tähystyksestä

mä vaan

2 viikon päästä vatsalaukun tähystys ja koepala edessä, kuinka kamalaa se on? Kannattaako pyytää rauhoittavia, puudutetaanko kaikissa tapauksissa. Pelottaa niin vietävästi..

5

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hätää

      Olin tähystyksessä pari viikkoa sitten. Minäkin jännitin etukäteen paljon, kun olin lukenut kaikenlaisia kauhukertomuksia asiasta.
      Itse asiassa toimenpide oli minun kohdalla varsin helppo.
      Aluksi hoitaja ruiskutti spreypullolla kurkkuun lääkettä, joka ilmeisesti hiukan puudutti.
      Tähystysletku työnnettin suuhun ja siitä edelleen, ei siinä mitään tarvinnut nieleskelemään ryhtyä. Tämä operaatio tapahtui istuma-asennossa.
      Kun letku oli sisällä käännyttiin kyljelleen hoitopöydälle, jonka jälkeen lääkäri aloitti sisuskalujen katselun. Hän kertoili koko ajan näkemästään ja otti hoitajan avustuksella runsaasti koepaloja. Koepalojen ottaminen ei satu. Koepajojen "ottokone" on siinä tähystysletkussa mukana ei sinne millään muilla vehkeillä mennä sorkkimaan.
      Minulla ei pahaa yököttelyä ollut koko aikana, joten koko toimenpide oli kohdallani helpompi kuin ennakkoon luulin.
      Tutkimuksen jälkeen lääkäri vielä keskusteli kanssani, näytti valokuvia joita oli ottanut ja kertoi epäilevänsä keliakiaa. Tuloksia en ole vielä saanut, ne kestävät muutamia viikkoja.
      Toivottavasti tämä hiukan rauhoittaa, rohkeasti tutkimukseen ja hyvää kevättä ja kesää.

    • 2 krt ollut

      Pyydät esilääkitykseksi Diapamin lääkäriltä, otat sen puol tuntia ennen operaatiota ja siinä se menee kuin vettä vaan itse toimenpide!

      Silloin et saa tulla omalla autolla tietenkään.

      • Ahdas kurkku

        Yksi elämänäni kauheimpia kokemuksia oli gastroskopia. Näen vieläkin siitä painajaisia kolmen vuoden jälkeenkin.


      • taigis
        Ahdas kurkku kirjoitti:

        Yksi elämänäni kauheimpia kokemuksia oli gastroskopia. Näen vieläkin siitä painajaisia kolmen vuoden jälkeenkin.

        Tärkeintä on olla mahdollisimman rento ja luottaa toimenpidettä tekevään lääkäriin. Epämiellyttävä kokemus, mutta siedettävä!
        Tsemppiä!


    • "ilma kiertää ja banjo...

      näillä sivuilla. Ja mitä saamme tekstitettynä nähdä? Hirveetä, kauheeta, kamalaa... Jos multa kysytään, niin ihan jees. Tähystykseen voisin mennä vaikka joka päivä. Kaikki ovat taatusti hengissä toimenpiteen jälkeen ja tietoa sen tähystyksen aikana saadaan tosi paljon. Humoristisesti todettuna: kuva kertoo sata miljoonaa sanaa enemmän eikä potilaan tarvitse kertoa 100 x "miten pieru kiertää maailmaa!Apuva!" Ottakaa ihmiset iisisti, kyseessä on kertaluonteinen toimenpide ja tekijät tekevät näitä tähystyksiä satoja vuodessa, joten heillä on kokemusta, näkemystä ja ammattitaitoa.

      Kun minä menen tähystykseen, niin yleensä mietin jonkun mukavan asian, johon kiinnitän ajatukseni silloin, kun letkua aletaan asetella kurkusta alas. Hengitän syvään, rauhallisesti ja olen ihan rentona. Koko homma ei tunnu missään, ehkä Luoja on luonut mulle tavallista leveämmän nielun. Jos nielu on ahdas, niin silloin voi tulla enemmän yökötystä, joka sekin loppuu, kun ei enää jaksa yökötellä...ja sit koko homma onkin jo ohi. Yleensä en yököttele yhtään.

      Yleisesti ottaen: jos koko ajan suggeroi itseänsä, että "tääonihankamalaa, tääonihankamalaa", niin onhan se sitten taatusti kamalaa, koska muita vaihtoehtoja ei valikoissa ole. Suggeroikaa päähänne ajatus, että "tästä saadaan paljon tietoa mun masurepustani ym. asioista", niin on jo paljon helpompaa varautua ko. toimenpiteeseen.

      Jos henkilökohtaisesti kysytään, niin pari lasta synnyttäneenä ja monet leikkaukset läpikäyneenä mun mielestäni edelleen hammaslääkäri on kaikista viheliäisin paikka. Siellä ei meinaa onnistua suggeroimaan itseään poran sirinässä mitenkään. Kaikilla lie akilleen kantapäänsä. Tsemppiä tähystyksiin!:)

      Ja Sinulle "mä vaan": pyydä se diapam, niin sitten on helpompia mennä ja puudutushan tehdään ihan automaattisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe