Työharjoittelu päiväkodissa

Tavoitteet

Nooh, kun näitä työharjoittelupaikkoja alettiin miettiä mainitsin etten mielelläni halua päiväkotiin. Olen aikuisopiskelija ja olen lasten kanssa viettänyt paljon aikaa elämästäni, vaikka minulla ei omia lapsia olekaan.

Nämä eivät riittäneet syyksi mennä viideksi viikoksi harjoittelemaan päiväkotiin.
Keksin todella hienot ja "haastavat" tavoitteet.
Ohjaajanikin totesi tavoitteita olevan paljon ja ne olivat hyviä. Ainoa negatiivinen palaute oli ensimmäisen viikon jälkeen, että olen vaikea ohjattava, koska olen tilannetajuinen ja osaan tehdä jo itse. Minua ei tarvitse neuvoa jne..Tavoitteet on suoritettu ja minun pyydettiin keksiä niitä lisää. Harjoittelua jäljellä siis vielä kolme viikkoa ja näyttöviikko.

Olen todella turhautunut harjoitteluun. Pidän päiväkodissa työskentelystä tosi paljon. Pidän noista pienistä lapsista (0-3v) ja haluan joskus työskennelläkin päiväkotimaailmassa, mutta harjoittelu ei annan minulle mitään uutta :(

Koen itseni ilmaiseksi työvoimaksi harjoittelupaikallani.
Mitä kirjoitan päiväkirjaanikaan, kun en opi uusia asioita?!
Mitä tavoitteita voisin keksiä?

Neuvokaa, jos en mitään uutta keksi, vaikuttaa se varmastikin arvosteluun.
Päiväkirjaankaan ei oikeastaan viitsi mitään negatiivista laittaa...voi kökkö.
Todella ahdistavaa!

13

5823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-lastenhoitaja

      Jos olet ollut päiväkodissa harjottelemassa viikon ja olet sitä mieltä, että et enään opi mitään, niin nopeastippa opit lastenhoitajan työn.
      Olen itse ollut päiväkodissa töissä lastenhoitajana 10 vuotta ja sillä kokemuksella voin sanoa, että sitä työtä ei viikossa opi!
      Jos olet viikossa päässyt tavoitteisiisi, ne ovat olleet aika onnettomat.
      Hieman nöyryyttä ja uuden oppimisen intoa, niin voit joskus olla alan ammattilainen.

      • Tavoitteet

        Onko minulla sitten huono ohjaaja ja näytönvastaanottaja jos he pitävät minua pätevänä? Olen ollut aikaisemminkin päiväkodissa harjoittelussa. En silloin pitänyt siellä olosta.
        Nyt olen kuitenkin tykännyt olla, mutta se ei anna minulle paikkana mitään..Ehkä aika on liian lyhyt? Tai ehkä olen todellakin liian omaaloitteinen. Ehkä minun pitäisi seisoa tumput suorina ja tehdä vasta kun käsketään tai pyydetään?

        Ja hei, harjoittelu on Hivenen eri asia kuin työssä olo. Harjoittelussahan ollaan juuri siksi, ettei osata.


      • ex-lastenhoitaja
        Tavoitteet kirjoitti:

        Onko minulla sitten huono ohjaaja ja näytönvastaanottaja jos he pitävät minua pätevänä? Olen ollut aikaisemminkin päiväkodissa harjoittelussa. En silloin pitänyt siellä olosta.
        Nyt olen kuitenkin tykännyt olla, mutta se ei anna minulle paikkana mitään..Ehkä aika on liian lyhyt? Tai ehkä olen todellakin liian omaaloitteinen. Ehkä minun pitäisi seisoa tumput suorina ja tehdä vasta kun käsketään tai pyydetään?

        Ja hei, harjoittelu on Hivenen eri asia kuin työssä olo. Harjoittelussahan ollaan juuri siksi, ettei osata.

        ...oikeassa olet harjoittelussa ollaan koska ei osata mitään. Joten jos asiaa vähän pohdit, niin varmasti löydät paljonkin asioita joita voit vielä oppia. Hauskaa harjoittelua!!


      • Tavoitteet
        ex-lastenhoitaja kirjoitti:

        ...oikeassa olet harjoittelussa ollaan koska ei osata mitään. Joten jos asiaa vähän pohdit, niin varmasti löydät paljonkin asioita joita voit vielä oppia. Hauskaa harjoittelua!!

        kannustuksesta! :)


      • hienosti perushommat
        Tavoitteet kirjoitti:

        kannustuksesta! :)

        päiväkodissa, joten olisi varmasti hyvä alkaa pohtia kehittämistä, siis koko ryhmän työskentelyn kehittämistä. Kukaan kasvattaja ei saisi olla täysinoppinut , jos siltä alkaa tuntua silloin olisi alettava pohtia kriittisesti omia käytäntöjään, ryhmän käytäntöjä ja koko päiväkodin käytäntöjä ja niiden suhdetta juuri niihin lapsin jotka päiväkodissa ovat.

        Eli uskonpa että sinullakin on vielä oppimista kasvatusalalla työskentelystä. Kuten meillä kaikilla :)

        Hanki itsellesi lisää haastetta harjoitteluusi ja työhösi, saa henkilökuntakin ajattelemaan ja pohtimaan omaa työtään! Tsemppiä loppuharjoittelulle.


    • lhlh+

      viikossa? Aika sankari olet.

      • päiväkotiiiiii

        jotakin tiettyä kasvatus pedalgokiaa? Miten näkyy siellä? Miten vanhemmat suhtautuvat ja ovatko juuri sen takia hakenaat lapsensa sinne tarhaan jne...... mieti näitä.Päiväkodista ei saa 2.v kaikkea irti mitä pitäisi.


      • Tavoitteet
        päiväkotiiiiii kirjoitti:

        jotakin tiettyä kasvatus pedalgokiaa? Miten näkyy siellä? Miten vanhemmat suhtautuvat ja ovatko juuri sen takia hakenaat lapsensa sinne tarhaan jne...... mieti näitä.Päiväkodista ei saa 2.v kaikkea irti mitä pitäisi.

        Väärä ryhmä.
        Pienet ovat niiin ihania, mutta eivät anna mitä haluaisin. Yksi lapsista puhuu, joten kommunikointi on vaikeaa..Luen ja leikinlasten kanssa, syötän, vaihdan vaippoja , nukutan jne..ei se suurta vaadi..


      • Tavoitteet

        Näinkö kirjoitin?
        Ei todellakaan!
        Olen ehkä väärässä ryhmässä...ei ne pienet vauvat ja lapset anna kuin sen perushoidon, jos yksi lapsista vain puhuu. Kaikki muut ovat ihan "onnettomia vielä kaikessa".
        Vaatisi pidemmän harjoittelun, jos alkaisin teorian näkökulmasta katsella lasten kehitystä jne..


    • mielestäni on se että

      Miksi tehdään kahtia jako eli joko päiväkoti tai vanhustenpuoli? Sehän pitäisi olla molempia, mitä vaikeaa sen toteuttamisessa nyt olisi, harjoittelu vaan jaetaan kahtia?

      Sekin on ihan opettajasta kiinni mitä se laittaa harjoittelu määräksi, 2 viikkoa vai 4 viikkoa.

      Eniten näissä harjoitteluissa vituttaa että menee kaikki lomat, no ei vielä se vituta ihan tosissaan kunhan lomat riittää harjoitteluun mutta entäs sitten kun ei ole lomia mitä käyttää enää. Saa vielä aikuisenakin turvautua vanhempien apuun :) Säälittävää.. Opintuella tee paskan vertaa..

      • Tavoitteet

        Olisin halunnut lähteä vanhusten päivätoimintaan harjoittelemaan kahdesta syystä.
        Ensinnäkin, se maailma on minulle ihan outo.
        Ja toiseksi, miksi mennä harjoittelemaan sellaiseen paikkaa jonne EI OLE lähihoitajana mahdollista päästä edes töihin????!!!!
        Meillä kun ei ala edes suuntaavana vaihtoehtona lapset ja nuoret...(valmistuneet työttöminä)

        Itse olisin halunnut suuntautua lapsiin ja nuoriin. Nyt siis olen harjoittelemassa paikassa, jonne en voi kuitenkaan päästä töihin..tai mistä sitä tietää :)


      • opiskelija4
        Tavoitteet kirjoitti:

        Olisin halunnut lähteä vanhusten päivätoimintaan harjoittelemaan kahdesta syystä.
        Ensinnäkin, se maailma on minulle ihan outo.
        Ja toiseksi, miksi mennä harjoittelemaan sellaiseen paikkaa jonne EI OLE lähihoitajana mahdollista päästä edes töihin????!!!!
        Meillä kun ei ala edes suuntaavana vaihtoehtona lapset ja nuoret...(valmistuneet työttöminä)

        Itse olisin halunnut suuntautua lapsiin ja nuoriin. Nyt siis olen harjoittelemassa paikassa, jonne en voi kuitenkaan päästä töihin..tai mistä sitä tietää :)

        Minä olen lähihoitajan opiskelija myös, minun koulutus suuntautuu vanhustöihin. Ja tällä hetkellä minä työharjoittelen päiväkodissa myös. Minun mielestä että on tosi kiva voin opisekella ja tietää muita asioita paitsi oman alan.


    • Anonyymi

      Hei. Opiskele kasvatus nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. itsen työharjettelupaikkoja .En löytänyt työharjoittelupaikkaa. Mietin, pitäisikö minun mennä päiväkotiin. mulla . Asun Espossa olen ollutöharjettelua soukanuorisotila ja kaukalahti suvella ....Onko teillä tietoa voisitko auta minua kiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe