Moi!
Minulla todettiin työni aiheuttama käsi-ihottuma, lääkäri lähetti vakuutusyhtiöön paperit ja minut takaisin työhön ahertamaan. Muutaman viikon taas oltuani työssä jäin uudestaan sairaslomalle koska ihottumani vain paheni entisestään. Nyt lääkäri mainitsi jotain Kelan korvauksista jos käteni eivät kestä enää lainkaan nykyistä työtäni. Tulisiko minun hakea Kelalta korvauksia vakuutusyhtiön päätöstä odotellessa? Kauankohan kestää saada vakuutusyhtiön päätös? Jos sieltä tarjotaan uudelleenkoulutusta niin voinko silti jatkaa halutessani vanhassa työssäni? Voidaanko minulle määrätä samasta työpaikasta eri työtehtävä? Jos voidaan, niin onko se otettava vastaan? Kauheasti kysyttävää mutta en ole selkeää vastausta kuntoutushoitajalta saanut. Eräs vain kehotti harkitsemaan alanvaihtoa. Mutta ei kai minun kannata oma-alotteisesti lopettaa nykyistä työtäni ja hakeutua opiskelemaan jotain aivan muuta? Ei nimittäin huvittaisi vaihtaa kolmentonnin kuukausituloja opintotukeen joka ei asumislisineen kata edes vuokraani...kokeiltu on aikaisemmin ja kesken jäi se koulu.
toimintaohjeita ammattitautiselle?
5
1560
Vastaukset
- Alan ammattilainen
Toimintaohje kun päätös viipyy vakuutusyhtiössä, oli sitten kyseessä työtapaturma tai ammattitauti.
Käsittely voi vakuutusyhtiössä kestää kuukausia, olenpa nähnyt yli vuodenkin kestoja.
Sinun tulee pyytää vakuutusyhtiöstä viivästymistodistus ja kopiot sinne lähetetyistä lääkärinlausunnoista. Kun saat ne , tee kelalle sairauspäivärahahakemus.
Viivästymistodistuksen perusteella ei makseta työnantajalle, mutta Sinulle itsellesi voidaan maksaa. Työnantajasi tulisi täyttää lomake Y17, joka on ilmoitus työnantajan sairasajalta maksamasta palkasta. Siitä päivästä, kun työnantaja on ilmoittanut palkanmaksun päättyvän, ryhtyy kela Sinulle itsellesi maksamaan. Työnantajan osuuteen laitetaan maksuesto.
Oma kelan toimistosikin Sinua neuvoo, mutta näin tämä asia on.- Minulla vähän asiat viiväst...
Hei,
minkälaista ansionmenetystä Kela maksaisi?
Minulla sellainen tilanne, että on työtapaturma ja liikenneonnettomuus. Tällä hetkellä odotetaan tapaturma-asianmuutoksenhakulautakunnan mielipidettä, jatketaanko tapaturmaeläkkeen maksua. Kunt.selvittelyjen aikaan sain sen ennakkona, joka siis 85 % tuloista, loput sain liikennevahinkoyhtiöltä.
Korvauslautakunta ei tehnyt päätöstä, vaikka asia meni jo maaliskuun alkupuolella käsittelyyn, koska se halutaan odottaa tapaturma-asian muutoksenhakulautakunnan päätöstä. Joka kestää.
Tämä odottelu estää käsittääkseni myös liikennevahinkoyhtiön maksun, koska rahoja ei ole kuulunut.
Nyt siksi aikaa, kun asiat "seisovat", olen kuntoutustuella työkyvyttömyyden johdosta, joka kai 60% ansioista. 5 viikkoa kärvistelin jo edellisestä tapaturmaeläkkeestä, nyt onneksi vapuksi tuli tämä kuntoutustuki.
Kannattaisiko alkaa tätä viivästystodistusta vaatimaan tapaturma-vakuutusyhtilöltä? - minulla
Minulla vähän asiat viiväst... kirjoitti:
Hei,
Minulla sellainen tilanne, että on työtapaturma ja liikenneonnettomuus. Tällä hetkellä odotetaan tapaturma-asianmuutoksenhakulautakunnan mielipidettä, jatketaanko tapaturmaeläkkeen maksua. Kunt.selvittelyjen aikaan sain sen ennakkona, joka siis 85 % tuloista, loput sain liikennevahinkoyhtiöltä.
Korvauslautakunta ei tehnyt päätöstä, vaikka asia meni jo maaliskuun alkupuolella käsittelyyn, koska se halutaan odottaa tapaturma-asian muutoksenhakulautakunnan päätöstä. Joka kestää.
Tämä odottelu estää käsittääkseni myös liikennevahinkoyhtiön maksun, koska rahoja ei ole kuulunut.
Nyt siksi aikaa, kun asiat "seisovat", olen kuntoutustuella työkyvyttömyyden johdosta, joka kai 60% ansioista. 5 viikkoa kärvistelin jo edellisestä tapaturmaeläkkeestä, nyt onneksi vapuksi tuli tämä kuntoutustuki.
Kannattaisiko alkaa tätä viivästystodistusta vaatimaan tapaturma-vakuutusyhtilöltä?meni näin: lääkäri antoi saikkua ja minä vaadin jatkotutkimuksiin keskussairaalan ihotauti osastolle ja siellä todettiin ammattitauti ja sillä perusteella en kyennyt jatkamaan samassa talossa ja vaihtoehtoisia töitä ei löytynyt ja jouduin uudelleen koulutukseen välissä kela maksoi jotain pikkurahaa ja nyt olen saanut eläkevak yhtiö varmalta koulutustukea.
muista että van yhtiö maksaa kaikki kulut ensimmäiseen kielteiseen päätökseen asti. pidä kaikki ylhäällä matkat lääkkeet ja maksut - Alan ammattilinen
Minulla vähän asiat viiväst... kirjoitti:
Hei,
Kannattaisiko alkaa tätä viivästystodistusta vaatimaan tapaturma-vakuutusyhtilöltä?Sinun tapaturma on ilmeisesti sattunut aikaa sitten, koska olet kuntoutustuella.
Sairaspäivärahan saa viivästymisissäkin vain työkyvyttömyyden alusta enintään 300 päivältä ja sen jälkeen tulee kuntoutustuki. Sinä et voi enää hakea kelalta mitään.
Jos kela maksaa viivästystodistuksen perusteella sairaspäivärahaa ja kesken kauden tulee vakuutusyhtiöltä päätös, niin silloin kela tarkistaa päivärahan. Yleensä se lakkaa. Vakuutusyhtiö maksaa kelalle regressinä päältä pois kelan maksaman päivärahan ja erotuksen sitten itselle.
Vakuutusyhtiöt maksavat ansionmenetyksestä päivärahaa vuoden ja sitten se muuttuu tapaturmaeläkkeeksi.
Kelan sairaspäivärahan perusteita voi katsoa kelan sivuilta www.kela.fi. Siellä on myös mahdollisuus itse laskea määrä. Jos sinne syöttää pankkitunnuksen, ohjelma ottaa käyttöönsä ne tiedot, jota kela on saanut esim. verottajalta. Sieltä näkee sen päivärahan mitä se olisi vahvistetun verotuksen mukaan .
Jos verovuonna ei ole tuloja, voit syöttää sinne itse tulot ja ohjelma arvioi päivärahan määrän.
Ohjelma ohjaa hyvin. - käbälä
Eli mun pitää varmaan odottaa vielä kunnes lääkäri päättää "vapauttaa" mut kokonaan töistä? Nythän olen vain lyhyellä sairaslomalla, parantelen ihottuman siedettävään kuntoon ja lähden taas paiskimaan töitä niinkauan kun kädet vaan kestää... :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576