Nykyään puhutaan siitä, että terveellisiin elämäntapoihin kuuluu 10 000 askelta päivässä. Onko kenelläkään kokemusta askelmittarin käytöstä? Eräässä tietotekniikkalehdessä arvioitiin, että toimistotyötä tekevällä ja autolla töihin menevällä päivittäinen määrä olisi vain 2000 askelta.
Kävin tänään psykoterapiassa ja yliopistolla, kävelyä n. 6 km. Paljonko siitä kertyy askeleita? Kävellessäkin muuten tulee hiki, kun sattuu asumaan kukkulan laella.
Viikonloppuna käväisin baarireissulla mieheni ja muutaman hänen alaisensa kanssa juhlimassa onnistunutta isoa kauppaa. Keskustelimme näin:
Minä: "Yhdellä nettipalstalla sanottiin, että menestyvällä miehellä ei voi olla pulleaa vaimoa."
Mies (pilkettä silmäkulmassa): "Voi pahus! jos se siitä on kiinni, äkkiä kuntosalille!"
Vuoden sisällä tiedämme, mihin valtakuntaan lähtö tulee.
10 000 askelta ja muuta
21
2835
Vastaukset
- reilusti
10 000 askelta.
- eräs tyttönen
sanoa tarkemmin? Mikä muu liikuntamäärä vastaisi energiankulutukseltaan samaa?
- askelmittari
eräs tyttönen kirjoitti:
sanoa tarkemmin? Mikä muu liikuntamäärä vastaisi energiankulutukseltaan samaa?
ei todellakaan ole mitään järkeä tulla tänne kyselemään tollasta, sillä jokainen kävelee erinmäärän askelia. No voithan kävellä jokapäivä 6km tiedät että siinä on ainakin 10000 askelta.
- määritellä,
koska jokainen askeltaa eripituisella askeleella! Itse olen huomannut reippaassa vauhdissa ottavani pidempiä ja muutenkinhan askelpituus vaihtelee. Kannattaa hankkia askelmittari, esim. Omron. Se toimii samalla piiskurina...:)
- lukumäärän
Olen nainen, 161cm pitkä ja lyhyellä askeleella kävelevä. Omistan askelmittarin ja itse olen todennut kohdallani 6 kilsan vastaavan noin 9500 askelta.
Kun huomioidaan, että askelpituuteni on vain noin 62 can (siis keskimäärin), niin olettaisin monella muulla tuon vastaavan askelmäärän jäävän pienemmäksi.
Tietenkin jos kävely on todella hidasta "löntystelyä", tulee askeleita enemmän. Itselläni vauhti on sellaiset 5-6 km tunnissa.
Kunnon kannaltahan kävelyn pitäisi kuitenkin olla ripeätä, jotta sillä jotain merkitystäkin olisi.
- Urheilija_
Sykkeet ja ajat ovat tärkeämpiä kuin matkat ja askeleet. Ei tuollainen työliikkuminen mihinkään riitä, olisipa työ millaista hyvänsä.
- kipinän liikkumiseen.
Minä aloitin tunnin lenkeistä päivittäin,kevensin syömistä,ja laihduin 30 kg puolessa vuodessa.
- Urheilija_
kipinän liikkumiseen. kirjoitti:
Minä aloitin tunnin lenkeistä päivittäin,kevensin syömistä,ja laihduin 30 kg puolessa vuodessa.
Tunnin lenkki onkin jo hyvän mittainen. Ei sitä oikeastaan kannata edes pidentää siitä ainakaan paljoa, koska mielenkiinto hommaa kohtaan saattaa laskea jos liian kauan joutuu kuluttaa aikaa. Mieluummin pikkaisen tahtia lisää jos tekee mieli vähän rankempaa harjoittaa. Vaikka niin että kävelee aluksi, mutta ottaa kevyttä hölkkää loppuun. Tosin kun juoksemaan alkaa niin kannattaa olla jo sykemittari käytössä ettei juokse liian lujaa.
Toki kaikki liikkuminen on plussaa ja työmatkojen kävely varsinkin, mutta ajattelin vain sitä että usein sanotaan että ei lähde lenkille kun on töissä liikkunut niin paljon. Se ei ole mikään syy, koska liikkuminen siellä on ihan erilaista. - eräs tyttönen
Urheilija_ kirjoitti:
Tunnin lenkki onkin jo hyvän mittainen. Ei sitä oikeastaan kannata edes pidentää siitä ainakaan paljoa, koska mielenkiinto hommaa kohtaan saattaa laskea jos liian kauan joutuu kuluttaa aikaa. Mieluummin pikkaisen tahtia lisää jos tekee mieli vähän rankempaa harjoittaa. Vaikka niin että kävelee aluksi, mutta ottaa kevyttä hölkkää loppuun. Tosin kun juoksemaan alkaa niin kannattaa olla jo sykemittari käytössä ettei juokse liian lujaa.
Toki kaikki liikkuminen on plussaa ja työmatkojen kävely varsinkin, mutta ajattelin vain sitä että usein sanotaan että ei lähde lenkille kun on töissä liikkunut niin paljon. Se ei ole mikään syy, koska liikkuminen siellä on ihan erilaista.Esim. tänään tuli koulumatkoista 5 km. Siitä olemme varmaan yhtä mieltä, että kävely on parempi vaihtoehto kuin pelkkä autolla ajelu. Sitä paitsi inhoan liikuntaa niin paljon, etten sitä halua erikseen lähteä harrastamaan, tämä tapa sopii minulle.
Koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan", ehkä minäkin kiinnostun joskus jostain lajista. - Urheilija_
eräs tyttönen kirjoitti:
Esim. tänään tuli koulumatkoista 5 km. Siitä olemme varmaan yhtä mieltä, että kävely on parempi vaihtoehto kuin pelkkä autolla ajelu. Sitä paitsi inhoan liikuntaa niin paljon, etten sitä halua erikseen lähteä harrastamaan, tämä tapa sopii minulle.
Koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan", ehkä minäkin kiinnostun joskus jostain lajista.Eri lajeja kaverin kanssa. Ei se innostus sieltä itsestään tule.
- töyhtöhyyppä
Riippuu askeleen pituudesta, kuten joku tuossa sanoikin.
On jäänyt askelmittarin käyttö aika vähälle, vaikka sellaisen omistankin. Aluksi se oli ihan hauska vekotin, mutta alkuhuuman jälkeen en ole tehnyt sillä oikeastaan mitään. Ihan joka päivä ei tule kuitenkaan käveltyä lenkkiä, joten ärsyttää vaan tuollaiset minimiaskelmäärät..! Kuitenkin poljen kuntopyörää, jos en ehdi muuta, niin siitä tulee liikuntaa, jota tuollaiset mittarit eivät taas ota huomioon.
Pääasia siis, että liikkuu, oli mittari tai ei! :D - 15000 askelta
New Yorkin dietin mukaan päivässä pitäisi ottaa 15000 askelta...
6000 askelta tai vähän reilut tulee n. 1 tunnin kävelylenkistä, joten ei muuta kuin sinne lenkkipolulle... 1,5 tuntia tekee n. 9000 askelta.
Tietenkin hyötyliikunta kannattaa laskea tähän mukaan... Mutta 6km. kävely ei vielä sitä 10000 askelta täytä jos se on ainut liikuntamuoto...- hitaita
Minä sauvakävelen puolessatoissa tunnissa 10 kilsaa. Se tekee siinä 15 000 askelta.
- sauvakävelyllä
hitaita kirjoitti:
Minä sauvakävelen puolessatoissa tunnissa 10 kilsaa. Se tekee siinä 15 000 askelta.
Oikein tehtynä sauvakäely on hyvin tehokas
vaihtoehto juoksulenkille.
Sauvoilla töihin ja takaisin aina välillä.
- nimimerkki
sulla. Näen ihan punaista (läskiä), kun "eräs tyttönen" komeilee rivistössä.
Lihava, yliopistoa käyvä matami ei ole mikään "tyttönen". Vaihda heti nickiä, käsken minä!- eräs tyttönen
Vasta luin lähes 80-vuotiaan naisen haastattelun. Hän oli ollut lukionsa 60-vuotisluokkakokouksessa, ja kertoi osallistujista: "Meitä oli 10 tyttöä ja 2 poikaa." tyttö voi ilmeisesti olla vaikka kehdeksenkymppisenä, jos siltä tuntuu!
Jos et pidä kirjoituksistani, älä lue niitä. Jos ärsyynnyt pelkästä nickistä, löysää pipoa. - Enkö käskenyt
eräs tyttönen kirjoitti:
Vasta luin lähes 80-vuotiaan naisen haastattelun. Hän oli ollut lukionsa 60-vuotisluokkakokouksessa, ja kertoi osallistujista: "Meitä oli 10 tyttöä ja 2 poikaa." tyttö voi ilmeisesti olla vaikka kehdeksenkymppisenä, jos siltä tuntuu!
Jos et pidä kirjoituksistani, älä lue niitä. Jos ärsyynnyt pelkästä nickistä, löysää pipoa.tarpeeksi kovaa?
VAIHDA NIMIMERKKIÄ! - toinen tyttönen
Enkö käskenyt kirjoitti:
tarpeeksi kovaa?
VAIHDA NIMIMERKKIÄ!Vaihettaan vaihettaan kunhan kerittään.
Näen silmissäni kuinka naamasi punoittaa ja verisuonet ratkeilevat päässäsi. - toinen tyttönen
Enkö käskenyt kirjoitti:
tarpeeksi kovaa?
VAIHDA NIMIMERKKIÄ!Minä olen viittäkymmentä lähentelevä nainen .
Ei kun siis ihan olen tyttönen vielä.
Piponi ei ole kireällä. - tässähän tässähän
toinen tyttönen kirjoitti:
Minä olen viittäkymmentä lähentelevä nainen .
Piponi ei ole kireällä.i km on noin 200 askelta.
- tässähän juu
toinen tyttönen kirjoitti:
Minä olen viittäkymmentä lähentelevä nainen .
Piponi ei ole kireällä.i km on noin 2000 askelta.............
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058