Kertokaahan millä tavalla vartiointifirmat kouluttavat / perehdyttävät, lähinnä lainsäädäntöä silmälläpitäen, myymälävaksit tai miksei mitä tahansa muutakin työtä tekevät vartijansa?
Itse tein erilaisia vartiointialan töitä noin kymmenen vuotta sitten, eikä silloin annettu mitään opastusta noista asioista.
Onko tilanne muuttunut miksikään?
Vartijoiden koulutus?
5
1177
Vastaukset
- Taustat selvillä!
Hahaa... ex-vartija, nyt sitten selvisi tämänkin urpon kohdalla hänen "kielellisen lahjakkuuden" taustat.
Oih ja voih, " minä olla ex- vatja, ei eiku vartja eiku vaarija, eiku..."
;) - Jimmy007
Kai nyt "rikosprosessista leipänsä tienaava" tietää itse vastauksen kun olet vieläpä vartijana omien sanojesi mukaan ollut töissä. Vartiointialan TES varmaankin antaa osviittaa asiaan ja lopunhan tiedätkin jo itse. ;)
Kiitoksia vastauksesta.
En täysin ymmärrä, miksi rikosprosessi ja vartiointiala olisivat niin läheisessä yhteydessä että toisen kanssa tekemisissä oleva ymmärtäisi/tuntisi automaattisesti toistakin. Ehkä väännät asiasta rautalankaa jos tarpeelliseksi näet.
Kuten totesin, tietoni vartiointialasta sen "sisäpuolelta" ovat tosiaan noin kymmenen vuoden takaa. Silloin tietääkseni mitään tällaista koulutusta ei ollut, joten kai tästä pitää sitten päätellä, että tilanne on sikäli sama kuin kymmenen vuotta sittenkin, vai...?
Aika erikoiselta tuntuisi jos ala joka (lehtiuutisten yms. mukaan) on voimakkaassa kasvussa, olisi tältä erää täysin samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sittenkin.
Ja tietääkseni TES ei estä, vartiointialan yrityksiä kouluttamasta henkilöstöään niin paljon kuin itse haluavat, jos sille tarvetta näkevät. No, ehkeivät näe.
Tällä foorumilla näkee melko harvoin asiallista keskustelua vartiointialasta, eikä tämäkään aloitteeni näemmä sellaiseen johda. Sen sijaan esim. vartijan arvomerkeistä tai siitä "kuka on kovin vartija" syntyy äkkiä parikymmentä vastausta sisältävä ketju.
Tiedä sitten, onko sillä tekemistä sen kolmannen suositun ketjunaiheen kanssa, eli miksi vartijan palkka (tai arvostus) on sitä mitä se on.- rikosprosessin
mala_fide kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta.
En täysin ymmärrä, miksi rikosprosessi ja vartiointiala olisivat niin läheisessä yhteydessä että toisen kanssa tekemisissä oleva ymmärtäisi/tuntisi automaattisesti toistakin. Ehkä väännät asiasta rautalankaa jos tarpeelliseksi näet.
Kuten totesin, tietoni vartiointialasta sen "sisäpuolelta" ovat tosiaan noin kymmenen vuoden takaa. Silloin tietääkseni mitään tällaista koulutusta ei ollut, joten kai tästä pitää sitten päätellä, että tilanne on sikäli sama kuin kymmenen vuotta sittenkin, vai...?
Aika erikoiselta tuntuisi jos ala joka (lehtiuutisten yms. mukaan) on voimakkaassa kasvussa, olisi tältä erää täysin samalla tasolla kuin kymmenen vuotta sittenkin.
Ja tietääkseni TES ei estä, vartiointialan yrityksiä kouluttamasta henkilöstöään niin paljon kuin itse haluavat, jos sille tarvetta näkevät. No, ehkeivät näe.
Tällä foorumilla näkee melko harvoin asiallista keskustelua vartiointialasta, eikä tämäkään aloitteeni näemmä sellaiseen johda. Sen sijaan esim. vartijan arvomerkeistä tai siitä "kuka on kovin vartija" syntyy äkkiä parikymmentä vastausta sisältävä ketju.
Tiedä sitten, onko sillä tekemistä sen kolmannen suositun ketjunaiheen kanssa, eli miksi vartijan palkka (tai arvostus) on sitä mitä se on.vaiheesta tienaat leipäsi? Suunnitteletko keikat, vai oletko suoritusportaan tyyppejä? Onko kyse kilikalikeikkaprosessista vai douppijutuista? Vai ihan perus näppärijuttua?
- Stevee
mala_fide kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta.
Tiedä sitten, onko sillä tekemistä sen kolmannen suositun ketjunaiheen kanssa, eli miksi vartijan palkka (tai arvostus) on sitä mitä se on.Kuten varmaan olet jo tietoinen, tavallinen vartija käy toki lainsäädännön vaatimat koulutukset(40h 60h), kesäjantterit vain tuon ensimmäisen. Kurssit voi käydä peräkkäin tai henkkia niiden välissä kenttäkokemusta. Alalle tuleva pyritään aluksi sijoittamaan johonkin "helppoon" kohteeseen. Uuteen kohteeseen siirryttäessä vartija käy ensin oppivuoroja kohteen tuntevan henkilön kanssa, joka opettaa uudelle jannulle kohteen erityispiirteet ja toimintatavat. Oppivuoroja voi olla yksi tai useampia, ison tavaratalon vartija voi kulkea kokeneemman oppilaana viikonkin verran. Lisäoppivuoroja saa yleensä pyytäessä, jos kokee, ettei ole vielä oppinut asioita. Kenenkään ei pitäisi joutua kohteeseen, jossa ei tiedä miten toimia.
Näin siis teoriassa. Käytännössä on paikkoja, joihin joudutaan repimään tekijä pystymetsästä hätätyötä tekemään, kun kaikki kohteen vakkarit ovat kipeänä/lomilla/morkkiksella. Tällöin vuoroesimies tai muu vastaava henkilö tulee kertomaan vuoron tekijälle pääpiirteissään, miten toimitaan. Myöhemmin voi sitten saada oikeitakin oppivuoroja, jos haluaa/pääsee kyseistä kohdetta enemmän tekemään.
Näiden lisäksi on tietysti olemassa VAT, TVEAT sekä monet muut tutkinnot ja koulutukset plus kaiken maailman voimankäyttö-, itsepuolustus- ja knettätoimintatreenejä. Niihin osallistuminen onkin sitten jo vartijan omasta aktiivisuudesta kiinni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876