TomTom ONE vai Garmin Nuvi 300

kahden vaiheilla

Pitäisi hankkia edullinen autonavigaattori ja olen päätynyt kahteen vaihtoehtoiseen laitteeseen -
TomTom ONE II Scandinavia tai Garmin Nuvi 300.

Tiedän ettei näissä ole suuriakaan eroja, mutta kumpi on parempi. Garminiin saa maastokartat tarvittaessa.
Molempiin saa POI:t. Hinnassa ei ole enää kuin 30 eur eroa.

45

102517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko varmasti

      Oletko varma että Tuossa Tomtomissa on POI-toiminnot. En ainakaan ole mistään mainoksesta löytänyt mainintaa POIsta.

      • Kimmo10

      • Kimmo10
        Kimmo10 kirjoitti:

        Kyllä Tom Tom:iin löytyy POI:t.
        Tuolta saa ladattua uusimmat tiedostot ilmaiseksi
        http://konttinen.1g.fi/tomtompoi/

        Ja toimii Tom Tom ONE laitteella, kunhan vaan asentaa ne latauksen jälkeen siihen itse laitteeseen.
        No ohjeet löytyy kyllä konttisen sivuilta.


      • kakuka

      • Jokke57

        Latasimme Tom Tomiin Poit ja ihan hyvin toimii.


      • Huukolainen

        Heh... NIMENOMAAN tomtomeihinhan se POI:tten laitto on helpointa ja se on tompan vahvuuksia.


    • Mossella kylään

      Osaako kukaan kertoo että mistä saisi venäjän karjalan kartastoja . Moskova ja Pietari kyllä jo löytyy mutta entäs venäjän Karjalan karttaa Petroskoihin ja Aunuksen suunnalle.
      Mistä voisi tiedustella ..

    • nuviin

      Niin varmistu ättä saat version 9.Gigantti myy vielä 8 versiota jonka karttasivut on jo valmiiksi vanhoja.Kartta tiedoista pääset näkemään version numeron.

      • kävi juuri näin

        Miten saisin päivitettyä 300 muviin kartta version 9? Gigantti huijas minuakin.


      • päivitys
        kävi juuri näin kirjoitti:

        Miten saisin päivitettyä 300 muviin kartta version 9? Gigantti huijas minuakin.

        Lainaus Garminin nettisivulta: "1.9.2006 jälkeen ostetutuille laitteille päivitys versioon 9.0 on ilmainen."

        http://www.garmin.fi/default.php


      • kahden vaiheilla
        päivitys kirjoitti:

        Lainaus Garminin nettisivulta: "1.9.2006 jälkeen ostetutuille laitteille päivitys versioon 9.0 on ilmainen."

        http://www.garmin.fi/default.php

        Tuo Garminin ilmainen päivitys on tosi hyvä juttu.
        Ihmettelen vain, että miksi Erätukku myy v9 ja Gigantti ja esim. Verkkokauppa v8:a

        Nettisivujen ja lukuisten keskustelujen perusteella luen Garmin Nuvin eduksi seuraavat ominaisuudet:
        mahdollisuus maasto- ja topo-karttojen käyttöön
        parempi akun kesto (4-8 h)
        2 vuoden takuu
        käytännöllisempi kiinnitysjalka (sisältää virransyötön)
        ilmainen kartta päivitys v9:iin, jos ei ole valmiina


      • hinnnalla enempi
        kahden vaiheilla kirjoitti:

        Tuo Garminin ilmainen päivitys on tosi hyvä juttu.
        Ihmettelen vain, että miksi Erätukku myy v9 ja Gigantti ja esim. Verkkokauppa v8:a

        Nettisivujen ja lukuisten keskustelujen perusteella luen Garmin Nuvin eduksi seuraavat ominaisuudet:
        mahdollisuus maasto- ja topo-karttojen käyttöön
        parempi akun kesto (4-8 h)
        2 vuoden takuu
        käytännöllisempi kiinnitysjalka (sisältää virransyötön)
        ilmainen kartta päivitys v9:iin, jos ei ole valmiina

        sd korttipaikka,
        omat poit,
        vältettävät kohteet reitillä useita,
        kiinnitys tosiaan pitää,
        tarkemmat tiet, maastosta en tiä,


      • Ihan normaalia
        kahden vaiheilla kirjoitti:

        Tuo Garminin ilmainen päivitys on tosi hyvä juttu.
        Ihmettelen vain, että miksi Erätukku myy v9 ja Gigantti ja esim. Verkkokauppa v8:a

        Nettisivujen ja lukuisten keskustelujen perusteella luen Garmin Nuvin eduksi seuraavat ominaisuudet:
        mahdollisuus maasto- ja topo-karttojen käyttöön
        parempi akun kesto (4-8 h)
        2 vuoden takuu
        käytännöllisempi kiinnitysjalka (sisältää virransyötön)
        ilmainen kartta päivitys v9:iin, jos ei ole valmiina

        Ihan normaalia liiketoimintaa. Gigantissa on usein myynnissä spottieriä maailmalta, jotka eivät ole aivan viimeistä versiota. Mistä luulet niiden halvoiksi johtuvien hintojen oikei tulevan? Usein näitä päivityksiä tulee siihen tahtiin, että varastoissa on vielä vanhoja eriä. Näitä sitten myydään eri liikkeiden kautta tarjouksella. Ihan sama systeemi kuin markettien tarjousläppäreissä yms.


    • Jokke57

      Minulla on Tom Tom One ja se on todella yksinkertainen käyttää. Olen nähnyt muitakin ja niissä on paljon nappuloita jotka sitten eivät toimi kun laiteelle tulee ikää. Minun ehdotukseni on, että ostat Tom Tom One navigaattorin.

    • pnieminen

      tomtomeja PALJON huoltoon lähettäneenä voinen sanoa pari painavaa sanaa! one:issa on laatuongelmia ja lyhyt takuu voipi sapettaa kun laite alkaa vuoden ikäsenä hyytyillä! käyttöliittymä oli ennen garmineissa paljon parempi, nyt huonosti ohjelmoitu kosketusnäyttö on hidas ja ei ole ns. oppivaa sorttia kummallakaan merkillä. oikeat rullat ja napit toimivat luotettavasti vuosia.
      POI pisteet saa garminiin mistä tahansa muodosta yhdellä pienellä ilmaisohjelmalla, ilmoitus esim. tutkatolpasta tulee garminiin miellyttävämmin ruudun yläreunaan punaisella, samalla hetkellä se kertoo ylinopeudesta varoitustekstein ja äänin mitä tomtom ei osaa tehdä (tomppa vilkuttaa vain gif/jpg kuvaa ja voit äänittää varoituksen mutta ei kerro mahdollisesta ylinopeudesta).
      JA MUUTEN, eikös garminiin saa myös merikartatkin tarvittaessa? mukava lisä veneillessä!

      • TomTom

        Kokeile ihmeessä garminia ennen ostopäätöstä jos mahdollista. Itsellä ollut käytössä 350 ja 670 molemmissa ruudunpäivitysnopeus on lähinnä tasoa diashow, siis jos sinua häiritsee puolen sekunnin-sekunnin välein päivittyvä kuva, niin jätä kauppaan.
        Olen palstoilla vertaillut kokemuksia garmin ja tomtom käyttäjien kesken, ja ihmetyksekseni garminin käyttäjät eivät ole muka huomanneet tuota Ominaisuutta. mutta tosiasia on että 279€tomtom päivittää ruutua lähes silkinpehmeästi kun taasen 750€ garmin nykii vietävästi piste.(voi olla etteivät kehtaa myöntää ostaneensa kalliilla huonon vehkeen.
        Tosin garminissa on paremmat "herkut" mm mp3 soitin ja yksi tärkeimmistä eli perilletuloajan arviointi garminissä veikkaa yleensä oikein ja tomppa järjestään veikkaa 100km matkalle kuluvan yli puolitoista tuntia eli järjestään liikaa matka aikaa.

        ps. tällä hetkellä käytössa uudempi malli tomtom onesta ja hakkaa 6-0 nuo garminit


      • servicem

        joo mäki oon lähetelly garmineita aika paljon huoltoo, niissähän on tommosilla gffikuviloilla tehty merikartatki missä vilkkuu poijun kuvat, veneillessä tosi hyvä kestää vettäki erittäin hyvin...ja pois pisteet saa ilman kiroilua poiloaderilla


      • niiin

        lyhyt takuu?? montako vuotta Garminissa on? TT.ssä takuu on kaksi vuotta
        Yhden TT.n huoltoon lähettänyt :)


      • on 12 kk
        niiin kirjoitti:

        lyhyt takuu?? montako vuotta Garminissa on? TT.ssä takuu on kaksi vuotta
        Yhden TT.n huoltoon lähettänyt :)

        Niiden kauppiaiden sivuilla, joissa takuu mainitaan niin TomTom Onen takuu on 12 kk.

        Garminin takuu on 24 kk.


      • kahden vaiheilla

        Garmin on nyt hankittu.

        Se olikin valmiiksi v9 kartoilla varustettu. Ei tarvii alkaa päivittämään.
        Kameratolppa POIt meni heittämällä PoiLoaderilla.

        Kyllä se TomTom olisi varmaan ollut myös hyvä, mutta tässä valinnassa vaikutti muutkin seikat kuin tekniset.

        Kiitos kommenteista!


      • miten valvontakamerat
        kahden vaiheilla kirjoitti:

        Garmin on nyt hankittu.

        Se olikin valmiiksi v9 kartoilla varustettu. Ei tarvii alkaa päivittämään.
        Kameratolppa POIt meni heittämällä PoiLoaderilla.

        Kyllä se TomTom olisi varmaan ollut myös hyvä, mutta tässä valinnassa vaikutti muutkin seikat kuin tekniset.

        Kiitos kommenteista!

        sait nuviin? Mulla on vaikeuksia tunnistaa mikä on oikea tiedosto joka pitäisi siirttää, kun vaihtoehtoja on niin paljon.


      • niiin

      • 3.0
        on 12 kk kirjoitti:

        Niiden kauppiaiden sivuilla, joissa takuu mainitaan niin TomTom Onen takuu on 12 kk.

        Garminin takuu on 24 kk.

        TomTom.issa on 2 vuoden kansainvälinen takuu!
        Mulla ollut laite huollossa Hollannissa ja kun sain uuden tilalle oli saatelappu mukana jossa mainitaan tämä asia. Ja näin mainitaan myös kuitissa eka laiteesta! Kauppiaiden sivut ei ole välttämättä ajantasalla aina


      • 3.0

      • tällä tavoin
        miten valvontakamerat kirjoitti:

        sait nuviin? Mulla on vaikeuksia tunnistaa mikä on oikea tiedosto joka pitäisi siirttää, kun vaihtoehtoja on niin paljon.

        1. Haet netistä ne TomTomia varten tehdyt POI tiedostot. http://konttinen.1g.fi/tomtompoi/
        2. Purat siitä zip tiedostosta Kameratolpat.asc ja Kameratolpat.bmp tiedostot.
        3. Muunnat POIEditillä tuon .asc tiedoston .csv tiedostoksi.
        4. Kytke Nüvi tietokoneeseesi.
        5. Lataat POILoaderilla nuo POItiedostot Nüviin.
        Tässä ohje siihen ja kuinka saat asetettua hälytyksen niihin: http://autonavi.s-kanava.fi/laitteet_garmin.html

        Minulla ainakin meni ihan näiden ohjeiden mukaan.
        Tuossa zipissä on paljon muitakin mielenkiintoisia paikkoja, joista voi olla hyötyä.


      • TomTom 700

      • 3.0
        TomTom 700 kirjoitti:

        Kertokaapa joku viisas miten ja mistä saan päivitettyä ajantasalle TomTom 700 navigaattorin.

        kiitos ohjeista.

        laiteen softan? Lataa TomTom.in sivuilta TomTom Home
        ja asenna koneelle se hoitaa päivitykset, muita luoda "tili" tompan sivuille Home.in kautta homma hoituu mallikaasti


      • ääliö...
        miten valvontakamerat kirjoitti:

        sait nuviin? Mulla on vaikeuksia tunnistaa mikä on oikea tiedosto joka pitäisi siirttää, kun vaihtoehtoja on niin paljon.

        Niin miten saan nuo kamera systeemit tohon tom tom oneeen kun en löydä mitään mappi tiedostoja minne ne pitäs laittaa???


      • oli ainakin
        ääliö... kirjoitti:

        Niin miten saan nuo kamera systeemit tohon tom tom oneeen kun en löydä mitään mappi tiedostoja minne ne pitäs laittaa???

        Scandinavia-kansio. Tänään (siis eilen) ostin Tom Tom One:n ja näitä sivuja, kun selailin, niin huomasin tuollaisenkin toiminnon olevan mahdollista, eli tuo kameratolppien ilmoittelu navigaattorilla. Heh, heh! On se nykyaika ihmeellistä!


      • merimies
        oli ainakin kirjoitti:

        Scandinavia-kansio. Tänään (siis eilen) ostin Tom Tom One:n ja näitä sivuja, kun selailin, niin huomasin tuollaisenkin toiminnon olevan mahdollista, eli tuo kameratolppien ilmoittelu navigaattorilla. Heh, heh! On se nykyaika ihmeellistä!

        saako nuvi 310 T merikorttiohjelmaa sd-kortilla


      • ReMM
        TomTom kirjoitti:

        Kokeile ihmeessä garminia ennen ostopäätöstä jos mahdollista. Itsellä ollut käytössä 350 ja 670 molemmissa ruudunpäivitysnopeus on lähinnä tasoa diashow, siis jos sinua häiritsee puolen sekunnin-sekunnin välein päivittyvä kuva, niin jätä kauppaan.
        Olen palstoilla vertaillut kokemuksia garmin ja tomtom käyttäjien kesken, ja ihmetyksekseni garminin käyttäjät eivät ole muka huomanneet tuota Ominaisuutta. mutta tosiasia on että 279€tomtom päivittää ruutua lähes silkinpehmeästi kun taasen 750€ garmin nykii vietävästi piste.(voi olla etteivät kehtaa myöntää ostaneensa kalliilla huonon vehkeen.
        Tosin garminissa on paremmat "herkut" mm mp3 soitin ja yksi tärkeimmistä eli perilletuloajan arviointi garminissä veikkaa yleensä oikein ja tomppa järjestään veikkaa 100km matkalle kuluvan yli puolitoista tuntia eli järjestään liikaa matka aikaa.

        ps. tällä hetkellä käytössa uudempi malli tomtom onesta ja hakkaa 6-0 nuo garminit

        Ostin Garmin 300:n pari kuukautta sitten.
        Pari viikkoa siten sain työnantajalta Tom Tomin.
        Käytin kumpaakin rinnakkain pari päivää, ja
        vertailin niitä. Sitten käytin pelkästään Tom Tom:ia 3-4 päivää, mutta sitten huomasin ottavani
        Garminin mukaani, töihin lähtiessäni.
        Minun mielestäni Garmin on näppärämpi käyttää.
        On siinäkin puutteensa, minua erityisesti "tympii" kertoa sille missä maassa ollaan.
        Ongelma voi kyllä johtua siitäkin,että asun Pellossa, joka n. 1 km. etäisyydellä Ruotsista.

        Tietääkö joku, voiko Garminiin tallettaa "oletusijainnin", josta aina lähdetään liikkeelle. ??
        En tarkoita kotisijaintia, jonka olen tallentanut.
        Garminin jalkapidikkeeseen voi laittaa latausjohdon "kiinteästi", joten ei tarvitse
        tuhertaa pienen johtoliittimen kanssa, kuten Tomissa


    • Turhaan huolestunut?

      Onko jollain tietoa noiden karttojen eroista? Joku kertoi TomTomien karttojen olevan parempia täällä syrjäseuduilla.

      Garminin haluaisin, koska minulla on jo maastokartta valmiina, mutta tuo karttojen jäljessä oleminen Garminissa huolestuttaa.

      Kumotkaa joku huoleni!

    • käyttäjä

      Älä missän tapauksessa osta tomtomia.
      Syy: laskee väärin nopein reitti, ei ymmärrä talvinopeudet,väärät tiennopeudet, puhe valehtelee,ajattaa turhaan, Narrigattori on sen nimi!

      • No Tomtom

        Mulla ollut 2 vuotta tomtomia. Se ei tunnista kuin puolet osoitteista mitä olen siihen laittanut.Päivitän jatkuasti karttaa.
        Neuvot perseestä, pidä vasen ja sitten pidä vasen (kehä 3) Jankuttaa...
        Saat halvalla....


      • Kokemusta on

        Hausiknta on se että kun tomtom näyttää koska olet perillä määränpäässä, sen aika vaihtelee jatkuvasti, esim aluksi näyttää 3h ja lopuksi 1,5h 300km matkalla.
        Tomtom laskee jollain oletetuilla tiennopeuksilla mitä et pysty editoimaan.!!!!!!
        PC:versio Genimap on sittenkin paras!


    • Seimar

      Vuosi sitten hankittu Tomtom hukkasi satelliitti yhteydet. Onko kellään apua moiseen ongelmaan ?

      • Garmin 660

        Vaihda se TomTom narrigaattori Garminiin, ongelma häviää ja et menetä hermojasi. TomTom on perseestä...


      • seimar

        Kiitos vinkistä. Tomtom kyllä pelittää taas, saimme tomtom kotisivuille hyvät ohjeet ja nopeasti. Navigaattori siis toimii taas, miten kauan jäänee nähtäväksi.


    • kassa

      Tom tom on oiva laite, mutta kartoissa on toivomisen varaa paikka paikoin. Olen asunut samassa osoitteessa lähes seitsemän vuotta (uusi osoite), taloja on paljon ja talouksia tosi paljon. Kohde on Helsingissä. Tom tom ei osoitetta tunne, näkyy vaan aakee laakee. Olen ilmoittanut asiasta Tom tomin palvelunumeroon vuoden aikana monesti, samoin tele-atlakselle. Aina on luvattu hoitaa asia heti ja minulle jopa luvattiin ilmoittaa tilanteen vaiheet. Mitään ei ole kuulunut ja kartta on edelleen siis pielessä. Mainittakoon, että Garminin kartoissa osoite on. Kuten myös HPY:n kartoilla, joten osoite on todella virallinen. Uusimman kartan "takuu" mietityttää. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Katsoin viikko sitten uutta tom tomia ja kokeilin jälleen mainittua osoitetta - ei ollut. Palvelun on siltä osin heikkoa ja lupauksia ei pidetä. Mitä sanoo kuluttajaviranomainen viimeisimmän kartan takuusta?

      • hs

        Koettanut saada OSTAA oneen päivityksiä kesä- heinä- ja nyt lokakuussa. EI PERKELE WORKI! Ja turha on sanoa etteikö tilillä oo katetta, on siältä muutaki ostettu (sakut on hyviä ja luotettavia).
        Helewettiin koko merkki, jos ei osaa asiakkaita hoitaa. Karmini taitaa olla saku, ilimankos pellaa...


      • Tomppa.
        hs kirjoitti:

        Koettanut saada OSTAA oneen päivityksiä kesä- heinä- ja nyt lokakuussa. EI PERKELE WORKI! Ja turha on sanoa etteikö tilillä oo katetta, on siältä muutaki ostettu (sakut on hyviä ja luotettavia).
        Helewettiin koko merkki, jos ei osaa asiakkaita hoitaa. Karmini taitaa olla saku, ilimankos pellaa...

        Osta Tomtom!


      • npääet

        sanokaapa tosiaan noi tompan ja garminien karttojen erot. kun maastossa garminei näytä niin pienii lampii kuin tommppa. mulla on joku 1300 garmin.
        eli onko tompan karttapohja siin mieles parempi suomes.



        sitte toi garminin äänineuvotönksäys on ehkä pahin puute.


    • Saksassa

      Mulla ainakin Garmin Nüvi kuoli kokonaan saksan reissulla, ei vaan enää suostunut käynnistymään. Paikallisesta elektroniikkaliikkeestä ostettu Tomppa opastikin sitten erittäin hienosti jatkossa perille. Jatkossa pidättäydyn kyllä henk. kohtaisesti vain Tompassa.

      • matkaaja

        Keskieurooppaan ei kannata lähteä Garmin Nuvin kanssa, ei selviä edes Saksan moottoriteistä, ei löydä edes omia reittipisteitään (esim. lähimmät campin alueet. )
        johdattelee vaikeuksiin esikaupungeissa,(matalat sillat, puomitetut tiet, jne )
        Satamatietoja ei löydy lainkaan, (esim. Tukholman Värtan:ia ei ole koko koneessa).
        Siis aivan mitääntekemätön turhake.
        Garmin on tunnettu merkki niin vesi- kuin ilmailuliikenteessäkin, mutta autokäyttöhalppikset (siis alle tonnin maksavat ) ovat ilmeisesti tarkoitettu lähinnä hoopojen huijaukseen.
        nimimerkki "ei enää yhtään Garminia"


    • Olervo

      lUKEKAAHAN TODELLISTEN ASIANTUNTIJOIDEN LAUSUNTOJA AUTONAVI-
      GAATTOREISTA NIIN SAATTE VAKUUTTAVAMPAA TIETOA.

      Navigaattorit ovat kuulema vielä monin osin kehitysvaiheessa.Vikoja ilmene yhdes-
      sä jos toisessakin merkiss.Navigon joka on mys Saksalainen nerkki josta voin sanoa,
      ettei ole yhtään parempi Saksalaiseksi kui joku toinen Hollantilaiseksi.

      Tietotaito,joka on lapsenasemassa täällä Suomessa,joudutaan esim.akkuvian tai
      ohjelmavian takia lähettämään korjattavaksi aina hollantia ja ed.Saksaa myöten.

      Näin kävi kolmelle laitteelleni,puolentoista vuoden sisällä,joista luovuin ikuisiksi ajoiksi.

      Nyt etsin uutta mutta ennäiltä sivuilta.Nähkääs kun Suomalaisella on yleensä se
      oma aina toista parempi ja tarvittava tieto jää vähäiseksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe