Sauna + pesutilojen remontti

Mietiskelevä

Olen herkistynyt hometyössäni, mutta nyt haluaisin varmuudella varmistua kotini tilanteesta. 10v sitten suihkuseinän takana oli kosteusvaurio, joka korjattiin noin neliön alueelta nurkkauksesta. Kuulema tarpeeksi laajalta alueelta. Asuin silloin itse opiskelujen takia muualla, enkä ollut näkemässä vauriota enkä korjausta. Nyt hometta ei näy missään, ei kosteusvauriotakaan eikä haise...

Nyt aion teettää kerrostalokaksiooni sauna pesutila remontin. Ei mitään turhaa mutta varmistaa, että kaikki olisi ok. Sauna pesutilat on rakennettu 20v sitten. Minua epäilyttää, vaikka remonttimiehet sanoivat kosteusmittausten kertovan luotettavasti. Aikoivat vielä, että suihkunurkkaukseen tehtäisi "porauskoe".
Jos kerran 10v sitten kaakelin takana oli kostunutta levyä niin miten voivat olla varmoja ettei muualla ole, jos kaikkia seiniä ei perusteellisesti pureta?? Mittaukset ja poraus kuulema on niin luotettava ettei jokapaikasta tarvitse vaihataa kaakeleita??
Sitä mietin, että voiko olla hometta ellei kosteusmittaus sitten näyttäisikään olevan kosteutta?

En haluaisi remonttiin turhaa mutta ehdottomasti kaiken tarpeellisen ja järkevän. Nyt on vaan epäusko koetuksella. Taas tuttu tilanne, kun ei itse ymmärrä mitään pitäisi vaan luottaa.

Minulla on siis homeallergia altistuminen kosteusvaurimikrobeille. Syksyn olin kyllä terve kun pääsin homeettomaan työpaikkaan, mutta nyt talvella olen oireillut taas paljon. Tosin kyllä minä kortisonikuurien aikana kotonani paranen, mutta olen todella herkkä reagoimaan.

Tietääkö muuten joku mitä yksityisen kodin mikrobimittauksen teettäminen maksaisi?

11

1624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kannata

jos tarkoitat sisäilmamittausta niin ei ole luotettava,ehkä talvella jotenkin mutta ei enää. Parempi vaihtoehto on materiaalinäyte, mutta kaiketi olisi kohdallasi järkevää vetää kaikki laatat pois,katsoa missä kunnossa seinät ovat ja sitten ammattihenkilön tekemä remontti päälle.
      Ei kovin ammattimaiselta kuullosta jos joku seinä puretaan ja johonkin jätetään laatat.
      Ei siinä tule kosteiden tilojen yhtenäistä vesieristystä.

Jos olet vielä lisäksi jo ennestään altistunut,pelaisin itse varman päälle.
      Remontin aikana asunnossa ei saa asua. Kaikki tavarat pitää suojata erittäin hyvin. Ja sen lisäksi purku on tehtävä alipaineistetussa tilassa josta muualle ei pääse ilmaa. Laattojen purustakin lähtee erittäin pienijakoista pölyä,saatikka jos siellä takana on levyseinä joka on ollut kostea ja nyt laho.

• onko?

Olet kaiketi käynyt laatat läpi yksitellen.

Jos ne "kopisee" ne on irti?

Meille myytiin homeinen ¤¤¤-asunto.

Oli tehty kosteusmittaus ja kuntokartoitus ja siinä ei ollut poikkeavaa. Asunnossa tuntui epämääräinen haju..

Onko sinun pesutiloissasi mitään hajuja. tms. Tuleeko siellä hengenahdistusta, silmien kirvelyä jne.?

Itse reagoin juuri siten.
      Isännöitsijä huomasi sit myös sen hajun, koska on itse myös herkistynyt homeille. (kuten minäkin, työpaikallani)

Terveystarkastuksen jälkeen asuntomme meni käyttökieltoon. Ehdittiin asua 1 päivä!

mm. vesivuotoja, laattoja irti ym. Nyt sitten voivotellaan yhtiön toimesta, että MITEN he ei huomanneet lopputarkastuksessa!

ASuntoa ei päässyt 10 min näytössä kunnolla katsomaan. Asukas hääri koko ajan edessä. Myös ilmanraikastimia ja kloriittia oli pistetty mm. pesutiloihin. Ne hämäsivät hyvin esittelytilaisuudessa.

MyyjäYhtiö vakuutti että asunto on erittäin hyvä kuntoinen.

heh :O)
      Nyt evakossa

• Epäilevä miettivä

Nämä minun remonttimiehet ovat ammattilaisia eli rakennusfirmassa tekevät kosteiden tilojen korjauksia ja myös rakentavat uutta. Ei siellä ole hajuja eikä laattoja irti mutta 20v sitten tehty ja 10v sitten suihkunseinäsää yksi laatta irti... takana oli märkää lastulevyä ja hometta noin neliön alueelta korjasivat silloin kuulema reilusti tevreeseen materiaaliin asti. (eri miehiä) Siksi epäilen että muuallakin olisi voinut olla...

Oma ideani oli että kaikki kartoitettaisi mutta heidän mukaan tarpeellinen ja riittävä tarkoittaisi suihkukulmauksesta seinien purku suojaus ja laatoitus ja muualta kylppäristä mittauset riittäisi ja saunapuolen koko purku suojaus ja panelointi. "Jos et halua laatan värejä vaihtaa niin joka paikan purku turhaa" kuulema... Vaikka itse jankutin ehdottoman terveydellisyyden varmistamisesta ja että 20v sitten tehty jne. siksi hiukan ihmettelemään jäin onko niin varmaa.

Toisaalta kun työpaikkani on nyt "terve" ja näihin talven altistumisiini on löytynyt selvä syy-yhteys mistä oireilu alkoi ja kun olen kotona tervehtynyt niin ehkä kylppäri on ok. Mutta kun toipuminen kestää 1-2kk niin silti mieltä kaivertaa josko kodissanikin sittenkin on jotain mikä pitää tätä oireilua yllä. Kesäkuusta -06 tammikuuhun -07 olin kyllä terveenä näissä samoissa tiloissa mutta nyt sitten tammi-helmikuu meni sairastellessa ja taas olen kuukauden verran sairastellut enkä meinaa toipua lääkityksistä huolimatta...Kiitos kuitenkin vinkeistä ja ajtuksen vaihdosta. Vaikeaahan tämä on kun ei haluaisi olla hysteerikko ja ammattilaisiin haluaisi luottaa...

• Nimetön
        Epäilevä miettivä kirjoitti:

Nämä minun remonttimiehet ovat ammattilaisia eli rakennusfirmassa tekevät kosteiden tilojen korjauksia ja myös rakentavat uutta. Ei siellä ole hajuja eikä laattoja irti mutta 20v sitten tehty ja 10v sitten suihkunseinäsää yksi laatta irti... takana oli märkää lastulevyä ja hometta noin neliön alueelta korjasivat silloin kuulema reilusti tevreeseen materiaaliin asti. (eri miehiä) Siksi epäilen että muuallakin olisi voinut olla...

Oma ideani oli että kaikki kartoitettaisi mutta heidän mukaan tarpeellinen ja riittävä tarkoittaisi suihkukulmauksesta seinien purku suojaus ja laatoitus ja muualta kylppäristä mittauset riittäisi ja saunapuolen koko purku suojaus ja panelointi. "Jos et halua laatan värejä vaihtaa niin joka paikan purku turhaa" kuulema... Vaikka itse jankutin ehdottoman terveydellisyyden varmistamisesta ja että 20v sitten tehty jne. siksi hiukan ihmettelemään jäin onko niin varmaa.

Toisaalta kun työpaikkani on nyt "terve" ja näihin talven altistumisiini on löytynyt selvä syy-yhteys mistä oireilu alkoi ja kun olen kotona tervehtynyt niin ehkä kylppäri on ok. Mutta kun toipuminen kestää 1-2kk niin silti mieltä kaivertaa josko kodissanikin sittenkin on jotain mikä pitää tätä oireilua yllä. Kesäkuusta -06 tammikuuhun -07 olin kyllä terveenä näissä samoissa tiloissa mutta nyt sitten tammi-helmikuu meni sairastellessa ja taas olen kuukauden verran sairastellut enkä meinaa toipua lääkityksistä huolimatta...Kiitos kuitenkin vinkeistä ja ajtuksen vaihdosta. Vaikeaahan tämä on kun ei haluaisi olla hysteerikko ja ammattilaisiin haluaisi luottaa...

Oletko varma että olet tekemisissä ammattilaisten kanssa? No voit ollakin koska alalla temmeltää kaikenlaista vipeltäjää. Noiden juttujesi perusteella olet tekemisissä kavereiden kanssa joiden kyydissä sulle tulee harmeja.

Jos siellä seinässä on lastua ja se on tiedossa ja hemmot meinaa osapurkuja ja mittauksia niin ollaan pahasti hakoteillä.
        Kaikki puretaan runkoon saakka ja rakennetaan kerros kerrokselta uudestaan. Siis jos kunnolla tehdään. Ja koska asiakkaan toiveena on hyvä työ niin ei ole muuta vaihtoehtoa.
        Vaikka joskus naiset ja varsinkin yksinelävät on hysteerisiä asioiden kanssa joista eivät ole perillä niin se ei silti saisi olla este hoitaa asioita hyvin.
        Heitä ne "ammattiremppaajat" vittuun ja hanki uudet.

• ammattilaisilta
        Nimetön kirjoitti:

Oletko varma että olet tekemisissä ammattilaisten kanssa? No voit ollakin koska alalla temmeltää kaikenlaista vipeltäjää. Noiden juttujesi perusteella olet tekemisissä kavereiden kanssa joiden kyydissä sulle tulee harmeja.

Jos siellä seinässä on lastua ja se on tiedossa ja hemmot meinaa osapurkuja ja mittauksia niin ollaan pahasti hakoteillä.
        Kaikki puretaan runkoon saakka ja rakennetaan kerros kerrokselta uudestaan. Siis jos kunnolla tehdään. Ja koska asiakkaan toiveena on hyvä työ niin ei ole muuta vaihtoehtoa.
        Vaikka joskus naiset ja varsinkin yksinelävät on hysteerisiä asioiden kanssa joista eivät ole perillä niin se ei silti saisi olla este hoitaa asioita hyvin.
        Heitä ne "ammattiremppaajat" vittuun ja hanki uudet.

näin on!! Kuullostaa kyllä taas kerran yhdensortin reiskoilta jotka ovat niin ammattitaitoisia, kunnes rahat on saatu, niin siihen loppuu myös vastuu töistä.

Kosteissa tiloissa ei osaremontteja tehdä,kuten kirjoititkin.

Toivottavasti kysyjä tajuaa että kalliimmaksi tulee osaremontti myös terveyttä ajatellen.

• netissä....
        ammattilaisilta kirjoitti:

näin on!! Kuullostaa kyllä taas kerran yhdensortin reiskoilta jotka ovat niin ammattitaitoisia, kunnes rahat on saatu, niin siihen loppuu myös vastuu töistä.

Kosteissa tiloissa ei osaremontteja tehdä,kuten kirjoititkin.

Toivottavasti kysyjä tajuaa että kalliimmaksi tulee osaremontti myös terveyttä ajatellen.

Pesutilojen kosteus- ja vesieristykset tehtävä huolella
        Yleisin kosteusvaurion kohta rakennuksessa on pesutilat - yksinkertaisesti siitä syystä, että siellä käsitellään eniten vettä koko rakennuksessa. Kosteiden tilojen rakentamisesta ei ole ollut riittävästi tietoa tai sitä ei ole käytetty. Hyvin usein myös suunnitelmat ovat olleet näiden tilojen kohdalta vajavaisia.

Pesutiloista ovat puuttuneet vesieristeet jopa kokonaan tai ne on toteutettu puutteellisesti. Suihkutiloja on rakennettu levyseinillä eikä niihin ole sivelty lainkaan kosteussulkuainetta vesieristyksestä puhumattakaan. Levyjen saumat ja nurkat on jätetty eristämättä kermipohjaisella aineella, joka sallii rakenteen lievän elämisen eristyskyvyn huonontumatta.

On myös sellaisia tapauksia, joissa pesuhuoneen seinälevyn taakse on laitettu höyrynsulkumuovi ja pinnalle sivelty kosteussulkuaine, pesuhuoneen ollessa rakennuksen ulkoseinällä. Höyrynsulkumuovia ei saa laittaa tällaisiin paikkoihin.

Yhteen aikaan vaadittiin lattian ja seinän rajaan laitettavaksi kulmanauha, joka estää veden menon rakenteisiin juuri seinän ja lattian liitoksesta. Todellisuudessa tuolla nauhalla ei ole niin suurta merkitystä kun on annettu ymmärtää, jos nurkkaus on tiivistetty huolellisesti silikoonilla. Vesi menee joka tapauksessa laatan saumasta läpi betoniin kulmanauhan vierestä, siis noin 5 - 7 cm:n päästä seinästä, kastelee lattiabetonin, betonia pitkin vesi imeytyy puurakenteisiin homehduttaen ja lahottaen ne pilalle. Sen takia pesutilojen lattialle on laitettava yhtenäinen, kermipohjainen kaukalo, joka nousee 10 -15cm seinille estäen veden pääsyn muualle kuin lattiakaivoon. Kermi sallii myös betonissa mahdollisesti tapahtuvan kutistumahalkeaman - eristyskyvyn kärsimättä.

Kannattaa tarkistaa myös, että lattiakaivon ja koroterenkaan liitos on tiivis eikä sieltä pääse kosteutta lattian alle.

Jos seinämät on rakennettu kiviaineksesta, tiilestä, siporexista tai vastaavasta, on ne siitä huolimatta käsiteltävä kosteussulkuaineella ja vesieristettävä roiskevesialueelta. Se ei suojele pelkästään pesuhuonetta, vaan pikemminkin seinän takana olevaa tilaa. Jos kosteutta pääsee seinän sisään, se kellastuttaa toisella puolella olevan tapetin tai pukkaa maalin seinästä pois.

Läpiviennit ovat yksi kostean tilan Akilleen kantapäistä. Esimerkiksi suihkun hanakulmat, jotka tulevat seinästä läpi, on aina tiivistettävä elastisella sauma-aineella, silikoonilla tai vastaavalla homesuojatulla kitillä. Peitelevynä oleva kromattu hela ei todellakaan pidä vettä.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että kosteat tilat rakennetaan niin, että suihkussa voidaan käydä ennen laatoitusta. Laatta on todellakin vain koriste, eikä mikään vedeneristäjä.

Muu rakennuksen sisältä tuleva kosteus tiivistyy useinmiten vedeksi sähköputkien ja rasioiden kohdalle, paikkoihin, joista höyryn- tai ilmansulku on puhkaistu tai pintalämpötila alentunut. Jos rakennuksessa on vielä ylipainetta, tämä vaurioittaa puurakenteet hyvinkin nopeasti. Toinen kosteuden tiivistymispaikka on kylmät huonosti eristetyt kohdat rakennuksessa, esim. nurkat, lattian ja seinän liittymät jne.

Korjauksen yhteydessä poistetaan ensin vaurion aiheuttaja: mietitään, kuinka rakennetta on muutettava, että vaurioita ei vastaisuudessa pääse syntymään.

eliminoidaan ilmavuodot ja tehdään rakennukseen lievä alipaine ilmanvaihtolaitteilla
        poistetaan kaikki kastuneet lämmöneristeet ja kuivataan rakenteet
        puurakenteissa korjaustyöt ulotetaan noin 50 cm home- ja lahovaurion ohi, koska sienirihmasto on niin pientä, että sitä ei voida nähdä
        niistä kohdista, joissa rakenteita ei voida vaihtaa, poistetaan home mekaanisesti kaapimalla
        käsitellään vaurioituneet kohdat ko. tarkoitukseen tehdyllä desinfiointiaineella
        Äärimmäisen tärkeää on huolehtia siitä, että rakenne pysyy tulevaisuudessa kuivana.

remontti reiskan neuvoja nettisivulla Löytyy

http://www.asuntotieto.com/20000i_RAKENNUS_JA_REMONTTITIETO/23000i_reiska/23910i_rekost.html

• Jormas

Haluaisit siis remonttiin kaiken tarpeellisen muttet mitään turhaa..

Nykyrakennusmääräysten mukaisesti ei saa tosiaan tehdä sen sorttista remonttia missä purettaisiin vaan ns. yksi seinä märkätiloista. Vesieristeen tulee olla yhteneväinen lattiasta katonrajaan. Joten jos remontoi suuremmin menee kaikki uusiksi..

Homeasioista sen verran että riippuen kenellä teetät, sinun ei tarvitse olla huolissasi niistä.

Pienempiä firmoja ne tuskin ihan niin tarkasti kiinnostavat. Mutta ainakin suuremmilla firmoilla homeasiat varmistetaan etukäteen aika suurella huolella. Joten ei niistä asioista tarvitse yksin huolehtia.

Home ja kosteus asiat kiinnostavat varmasti suurissa määrin tekijääkin koska tuleehan niissä kyseeseen ne takuuasiatkin..

• APUA APU-VA

Luin tekstisi ja hämmennyin, tietämätön kun olen. Onko se tosiaan niin, että märkätiloista pitää kaikki kaakelit repiä pois? Meille on tulossa ammattilainen ensikuussa ja hän kävi jo aikasemmin katsomassa pesutiloja ja ilmoitti, että vain yhdestä seinästä otetaan kaakelit pois, muihin seiniin vanhat kaakelit jäävät uuden kaakelin alle. Pitäisikö minun ottaa tämä asia esille ja samalla kyseenalaista hänen ammattitaitoaan? APUA APU-VA

• löydät
        APUA APU-VA kirjoitti:

Luin tekstisi ja hämmennyin, tietämätön kun olen. Onko se tosiaan niin, että märkätiloista pitää kaikki kaakelit repiä pois? Meille on tulossa ammattilainen ensikuussa ja hän kävi jo aikasemmin katsomassa pesutiloja ja ilmoitti, että vain yhdestä seinästä otetaan kaakelit pois, muihin seiniin vanhat kaakelit jäävät uuden kaakelin alle. Pitäisikö minun ottaa tämä asia esille ja samalla kyseenalaista hänen ammattitaitoaan? APUA APU-VA

asentajat, joiden ammattitaitoa ei tarvitse epäillä:

http://www.vtt.fi/liitetiedostot/all_clusters/asentajaluettelo_markatilat.pdf

• Nimetön
        APUA APU-VA kirjoitti:

Mistä tiedät että on ammattilainen? Haiskahtaa heti pahalta kun suunitellaan kaakelia kaakelin päälle ja vain yhtä seinää operoidaan home-epäilyistä.Siihen kun lisätään nuo edelliset tarinasi tapahtumista niin voivoi.

Älä muorihyvä vaan anna kuljettaa itseäsi. Hyviäkin ammattimiehiä on. Tuo jälkimmäisen kirjoittajan sertifikaatti listakin on yksi paikka etsiä tekijöitä mutta märkätila sertifikaatinkan hallussapitäminen ei takaa hyvää tekijää,koska serti on helppo saada kenen vain.
        Sun ilman muuta pitää ottaa asia esille ja kysellä siltä tekijältä mitä on häärimässä ja mihin mielipiteet perustuu. Jos alkaa kiukuttelut tai takeltelut niin anna mennä. Hyvä ammattimies ei pelkää typeriä kysymyksiä ja osaa selittää maallikollekin miksi tehdään mitäkin milläkin lailla.

• osapurkua puoltava
        Nimetön kirjoitti:

Mistä tiedät että on ammattilainen? Haiskahtaa heti pahalta kun suunitellaan kaakelia kaakelin päälle ja vain yhtä seinää operoidaan home-epäilyistä.Siihen kun lisätään nuo edelliset tarinasi tapahtumista niin voivoi.

Älä muorihyvä vaan anna kuljettaa itseäsi. Hyviäkin ammattimiehiä on. Tuo jälkimmäisen kirjoittajan sertifikaatti listakin on yksi paikka etsiä tekijöitä mutta märkätila sertifikaatinkan hallussapitäminen ei takaa hyvää tekijää,koska serti on helppo saada kenen vain.
        Sun ilman muuta pitää ottaa asia esille ja kysellä siltä tekijältä mitä on häärimässä ja mihin mielipiteet perustuu. Jos alkaa kiukuttelut tai takeltelut niin anna mennä. Hyvä ammattimies ei pelkää typeriä kysymyksiä ja osaa selittää maallikollekin miksi tehdään mitäkin milläkin lailla.

Taas keskusteltiin asiasta remonttimiehen kanssa... Niin siis aloitin ketjun... Reiska teki kosteusmittauksia ja missään ei ollut kosteutta, porasi suihkukulmauksessa viiteen kohtaan reiät - ei myöskään siellä mitään kosteutta - ei hakuja - ei laatat irtoile tai kopise jne. siihen perusti remonttiarvion. Kun missään ei ole mitään oireita vaan kaikki on kuivaa niin ei ole kosteusvauriota. Siksi hänen ehdotuksensa on purkaa suihkunurkka jos jossain on joskus ollut kosteutta niin kyllä sen purkamisen yhteydessä suihkukulmasta kuulema näkee ja jos siellä jotain viitteitä rakenteissa niin sitten purkaisi kaiken, mutta jos edelleen kaikki aivan ok niin sitten ei tarvisi kaikkea purkaa. Toinen on saunan ja kylpyhuoneen seinä joka puretaan saunan puolelta ja se kuulema myös kertoo tarpeesta purkaa koko kylppäri. Saunaan tulee uusi panelointi ja sen kuulema purkaa alkutekijöihin. Tällaisia on ison merkkifirman kosteusurakoita tekevän reiskan mielipiteet. Sanoi siis että jos joskus on jossain kosteutta ollut (vaikka ei nyt) niin nuo kohdat sen paljastaa ja sitten tietysti purkaa kaiken muuten kuulema hintaa tulee vaan puolet lisää ja turhasta jos ko kohdat paljastuu "terveiksi".
        Suunnittelu jatkuu....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe