millaisia rintasyöpä hoidot oli 60-70 luvulla?
tiedättekö
8
835
Vastaukset
- ihmettä
ketä kiinnostaa!!!
- en tiedä
Mutta oisko ne olleet tyyliin leikkaus ja kobolttisädehoitoa?
- Ex-säderölli
Kobolttisädehoito ei sinällään mitään alkeellista ollut. Gammasäteilystä sai hyvän annosjakauman säteiletettävälle alueelle. Ongelmana sen sijaan oli nykykatsannosta alkeellinen sädehoidon suunnittelu. Hoidettiin "sinne päin" kun ei ollut käytössä tietokonetomografiakuvia kunnollista annossuunnittelua varten. Säästävästi leikattua rintaa hoidettaessa on erityisen tärkeää, että rintakehää viistävät säteet menevät keuhkoihin mahdollisimman vähäisessä määrin. Vanhanaikaisessa sädehoidon suunnittelussa se meni arvailuksi.
Kobolttikanuunan seuraaja oli betatroni, hirmuisen iso hökötys katosta roikkumassa. Jos selällään makaavaa potilasta piti hoitaa takaakin, hänen täytyi kääntyä ympäri (kun taas nykyään lineaarikiihdytin pyörii hoitopöydän ympärillä pöydän ja potilaan pysyessä aloillaan). Isosentrisestä hoidosta ei voitu unelmoidakaan vaan kaikki hoidot toteutettiin SSD-hoitoina. Käyttökelpoinenhan SSD(tai paremminkin TSD)-hoito on tänäkin päivänä joissain tapauksissa, mutta kyllä se isosentrinen hoito rulettaa jos pitää saada oikea hoitoannos oikealla tavalla oikeaan kohtaan. - 60.syntynyt
Ex-säderölli kirjoitti:
Kobolttisädehoito ei sinällään mitään alkeellista ollut. Gammasäteilystä sai hyvän annosjakauman säteiletettävälle alueelle. Ongelmana sen sijaan oli nykykatsannosta alkeellinen sädehoidon suunnittelu. Hoidettiin "sinne päin" kun ei ollut käytössä tietokonetomografiakuvia kunnollista annossuunnittelua varten. Säästävästi leikattua rintaa hoidettaessa on erityisen tärkeää, että rintakehää viistävät säteet menevät keuhkoihin mahdollisimman vähäisessä määrin. Vanhanaikaisessa sädehoidon suunnittelussa se meni arvailuksi.
Kobolttikanuunan seuraaja oli betatroni, hirmuisen iso hökötys katosta roikkumassa. Jos selällään makaavaa potilasta piti hoitaa takaakin, hänen täytyi kääntyä ympäri (kun taas nykyään lineaarikiihdytin pyörii hoitopöydän ympärillä pöydän ja potilaan pysyessä aloillaan). Isosentrisestä hoidosta ei voitu unelmoidakaan vaan kaikki hoidot toteutettiin SSD-hoitoina. Käyttökelpoinenhan SSD(tai paremminkin TSD)-hoito on tänäkin päivänä joissain tapauksissa, mutta kyllä se isosentrinen hoito rulettaa jos pitää saada oikea hoitoannos oikealla tavalla oikeaan kohtaan.koska äitini on kuollut rintasyöpään v.69. itse sairastuin nyt,ja ajattelin,kuinka paljon erilaiset hoidot saan,mitä äitini aikoinaan on saanut.siksi kiinnostaa minua.
- Kukka-maaria
Ex-säderölli kirjoitti:
Kobolttikanuunan seuraaja oli betatroni, hirmuisen iso hökötys katosta roikkumassa. Jos selällään makaavaa potilasta piti hoitaa takaakin, hänen täytyi kääntyä ympäri (kun taas nykyään lineaarikiihdytin pyörii hoitopöydän ympärillä pöydän ja potilaan pysyessä aloillaan). Isosentrisestä hoidosta ei voitu unelmoidakaan vaan kaikki hoidot toteutettiin SSD-hoitoina. Käyttökelpoinenhan SSD(tai paremminkin TSD)-hoito on tänäkin päivänä joissain tapauksissa, mutta kyllä se isosentrinen hoito rulettaa jos pitää saada oikea hoitoannos oikealla tavalla oikeaan kohtaan.Onneksi ovat kehittyneet, ettei keuhkoihin kohdistu säteilytystä tarpeettomasti. Varmaan se aiheutti omat hankaluutensa jälkeenpäin?
Minulle aiheutti ongelmia muotin teko, käteni kun ei murtuman johdosta taipunut kunnolla siihen asentoon. Niitä jouduttiin tekemään kaksikin. Juuri ja juuri mahduin siihen "putkeen".
Meilahden muottimies oli kyllä todella ystävällinen, ja teki kovasti työtä minun muottini kanssa. Kiitokset hänelle, jos nyt sattuu lukemaan näitä =) - vuosimallia60
60.syntynyt kirjoitti:
koska äitini on kuollut rintasyöpään v.69. itse sairastuin nyt,ja ajattelin,kuinka paljon erilaiset hoidot saan,mitä äitini aikoinaan on saanut.siksi kiinnostaa minua.
ja hoidot ovat kehittyneet paljon jo muutamassa vuodessa ( ja kehittyvät koko ajan).
Sisareni sairastui 12 vuotta sitten, minä kaksi vuotta sitten ja minulla on jo hoitoa, josta ei sisareni sairastuessa tiedetty mitään... - ihan ulalla
Kukka-maaria kirjoitti:
Onneksi ovat kehittyneet, ettei keuhkoihin kohdistu säteilytystä tarpeettomasti. Varmaan se aiheutti omat hankaluutensa jälkeenpäin?
Minulle aiheutti ongelmia muotin teko, käteni kun ei murtuman johdosta taipunut kunnolla siihen asentoon. Niitä jouduttiin tekemään kaksikin. Juuri ja juuri mahduin siihen "putkeen".
Meilahden muottimies oli kyllä todella ystävällinen, ja teki kovasti työtä minun muottini kanssa. Kiitokset hänelle, jos nyt sattuu lukemaan näitä =)syto hoitoja ollenkaan vielä siihen aikaan? olen jostain lukenut että sädetyksestä oli silloin enemmän haittaa kuin hyötyä? annettiinko liian isoja annoksia? onkos jotain kirjoja,joissa kerrotaan näistä.
- metastaasi
Esim syövän hoidon historia.Löytyy paljon tietoa syövistä ja niiden hoidoista kautta aikain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841