Hei
Ihastuin uudiskohteeseen ja haluaisin tietää jos ostan uudisasunnon, miten se menee. Hankkiiko välittäjä minulle tarvittavat asiakirjat kohteesta mm. pankkiani varten vai esim. RS-pankki? Pankki käytetyssä asunnossa haluaa isännöitsijäntodistuksen mutta miten uuden kohdalla kun ei vielä ole edes isännöitsijää. Miten osakekirjan saanti kun sitä ei vielä ole? Miten järjestääkö rakentaja tarvittavat kokoukset eli alkukokous ym. Neuvokaa minua, haluaisin jotain pohjatietoja ennen kun lähden ostamaan. Kiitos etukäteen.
uuden asunnon
6
3549
Vastaukset
- ile hesa
Uudiskohdetta ostaessa ei ole vielä osakekirjoja painettu vaan ne toimitetaan omaan pankkiisi myöhemmin mistä otat lainan.
Välittäjän kautta saat rakennuttajalta ns. vakuustodistuksen mikä käy pankille vakuudeksi niin kauan kunnes rakennuttaja toimittaa osakirjan omaan pankkiisi.
Välittäjä toimittaa ostajalle kopiot kaikista yhtiötä koskevia asiapapereista (turva-asiakirjat)ennen kaupantekoa.
Turva-asiakirjoista selviää yhtiön taloudellinen tilanne sekä talousarvio, rakennuttajan pankin antama vakuus rakentamisen vaiheista, vakuutukset yms.
Pääsääntöisesti uudiskohteen rahoitus sekä loppuunrakentaminen on turvattu näillä turva-asiakirjoilla.
t. ile LKV- uusi koti mielessä
Miten sitten toimitaan kun tässä asunnossa on velaton hinta ja myyntihinta. Jos ostan myyntihinnalla, voinko ottaa lainaosuuden maksettavaksi. Mistä selviää mitä lainaosuuden kustannus on esim. kuukaudessa? Entäs miten kun maksaisin kauppahinnan sen mukaan, kun tämä talo valmistuu. Kuka mahtaa valvoa sen etten maksa liian aikaisin? Käykö joku tutustumassa kuten esim. välittäjä? Tää on mulle niin sekavaa. Olen kiitollinen kaikista neuvoista.
- ent.välitäjä
omakotitalo, kerrostalo, rivitalo,
rakentaja yksityinen vai yritys,
Kuinka valmis se on, jos kerrostali, missä vaiheessa, onko puolet myyty vai myymättä.- yhtiö
Kyseessä on tavallinen rivitaloyhtiö. Välittäjä on mukana. Haluan kuitenkin olla itse hyvin valppautunut. Rakennuksesta ei ole vielä myyty yhtään, joten sen vuoksikin olen tarkka.
Rakentaminen on kuitenkin jo hyvässä vaudissa. Velatonhinta on 150.000e ja myyntihinta 110.000e. Ajattelin että jos maksan velattoman hinnan, miten velkaosuuden käy. Pitääkö se maksaa suoraan pankkiin vai rakentajalle vai kenties välittäjälle? Tässä tapauksessa haluaisin varmistaa että rahalla maksetaan se velka varmasti pois. Jokaisessa asunnossa on hinnoittelu samalla tavalla. Kyseessä on RS-kohde. Välittäjä on tosiaan kaupassa mukana, mutta mihin loppuu välittäjän työ? Kauppakirjan laatimiseen vaiko onko välittäjä mukana vielä niin kauan kun tämä rakennus on valmis. Olen kuullut että joku välittäjä oli mukava vain kauppakirjan allekirjoittamiseen saakka ja sitten yhden tuttavani kaupassa välittäjä oli mukana koko rakentamisen ajan. Kävi joka kerta rakennuksella katsomassa ja lähetti erääntyvät laskut kauppahinnasta ja lopussa teki varainsiirtoveroilmoituksen ja kaikki. Käytäntöjä on ilmeisesti montaa erilaista. Kaikki neuvot ovat nyt tarpeeseen, kiitos! - laiska.
yhtiö kirjoitti:
Kyseessä on tavallinen rivitaloyhtiö. Välittäjä on mukana. Haluan kuitenkin olla itse hyvin valppautunut. Rakennuksesta ei ole vielä myyty yhtään, joten sen vuoksikin olen tarkka.
Rakentaminen on kuitenkin jo hyvässä vaudissa. Velatonhinta on 150.000e ja myyntihinta 110.000e. Ajattelin että jos maksan velattoman hinnan, miten velkaosuuden käy. Pitääkö se maksaa suoraan pankkiin vai rakentajalle vai kenties välittäjälle? Tässä tapauksessa haluaisin varmistaa että rahalla maksetaan se velka varmasti pois. Jokaisessa asunnossa on hinnoittelu samalla tavalla. Kyseessä on RS-kohde. Välittäjä on tosiaan kaupassa mukana, mutta mihin loppuu välittäjän työ? Kauppakirjan laatimiseen vaiko onko välittäjä mukana vielä niin kauan kun tämä rakennus on valmis. Olen kuullut että joku välittäjä oli mukava vain kauppakirjan allekirjoittamiseen saakka ja sitten yhden tuttavani kaupassa välittäjä oli mukana koko rakentamisen ajan. Kävi joka kerta rakennuksella katsomassa ja lähetti erääntyvät laskut kauppahinnasta ja lopussa teki varainsiirtoveroilmoituksen ja kaikki. Käytäntöjä on ilmeisesti montaa erilaista. Kaikki neuvot ovat nyt tarpeeseen, kiitos!jos yhtään ei ole myyty, maaseutu, pikkukunta ja kaukana keskustastako?
>eräs kaverini osti, ed. tyyppisestä, jossa kunta oli sitoutunut ostamaan loput myymättömistä, rakentajalta.
Kaveri oli ainoa ostaja, sai naapuriksi kunnan sosiaalisia tapauksia, jotka ajoivat autonsakin aina kaverini ikkunan eteen, vaikka oli täydellinen ajokielto pihaan.
>yleensä maksetaan rakentumisen mukaan, eli siitä kun on jo rakennettu.
>velkaosuus maksetaan, kuin toista vuokraa, mutta saa sen maksaa pois koska vaan "useimmiten", sillä on yleensä korkeampi korko kuin omalla lainalla.
"velka-osuus kertoo aina sitä että kohde on huono",
tai tavallaan ylihinnoitettu ja "viisaat ja rahakkaat" eivät tule sitä ostamaan, pitävät hintaa liian korkeana.
>kyllä välittäjä tekee vain kaupan, toki tekee tuon rahastuksenkin,
eli laskut lähetetään, kun työ edistyy. Myös varainsiirto vero kuluu välittäjälle.
MUTTA EIVÄT NUO HOMMAT vaikeinta ole
VAIKEINTA on oikean kodin valitseminen ja ehkä oman tarjouksen tekemine 10–15 % alempaa, jos rakentamien on käynnissä ja olet eka ostaja.
>mutta kun olette eka ostaja, kannattaa tinkiä asunnon hinnasta,
aikoinaan sai myös esim. kylmään talliin 1m lisäpätkän,
samoin ennen rakentajat omistivat sen OY ja muuttelivat järjestys-sääntöjä, esim vuokrauksien suhteista.
Tein esim. ostosopimuksen, jossa tallien vuokra oli 1/10 asuinneliön vuokrasta,
kun se usein oli 1/6.
Mutta nämä on vanhoja -90 luvunasioita.
>MUTTA tinkiä kannattaa ja miettiä asioita jos on
jo esim. pohjatyöt tehty, siis rakennus aloitettu ja olette eka ostaja,
jos siis kohde ei ole suosittu.
EIVÄT nuo ole apteekin hintoja vaan kokeiltu mitä joku maksaa,
usein viimeisiä saa paljon halvemmalla.
Eli jos olette eka ostaja, ei täyttä hintaa kanttaisi maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740