Onko kellään kokemuksia em järjestelmästä Saabissa ? Onko siitä hyötyä/haittaa ?
ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä (Electronic Stability Program) saattaa tuntua varsin monimutkaiselta järjestelmältä mutta sen toimintaperiaate on oikeastaan yksinkertainen. Järjestelmän tehtävänä on estää autoa joutumasta hallitsemattomaan luisuun, josta yleensä seuraa liikenneturvallisuuden heikentyminen ja pahimmassa tapauksessa onnettomuus.
ESP-järjestelmässä hyödynnetään luistonestojärjestelmän etuja ja sen avulla estetään auton taipumus luistoon. ESP vertailee jatkuvasti auton liikkeitä ohjausliikkeisiin. Jos auto pyrkii luistoon, järjestelmä jarruttaa tarvittaessa yhtä tai useampia pyöriä. Järjestelmä saattaa myös vähentää kaasua, jos tämä on tarpeen auton hallittavuuden kannalta.
ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä ja luistonestojärjestelmä säätelevät auton ajovakautta äkillisessä väistöliikkeessä ja/tai pidon ollessa huono.
ESP-järjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auto hallinnassaan huolimatta renkaiden pidon heikkenemisestä, esimerkiksi rajun väistöliikkeen seurauksena. Järjestelmä ei kuitenkaan ota ajoneuvon hallintavastuuta pois kuljettajalta. Kun ESP-järjestelmä havaitsee auton liikkuvan normaalista poikkeavalla tavalla esimerkiksi yli- tai aliohjautumisen tai luiston vaikutuksesta, se ryhtyy palauttamaan kulkusuuntaa alkuperäiseksi säätelemällä moottorin vääntöä, jarruttamalla vähintään yhtä auton pyöristä eli tuottamalla vastavaikutuksen epänormaalille liikkeelle.
Autossa olevat tunnistimet tarkkailevat jatkuvasti auton liiketiloja ja kuljettajan toimintaa. Tunnistimet lähettävät reaaliaikaisia viestejä alustaelektroniikan ohjainyksikölle, jonka tehtävänä on päättää milloin ESP:n on aika puuttua peliin. Ei ole väliä onko auto yli- vai aliohjautuvuustilanteessa, ESP:n tulee toimia.
Aliohjautuvuustilanteessa auto puskee, koska etupyörien optimaalinen sivuttaispito on menetetty. Auton keula loittonee ulkokaarteen suuntaan. Tämä tapahtuu yleensä talviliukkailla ja niitähän Suomessa riittää.
Yliohjautuvuustilanteessa ovat auton takapyörät menettäneet sivuttaispitonsa. Perä pyrkii kääntymään auton rinnalle. Lopputuloksena on tilanne jossa auto pyrkii kääntymään liiankin voimakkaasti sisäkaarteen suuntaan. Näin voi hyvinkin tapahtua, jos kuivalla asfaltilla ajetaan liian suurella kaarrenopeudella tai äkillisen väistöliikkeen seurauksena.
Kummassakin tapauksessa ESP tekee tunnistinsignaalien ja kuljettajan ajokäytöksen perusteella salamannopeat päätelmät tilanteesta. Se pyrkii muuttamaan auton kulkusuuntaa siten, ettei vaaratilannetta pääsisi muodostumaan.
Järjestelmän puuttuessa auton kulkusuuntaan ESP:tä symboloiva merkkivalo välähtelee mittaristossa varoituksena kuljettajalle siitä, että nopeus on ajotilanteeseen ja keliin nähden liian suuri.
ESP-järjestelmän voi yleensä kytkeä pois kojelaudassa olevasta katkaisijasta. Pois kytkeminen voi olla tarpeen erikoistilanteissa, kuten lähdettäessä liikkeelle ja ajettaessa syvässä lumessa. Kytkettäessä ESP pois toiminnasta kytkeytyy myös luistonestojärjestelmä pois toiminnasta. ESP:n ollessa kytkettynä pois toiminnasta palaa mittariston merkkivalo jatkuvasti muistuttaen kuljettaa valitusta toimintamuodosta.
Vaikka elektroniset järjestelmät ovatkin kehittyneet nopeaan tahtiin, eivät nekään voi kumota fysiikan lakeja! Tämä olisi syytä ottaa huomioon ajonopeutta valittaessa.
Kokemuksia: ESP
1
471
Vastaukset
- 9-5: 170@240 & Aero 250
tuossa vm. 2002 Aerossa (9-5) se pelaa TODELLA hyvin. Mutkiin voi huoletta päästellä turhankin kovaa ja ESP vakavoittaa menon aina, kunnes ne fysiikanlait tulevat vastaan.
Hyvä esimerkki on, kun tulin 90 asteiseen mutkaan ja vastaheitolla ajattelin pistää autoa hieman sivuluisuun, ehti auton perä karata vähän matkaa, mutta jo ennen mutkan puolta väliä espi korjasi luisun täydellisesti ja auto lähti kääntymään ulkoreunaa kohti, koska olin loogisesti alkanut tekemään vastaohjausta. Mutta se oli turha, asia olisi korjaantunut pelkän espin avulla.
Onneksi sen toki saa pois, niin pääsee leikkimäänkin, aina ei vaan muista ottaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773