Miten tarkasti aiotte opetelle että kuka on sanonut ja mitä. eli siis kenen mielipiteistä ja teorioista on kyse. herra jumala nuita nimiä on varmaan satoja eikä ne jää mulle päähän vaikka yritystä on. teoriat jää mutta kun ei muista kenen se teoria sitten on. ärsyttää.ja monesti aiotte lukea. mulla vasta kolmas lukukerta rupes avaamaan tekstiä ymmärrettäväksi.
tsemppiä kaikille. paniikki iskee!
samalta viivalta. apua!
6
2600
Vastaukset
- pupupidu
Oon lukenu osan kahdesti ja osan jo neljästi ja tehnyt yli 30 A4-paperia muistiinpanoja (huoh!) eikä siltikään tunnu jäävän jutut mieleen. itse päätin että poimin sieltä vaan ne henkilöt, jotka suoranaisesti mainitaan tekstissä ja jätän kohtuullisen huomiotta suluissa olevat. Kaikkia kun ei kuitenkaan voi opetella.
- yarn
opetella esim Rousseau ja Hoksbergen -tason nimet, sillä heidän ajatuksiaan esitellään usealla sivulla. Sitä en kyllä jaksa opetella, kuka heidän esiteyksiään on missäkin yhteydessä tutkinut ja käsitellyt.
Viime vuonna kysyttiin kyllä nimenomaan niistä henkilöistä, jotka olivat saaneet edes muutaman sivun pääsykoekirjasta, mutta ei niitä "pikkunimiä", mikäli muistiini on ollenkaan luottaminen. Oikaiskoon joku, jos muistaa toisin.- emilia_
Noita "turhia" pikkunimiä vilisee joka välissä, mutta tuskin niitä tarvii opetella kun ei näistä tyypeistä ole kerrottu yhtään enempää. Ei munkaan mielestä viime vuonna kyselty tuommosista nimistä mitään. Ja olishan se aika köyhää jos ei ne saa mitään muita järkeviä kysymyksiä koko aineistosta vaan pitäs laittaa tollasta ihmeen pikkupikkutarkkaa...
- ---
Minkälaisia kysymyksiä siellä viime vuonna sitten oli? Sehän oli silloinkin monivalintakoe, ja VAKAVA-hanke oli pilottikokeilussa?
Oliko vaihtoehtoja monta, ja oliko koe kuinka vaikea? Millaisella lukemisella olisitte pärjänneet paremmin?
Itse en myöskään aio opetella kovinkaan tarkasti noita sulkeissa mainittuja nimiä, jotka ovat vain esim. tutkineet jonkin toisen sanomaan ja tehneet siitä tulkinnan. Yritän hahmottaa jokaisen artikkelin punaisen langan ja siihen selkeästi sitotuvien nimet painaa muistiin. Mikään pikkutarkka nippelitieto ei pysy kovin hyvin päässäni pitkään... - Opeskelija
Mitä yhtään itse valmistuvana voisin aavistella, eivät kysy epäoleellisia nimiä, joidenkin tyyppien teorioiden tutkijoita. Eihän siinä olis hei mitään järkeä! Eivät ne proffat ja yliopiston opettajan itsekään niitä ulkoa muista.
Perusteoriat kannattaa haltsata just Rousseaut ynnä muut keskeiset hahmot. Piagetit, Vygotskyt ja Eriksonit, Mahlerit, jos siellä sattuu noita vilisemään.. mä en tietty tiiä, kun en oo aineistoon tutustunu.
Ja kannattaa noilta päähenkilöiltäkin yrittää hahmottaa asian ydin sillee tiivistetysti vaikka ranskalaisin viivoin, ettei kaikkia sitaatteja ala opettelemaan ulkoa. Koska jos niistä jotain kysytään, se on luultavimmin soveltava kysymys..
Tsemppiä! - ne teoreetikoiden
nimet kannattaa opetella ulkoa ja opetella teorioiden sisällöt. Itselläni valmenuskurssin matskua ja siinä on kaikki ne otettu huomionarvoisiksi asioiksi. Ja tulisi osata soveltaa artikkelien pohjalta tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019