia haluaisimmekin juuri pienen pennun, jotta toisiinsa tottuminen olisi hieman helpompaa. Muuten ottaisimmekin toisen kissan eläinsuojeluyhdistykseltä myös, mutta kahden jääräpää aikuisen kissan toisiinsa totuttaminen olisi jo vähän vaikeampaa. Tai saatanhan olla väärässäkin, mutta näin kuvittelisin.

• catmania

Tuskin kissasi voi liikaa saada huomiota,ole onnellinen että se on sinuun kiintynyt.
      Myös meillä kissat haluavat vessaan mukaan ja suljettuja ovia eivät kestä yhtään.
      Kun kissasi on tottunut viideltä heräämään se on sille normaalia.
      Voit yrittää viikonloppuisin olla huomioimatta sen maukumista käytä vaikka alussa jnkl. kuulosuojaimia.
      Ehkä se vähitellen alkaa oppimaan että viikonloppuna nukutaan pitempään.
      Jos se on tottunut saamaan ruoan viideltä voisit antaa sen ja jatkaa uniasi tai jättää yöksi ruokaa.

• kisssmu

Kissa saattaa maukua, koska on tottunut että saa aamuruokansa tuohon aikaan. Ehkä voisit koittaa, että käyt antamassa ruokaa ja menet takaisin nukkumaan.

• mitä mieltä muut?
        kisssmu kirjoitti:

Kissa saattaa maukua, koska on tottunut että saa aamuruokansa tuohon aikaan. Ehkä voisit koittaa, että käyt antamassa ruokaa ja menet takaisin nukkumaan.

Meillä päätettiin naukumisen takia ettei annetakaan aamulla ennen töihin lähtöä kissalle ruokaa vaan vasta illalla. Rakeita ja vettä sillä on kuitenkin tarjolla, joten niillä saa pärjätä päivän. Vähensi aamun naukumisia melkoisesti ja töihinlähtökin menee sujuvammin kun kissa enimmäkseen vaan loikoilee. :)

• univelkainen
        mitä mieltä muut? kirjoitti:

Meillä päätettiin naukumisen takia ettei annetakaan aamulla ennen töihin lähtöä kissalle ruokaa vaan vasta illalla. Rakeita ja vettä sillä on kuitenkin tarjolla, joten niillä saa pärjätä päivän. Vähensi aamun naukumisia melkoisesti ja töihinlähtökin menee sujuvammin kun kissa enimmäkseen vaan loikoilee. :)

Muuten hyvä idea ja voisi muuten toimiakin, mutta kissalla tapana syödä kaikki raksut samantien joten kuppi on aina tyhjä. Nyt pikku hiljaa kuitenkin alkanut oppimaan, ettei me sen ruokia syödä vaikka kupin pohjalle jotain jäisikin. Voisihan tätäkin testata..kiitos vinkistä

• univelkainen

Paljon kiitoksia vastauksista ja kommenteista! Jos jollain on vielä joitain vinkkejä kertokaa ihmeessä.

• kitta

joka omaa todella mahtavan äänen on tottunut siihen, että lähden aamuisin töihin 05 ja herra on hyvin syönyt ja paijattu siihen mennessä, ei suvaitse muutoksia yhtenäkään aamuna. Eli teen vapaapäiviksi kelmuilla täytetyt kissankupit (meillä monta kissaa) jääkaappiin josta ne käyn nostamassa lattialle kun naukuminen alkaa. Helpottaa kummasti ja kelmun poisto onnistuu silmät ristissäkin :D.
        Kylläiset kissat tassuttelevat sitten hiljaisina ja tyytyväisinä viereen nukkumaan. Äkkiä oppivat miten homma toimii. Kissa on viisas asuinkumppani.

Pentu on varmaan helpoin kumppani kisullesi yksinäisyyden poistoon. Tosin ei meilläkään vessaan yksin pääse vaikka kissoja 3 on :D. Ja suljettu ovi on kauhistus olipa sen syy mikä tahansa. Jopa suihkuun mennessäsi saat yleisöä. Enpähän koskaan tunne itseäni yksinäiseksi :). Aina on joku lähellä.

• tiituska80

Mulla on kanssa kollikissa, joka juttelee koko ajan, seuraa joka paikkaan ja osallistuu _aivan kaikkiin_ tekemisiini täysillä.. Ja hermohan siinä menee =)

Meillä on opeteltu todella kovan kautta et mäkin tarviin välillä "omaa" aikaa. Parhaimmaksi keinoksi olen oppinut et annan kissalle oman leikki- ja hellyttelyhetken kun tuska on sillä kovin.

Ja silloin kun on mun aikani, ni en noteraa häntä laisinkaan. Sama juttu on öisten heräämisten, siivoamisen tai telkkarin kattomisen aikana.

Naukumiseen olen jo tottunut ja kissa myös ymmärtänyt ettei sillä saa tahtoaan läpi. "Jutellaan" yhdessä pitkiäkin toveja niin et kissa maukuu ja mä vastaan jotain, monesti riittää hetki tähän "vuoropuheluun" kun hän on asiansa kertonut ja hiljenee =) (kuulostipa muuten oudolta, mut toimii meillä..)

Useampi kuukausi tässä on vierähtänyt, mut nyt alkaa jo arki sujua ja molemmilla hyvä mieli=)

Mun kollini on myös aivan äärettömän hellyydenkipeä, ja pyrkii koko ajan syliin helliteltäväksi. Sitä olikin vaikea miettiä miten opetan et joskus pääsee ja joskus ei, mut hyvin hän on hoksannut et työnnän heti pois, jos mulla on jotain sellaista touhua ettei voi sylissä köllötellä!!

Kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa vaatii!

• kitta

yöllä leikkimään ja oli ruokaakin vailla? Meillä siamilaisella oli kausi jolloin söi 2x yössä aamu syömisen lisäksi. Tämän sain loppumaan kun en enään vain noussut. Nostin mouruavan (lue kiljuvan kissan) pois sängystä ja varmaan kymmenen kertaa ja hoin hss hiljaa. Lopulta aloin näyttää suihkupulloa ja sanoa kohta poika kastuu se tehosi. Nyt kantaa leluja sänkyyn ja mouruaa :(. Ja vaikka piilotan kissojen lelut ottaa vaikka koirien luita tai tyttären leluja. Hätätilanteessa mikä tahansa esine tuntuu kollipojalle (leikattu) kelpaavan yölliseen riesaan. Kieltänyt olen, ei vaikutusta. Kainaloon otan ja tyynylle päästän nukkumaan mikä on pojan lempparipaikka, mut ei auta. Ja ketään muuta ei perheestä riskaa kuin mua. Ei auta feliwaykaan. ja kun lähden töihin huutaa kuulemma ovella kuin heikkopäinen. Tää sankari juttelee kans paljon ja aina jaloissa kuten koiratkin :D. Muut kissat käyttäytyy aivan normaalisti eivätkä pojan säätämisestä välitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13