Medioissa on, lisääntyneestä tupakoinnin haittojen tiedostamisesta huolimatta, mainostettu varsin näyttävästi tupakointia mm. muoti- ja musiikkimaailmassa. (Jean-Paul Gaultier, Diesel, Yves Saint Laurent, Him-yhtyeen Ville Valo, Samuli Edelman "Kaikki tahtoo"-video, JS16 "Love Supreme"-video, Janina Frostel sikareineen jne.)
Kuollutkin artisti on kelvannut tupakoinnin edistämiseen (esim. Jean Sibelius, "Hän poltti aina sikaria" -kirja)
Medioista mm. Seiska ja Image -lehti ovat suosineet tupakointia. Unohtamatta television puolella mm. Broadcastersin MTV3:lle tuottamaa "Aivomyrsky"-ohjelmaa, jossa Kaarina Hazard, Leea Klemola ja Juha Siltanen tupakoivat varsin runsaasti.
Tupakoinnin mainostaminen välittää myös arvoja ja ihanteita. Välinpitämättömyys omasta ja muiden terveydestä ja elämästä heijastuu myös muuhun käytökseen ja asenteisiin. Tutkimuksissahan on todettu huumeiden käytön ja tupakoinnin välinen yhteyskin. Arvot ja asenteet vaikuttavat alkoholin käyttötapoihinkin. Onko näitä tupakoinnin mainonnasta syntyviä haittavaikutuksia huomioitu? Arvoja ja ihanteita heikompi laki ei ole estänyt huumeidenkaan käyttöä. Vääristyneet arvot ja asenteet muodostavat yhteisen pohjan eri ongelma-alueille. Ympäristöongelmat ja niihin suhtautuminenkin riippuu arvoista ja ihanteista. Seksuaalirikollisuudessakin haetaan "nautintoja", välittämättä muiden terveydestä ja elämästä. Kun tuote ei sovi arvoihin, muokataan arvot tuotteeseen sopiviksi.
Monet tahot ovat aktivoituneet järjestämään tempauksia sairaiden ja sairauksien parantamiseksi ja ehkäisemiseksi mm. hyväntekeväisyyskonsertein. Näin on kerätty rahaa hyviin tarkoituksiin.
Miksi "pahantekeväisyyden" harjoittamiseen ei ole puututtu esim. boikotoimalla? Itse kyseenalaistan yksipuolisen hyväntekeväisyden koska mielestäni ongelmien ratkaisemiseen kuuluu oleellisesti myös ongelmien aiheuttajiin/syihin puuttuminen, ei vain oireiden ja seurausten korjaaminen. Yleistä mielipidettä tulisi ohjata kehittämään mm. kaupallista viihdettä terveellisempään suuntaan. Nythän moni tupakkamannekiini on ollut kirkkaasti myyntilistojen kärjessä. Julkisesti voisi kysyä: "Onko oman ja muiden terveyden tuhoaminen ihannoitavaa muotia?"
Sairaat arvot ja ihanteet?
4
595
Vastaukset
- Hope
Mainitsemissasi asioissa piilee, kyllä vaara ja nuoriso on varsin altista näille vaikutuksille.
Täytyy kuitenkin palata omaan teni-ikä aikaani ja siihen, että kun kokeiltiin tupakoimista. Minulla oli hyvin laaja kaveripiiri ja useimpien kotona tuli myös käytyä. Tulin huomanneeksi sen, että kodeissa jossa vanhemmat polttivat tupakkaa oli lastenkin varhainen tupakoinnin aloittaminen yleisempää ja hyvin piaan he saivat myös alkaa polttaa kotona. Siis, miten kiellät lapseltasi sen mitä itse teet päivittäin. Nyt yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin, nämä silloiset nuoret polttavat edelleen, kuin taas ne joiden kotona se ei ollut hyväksyttävää, eivät ole alkaneet polttaa myöhemmällä iälläkään.
Alkoholikäyttäytymisellä olen myös huomannut olevan hyvin pitkälle sellaiset seuraamukset, mitä kotoa on opittu. Poikkeuksia tietysti aina on, mutta kyllä arvot ja asenteet ovat hyvin pitkälle lähtöisin kotoa.- ulla
Mihin teillä on geenien osuus unohtunut
- absolutely fabulous.. tai jota
... molemmilla hope ja täsmäkriitikko. hope, kerroin oman tarinani juomattomuudestani ja perhetaustastani näille sivuille jokin aika sitten.. "miksi alkoholi, tupakka etc..." aiheen alle.. ja oon tullut samaan tulokseen kuin sinä hope, että perheestä opitaan tavat myöhempään päihdekäyttäytymiseen...
- jhbhbgb
tuo on juuri tottta ja juri nyt kun tsekkoslovakia debenaalisoi kannabiksen on aihe hyvin ajankohtainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937728
- 403712
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241130
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28963Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703