Sydämmen vasemman kammion

laajentuma

Hei.
Olen 25-vuotias nainen. Mitat 155cm/47kg.
Koskaan ei ole ylipainoa ollut ja elämäntavat ovat olleet normaalit(terveelliset).

Mulla todettiin TODELLA korkea verenpaine(170/126)joulukuussa ja sain suoraan lääkityksen jonka avulla paineet on tippuneet 113/90.
Samoin lääkäri totesi,että 2005 vuodesta alkaen on sydänkäyrä alkanut muuttumaan ja vasen kammio laajentunut. Nyt jonotan sairaalaan tutkimuksiin ja mietityttää suuresti mitkähän on tutkimuksen tulokset ja joudunko syömään verenpainelääkkeiden lisäksi muitakin lääkkeitä loppu elämän!

Yleisimmät oireet/sairaudet minulla on:
korkea verenpaine, vasemman kammion laajentuma, lievä täkykardia, "urheilusuorituksesta" (esim.100m juoksu) aiheutuva paha hengen ahdistus ja rytmihäiriöt, jännittäminen ja innostuminen aiheuttaa kovat sydämen tykytykset ja tuntuu kuin sydän pomppais rinnasta ulos.

Onko kellään ollut saman tapaisia oireita ja todettu jokin sairaus? Onko ennusteet millaisia? Ja lääkitys koko loppu elämän?

Kaikki tieto aiheesta tulee tarpeeseen.

Kiitos paljon teille jotka vastaatte.

7

2031

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kike

Älä ole huolissasi,sisätautilääkäri tutkii sinut hyvin sairaalassa ja vastaa kaikkiin kysymyksiisi varmasti.

• laajentuma,

mutta olen hukannut paperin, jossa oli tiedot, enkä muista kuinka paljon sydän oli laajentunut. Mikä sinun sydämesi tilavuus on?
      Minulla on ollut rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta tulee hyvin helposti, lääkkeeksi sain beetasalpaajaa ja kolesterolilääke. Lääkäri ei päästänyt muihin tutkimuksiin, kun mokasin rasitustestin. Tai en mokannut, sillä en jaksanut polkea kauemmin, vaan se jäi kai "kesken".
      Voisitko kertoa sitten täällä, mitä lääkäri sinulle sanoo ja millaisia tutkimuksia tehdään?

• Aloittaja

Hei.
        En tiedä paljonko minulla on kammio laajentunut kun siitä en ole papereita itselleni saanut.

Nyt on tutkimukset alkaneet olen käynyt verikokeessa, jossa otettiin 23putkea verta, ekg:ssä olen käynyt kuukausittain ja virtsanäytteitä otetaan nyt useampi, joissa ainakin yhdessä tutkitaan,että kaikki nesteet poistuu kehosta normaalisti eikä kerry esim. keuhkoihin.

Tämä viikko ilman verenpainelääkitystä (ei saa syödä nuiden kokeiden takia) on todella tuskaista. Pääkipu on hirveä koska paineet on tällä hetkellä taas 170/134.

7.5. on aika "suurempiin" tutkimuksiin. Tutkimuksia on ainakin sydän-, keuhko- ja munuaisultra röntgen ja kaikista jokin kaikututkimus. Näissä selvitellään ainakin,että kyseessä ei ole esim. sepelvaltimotauti.
        Oli niitä tutkimuksia muitakin mutta en nyt pysty muistamaan,että mitä kun ne lukee latinan kielellä.

Eiköhän näistä tutkimuksista kuitenkin pitäisi selvitä, jos jotain "vakavampaa" jostain löytyy ja sitten varmaan lisää tutkimuksia kun selviää,että missä elimessä vikaa löytyy, jos löytyy.
        7.5. kuulen kaikkien tutkimusten tulokset ja nyt tuntuu,että odottavan aika on pitkä vaikka olen näitä tutkimuksia jo 4kk odottanut.

Kerron sitten mitä tuloksista selviää.

Nyt toivon,että ainakin syy näille oireille selviää, sillä epätietoisuus on pahin olotila mitä ihmisellä voi mielestäni olla koska oireet on kuitenkin koko ajan olemassa.

• -Hipsu-

verenpaine aiheuttaa ainakin just sitä kammion laajentumaa. Hengen ahdistusta rasituksessa ja rytmihäiriöt ei kuulosta ihan normaalilta. Vikaa voi olla läpissä tai ulosvirtaus kanavassa. Eli voi olla mahdollista että sairastat jotain sydänlihassairautta. Itselläni diagnoosina HOCM johon kuuluu hengen ahdistus rasituksessa ja rytmihäiriöitä. Myös rasitus kestävyys on normaalia heikompi ja rasitus tuntuu voimakkaana yleensä vasta seuraavana päivänä. Ennusteita en ryhdy latelemaan koska eihän sinulla ole edes vielä diagnoosia. Tällä hetkellä syön vaivaani neljää eri lääkettä .. siis loppuelämän. Lääkkeiden ansiosta elän lähes normaalia elämää mutta kovat ponnistukset (kilpaurheilu raskaat ja keskiraskaat työt on kiellettyjä). Rytmihäiriöistä kärsin päivittäin mutta olen oppinu elämään niitten kanssa .. ei niitä huomaa kun oikeestaan nukkuessa. Mutta kaikki nämä sydänperäiset taudit on aina varsin yksilöllisiä voi olla huonoja hetkiä ja parempia hetkiä tai sitten vaan jompikumpi. Mutta aina kannattaa tutkia jos epäilee sydänsairautta, voihan se olla että mitään ei edes löydy :) Tutkimuksia varmaan tekevät ultraäänitutkimus, sydänfilmin ja rasitus ekg. Niillä löytyy syyt jos niitä on.

• hocm myös

Kiinnostaisiko vaihtaa ajatuksia tästä sairaudesta?

hocm ( at ) suomi24 piste fi

• Dr..

Puhutteko nyt vasemmankammion lihaksen kasvamisesta joka aiheutuu kovasta verenp. Tästä seuraa sydämenvajaatoiminta. Monimutkainen prosessi.

• sydän.

Minulla on laajenutunut vasen kammio, mutta sydänsairaudet ovat usein hyvin yksilöllisiä, joten omia oireita ei kannata välttämättä verrata toisen oireisiin eikä etukäteen murehtia tai tehdä omia johtopäätöksiä.

Hyvä kuitenkin, että olet päässyt tutkimuksiin ja sitä kautta sinulle löytyy oikea hoito.

Lääkkeiden syöntiä ei kannata murehtia. Oikeat lääkkeet ovat vain hyvä asia ja kyllä niihin niiden napsimiseen tottuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe