YRITTÄJÄT HUOMIO!

MINNA...

tämä ei liity mitenkään tänne foorumille, mutta kokeilen onneani josko täällä olisi ihminen joka osaisi auttaa mua!
Eli mulla on tehtävänä opiskeluissa suunnitella itselleni yritys. tietoa on paljon, mutta nyt en hokaa jotain.. eli minulla on tulossa toiminimi yritys. Mihin kaikkialle minun siitä pitää ilmoittaa? jos teen y-tunnuksen niin meneekö ilmoitus automaattisesti kaupparekisteriin ja ennakonperintään???? ja missä y-tunnuksen voi tehdä?? lomake? pitääkö yrityksestä ilmoittaa vielä jonneklkin muualle?
olen ihan sekaisin. Kiitos jos joku viittii mua edes hiaman auttaaa!!!

10

591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyyti

vanhoja. Nuorethan on niin näppäriä tietokoneen kanssa. Ja tietävät mistä tietoa löytyy.

Syötä googleen sana yrityksen perustaminen ja sieltä sinulle aukenee Suomen yrittäjät ry:n sivut, yrittäjän tietopankki jne. Eiköhän se siitä.

• minna...

voi luoja, en juksaa. olen todella mennyt googleen ja yrittäjät sivuille. se vaan ei ole niin yksinlkertaista! olisin sellaiselta joka on jo yrittäjänä niin halunnut kysyä lisää. eräs kertoi että y-tunnuksen tehtyäni tieto menee sen jälkeen automaattisesti jokapaikkaa.... varma en ole

• soita ja kysy

vaikkapa verotoimistosta?

• perustamisesta

Katsopa ensiksi www.ytj.fi. Sieltä voit tulostaa ilmoituslomakkeet yrityksen perustamiseksi, myös täyttöohjeet mukana.

T:mi eli yksityinen toiminimi antaa ilmoituksen verohallinnolle (aina, maksuton) ja kaupparekisteriin (pakollinen, jos kiinteä
      toimipaikka, muulloin vapaaehtoinen.)

Kaupparekisterin käsittelymaksu vaihtelee eri yhtiömuodoilla.T:min ollut 60 euroa, mutta saattanut muuttua. Näkyy varmaan siitä lomakkeesta. Sama ilmoituslomake Y3 eli vain yksi lomake täyttämällä sujuvat kerralla molemmat ilmoitukset.

Y-tunnusta ei haeta mistään. Se tulee automaattisesti tuolla perustamisilmoituksella, jos sellaista tarvitaan. Y-tunnus on vanhan LY-tunnuksen (verottajan antaman) ja kaupparekisterinumeron korvaaja. Eli jos tekee ilmoituksensa vain verottajalle, tunnuksesi on oma "rekkarisi" eli sosturvatunnus. Jos myös kaupparekisteri-ilmoitus, saat silloin Y-tunnuksen. Verottajan puolelta saama lomake sitten voi tuottaa oman lahjansa eli ennakkoverolipun.

Sitten voi alasta riippuen olla myös muita ilmoituksia, esim. anniskeluoikeudet, sähköurakointi, matkatoimisto jne.

Nykyään kannattaisi ehkä laittaa harkintaan Domain-nimen hakeminen Viestintävirastolta: Nykyään sen www-nimen taitaa saada myös omalle henkilönimelleen, ellei joku toinen saman niminen ole ehtinyt ennen.

Eiköhän tässä tärkein. Itsellä Ky, joten tuo T:mi puoli vähän oudompi. Katselin, kun punnitsin yhtiömuodon valintaa.

• nallemuori

Kunnasta löytyy elinkeinoasiamies, joka auttaa sinua. Kannattaa ottaa yhteyttä, se ei maksa mitään, mutta sieltä saa apua ja tietoa sekä monenlaisia lomakkeita aloittamisilmoitusten tekoa varten.

Y-tunnusta et voi itse tehdä, vaan se annetaan sinulle, kun teet ilmoituksen Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin.

• tehtäväsi, että saisit tarvittavan hyödyn opiskelustasi. ;)

Kaikenlaisia nettilainauksia kuulutaan nykyään harrastettavan, mutta ei siinä paljon hyötyä oppimisen kannalta ole. Käy vaan yhtiömuodot läpi ja tutki oppimateriaalit, ei "äiti" kaikkea valmiiksi tee.

• MINNA...........

kiitos niille jotka tarjosivat rehdisti apua. itse olen hakenut kyllä tietoa, mutta näköjään ei saa tarkentaa asioita AMMATTILAISILTA eli yrittäjiltä. mäyttää täälläkin foorumissa olevan näitä katkeroituneita vanhoja piikoja. palaillaan!!

• peppityttö

Parhaiten pääset "jyvälle" kun marssit verotoimistoon ja menet keskustelemaan yritysneuvojan kanssa. siellä saat ystävällistä palvelua henk. koht. ja vastaukset kysymyksiisi.
      Sieltä saat myös kirjallista matskua josta se ura urkenee. Onnea ja iloa elämääsi !

• Pirre*

selviää niistä kirjoistasi, - tiedän, ei ole mutua :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe