Visan poisottopalkkio 150e

Vaatemyyjä

Vaikka olen ollut vuosia myyjänä, en ole koskaan aiemmin ollut tilanteessa jossa minun tulee ottaa asiakkaalta luottokortti pois. Ihan sen vuoksi, ajattelin nyt asian kokeneena kertoa muillekin miten asia eteni. Olisi ollut kiva tietää itsekin enemmän ennenkuin tämä tapahtui.

Eli kassajärjestelmästä riippuen varoitusilmoitus on erilainen, se voi olla koodeina tai teksinä, ja pienissä putiikeissa saadaan vain surkean pitkät sulkulistat, eli sellaisten korttien numerot joille ei saa myydä.

On olemassa erilaisia tilanteita, jolloin kortilla ei voi maksaa. a)kortilla ei katetta, anna kortti takaisin asiakkaalle ja pyydä toista maksutapaa.

b)Kortti on asiakkaan, mutta hän on käyttänyt sitä väärin, ota kortti pois ja leikkaa kahtia. (leikkaamisen ei tarvitse olla asiakkaiden ja muiden uteliaiden nenän edessä), kerro että kortti toimitetaan piakkoin hänen omaan pankkiinsa, pyydä toista maksutapaa tai varaa esim. hänen tuotteensa loppupäiväksi jos mahd. Kannattaa olla erittäin hienotunteinen, koska vaikka hän tietääkin maksuhäiriöistään, hän voi olla jatkossakin hyvä asiakas, jos häntä ei nolata. Täytä mahdollisesti työpaikaltasi löytyvä lomake, ja vie kortti pankkiin. Voit myös viedä kortin pankkiin ja täyttää heidän lomakkeensa. Jos kyseessä on esim. visa, saat palkkioksi 150e, tämä on veronalaista tuloa.

c)Kortti on todennäköisesti varastettu ym. ota kortti pois,älä leikkaa, ja soita poliisi. Ole varovainen ko. henkilön kanssa, hän saattaa olla rikollinen. Jos et saa häntä jäämään poliisin tuloon saakkaa, käytä vartijan kutsuntanappia ym. Mikäli tämäkään ei auta kirjaa heti kun voit ylös hänen kaikki tuntomerkkinsä ja poistumissuunta jne. Saat myös tästä rahapalkkion.

Voit tarkastaa luottokunnalta ym. tämänhetkiset palkkiot, ne riippuvat kortin tyypistä jonka otit talteen.

Itse en tiedä muusta tarkkaan kuin Visasta, jonka otin pois viime viikolla, saan 150 euroa siitä.

On parempi itse huolehtia kortista kuin antaa esim. työkaverin hoidettavaksi, jos et tunne häntä hyvin. Olen kuullut tapauksista jossa oikea myyjä ei ole saanut palkkiota, koska työ'toveri' on vienyt itse kortin pankkiin.
On myös hyvä tietää että tämän palkkion maksaa siis asiakas.

61

20018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle

      MITÄ tarkoitat b kohdassa väärinkäytöksellä?????

      • Ei ole hilloa..

        Olen myös 'joutunut' ottamaan asiakkaalta kortin pois (syynä tuo kohta b). Vein itse kortin pankkiin ja sain 150€. Asiakas oli maksanut paljon ostoksia kortilla, eikä sitten maksanut laskua pankkiin. Tässä tapauksessa varmasti oli maksumuistutukset ym. jätetty huomioimatta pitemmältä aikaväliltä.


      • minä pöljä tajua
        Ei ole hilloa.. kirjoitti:

        Olen myös 'joutunut' ottamaan asiakkaalta kortin pois (syynä tuo kohta b). Vein itse kortin pankkiin ja sain 150€. Asiakas oli maksanut paljon ostoksia kortilla, eikä sitten maksanut laskua pankkiin. Tässä tapauksessa varmasti oli maksumuistutukset ym. jätetty huomioimatta pitemmältä aikaväliltä.

        mistä tiedätte näistä maksuhäiriöistä? Siis jos kortti ei anna myydä. Voihan se olla muuten tyhjä. Valaiskaa nyt mua hullua!


      • Pankkikortti
        minä pöljä tajua kirjoitti:

        mistä tiedätte näistä maksuhäiriöistä? Siis jos kortti ei anna myydä. Voihan se olla muuten tyhjä. Valaiskaa nyt mua hullua!

        Kassakoneet on 'yhteydessä' pankkiin. Esim. Electron ei mene kassasta läpi, jos tilillä ei ole rahaa. Tosin Electronin kanssa on usein muitakin yhteysongelmia, joiden syistä emme tiedä. Pankkitilin saldoja tms. ei kassalla tietenkään näe. Pankki on ilmoittanut järjestelmään henkilöiden kortteja, jotka ovat 'sulkulistalla'. Ennen tuli fakseja, että hlölle XXX ei saa enää myydä ja kortti pois. Nykyään kun ilmoitettu maksuhäiriöinen asiakas tulee kassalle maksamaan ostoksiaan, kortin vedettyä kassakoneeseen tulee teksti 'Ota kortti pois', 'kortti ei kelpaa' ('Varastettu kortti, ota kortti pois') tms.
        Emme me aina tiedä syitä, miksi pankki pyytää tekemään näin, mutta kun ohjeet on annettu, me toimimme niiden mukaisesti.
        Usein asiakas on ostanut päivän aikana enemmän, kuin kortin saldo kestäisi. Asiakashan itse on päättänyt rajan, kun on korttia hakenut pankista. Niitä vaan ei muista. Tällöin täytyy pyytää jotain muuta maksutapaa.


      • selittää..
        Pankkikortti kirjoitti:

        Kassakoneet on 'yhteydessä' pankkiin. Esim. Electron ei mene kassasta läpi, jos tilillä ei ole rahaa. Tosin Electronin kanssa on usein muitakin yhteysongelmia, joiden syistä emme tiedä. Pankkitilin saldoja tms. ei kassalla tietenkään näe. Pankki on ilmoittanut järjestelmään henkilöiden kortteja, jotka ovat 'sulkulistalla'. Ennen tuli fakseja, että hlölle XXX ei saa enää myydä ja kortti pois. Nykyään kun ilmoitettu maksuhäiriöinen asiakas tulee kassalle maksamaan ostoksiaan, kortin vedettyä kassakoneeseen tulee teksti 'Ota kortti pois', 'kortti ei kelpaa' ('Varastettu kortti, ota kortti pois') tms.
        Emme me aina tiedä syitä, miksi pankki pyytää tekemään näin, mutta kun ohjeet on annettu, me toimimme niiden mukaisesti.
        Usein asiakas on ostanut päivän aikana enemmän, kuin kortin saldo kestäisi. Asiakashan itse on päättänyt rajan, kun on korttia hakenut pankista. Niitä vaan ei muista. Tällöin täytyy pyytää jotain muuta maksutapaa.

        Edelliseen vielä.. Erittäin harvoin tulee tapauksia, että kortti pitää ottaa pois. Silloin on asiakkaan visalaskut jääneet maksamatta pidemmän aikaa tms. Usein taas tulee kassaan se informaatio, että 'kortti ei kelpaa'. Silloin syynä voi olla, että saldoraja on ylitetty. Asiakas on useimmiten nolona ja ihmeissään. Annamme kortin takaisin asiakkaalle ja maksaa jollain muulla jos mahdollista siinä tilanteessa. Usein kerromme, että mahdollisesti yhteyksissä on jotain vikaa. Asiakas ei halua että jonossa seuraava luulee hänellä olevan maksuhäiriöitä.. Olihan pari päivää sitten Nordeassa katkoksia, jolloin kortit eivät kelvanneet, joten yhteyshäiriö voi olla ihan aito vika milloin vain.


      • Vaatemyyjä

        Tarkoitan, että asiakas on käyttänyt korttiaan kortin käyttöehtoja vastaan (sopimus joka allekirjoitetaan korttia otettaessa). Ymmärtääkseni kyse on sulkulistalle joutumisen jälkeen jo vakavammasta, eli esim. yksittäinen luottorajan hetkellinen ylitys ei johda sulkulistalle joutumiseen (yleensä).

        Sen sijaan esimerkiksi Visalaskun maksamatta jättäminen, muutaman kerran tapahtunut tahallinen luottorajan ylitys jne. on tätä tarkoittamaani väärinkäyttöä. Korjatkaa jos olen väärässä :D

        ps.
        Ja tässä tilanteessa siis asiakas on mielestäni 100% tietoinen luottohäiriöstään, eli toki pankki informoi asiakasta väärinkäytöksistä. Suomeksi=ihminen ei voi rehellisesti olla kovin yllättynyt jos kortti otetaan kassalla pois.


      • korpikotkan uhri
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        Tarkoitan, että asiakas on käyttänyt korttiaan kortin käyttöehtoja vastaan (sopimus joka allekirjoitetaan korttia otettaessa). Ymmärtääkseni kyse on sulkulistalle joutumisen jälkeen jo vakavammasta, eli esim. yksittäinen luottorajan hetkellinen ylitys ei johda sulkulistalle joutumiseen (yleensä).

        Sen sijaan esimerkiksi Visalaskun maksamatta jättäminen, muutaman kerran tapahtunut tahallinen luottorajan ylitys jne. on tätä tarkoittamaani väärinkäyttöä. Korjatkaa jos olen väärässä :D

        ps.
        Ja tässä tilanteessa siis asiakas on mielestäni 100% tietoinen luottohäiriöstään, eli toki pankki informoi asiakasta väärinkäytöksistä. Suomeksi=ihminen ei voi rehellisesti olla kovin yllättynyt jos kortti otetaan kassalla pois.

        Perhen jäsen lähti ostoksille minun antamalla p.kortilla, kortti otettiin pois,(kortissa ei ollut mitää vikaa, ei maksuhäiriöitä eikä mitään muuta sellaista ) eikä annettu takaisin edes minulle vaikaa tulin paikan päälle hetkessä kuvallisen henkilöllisyystodistukseineen, kysymyksessä ei ollut alkoholi, eikä ikäraja, vaan myyjän ahneus!!! mikä menettely tämmöinen on?ketä tälläinen menettely palvelee? myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!
        Luin tästä netistä ihan pöyristyttäviä juttuja miten myyjät kehuskelee kuinka paljon kortteja on otettu pois ja miten palkkiot tuli tilille, raha taas on mennyt tarkoituksen edellä, valitettavasti käsitys myyjistä on nyt muuttunut totaalisesti.
        Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!


      • kassaneitonen
        korpikotkan uhri kirjoitti:

        Perhen jäsen lähti ostoksille minun antamalla p.kortilla, kortti otettiin pois,(kortissa ei ollut mitää vikaa, ei maksuhäiriöitä eikä mitään muuta sellaista ) eikä annettu takaisin edes minulle vaikaa tulin paikan päälle hetkessä kuvallisen henkilöllisyystodistukseineen, kysymyksessä ei ollut alkoholi, eikä ikäraja, vaan myyjän ahneus!!! mikä menettely tämmöinen on?ketä tälläinen menettely palvelee? myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!
        Luin tästä netistä ihan pöyristyttäviä juttuja miten myyjät kehuskelee kuinka paljon kortteja on otettu pois ja miten palkkiot tuli tilille, raha taas on mennyt tarkoituksen edellä, valitettavasti käsitys myyjistä on nyt muuttunut totaalisesti.
        Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!

        "myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!"

        Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että mistäs luulet tietäväs että meidän myyjien palkka on muka surkea? Ihan kohtuu hyvä se ainakin omalla kohdallani on.. tuntipalkka lähentelee n.10€ sekä siihen lisäksi vielä iltalisät,aattokorvaukset, sunnuntaista tuplaliksa jne jne.. tyytyväinen olen kyllä myyjän liksaan :) Ja tuollaiset kortin poisottopalkkiot ne vasta mukavaa lisää onkin!! mikäs sen mukavampaa kun saa vielä tuollaisestakin ylimääräistä rahaa.. kenelle ei nyt raha kelpaisi!!!?? minä ainakin sormet syyhyten odotan että saisin ottaa kortin asiakkaalta pois.. saisin siitä mukavasti 150€ ylimääräistä.. ;) kjäh kjäh kjäh... ja vielä lisäksi kommentoisin tuota yhtä lausettasi ...

        "Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!"

        Ei me myyjät ilman syytä sitä korttia oteta pois. Vain siinä tapauksessa kun kone niin ilmoittaa, ja siinä tapauksessa se pyyntö on tullut pankilta ja sinulla Ihan Oikeasti on jotain häikkää sen korttisi kanssa! maksuhäiriöitä tai muuta. Mutta ehkä tuossa sinun tapauksessa kyse oli siitä, että oli tapahtunut väärinkäytös kortin kanssa. Kyllä ne pankkikortit ja kaikki muutkin on ihan HENKILÖKOHTAISIA , ei sitä tuosta vaan voi esim. ukolleen omaa korttiaan lainata. Oma häpees että noin kävi, mitäs tyhmyyttäsi lainasit pankkikorttias.


      • HENK.KOHTAINEN!!!
        korpikotkan uhri kirjoitti:

        Perhen jäsen lähti ostoksille minun antamalla p.kortilla, kortti otettiin pois,(kortissa ei ollut mitää vikaa, ei maksuhäiriöitä eikä mitään muuta sellaista ) eikä annettu takaisin edes minulle vaikaa tulin paikan päälle hetkessä kuvallisen henkilöllisyystodistukseineen, kysymyksessä ei ollut alkoholi, eikä ikäraja, vaan myyjän ahneus!!! mikä menettely tämmöinen on?ketä tälläinen menettely palvelee? myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!
        Luin tästä netistä ihan pöyristyttäviä juttuja miten myyjät kehuskelee kuinka paljon kortteja on otettu pois ja miten palkkiot tuli tilille, raha taas on mennyt tarkoituksen edellä, valitettavasti käsitys myyjistä on nyt muuttunut totaalisesti.
        Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!

        Kyseessä oli maksuvälinepetos. Suomessa kun kortti on henkilökohtainen, ei sitä noin vain lainailla vaimolle, tyttöystävälle, poikaystävälle, serkulle, naapurin Erkille.... Kortti pois ja poliisi paikalle, se on aivan oikea toimintatapa. Jos eyt usko niin soitas pankkiisi ja kysele sieltä.


      • järjenkäyttösallittu
        kassaneitonen kirjoitti:

        "myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!"

        Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että mistäs luulet tietäväs että meidän myyjien palkka on muka surkea? Ihan kohtuu hyvä se ainakin omalla kohdallani on.. tuntipalkka lähentelee n.10€ sekä siihen lisäksi vielä iltalisät,aattokorvaukset, sunnuntaista tuplaliksa jne jne.. tyytyväinen olen kyllä myyjän liksaan :) Ja tuollaiset kortin poisottopalkkiot ne vasta mukavaa lisää onkin!! mikäs sen mukavampaa kun saa vielä tuollaisestakin ylimääräistä rahaa.. kenelle ei nyt raha kelpaisi!!!?? minä ainakin sormet syyhyten odotan että saisin ottaa kortin asiakkaalta pois.. saisin siitä mukavasti 150€ ylimääräistä.. ;) kjäh kjäh kjäh... ja vielä lisäksi kommentoisin tuota yhtä lausettasi ...

        "Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!"

        Ei me myyjät ilman syytä sitä korttia oteta pois. Vain siinä tapauksessa kun kone niin ilmoittaa, ja siinä tapauksessa se pyyntö on tullut pankilta ja sinulla Ihan Oikeasti on jotain häikkää sen korttisi kanssa! maksuhäiriöitä tai muuta. Mutta ehkä tuossa sinun tapauksessa kyse oli siitä, että oli tapahtunut väärinkäytös kortin kanssa. Kyllä ne pankkikortit ja kaikki muutkin on ihan HENKILÖKOHTAISIA , ei sitä tuosta vaan voi esim. ukolleen omaa korttiaan lainata. Oma häpees että noin kävi, mitäs tyhmyyttäsi lainasit pankkikorttias.

        10 eur...ja lisät...? No joo, itse pidän myyjänä työskentelyä edelleen alhaisimpana eliömuotona mitä on, vaikka itse joudun pakon edestä tätä työtä tekemäänkin. Kunnioitan siivojan työtäkin enemmän. Ja kun myötähäpeillen luin kirjoitustasi, häpeän omaa ammattikuntaa vielä enemmän. Taitaa olla alan vaihto jo paikallaan :(


      • KTM.
        korpikotkan uhri kirjoitti:

        Perhen jäsen lähti ostoksille minun antamalla p.kortilla, kortti otettiin pois,(kortissa ei ollut mitää vikaa, ei maksuhäiriöitä eikä mitään muuta sellaista ) eikä annettu takaisin edes minulle vaikaa tulin paikan päälle hetkessä kuvallisen henkilöllisyystodistukseineen, kysymyksessä ei ollut alkoholi, eikä ikäraja, vaan myyjän ahneus!!! mikä menettely tämmöinen on?ketä tälläinen menettely palvelee? myyjä itseään ku palkka on surkea niin edes näin voi tienata, toivottovasti se palkkio juuttuu sen kurkkuun!
        Luin tästä netistä ihan pöyristyttäviä juttuja miten myyjät kehuskelee kuinka paljon kortteja on otettu pois ja miten palkkiot tuli tilille, raha taas on mennyt tarkoituksen edellä, valitettavasti käsitys myyjistä on nyt muuttunut totaalisesti.
        Olkaa ihmiset varovaisia p.korteilla maksamisen kanssa joku ahne korpikotka-myyjä voi napata sen ihan tosta vaan!

        Ja sitten jos joku olisi varastanut korttisi ja vinguttanut sinulta vaikkapa kymppitonnin edestä, taas vika olisi muissa eikä siellä peilissä?

        Eli mitenkään päin ei olisi hyvä ja vika muissa? Olet a) tyhmä b) idiootti c) imbesilli.

        Ja tod. näk. vielä turkishuora.


    • Heikku

      Siis häh, asiakas maksaa palkkion?! No miten ihmeessä se nyt niin menee? Minä otin kerran Stockan kortin pois ja siitä 170€ veronalaisena tulona, mutta Stockmann sen mulle maksoi palkka-nimikkeellä..

      • mene niin

        että kortin antaja, eli tässä tapauksessa siis se stockman, maksaa palkkion kortin haltuunottajalle. ja sitten taas se stockman veloittaa samaisen summan asiakkaaltaan.
        näin minulla ainakin kun hukkasin pankkikorttini. löytäjä sai palkkion palautettuaan kortin pankkiini ja mun tililtä veloitettiin kyseinen summa.


      • Vaatemyyjä

        Asiakas maksaa ehdottomasti hänestä aiheutuneet lisäkulut. Toki maksun välittää myyjän tilille kortin myöntänyt taho. Sitä en sitten tiedä kuinka toimitaan jos asiakkaalla ei ole rahaa tilillään. Voi olla, että silloin esim. Visa maksaa palkkion ja karhuaa sitä sitten asiakkaalta myöhemmin.


      • kans tajusin
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        Asiakas maksaa ehdottomasti hänestä aiheutuneet lisäkulut. Toki maksun välittää myyjän tilille kortin myöntänyt taho. Sitä en sitten tiedä kuinka toimitaan jos asiakkaalla ei ole rahaa tilillään. Voi olla, että silloin esim. Visa maksaa palkkion ja karhuaa sitä sitten asiakkaalta myöhemmin.

        siis kone kertoo : ota kortti pois. Voinen siis luottaa siihen.
        Kiitos vastauksista. Tollasta ei mun töis ole vielä tullu vastaan, mut hyvä tietää.!


    • vähän kyselyjä

      Tuntuu hieman oudolta, että joku kaupan myyjä saa pankilta 150 euroa, kun vie sinne asiakkaan pankkikortin. Kuitenkin kun kyseessä on pankin työntekijä, jonka velvollisuuksiin ko. työtehtävä kuuluu. Miksi siitä pitää maksaa vielä erikseen joku 'palkkio'. Luulisi, että se maksettaisiin sille kaupalle suoraan eikä jollekin yksityiselle henkilölle. Mielestäni tuossa on omituinen epäkohta, joka pitäisi korjata.

      • Vaatemyyjä

        En usko että pankkikortin poisottopalkkio on yhtä suuri kuin visan, muistelisin että se on alle 100e. Tarkastan töiden jälkeen asian.

        Jos asiakkaalla on maksuhäiriöitä eikä hoida asioitaan, ei se pankkivirkailija voi oikein kotoakaan sitä asiakkaan korttia lähteä pois hakemaan.

        Syy miksi palkkio annetaan myyjälle on erittäin yksinkertainen: myyjä on ollut tarkkaavainen ja noudattanut annettuja ohjeita, ja näin tehnyt pankille ison palveluksen poistamalla väärinkäyttäjän kortin, ennenkuin sitä käytetään vielä lisää. Mielestäni kortin poisotto on myös asiakkaan etu, vaikka se ei varmasti sillä hetkellä tunnu siltä. Nykyään on erittäin helppoa elää yli varojensa.

        Ja edelleen, vaikka olen sen jo kahdesti sanonut, pankki ei maksa palkkiota myyjälle vaan ainoastaan välittää sen asiakkaan tililtä.

        En ymmärrä oikein perustelujasi. Kuinka se kuuluu pankkivirkailijan tehtäviin ottaa maksuhäiriö-asiakkaan kortti pois? Miten se käytännössä tapahtuisi?

        Jatkokyselyjäsi voit tehdä omassa pankissasi, sekä luottokunnan sivuilla palautteen kautta.


      • pois

        Mä oon myös joutunut ottamaan kortin pois. Mutta kyseinen hlö ei sitä ihan helpolla olisi luovuttanut, kun oli ihan uusi jne. Äitinsä kanssa oli matkassa, eli kaksi ihmistä aukoo naamaansa. Jono takana kasvoi ja ihmiset oli tietty kamalan kiinnostuneita. Yritä siinä sitten hieno tunteisesti selittää, että kone käskee. Mutta eipä mua ole töissä aiemmin VARKAAKSI epäilty, luulivat siis että haluan jonkun teinitytön kortin omaan käyttööni, ei hyvää päivää. Kyllä palkkio on mielestäni ihan oikeutettu, työtä siinä joutuu tekemään että kortin pois saa.


      • Vaatemyyjä
        pois kirjoitti:

        Mä oon myös joutunut ottamaan kortin pois. Mutta kyseinen hlö ei sitä ihan helpolla olisi luovuttanut, kun oli ihan uusi jne. Äitinsä kanssa oli matkassa, eli kaksi ihmistä aukoo naamaansa. Jono takana kasvoi ja ihmiset oli tietty kamalan kiinnostuneita. Yritä siinä sitten hieno tunteisesti selittää, että kone käskee. Mutta eipä mua ole töissä aiemmin VARKAAKSI epäilty, luulivat siis että haluan jonkun teinitytön kortin omaan käyttööni, ei hyvää päivää. Kyllä palkkio on mielestäni ihan oikeutettu, työtä siinä joutuu tekemään että kortin pois saa.

        Jos ymmärsin oikein, että työpaikallasi ihmiset luulivat sinun haluavan tämän asiakkaan kortin itsellesi, niin ei voi muuta sanoa kuin huh huh.

        Kaikenmaailman tampioita sitä maailmassa onkin. Onneksi sait homman hoidettua, toivottavasti sait myös anteeksipyynnöt työkavereiltasi.


      • poisottopalkkio
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        En usko että pankkikortin poisottopalkkio on yhtä suuri kuin visan, muistelisin että se on alle 100e. Tarkastan töiden jälkeen asian.

        Jos asiakkaalla on maksuhäiriöitä eikä hoida asioitaan, ei se pankkivirkailija voi oikein kotoakaan sitä asiakkaan korttia lähteä pois hakemaan.

        Syy miksi palkkio annetaan myyjälle on erittäin yksinkertainen: myyjä on ollut tarkkaavainen ja noudattanut annettuja ohjeita, ja näin tehnyt pankille ison palveluksen poistamalla väärinkäyttäjän kortin, ennenkuin sitä käytetään vielä lisää. Mielestäni kortin poisotto on myös asiakkaan etu, vaikka se ei varmasti sillä hetkellä tunnu siltä. Nykyään on erittäin helppoa elää yli varojensa.

        Ja edelleen, vaikka olen sen jo kahdesti sanonut, pankki ei maksa palkkiota myyjälle vaan ainoastaan välittää sen asiakkaan tililtä.

        En ymmärrä oikein perustelujasi. Kuinka se kuuluu pankkivirkailijan tehtäviin ottaa maksuhäiriö-asiakkaan kortti pois? Miten se käytännössä tapahtuisi?

        Jatkokyselyjäsi voit tehdä omassa pankissasi, sekä luottokunnan sivuilla palautteen kautta.

        Sama 150 €. Jouduin äskettäin ottamaan asiakkaalta pois Sampo-pankin pankkikortin joka oli pelkkä pankkikortti (soitin vielä maksupäätteen ilmoituksen jälkeen korttivarmennukseen josta sain myös ohjeen ottaa kortti pois ja soittaa poliisin paikalle). Asiakasta en pystynyt pidättelemään mutta kortti oli hallussani ja poliisit kyselivät tuntomerkkejä yms. eli ilmeisesti varastettu kortti jonka veivät mukanaan ja seuraavalla viikolla joku pankkitoimihenkilö soitteli asiasta ja muutaman päivän kuluttua tililleni oli tullut suoritus Sampo-pankista 150 €.


      • Vaatemyyjä
        poisottopalkkio kirjoitti:

        Sama 150 €. Jouduin äskettäin ottamaan asiakkaalta pois Sampo-pankin pankkikortin joka oli pelkkä pankkikortti (soitin vielä maksupäätteen ilmoituksen jälkeen korttivarmennukseen josta sain myös ohjeen ottaa kortti pois ja soittaa poliisin paikalle). Asiakasta en pystynyt pidättelemään mutta kortti oli hallussani ja poliisit kyselivät tuntomerkkejä yms. eli ilmeisesti varastettu kortti jonka veivät mukanaan ja seuraavalla viikolla joku pankkitoimihenkilö soitteli asiasta ja muutaman päivän kuluttua tililleni oli tullut suoritus Sampo-pankista 150 €.

        Ai niin, minunhan piti katsoa tuo asia netistä joku päivä, mutta unohdin. Hyvä tietää että palkkio on sama. Työkaverini oli ottanut pois Diners club-kortin ja sai 170e.

        Hyvät vaput kaikille.


      • tietokoneee
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        Ai niin, minunhan piti katsoa tuo asia netistä joku päivä, mutta unohdin. Hyvä tietää että palkkio on sama. Työkaverini oli ottanut pois Diners club-kortin ja sai 170e.

        Hyvät vaput kaikille.

        muista että tämä 150 e on veronalaista tuloa, josta pitää maksaa verot!! muuten tulee mätky!!


      • nakitjamuusi
        tietokoneee kirjoitti:

        muista että tämä 150 e on veronalaista tuloa, josta pitää maksaa verot!! muuten tulee mätky!!

        Kun olin myyjänä, pari kertaa otin kortin pois ja sain tuon palkkion kun vein itse pankkiin. En todellakaan ilmoittanut minnekään verotukseen, Suomen valtio kun jo muutenkin ottaa kaiken minkä irti saa..

        Jos pankki ilmoittaa palkkion verottajalle, asia erikseen. Sitten se on varmaan ollut tiedossa automaattisessa verolaskelmassakin. Joten jokotai, en ikinä ilmottaisi.


    • kans minä

      Oon joskus vuosia sitten ottanut varastetun kortin pois asiakkaalta, en silloin tiennyt että saan itse sen palkkion ja jätin kortin sepustuksineen ravintolapäällikööle, kun yöllä sen kortin nappasin. Eivätpä sitten luottokunnassa/pankissa suostuneet sitä palkkiota yritykselle maksamaan, vaan nimenomaan henkilölle joka sen on ottanut pois. Asiaan liittyen isoin yllätys tulikin vastaan sitten veroilmoituksen muodossa. Palkkio on veronalaista tuloa, kannattaa siis huomioida se että verokortissa on varaa siihen palkkioon.

      • kaupan kassalla

        töissä ja otin kortin pois, koska kone niin käski. En tiennyt että siitä saa palkkion. Annoin kortin pomon veljelle joka sanoi vievänsä sen pankkiin...ja näköjään otti itselleen sen 150 €. Olisi kyllä kelvannut mulle pienipalkkaiselle tuo summa! Olkoon tämä nyt valistuksena kaikille jotka ei tätä ennen ole tienneet.


      • veronalainen tulo

        ..tarkoittaa siis mitä?? tai no joo ymmärsin, mutta otin alkuvuodesta kortin pois ja sain 150 egee Sampo-Pankista tililleni.. Missäs vaiheessa tästä nyt vero on menossa ja kuka sen perii ja koska?? :)


      • Vaatemyyjä
        veronalainen tulo kirjoitti:

        ..tarkoittaa siis mitä?? tai no joo ymmärsin, mutta otin alkuvuodesta kortin pois ja sain 150 egee Sampo-Pankista tililleni.. Missäs vaiheessa tästä nyt vero on menossa ja kuka sen perii ja koska?? :)

        Kuin työtuloa, eli verokortissa kun olet määritellyt veroprosentin ja siihen liittyvät tulorajat /kk tai /vuosi, niin tämä summa pitäisi mahtua sinne rajan sisälle, ettei tule mätkyjä. Eli jos esim. puolivuosittain tarkastat palkkatulosi ja tulorajasi, niin laske mukaan se 150e palkkoihisi.


      • mun tehdä
        Vaatemyyjä kirjoitti:

        Kuin työtuloa, eli verokortissa kun olet määritellyt veroprosentin ja siihen liittyvät tulorajat /kk tai /vuosi, niin tämä summa pitäisi mahtua sinne rajan sisälle, ettei tule mätkyjä. Eli jos esim. puolivuosittain tarkastat palkkatulosi ja tulorajasi, niin laske mukaan se 150e palkkoihisi.

        asialle jotain, vai otetaanko se automaattisesti jossain vaiheessa se vero siitä??


      • ..................
        mun tehdä kirjoitti:

        asialle jotain, vai otetaanko se automaattisesti jossain vaiheessa se vero siitä??

        Suomen verotus on ns. omaehtoinen siinä mielessä, että kukaan ei kesken verovuoden tarkastele sinun tulojasi. Voit odottaa seuraavaan vuoteen ja antaa verottajan laskea todelliset maksettavat verosi (siis verottaja lisää tuon palkkion muun ansiosi päälle) ja vähentää siitä maksetut ennakkoverot. Tai jos olet laskenut tulosi niin tarkalle, että 150e lisätulo aiheuttaa rajojen ylityksen, voit pyytää työnantajaasi pidättämään palkastasi hieman korkeampaa veroa.

        Voit käyttää apunasi www.vero.fi sivuilta löytyvää veroprosenttilaskuria, johon voit syöttää ja maksetut ennakkoverot, jo tienatun ansion, arvion loppuvuoden tienestistä sekä tämän palkkiosumman. Laskuri näyttää kuinka paljon suunnilleen sinun tulisi loppuvuonna vielä maksaa veroa ja mitä se tarkoittaa pidätysprosenttina. Voit sen jälkeen ilmoittaa palkanlaskijalle tämän uuden veroprosentin.

        Veroprosenttia voi korottaa (laskemaan ei pysty) ilman uutta verokorttia, mutta se ei vaikuta tällöin kuukausi- tai vuosirajoihin. Jos sinulla on esim. pelkkä vuosituloraja ja se vaikuttaisi ylittyvän tämän palkkion vuoksi, kannattaa tällöin pyytää ihan uusi verokortti suuremmalla tulorajalla. Kuukausittaisen rajan kanssa sillä ei sinänsä ole niin väliä.

        Tässä nyt vähän alkuunsa....


      • vastauksesta
        .................. kirjoitti:

        Suomen verotus on ns. omaehtoinen siinä mielessä, että kukaan ei kesken verovuoden tarkastele sinun tulojasi. Voit odottaa seuraavaan vuoteen ja antaa verottajan laskea todelliset maksettavat verosi (siis verottaja lisää tuon palkkion muun ansiosi päälle) ja vähentää siitä maksetut ennakkoverot. Tai jos olet laskenut tulosi niin tarkalle, että 150e lisätulo aiheuttaa rajojen ylityksen, voit pyytää työnantajaasi pidättämään palkastasi hieman korkeampaa veroa.

        Voit käyttää apunasi www.vero.fi sivuilta löytyvää veroprosenttilaskuria, johon voit syöttää ja maksetut ennakkoverot, jo tienatun ansion, arvion loppuvuoden tienestistä sekä tämän palkkiosumman. Laskuri näyttää kuinka paljon suunnilleen sinun tulisi loppuvuonna vielä maksaa veroa ja mitä se tarkoittaa pidätysprosenttina. Voit sen jälkeen ilmoittaa palkanlaskijalle tämän uuden veroprosentin.

        Veroprosenttia voi korottaa (laskemaan ei pysty) ilman uutta verokorttia, mutta se ei vaikuta tällöin kuukausi- tai vuosirajoihin. Jos sinulla on esim. pelkkä vuosituloraja ja se vaikuttaisi ylittyvän tämän palkkion vuoksi, kannattaa tällöin pyytää ihan uusi verokortti suuremmalla tulorajalla. Kuukausittaisen rajan kanssa sillä ei sinänsä ole niin väliä.

        Tässä nyt vähän alkuunsa....

        Oon arvionu tulot verokortissa yläkanttiin, joten eiköhän siihen pientä liukumavaraa jää..


    • näkyy

      olevan muitakin tietämättömiä täällä. Nytpähän saamme tästedes rahan itse jos tilanne tulee. Minäkin olisin varmaan antanut kortin hölmönä esimiehelle....

      • ex-kassa

        Muistaakseni joskus Amexilla tai Diners oli käytössä koodi 10. Jos epäili korttia varastetuksi piti soittaa American Expressille ja sanoa koodi10 jos asiakas oli lähellä ja he kyselivät tuntomerkkejä asiakkaasta ja itse pystyi vastaamaan sanoilla kyllä ja ei. Vieläkö tämmöinen on tai onko kukaan joutunut käyttämään? Ja tämä oli täysin yleinen ohje joten voi kysyä täällä.


    • ääk

      Minulle tuli kerran kassalla ''ota kortti pois'' ja vein sen infoon. En ole mitään palkkiota saanut?? voinko vielä saada?

      • 234234

        Infoon..minneköhän infoon olet sen vienyt :D

        Se pitää viedä pankkiin, piste. Taitaa info olla kusettanut sinua ja pitänyt rahat itsellään.


    • ihan hyvä

      ..että kortteja otetaan pois, jos kone niin sanoo ja ollaan muutenkin tarkkana. Niinkuin joku jo täällä sanoikin se on asiakkaan omaksi parhaaksi vaikkei se tunnukaan juuri sillä hetkellä siltä. Kyllä varmaan huudettais naama punasena, jos se oma kortti olisi kadonnut ja ketään ei kiinnostais kuka sillä maksaa ja pankkitili olisi vingutettu pahasti pakkaselle. Ihan hyvä vaan, että meillä on tälläinen systeemi ja kiva huoma, että se toimii.

      Ite oon ottanut pari korttia pois siksi, että maksanaja on mies ja kortissa ylläri ylläri naisen nimi. Joo-o, vaihtoikos Paavo sukupuolta lennosta?

      • Petteri Piemiläinen

        "
        Ite oon ottanut pari korttia pois siksi, että maksanaja on mies ja kortissa ylläri ylläri naisen nimi. Joo-o, vaihtoikos Paavo sukupuolta lennosta? "

        Todellinen rikollinen varmaankin menettelee juuri noin eli maksaa vastakkaisen sukupuolen kortilla! Loistavaa logiikkaa.
        Onko kohtuullista ottaa kortti pois ja veloittaa 150 euroa, jos vanha pariskunta sekoilee kassalla korteissaan? Mielestäni ei ole.


    • Pelokas kortinkäyttäjä

      Jopa on, että minun pitäisi maksaa myyjälle palkkaa, kun saa kiinni varastetun korttini tai kortti sekoilee pankin tai liikkeen takia. Onko oikein? Varastettu kortti on jo muutenkin suljettu, jos tulee tulee tieto ettei kortti kelpaisi. 150 euroa on työttömälle tai opiskelijalle aika iso raha ja vielä traumat varkaudesta kaupanpäälle :(.

      • kokemusta on

        Viime talvena yritin maksaa Handelsbankkenin kortilla ostoksiani.
        Olen sen kortin käyttäjä ollut jo lähes 30v ja ainoakaan lasku ei koskaan ole jänyt maksamatta, lyhennykset aina ajallaan.

        Ympärilläni, erään Citymarketin neuvonnassa, oli runsaasti ihmisiä.
        Myyjä kortti kädessään kertoi ettei kortti on suljettu, ei saa myydä.
        Olin äimistynyt ja ojensin käteni että saan kortin takaisin.

        Siitäpä myyjä riemastui, kiersi niskaansa, ojentui täyteen mittaansa, katsoi muita ympärillä olevia ja julisti kortin olevan:

        "SELVÄSTI KÄYTTÖKIELLOSSA". Suureen ääneen kertoi että leikkaa kortin kahtia.

        Onneksi käteistä oli. Otin yhteyttä Handelsbankkeniin ja kerroin murheeni ja sain postissa uuden kortin, mitään häiriötä ei ollut.


        Vieläkin muistan myyjän innostuneisuuden ja itse loukkaanuin syvästi moisesta moukkamaisesta käytöksestä.

        Silloin oli kovat pakkaset, vaikuttaako pakkanen jollain lailla kortin käyttöön.
        Olen ennenkin pankkikorteilla nostanut rahaa seinästäkin ilman häiriöitä.


      • Anna*

        Pelokas kortinkäyttäjä: Jos korttisi on varastettu ja olet tästä ilmoittanut pankkiin, ei poisottopalkkiota veloiteta sinulta vaan pankki maksaa sen. Jos taas olet yksi niistä hölmöistä jotka lainaa korttia kaverille tms. niin silloin kyse on asiakkaan omasta tyhmyydestä ja poisottopalkkio veloitetaan kortinomistajan tililtä.


      • Vaatemyyjä
        kokemusta on kirjoitti:

        Viime talvena yritin maksaa Handelsbankkenin kortilla ostoksiani.
        Olen sen kortin käyttäjä ollut jo lähes 30v ja ainoakaan lasku ei koskaan ole jänyt maksamatta, lyhennykset aina ajallaan.

        Ympärilläni, erään Citymarketin neuvonnassa, oli runsaasti ihmisiä.
        Myyjä kortti kädessään kertoi ettei kortti on suljettu, ei saa myydä.
        Olin äimistynyt ja ojensin käteni että saan kortin takaisin.

        Siitäpä myyjä riemastui, kiersi niskaansa, ojentui täyteen mittaansa, katsoi muita ympärillä olevia ja julisti kortin olevan:

        "SELVÄSTI KÄYTTÖKIELLOSSA". Suureen ääneen kertoi että leikkaa kortin kahtia.

        Onneksi käteistä oli. Otin yhteyttä Handelsbankkeniin ja kerroin murheeni ja sain postissa uuden kortin, mitään häiriötä ei ollut.


        Vieläkin muistan myyjän innostuneisuuden ja itse loukkaanuin syvästi moisesta moukkamaisesta käytöksestä.

        Silloin oli kovat pakkaset, vaikuttaako pakkanen jollain lailla kortin käyttöön.
        Olen ennenkin pankkikorteilla nostanut rahaa seinästäkin ilman häiriöitä.

        Ihan kaikkien fiksujen asiakaspalvelijoiden puolesta. Veemäisiä, typeriä ihmisiä on kaikissa ammattikunnissa, ja yksi heistä osui kohdallesi Citymarketissa.

        Itse olen vähän semmoinen luonne, että en olisi kyllä asiaa jättänyt tuohon, vaan olisin asiallisesti selvittänyt asian pankin sekä Citymarket-kauppiaan kanssa. Huonosta asiakaspalvelusta-ja siinähän tuossa tilanteessa oli kysymys-saa ja pitää antaa palautetta, muuten tilanne ei muutu koskaan.


      • itsekin
        kokemusta on kirjoitti:

        Viime talvena yritin maksaa Handelsbankkenin kortilla ostoksiani.
        Olen sen kortin käyttäjä ollut jo lähes 30v ja ainoakaan lasku ei koskaan ole jänyt maksamatta, lyhennykset aina ajallaan.

        Ympärilläni, erään Citymarketin neuvonnassa, oli runsaasti ihmisiä.
        Myyjä kortti kädessään kertoi ettei kortti on suljettu, ei saa myydä.
        Olin äimistynyt ja ojensin käteni että saan kortin takaisin.

        Siitäpä myyjä riemastui, kiersi niskaansa, ojentui täyteen mittaansa, katsoi muita ympärillä olevia ja julisti kortin olevan:

        "SELVÄSTI KÄYTTÖKIELLOSSA". Suureen ääneen kertoi että leikkaa kortin kahtia.

        Onneksi käteistä oli. Otin yhteyttä Handelsbankkeniin ja kerroin murheeni ja sain postissa uuden kortin, mitään häiriötä ei ollut.


        Vieläkin muistan myyjän innostuneisuuden ja itse loukkaanuin syvästi moisesta moukkamaisesta käytöksestä.

        Silloin oli kovat pakkaset, vaikuttaako pakkanen jollain lailla kortin käyttöön.
        Olen ennenkin pankkikorteilla nostanut rahaa seinästäkin ilman häiriöitä.

        Mutta ei kannata sitten liian innokkaasti ja hätäisesti noita kortteja viedä ja tuhota... Joskus kassalla maksoin omalla kortilla ja kone ilmotti että kortti on varastettu. Olin että häh??! ja tarjosin myyjälle henkkareita, joita myyjä ei edes katsonu vaan innokkaasti poliisia soittamaan. Selvisi että kone oli vaan antanut väärää varmennustietoa tms... Ainoa mikä jäi v*tuttaan oli että se kaikki hässäkkä hoidettiin näyttävästi keskellä kauppaa eikä esim. takahuoneessa. Ja kukaan ei edes anteeksi pyytänyt.


      • katetta on kyllä
        kokemusta on kirjoitti:

        Viime talvena yritin maksaa Handelsbankkenin kortilla ostoksiani.
        Olen sen kortin käyttäjä ollut jo lähes 30v ja ainoakaan lasku ei koskaan ole jänyt maksamatta, lyhennykset aina ajallaan.

        Ympärilläni, erään Citymarketin neuvonnassa, oli runsaasti ihmisiä.
        Myyjä kortti kädessään kertoi ettei kortti on suljettu, ei saa myydä.
        Olin äimistynyt ja ojensin käteni että saan kortin takaisin.

        Siitäpä myyjä riemastui, kiersi niskaansa, ojentui täyteen mittaansa, katsoi muita ympärillä olevia ja julisti kortin olevan:

        "SELVÄSTI KÄYTTÖKIELLOSSA". Suureen ääneen kertoi että leikkaa kortin kahtia.

        Onneksi käteistä oli. Otin yhteyttä Handelsbankkeniin ja kerroin murheeni ja sain postissa uuden kortin, mitään häiriötä ei ollut.


        Vieläkin muistan myyjän innostuneisuuden ja itse loukkaanuin syvästi moisesta moukkamaisesta käytöksestä.

        Silloin oli kovat pakkaset, vaikuttaako pakkanen jollain lailla kortin käyttöön.
        Olen ennenkin pankkikorteilla nostanut rahaa seinästäkin ilman häiriöitä.

        Itsellänikin tympeitä kokemuksia pankkikorteista. Kerran kone ilmoitti, ettei tilillä muka ollut katetta, mutta kun kävin automaatilla katsomassa, siellä oli katetta eikä mitään maksuvarauksia ollut menossa. Nostin rahat käteen ja maksoin käteisellä. Kyllä otti päähän, kun myyjä kailotti, ettei minulla ole tilillä katetta, vaikka tiesin, että kyllä siellä on. Toinen kerta oli sitten, kun erään pankin järjestelmät eivät toimineet. No jäin ostoksineni kassalle, kun pankkikorttini ei toiminut. Myyjä julisti, että ei voi tehdä mitään ja käski mennä tarkistamaan, onko tililläni katetta vai onko kortti rikki. Aika törkeää, kun tiesin tilillä olevan useita tonneja rahaa ja ostokseni tekivät vain joitakin kymppejä! Menin automaatille ja automaattikaan ei toiminut. Automaatilla oli jonossa saman pankin asiakkaita ja kaikki olivat vihaisia, kun heilläkään ei kortit toimineet. Sitten kävin hakemassa puolisoltani työpaikalta käteistä rahaa ja kävin hakemassa kassalle jääneet ostokseni pois. SEn jälkeen irtisanoin kaikki tilit ja sijoitukset kyseisestä pankista ja menin eri pankin asiakkaaksi. Koin tilanteen kaupan kassalla niin nöyryyttäväksi, vaikka syy oli vain siinä ettei pankkikortti toiminut! Myös myyjä käyttäytyi jotenkin tilanteeseen kummallisella tavalla. Eipä tarvitse siitäkään kaupasta mitään ostaa. Käyn vain sellaisissa kaupoissa, joissa on asiantuntevia myyjiä.


      • Trrrreee
        katetta on kyllä kirjoitti:

        Itsellänikin tympeitä kokemuksia pankkikorteista. Kerran kone ilmoitti, ettei tilillä muka ollut katetta, mutta kun kävin automaatilla katsomassa, siellä oli katetta eikä mitään maksuvarauksia ollut menossa. Nostin rahat käteen ja maksoin käteisellä. Kyllä otti päähän, kun myyjä kailotti, ettei minulla ole tilillä katetta, vaikka tiesin, että kyllä siellä on. Toinen kerta oli sitten, kun erään pankin järjestelmät eivät toimineet. No jäin ostoksineni kassalle, kun pankkikorttini ei toiminut. Myyjä julisti, että ei voi tehdä mitään ja käski mennä tarkistamaan, onko tililläni katetta vai onko kortti rikki. Aika törkeää, kun tiesin tilillä olevan useita tonneja rahaa ja ostokseni tekivät vain joitakin kymppejä! Menin automaatille ja automaattikaan ei toiminut. Automaatilla oli jonossa saman pankin asiakkaita ja kaikki olivat vihaisia, kun heilläkään ei kortit toimineet. Sitten kävin hakemassa puolisoltani työpaikalta käteistä rahaa ja kävin hakemassa kassalle jääneet ostokseni pois. SEn jälkeen irtisanoin kaikki tilit ja sijoitukset kyseisestä pankista ja menin eri pankin asiakkaaksi. Koin tilanteen kaupan kassalla niin nöyryyttäväksi, vaikka syy oli vain siinä ettei pankkikortti toiminut! Myös myyjä käyttäytyi jotenkin tilanteeseen kummallisella tavalla. Eipä tarvitse siitäkään kaupasta mitään ostaa. Käyn vain sellaisissa kaupoissa, joissa on asiantuntevia myyjiä.

        Pankkikorttia ei myyjä voi vetää läpi tahdonvoimalla ja kohteliaisuudellaa jos kone ilmoittaa että ei ole katetta. Pahoittelen.


    • Harmittaa

      Kokemus maksajapuolelta: Olen vasta keski-iässä hankkinut luottokortin jonkin aikaa sitten. Olen ollut tunnollinen laskun ja lainojen maksaja. Nyt olin kuitenkin epähuomiossa unohtanut maksaa luottotilini laskun (alle 200 e). Maksoin kassalla vaateostoksiani luottokortilla kun kassa sanoi, että hänen täytyy ottaa kortti pois koska sillä ei ole maksuoikeutta. Kassa toimi ohjeiden mukaisesti mutta tilanne oli todella kiusallinen. Yritin kysyä mihin kortti menee, en saanut tietoa. Soitin pankkiini ja siellä selvitettiin miksi tili oli suljettu.Lisäksi kuulin 150 e maksusta joka peritään poisotosta. Maksoin unohtamani lakun saman tien. Tuntuu jotenkin kohtuuttomalta, että sanktio on näin kova (150 e). Eikö pankki yhtään voisi tarkistaa henkilön asiakashistoriaa ja asettaa kevyempiä sanktioita tälläisissa tapauksissa. Minulle oli rangaistusta tarpeeksi jo tilanteen noloudessa. Tilin sulkemisen ymmärrän kyllä, mutta eikö myyjä voisi antaa kortin asiakkaalle ja kehottaa ottamaan yhteyden pankkiin. Nyt maksan 150 tuntemattomalle myyjälle korvausta "rikollisen" kiinnisaannista.

      • Kummallinen toive

        > eikö myyjä voisi antaa kortin asiakkaalle ja kehottaa ottamaan yhteyden pankkiin

        Miten myyjä voisi tietää, onko kyseessä asiakas joka yleensä maksaa laskunsa aina ajallaan, ja on nyt vain unohtanut maksaa yhden pienen, muutaman sadan euron laskun - vai asiakas, joka on tehnyt jo tuhansia euroja velkaa luottokorttiyhtiölle, eikä hänellä ole aikomustakaan maksaa? Ei millään lailla!

        Jos sen kortin antaa takaisin asiakkaalle, ja tämä onkin tuota jälkimmäistä tyyppiä, niin tämähän vaan menee seuraavaan liikkeeseen kokeilemaan onneaan.

        Jos kortti on asetettu ostokieltoon, oli syynä mikä hyvänsä, niin se kortin poisottaminen on ainoa mahdollinen ratkaisu.

        Varmasti 150 euron menetys harmittaa, mutta ehkä otat tuosta opiksesi ja noita "unohdinpa epähuomiossa" juttuja ei enää sinulle tapahdu.


      • arrrrrrg
        Kummallinen toive kirjoitti:

        > eikö myyjä voisi antaa kortin asiakkaalle ja kehottaa ottamaan yhteyden pankkiin

        Miten myyjä voisi tietää, onko kyseessä asiakas joka yleensä maksaa laskunsa aina ajallaan, ja on nyt vain unohtanut maksaa yhden pienen, muutaman sadan euron laskun - vai asiakas, joka on tehnyt jo tuhansia euroja velkaa luottokorttiyhtiölle, eikä hänellä ole aikomustakaan maksaa? Ei millään lailla!

        Jos sen kortin antaa takaisin asiakkaalle, ja tämä onkin tuota jälkimmäistä tyyppiä, niin tämähän vaan menee seuraavaan liikkeeseen kokeilemaan onneaan.

        Jos kortti on asetettu ostokieltoon, oli syynä mikä hyvänsä, niin se kortin poisottaminen on ainoa mahdollinen ratkaisu.

        Varmasti 150 euron menetys harmittaa, mutta ehkä otat tuosta opiksesi ja noita "unohdinpa epähuomiossa" juttuja ei enää sinulle tapahdu.

        HEI, kuinka kauan teillä kesti, että poisotto palkkio tuli tilille?

        Minä otin kortin pois, täytin sellaisen kortinpoisotto lomakkeen ja annoin kassavastaavalle joka sano että laittaa ne eteenpäin.. Mitään palkkiota ei ole kuitenkaa vielä kuulunut ja tapahtumasta on noin kolme viikkoa.


      • Vaatemyyjä
        arrrrrrg kirjoitti:

        HEI, kuinka kauan teillä kesti, että poisotto palkkio tuli tilille?

        Minä otin kortin pois, täytin sellaisen kortinpoisotto lomakkeen ja annoin kassavastaavalle joka sano että laittaa ne eteenpäin.. Mitään palkkiota ei ole kuitenkaa vielä kuulunut ja tapahtumasta on noin kolme viikkoa.

        Minulla kesti muistaakseni useamman viikon ajan. Vein kortin silloin Sampon konttoriin.


      • 9+9
        arrrrrrg kirjoitti:

        HEI, kuinka kauan teillä kesti, että poisotto palkkio tuli tilille?

        Minä otin kortin pois, täytin sellaisen kortinpoisotto lomakkeen ja annoin kassavastaavalle joka sano että laittaa ne eteenpäin.. Mitään palkkiota ei ole kuitenkaa vielä kuulunut ja tapahtumasta on noin kolme viikkoa.

        S-kortin otosta meni noin 1,5 kuukautta ja 84 e tuli tilille. :)


      • Replen
        9+9 kirjoitti:

        S-kortin otosta meni noin 1,5 kuukautta ja 84 e tuli tilille. :)

        Meidät on ainakin ohjeistettu ottamaan _kaikki_ maksuominaisuuskortit väärältä asiakkaalta pois, kaikkein tyypillisin tilanne on naisen kortti miehellä tms. "äiti lainasi" "vaimon ostoksia" jne tai päin vastoin. Mutta kun ohjeistus on ohjeistus. Se ei vaan mene ihmisille jakeluun, että kortti on henkilökohtainen. Emme myöskään saa luovuttaa korttia kassalta, vaikka kortin oikea omistaja sitä tulisi hetken päästä noutamaan. Miksi? Sinulla voi olla kuvallinen henkkari matkassa, mutta kun siinä pankkikortissa ei ole henkilötunnuksen loppuosaa, ei voida varmaksi todeta oletko kortin oikea omistaja. Harvinainen tilanne ehkä, että varastamassasi kortissa on sama nimi kuin omasi, mutta miltäpä tuntuisi jos oma pankkikorttinne katoaisi, se vingutettaisiin miinukselle ja kaupasta todetaan vaan että "Maija Meikäläinen nyt vaan näytti henkkarit." Monesti olen joutunut vetoamaan kortin omistajan omaan turvallisuuteen jne. jos vaimo haluaakin maksaa miehensä kortilla. Mistä minä voin mennä varmaksi sanomaan että te oikeasti olette naimisissa?? Erästä tämmöistä tapausta olen asiakkaana todistanut, kassalle saapui erittäin, erittäin vihainen nainen joka raivosi myyjälle ex-miehensä varastaneen hänen korttinsa ja maksaneen satojen eurojen ostokset kyseisessä liikkeessä ja hän vaatii korvauksia kaupalta, koska kassa ei kiinnittänyt tarpeeksi huomiota siihen, kuka korttia oikeasti käytti.

        Meillä kassat myös antavat eri virhekoodeja, ja jos tilillä ei ole katetta (tai erään nimeltä mainitsemattoman pankin kortit eivät pelaa taaskaan kunnolla) pidän huolen siitä ettei asiakasta mitenkään nolata kassalla. Ei tulisi mieleenkään kailottaa ettei tilillä ole katetta (tämän erään pankin toimimattomat kortit aiheuttavat saman vikakoodin) vaan mieluummin sanoo, ettei korttinne valitettavasti kelpaa ja kysäisee kohteliaasti, että olisiko teillä mahdollista käydä automaatilla, tai toista maksuvälinettä? Helpointa sinulle ja asiakkaalle, jolla on vaihtoehtona joko maksaa toisella maksuvälineellä tai jättää ostokset kassalle.


      • että näin...
        Replen kirjoitti:

        Meidät on ainakin ohjeistettu ottamaan _kaikki_ maksuominaisuuskortit väärältä asiakkaalta pois, kaikkein tyypillisin tilanne on naisen kortti miehellä tms. "äiti lainasi" "vaimon ostoksia" jne tai päin vastoin. Mutta kun ohjeistus on ohjeistus. Se ei vaan mene ihmisille jakeluun, että kortti on henkilökohtainen. Emme myöskään saa luovuttaa korttia kassalta, vaikka kortin oikea omistaja sitä tulisi hetken päästä noutamaan. Miksi? Sinulla voi olla kuvallinen henkkari matkassa, mutta kun siinä pankkikortissa ei ole henkilötunnuksen loppuosaa, ei voida varmaksi todeta oletko kortin oikea omistaja. Harvinainen tilanne ehkä, että varastamassasi kortissa on sama nimi kuin omasi, mutta miltäpä tuntuisi jos oma pankkikorttinne katoaisi, se vingutettaisiin miinukselle ja kaupasta todetaan vaan että "Maija Meikäläinen nyt vaan näytti henkkarit." Monesti olen joutunut vetoamaan kortin omistajan omaan turvallisuuteen jne. jos vaimo haluaakin maksaa miehensä kortilla. Mistä minä voin mennä varmaksi sanomaan että te oikeasti olette naimisissa?? Erästä tämmöistä tapausta olen asiakkaana todistanut, kassalle saapui erittäin, erittäin vihainen nainen joka raivosi myyjälle ex-miehensä varastaneen hänen korttinsa ja maksaneen satojen eurojen ostokset kyseisessä liikkeessä ja hän vaatii korvauksia kaupalta, koska kassa ei kiinnittänyt tarpeeksi huomiota siihen, kuka korttia oikeasti käytti.

        Meillä kassat myös antavat eri virhekoodeja, ja jos tilillä ei ole katetta (tai erään nimeltä mainitsemattoman pankin kortit eivät pelaa taaskaan kunnolla) pidän huolen siitä ettei asiakasta mitenkään nolata kassalla. Ei tulisi mieleenkään kailottaa ettei tilillä ole katetta (tämän erään pankin toimimattomat kortit aiheuttavat saman vikakoodin) vaan mieluummin sanoo, ettei korttinne valitettavasti kelpaa ja kysäisee kohteliaasti, että olisiko teillä mahdollista käydä automaatilla, tai toista maksuvälinettä? Helpointa sinulle ja asiakkaalle, jolla on vaihtoehtona joko maksaa toisella maksuvälineellä tai jättää ostokset kassalle.

        Nykyisillä sirukortin lukijoilla tämä väärinkäytös on aivan hyvin mahdollista jos tunnusluku on annettu puolisolle/tutuille ym. tai sitä säilytetään kortin kanssa samassa paikassa. Vain silloin pääset tarkistamaan henkilöllisyyttä jos joudut "ohittamaan" pin-koodin jostain syystä.


      • hgas
        arrrrrrg kirjoitti:

        HEI, kuinka kauan teillä kesti, että poisotto palkkio tuli tilille?

        Minä otin kortin pois, täytin sellaisen kortinpoisotto lomakkeen ja annoin kassavastaavalle joka sano että laittaa ne eteenpäin.. Mitään palkkiota ei ole kuitenkaa vielä kuulunut ja tapahtumasta on noin kolme viikkoa.

        Miten kauan mahtaa kestää osuuspankilla, että palkkio tulee tilille?


      • tyyppi88
        hgas kirjoitti:

        Miten kauan mahtaa kestää osuuspankilla, että palkkio tulee tilille?

        Itsellä meni pari kuukautta, mutta ei ollut OP


    • Barbrar

      "On parempi itse huolehtia kortista kuin antaa esim. työkaverin hoidettavaksi, jos et tunne häntä hyvin. Olen kuullut tapauksista jossa oikea myyjä ei ole saanut palkkiota, koska työ'toveri' on vienyt itse kortin pankkiin."

      Niinpä niin. Minä olin vuokrafirman välityksellä töissä eräässä isossa marketissa muutaman päivän jokunen vuosi sitten. Otin eräältä asiakkaalta Visa-kortin pois. Illalla kotiin lähtiessä täytin infopisteessä lomakkeen kortin poisottamisesta. Siihen täytin tilinumeron yms. Infopisteen ihminen kertoi, että saan palkkion. Ikinä ei palkkiota tullut. Taisi mennä parempiin suihin. Onneksi vuokrafirma maksoi minulle vahingossa monta sataa euroa jonkun toisen ihmisen palkkaa. Eipä oo kukaan kaivannut niitä rahoja.

      • kallis virhe

        Luulin S-Pankki/Visakorttini varastetuksi, kuoletin sen, mutta löysin myöhemmin. Maksoin ostokseni käteisellä ja yritin epähuomiossa kirjata bonuksia tällä lakkautetulla kortilla. Kassa otti korttini pois ja nyt siitä tuli 84,- poisottopalkkio maksettavakseni. Mielestäni tämä on kohtuuton lasku. Olen reklamoinut S-Pankkia asiasta, mutta turhaan.
        Nordean asiakkaalla oli käynyt vastaava tapaus ja pankki ei ollut veloittanut mitään tällaisessa vahinkotapauksessa.


      • petteri piemiläinen
        kallis virhe kirjoitti:

        Luulin S-Pankki/Visakorttini varastetuksi, kuoletin sen, mutta löysin myöhemmin. Maksoin ostokseni käteisellä ja yritin epähuomiossa kirjata bonuksia tällä lakkautetulla kortilla. Kassa otti korttini pois ja nyt siitä tuli 84,- poisottopalkkio maksettavakseni. Mielestäni tämä on kohtuuton lasku. Olen reklamoinut S-Pankkia asiasta, mutta turhaan.
        Nordean asiakkaalla oli käynyt vastaava tapaus ja pankki ei ollut veloittanut mitään tällaisessa vahinkotapauksessa.

        Äitini makasi tiedottomana sairaalassa ja jouduin muuttamaan hänen kotinsa. Minulla oli äidin tilin käyttöoikeus ja virallinen edunvalvonta maistraatista. Otin tietysti muuton yhteydessä pankkikortit ym. talteen lompakkooni.
        Maksoin vahingossa äidin kortilla (mitätön summa) ja valpas kassa totesi tämän kortin olevan naisen omaisuutta. Lopputulos: äidiltä veloitettiin 150 euroa! Mitkään selittelyt eivät auttaneet.
        Mitään maksuhäiriöitä tai muita poikkeamia ei ollut ts. itse maksutapahtuma meni koneesta läpi ihan normaalisti.
        Tämä kauppa olisi aivan hyvin voinut joustaa ja asia olisi selvinnyt kirjallisilla, virallisilla dokumenteilla.
        Kyllä maalaisjärkeäkin voi käyttää vaikka olisi kuinka tiukat säännöt!
        No -kuluttajana olen äänestänyt jaloillani ja tähän kauppaan en suostu menemään! n. 45 000 euroani olen kilisytellyt muiden kauppiaiden kassoilla....


      • äölkjhgfdsfghjkl
        petteri piemiläinen kirjoitti:

        Äitini makasi tiedottomana sairaalassa ja jouduin muuttamaan hänen kotinsa. Minulla oli äidin tilin käyttöoikeus ja virallinen edunvalvonta maistraatista. Otin tietysti muuton yhteydessä pankkikortit ym. talteen lompakkooni.
        Maksoin vahingossa äidin kortilla (mitätön summa) ja valpas kassa totesi tämän kortin olevan naisen omaisuutta. Lopputulos: äidiltä veloitettiin 150 euroa! Mitkään selittelyt eivät auttaneet.
        Mitään maksuhäiriöitä tai muita poikkeamia ei ollut ts. itse maksutapahtuma meni koneesta läpi ihan normaalisti.
        Tämä kauppa olisi aivan hyvin voinut joustaa ja asia olisi selvinnyt kirjallisilla, virallisilla dokumenteilla.
        Kyllä maalaisjärkeäkin voi käyttää vaikka olisi kuinka tiukat säännöt!
        No -kuluttajana olen äänestänyt jaloillani ja tähän kauppaan en suostu menemään! n. 45 000 euroani olen kilisytellyt muiden kauppiaiden kassoilla....

        Vaan 75e jää itselle ? Tietääkö kukaan?


      • 8
        petteri piemiläinen kirjoitti:

        Äitini makasi tiedottomana sairaalassa ja jouduin muuttamaan hänen kotinsa. Minulla oli äidin tilin käyttöoikeus ja virallinen edunvalvonta maistraatista. Otin tietysti muuton yhteydessä pankkikortit ym. talteen lompakkooni.
        Maksoin vahingossa äidin kortilla (mitätön summa) ja valpas kassa totesi tämän kortin olevan naisen omaisuutta. Lopputulos: äidiltä veloitettiin 150 euroa! Mitkään selittelyt eivät auttaneet.
        Mitään maksuhäiriöitä tai muita poikkeamia ei ollut ts. itse maksutapahtuma meni koneesta läpi ihan normaalisti.
        Tämä kauppa olisi aivan hyvin voinut joustaa ja asia olisi selvinnyt kirjallisilla, virallisilla dokumenteilla.
        Kyllä maalaisjärkeäkin voi käyttää vaikka olisi kuinka tiukat säännöt!
        No -kuluttajana olen äänestänyt jaloillani ja tähän kauppaan en suostu menemään! n. 45 000 euroani olen kilisytellyt muiden kauppiaiden kassoilla....

        Lopputulos: äidiltä veloitettiin 150 euroa!

        Vaikka onkin veloitettu, niin kortin käyttäjä siitä summasta on vastuussa, ja jos käyttäjän henkilöllisyys ei ole selvillä, niin kauppa vastaa siitä, ettei ole tarkistanut kortin käyttäjän henkilöllisyyttä. Se jää tietenkin sen tilinhaltijan tehtäväksi periä saatavansa.


    • TBtytsy

      eipä tarvita mitään kassojen uikutustakaan, meillä kun korttia vingutetaan vielä ilman sirulukijoita, niin tulee katottua nimi nopeesti ennen kun vedän kortin, jos lukee matti kortissa ja maija seisoo tiskin edessä niin kortti pois vaan ja heipparallaa! ja asiasta kukkaruukkuun, sanoi teidän esimiehet yms mitä vaan, niin itse viette ne kortit pankkiin. ei tarvitse antaa esimiehille. ne kusettaa ja haluu pitää palkkiot itse. 170e on kaikissa maksuvälineissä se palkkio muistaakseni.. menee 3vko-2kk pankista riippuen. nordea nopein!

    • Aktia2012

      Sen takia ohjeistuksessa lukee että täytä poisotto-kaavake itse, ja ota siitä kopio itsellesi, palkkioiden huijaaminen myyjiltä erittäin yleistä.. Jos en luottaisi myymäläpäällikkööni niin olisin kyllä vienyt itse pankkiin mutta omassa tapauksessani meni konttorin kautta ja palkkanauhan mukana tuli "kertasuoritus" 106 euroa (150 euroa - lisäprosentin mukaan vero). olkaahan tarkkoina

    • Ihmettelyä

      "Itse en tiedä muusta tarkkaan kuin Visasta, jonka otin pois viime viikolla, saan 150 euroa siitä."

      Mahtaako pitää paikkaansa - 150 euroa palkkiota maksukortin pois otosta?

      • minä

        Riippuu pankista, mutta kyllä, useimmilla se on 150 euroa, mm. OP, Danske Bank, Nordea, Aktia .. Poisottopalkkion saa mm siitä kun korttia käyttää joku toinen kuin kortin omistaja tai kortti on varastettu/kadonnut -tilassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskalla lähestyä minua

      Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7850
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4524
    3. Oulaskankaan päätöksistä

      https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3777
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3138
    5. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2682
    6. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2617
    7. Vielä me saadaan toisemme

      Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2316
    8. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2190
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

      Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2069
    Aihe