samalta viivalta. apua!

panikkii...!

Miten tarkasti aiotte opetelle että kuka on sanonut ja mitä. eli siis kenen mielipiteistä ja teorioista on kyse. herra jumala nuita nimiä on varmaan satoja eikä ne jää mulle päähän vaikka yritystä on. teoriat jää mutta kun ei muista kenen se teoria sitten on. ärsyttää.ja monesti aiotte lukea. mulla vasta kolmas lukukerta rupes avaamaan tekstiä ymmärrettäväksi.

tsemppiä kaikille. paniikki iskee!

6

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupupidu

      Oon lukenu osan kahdesti ja osan jo neljästi ja tehnyt yli 30 A4-paperia muistiinpanoja (huoh!) eikä siltikään tunnu jäävän jutut mieleen. itse päätin että poimin sieltä vaan ne henkilöt, jotka suoranaisesti mainitaan tekstissä ja jätän kohtuullisen huomiotta suluissa olevat. Kaikkia kun ei kuitenkaan voi opetella.

    • yarn

      opetella esim Rousseau ja Hoksbergen -tason nimet, sillä heidän ajatuksiaan esitellään usealla sivulla. Sitä en kyllä jaksa opetella, kuka heidän esiteyksiään on missäkin yhteydessä tutkinut ja käsitellyt.
      Viime vuonna kysyttiin kyllä nimenomaan niistä henkilöistä, jotka olivat saaneet edes muutaman sivun pääsykoekirjasta, mutta ei niitä "pikkunimiä", mikäli muistiini on ollenkaan luottaminen. Oikaiskoon joku, jos muistaa toisin.

      • emilia_

        Noita "turhia" pikkunimiä vilisee joka välissä, mutta tuskin niitä tarvii opetella kun ei näistä tyypeistä ole kerrottu yhtään enempää. Ei munkaan mielestä viime vuonna kyselty tuommosista nimistä mitään. Ja olishan se aika köyhää jos ei ne saa mitään muita järkeviä kysymyksiä koko aineistosta vaan pitäs laittaa tollasta ihmeen pikkupikkutarkkaa...


    • ---

      Minkälaisia kysymyksiä siellä viime vuonna sitten oli? Sehän oli silloinkin monivalintakoe, ja VAKAVA-hanke oli pilottikokeilussa?
      Oliko vaihtoehtoja monta, ja oliko koe kuinka vaikea? Millaisella lukemisella olisitte pärjänneet paremmin?

      Itse en myöskään aio opetella kovinkaan tarkasti noita sulkeissa mainittuja nimiä, jotka ovat vain esim. tutkineet jonkin toisen sanomaan ja tehneet siitä tulkinnan. Yritän hahmottaa jokaisen artikkelin punaisen langan ja siihen selkeästi sitotuvien nimet painaa muistiin. Mikään pikkutarkka nippelitieto ei pysy kovin hyvin päässäni pitkään...

    • Opeskelija

      Mitä yhtään itse valmistuvana voisin aavistella, eivät kysy epäoleellisia nimiä, joidenkin tyyppien teorioiden tutkijoita. Eihän siinä olis hei mitään järkeä! Eivät ne proffat ja yliopiston opettajan itsekään niitä ulkoa muista.
      Perusteoriat kannattaa haltsata just Rousseaut ynnä muut keskeiset hahmot. Piagetit, Vygotskyt ja Eriksonit, Mahlerit, jos siellä sattuu noita vilisemään.. mä en tietty tiiä, kun en oo aineistoon tutustunu.
      Ja kannattaa noilta päähenkilöiltäkin yrittää hahmottaa asian ydin sillee tiivistetysti vaikka ranskalaisin viivoin, ettei kaikkia sitaatteja ala opettelemaan ulkoa. Koska jos niistä jotain kysytään, se on luultavimmin soveltava kysymys..
      Tsemppiä!

    • ne teoreetikoiden

      nimet kannattaa opetella ulkoa ja opetella teorioiden sisällöt. Itselläni valmenuskurssin matskua ja siinä on kaikki ne otettu huomionarvoisiksi asioiksi. Ja tulisi osata soveltaa artikkelien pohjalta tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      2190
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      59
      1851
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      135
      1483
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe