Öljy/Tectyl

Rusty Red

Auto japanilaista originellia ja vm. -91 joten ei ihan uusi. Pohja kuitenkin suht OK kondiksessa mutta varmasti jonkinlaista ruostekertymää jo löytyy töhnien alta.

Olisikohan pohjaan paras vetää tämmönen perinteinen Tectyl-pohjamassan ja teräketjuöljyn seos? Eikös se Tectylin kotelosuoja pohjamassa-käsittely pohjalle toimi lähinnä vain uusilla ja ruosteettomilla autoilla? Koteloon ajattelin kuitenkin vetää vaan nuo Tectylin kotelosuojat.

10

4762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rautahiukkaset

      Teräketjuöljy sisältää vanhoista öljyistä peräisin olevia mikronien kokoisia rautahiukkasia. Hox= Ne ruostuttaa!!!

      • Rusty Red

        jostain tavaratalosta vaan halvinta 5W-40 öljyä ja ne auton pohjaan tectylin kanssa?


    • Jos ei ole pakko

      Jos kerran on vaihtoehtona laittaa tectyliä, niin jätä se öljyn käyttö muihin kohteisiin.

      1. Pese pohja niin hyvin, kuin esim. painepesurilla saat myös koteloihin sisälle reijistä paineella ja kaarien reunat sisäpuolelta.

      2. Annat kuivua ulkoilmassa esim. 12 tuntia. Puhalla paineilmaa kuivuneisiin koteloihin ja muualle. Huomaat, kuinka paljon pohjaan jää pesunkin jälkeen hiekkaa. Ruosteiset kohdat kannattaa hioa tässä vaiheessa ja laittaa puhtaan pellin päälle pohjamaalia.

      3. Puhtaaseen pohjaan/koteloihin tectylin 210 tai vastaavaa varsinaista ruostesuoja-ainetta. Anna kuivua taas väh. 12 tuntia.

      4. Lopuksi ruiskutat/sivelet pensselillä varsinaisen alustamassan, joka suojaa allaolevaa ruostesuoja-ainetta kiveniskuilta ym. rasituksilta. Annat kuivua taas väh. 12 tuntia.

      5. Tervemenoa tienpäälle.

      • Rusty Red

        Jos öljy kerran hidastaa tehokkaasti ruostumista ja tunkeutuu joka huokoseen eikä sieltä mihinkään ainakaan heti häviä, niin tulee mieleen että minkä takia pitäis nähdä moinen vaiva jonkun kalvoksi kuivettuvan Tectylin täyskäsittelyn takia? Sitten ku se tectylin suojaus pettää jostain kohti niin aukko-kohta on ruosteessa nopeemmin ku kerkee sanoo RUOSTE :-)


      • arvaappas
        Rusty Red kirjoitti:

        Jos öljy kerran hidastaa tehokkaasti ruostumista ja tunkeutuu joka huokoseen eikä sieltä mihinkään ainakaan heti häviä, niin tulee mieleen että minkä takia pitäis nähdä moinen vaiva jonkun kalvoksi kuivettuvan Tectylin täyskäsittelyn takia? Sitten ku se tectylin suojaus pettää jostain kohti niin aukko-kohta on ruosteessa nopeemmin ku kerkee sanoo RUOSTE :-)

        Öljyllä tahtoo olla taipumus, että se ei kuivu ja se sotkee joka paikan.
        Sillä on myös toinen taipumus: Se sitoo itseensä mahdottomasti pölyä. Kun kosteus pääsee öljy/pöly -kerroksen alle, se holvaantuu pellin ja kerroksen väliin. Siellä sen on hyvä sitten muhia. Ja päällepäin pohja on terve, mutta kun raapaisee kelsin pois, niin alla on ruoste.

        Toki olen nähnyt hyvinkin öljyllä suojattuja autoja, jotka on vedetty lähes uutena öljyllä. Aina öljy parempi kuin ei mitään. Hautoo vain usein ongelmat piiloon ja todellisuus tulee jossakin vaiheessa esille.

        Ruosteenesto-aineella on muuten taipumus nousta itsestään esim. ovipellissä ylöspäin.


      • Alla..
        Rusty Red kirjoitti:

        Jos öljy kerran hidastaa tehokkaasti ruostumista ja tunkeutuu joka huokoseen eikä sieltä mihinkään ainakaan heti häviä, niin tulee mieleen että minkä takia pitäis nähdä moinen vaiva jonkun kalvoksi kuivettuvan Tectylin täyskäsittelyn takia? Sitten ku se tectylin suojaus pettää jostain kohti niin aukko-kohta on ruosteessa nopeemmin ku kerkee sanoo RUOSTE :-)

        Pitää olla kotelosuoja-aine sama joka on koteloissa, siis kotelosuoja koteloihin ja alustaan kauttaaltaan se tunkeutuu saumoihin ja liitoksiin huomattavasti paremmin kuin öljy. Alustamassa tulee siis kotelo aineen päälle näin tehtynä päästään toivottuun lopputulokseen . Unohda öljyt ja tervat yms. ruoste-estoon sopimattomat aineet..


      • Rusty Red
        arvaappas kirjoitti:

        Öljyllä tahtoo olla taipumus, että se ei kuivu ja se sotkee joka paikan.
        Sillä on myös toinen taipumus: Se sitoo itseensä mahdottomasti pölyä. Kun kosteus pääsee öljy/pöly -kerroksen alle, se holvaantuu pellin ja kerroksen väliin. Siellä sen on hyvä sitten muhia. Ja päällepäin pohja on terve, mutta kun raapaisee kelsin pois, niin alla on ruoste.

        Toki olen nähnyt hyvinkin öljyllä suojattuja autoja, jotka on vedetty lähes uutena öljyllä. Aina öljy parempi kuin ei mitään. Hautoo vain usein ongelmat piiloon ja todellisuus tulee jossakin vaiheessa esille.

        Ruosteenesto-aineella on muuten taipumus nousta itsestään esim. ovipellissä ylöspäin.

        No tuon Tectylin kanssa on vaan se ongelma, että tuskin saan pohjaa lokareita täysin puhtaaksi kuten tuo aine kai edellyttää. Turha kai sitä likaiselle pinnalle on ruiskutella? Ei ole painepesuriakaan. Vai riittäisikö se että teräsharjalla raaputtelisi paskaa pois niin paljon kun lähtee ja sitten vaan kotelo massatectylit perään?


      • renki
        Rusty Red kirjoitti:

        No tuon Tectylin kanssa on vaan se ongelma, että tuskin saan pohjaa lokareita täysin puhtaaksi kuten tuo aine kai edellyttää. Turha kai sitä likaiselle pinnalle on ruiskutella? Ei ole painepesuriakaan. Vai riittäisikö se että teräsharjalla raaputtelisi paskaa pois niin paljon kun lähtee ja sitten vaan kotelo massatectylit perään?

        Alusta on syytä pesettää autonpesuliikkeessä. Jos on niukka budjetti niin kai siittä öljystä jotain hyötyä on. Virkistää se ainakin vanhaa massausta.


    • Minä tiedän

      Massan, tervan ja öljyn sekoitusta, niin ei ruostu ja ei ikinä kuivu...

    • massat...

      ...kohtiin joista se on rokahtanut ja lopuksi myöhemmin päälle synteettistä vaseliinia ja hyvinhän se kestää kun tuo syntikkakin sen massan pehmittää. Tosin käyn pohjani läpi joka kesä vain sieltä mistä massat on irronneet ja pohja hieman ruostunut! Synteettistä laitan kuitenkin joka syksy oik ja vas palkkeihin ja reunoihin. Sitten olen joskus täyttänyt oik ja vas. palkit teräketjuöljyllä noin 2L per puoli! Ja jos reikiä olen meisselillä pohjaan lipsauttanut, niin kemiallinen metalli on toiminut todella hyvin ilman hitsauksen tarvetta! On kestänyt hyvin pikkureikien tukkeena! Öljyä olen ruiskinut myös moniin muihinkin kumitulppien alla oleviin reikiin. Tukivarret takana käyn joka vuosi läpi synteettisellä vaseliinilla ja joskus hieron sinne ihan oikeaakin vaseliinia! Toimii!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      416
      4351
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      138
      2889
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1998
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1380
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      76
      1351
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1251
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      54
      1071
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      298
      997
    Aihe