Minulla on sinikataja, joka on viime syksystä asti odottanut istutusta maahan ja nyt se on muuttunut ruskeaksi melkein kokonaan. Onko mitään enää tehtävissä?
Muutenkin kaipaisin ohjeita katajakasvien hoitoon:
Pitääkö niitä lannoittaa, milloin ja millä?
Kaipaavatko paljon vettä?
Viihtyykö ruukussa?
-Kiitos!
Sinikataja muuttunut
5
6596
Vastaukset
- Lisäys
Se on siis ollut ruukussa syksystä asti ja talven ulkona.
- talven yli
pärjää. Pakkanen pääsee palelluttamaan juuret. Kyllä ne on syytä maahan istuttaa.
- taavi
lannoitusta ei juuri tarvitse, kevätlannoitusta voi antaa vähän, itse en anna mitään ja hyvin rehottaa. Katajat ei kaipaa paljon vetta juurruttuaan, mutta ensimmäisenä kesänä on kasteltava. Sinikatajat ei ole ihan niin vähään veteen tyytyväisiä kumminkaan kuin luonnonserkkunsa myöhemminkään.
- Juniperus varistus
Sekoitin melkein kokonaan hienojakoista hietamaata isoon ruukkuun ja vain vähäsen multaa joukoon sinikatajaa varten. Hyvin kasvoi viimekesän parvekkeella ja oli koko talvenkin komea. Harvakseltaan kastelin ja annoin koko kannullisen kerralla - melkein ämpärin kokoinen lasitettu saviruukku. Osan päivästä varjossa.
Oli tarkoitus, että sinikataja jatkaisi kesäkukan tehtäväänsä edelleen, mutta:
En viitsinyt suojata kevättalven auringolta ja ruskeahan siitäkin tuli heti. Laiskuudesta pitää taas maksaa tänä keväänä puutarhamyymälään... - Johannes L
Moi,
Meillä kasvaa pihassa 1.7m korkea ja noin 2m leveimmältä kohdaltaan sinikataja. Ikää en tiedä kuinka paljon, koska ostimme talomme vanhana. Talo on rakennettu 1989.
Kataja tuntuu tykkäävän paikastaan. Hiekkaa ja multaa on kalliorinteen päällä max 50cm. Kesäisin aurinko paistaa esteettömästi puoleen päivään. Illalla suorassa auringonvalossa joskus seitsemän jälkeen.
Puuta ei ole ikinä kuulemma lannoitettu. Ehkä ylärinteestä valuu jotain, en tiedä.
Johannes
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232