Oluen

ystävä, äippä

Kuinkas monelle äidille maistuu olut iltaisin? Niin tai siideri, viini? Itse saatan joskus kolmekin kertaa viikossa maistaa kaksi olutta illalla kun lapsi on nukahtanut. Paljon? (ikää 4kk) Yleensä vkl otan pari. en kuitenkaan sen enempää koska imetän. pelottaa että tästä tulee tapa, mutta se on vaan niin ihanaa rentoutua illalla oluen kera.

46

3388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mametsu

saatan myös ottaa etenkin saunan jälkeen pari olutta jos sattuu kaapissa olemaan...ja muutamana kertana viikossa. Itse en imetä enää. Ja viikonpäivälle on ihan sama...joskus menee tosin viikkoja ettei tule otettua sitä saunaolutta.

• äityli 89

alkoholismia tuo taitaa olla,eiköhän sitä voi rentoutua ilman alkoholiakin.Onhan niitä alkoholittomia versioitakin.

• helv...

näitä pentujen juttuja.Vai alkava alkoholisti...

• äiti minäkin
        helv... kirjoitti:

näitä pentujen juttuja.Vai alkava alkoholisti...

Tollanen litkiminen johtaa helposti riippuvuuteen, ja sitäpaitsi se lihottaa.

• ammattilainen..... ?
        äiti minäkin kirjoitti:

Tollanen litkiminen johtaa helposti riippuvuuteen, ja sitäpaitsi se lihottaa.

Kyllähän sitä on tutkittu että jos alkaa säännöllisesti juoda esim. yhden oluen illassa, on riski sairastua alkoholismiin. Itsekkin mietin aina tarkasti miten juon ja seuraan omaa juomistani. Juon joskus kaksi kaljaa kahtena iltana viikossa, sitten voi olla etten juo kuukauteen yhtään! Tärkeintä on kokeilla sitä, voiko välillä olla ilman. Jos erossa oluesta on vaikea olla, kannattaa miettiä, joko riippuvuutta on olemassa. Itse tietää parhaiten. Muistakaa kuitenkin että aina pitää olla ainakin yksi selvä aikuinen joka hoitaa lasta. Lapsella pitää olla aina turvallinen olo.

• Sori, mutta

Älä nyt ota, tai älköön kukaan ottako, liian henkilökohtaisena tai loukkauksena, mutta juot varsin paljon alkoholijuomia imettäväksi äidiksi. Alkoholi on haitallista sekä vielä syntymättömälle että jo syntyneelle ja imetettävälle lapselle. Siis pienetkin annokset ja juomisessasi ei ole kyse pienistä annoksista vaan varsin sioista viikko-annoksista. Juominen ei ole tulossa tavaksi vaan se on jo tapa. Ja haitallinen sekä sinulle että lapselle.

• tieteilijä

Tämä ei ole kohdistettu ap kirjoittajalle, vaan aivan kaikille tissuttelijoille.

Alkoholi on veteen liukeneva hermomyrkky. Se, miksi se meidän yhteiskunnassamme on sosiaalisesti hyväksytty nautintoaineena johtuu pitkälti kultturellisista ja historiallisista syistä.

Jos alkoholi ei liukenisi veteen, vaan sen joutuisi nauttimaan esimerkiksi pillerimuodossa, tilanne olisi todennäköisesti toinen. Tuskin kukaan kertoilisi nauttivansa harva se ilta pari tabua alkoholia rentoutuakseen.

Alkoholistiksi tullaan juomalla alkoholia. Jokainen alkoholisti on aloittanut raittiina ja alkoholisoitunut juomalla riittävän määrän alkoholia. Kukaan ei etukäteen tiedä, mikä tuo riittävä määrä itsekullekin yksilölle on.

• löytyy oluen ystävä

enkä piittaa muiden mielipiteistä p....n vertaa, 16 annosta viikossa on alkoholisti merkki joten jos pari pulloa juo vaikka joka ilta niin ei ole vielä alkoholisti. Saunan jälkeen ihana juoda kylmä olut, rentoutua illan päätteeksi, kaatokänniä en ole koskaan juuonut, max, 4 pulloa olutta kun lähden baanalle kerran kaksi vuodessa joten varmasti joku luokittelee minut alkoholistiksi, so what?!

• tuli kirjoitusvirheitä....

kirjaimet vain hyppii näytöllä kun oon vielä eilisestä humalassa kun kumosin oluen... ;)

• pipi

Pari pulloa joka ilta on viikossa 14, aika sama jo jos joisit sen 16.

• Tristar

Iltaruualla tai illalla lasten nukahdettua tulee otettua useana iltana joko lasi viiniä, konjakkihörppy tai sellainen :D

Ja ei, en koe olevani aloitteleva alkoholisti. Alkoholinkäyttö ei ole meillä humalahakuista. Se asenne jolla juodaan määrittää enemmän kuin juoman määrä itsessään kun ei nyt aivan suurkulutuksesta kuitenkaan puhuta...

Ihan oikeasti, tämän suomalaisen viininkammoksunnan vuoksi tekisi jo mieleni muuttaa Italiaan missä viiniin osataan suhtautua niinkuin muihinkin elintarvikkeisiin; se on hyvää ja siitä tulee parhaimmillaan hyvä mieli. Ongelma oli???

• Äitikin vielä..

ystävä olen ja viikonpäivällä ei ole väliä. Useinkin viikolla tulee otettua hyvän ruuan kanssa lasi viiniä, illalla joskus siideri jne. Eikä ole käynyt mielessä että olisin alkoholisti :) Mieheni kanssa vaan satutaan tykkään viineistä, sehän kruunaa hyvän aterian. Olet oikeassa, tää on kyllä kummallinen maa, sana alkoholi tuntuu monille olevan kauhea kirosana.
        Musta on muuten joskus ihana käydä esim. shoppailun päätteeksi istumassa terassilla ja juoda siideri tai pari kun lapset on isin kanssa kotona :) sekin vallan kamalaa käytöstä äidiltä, veikkaisin ;)

• mieluummin

Mä oon enemmin silleen, että kerta kunnolla ja lähden sitte uloskin. Kotona en ota koskaan ;-)

• lapset tuskin kuitenkaan

On tämä vaan ihmeellistä. Aloittajana kirjoitit olevasi vielä imetysvaiheessa ja ketjun loppupäässä juttu on jo vaihtunut suurinpiirtein äitien-oikeus-asialiikkeeksi, että "kyllä pitää saada ottaa silloin ja vaikka tällöinkin".

Minusta alkoholin ja raskauden/imetyksen suhteen pitää olla nollatoleranssi. Jos ei raskaus- ja imetysaikaa jaksa olla ottamatta sitä yhtäkään olutta, niin jätetään vaikka lapsoset tekemättä. Mutta ei nykyaikana kenellekään pitäisi olla mitään epäselvää, että alkoholi ei ole hyväksi sikiölle eikä imetysikäiselle.

Sitten, kun tästä vaiheesta on päästy, että lapsi on äidin ruoka- ja juomavalion varassa, voi ottaa, jos siltä tuntuu. Tosin, turha sitä on miksikään kaunistella, että jos annoksia tulee otettua joka ilta, niin riippuvainen on jo silloin - vaikka vaan siitä yhdestä annoksesta per ilta. Mutta jokainen nouskoon silloin halutessaan barrikadeille äitiyden tasa-arvoisuuden puolesta - jätetään kuitenkin sikiöt ja imeväisikäiset rauhaan.

• lukemassa

lasten kommentteja sivulta www.totuustuleelastensuusta.fi

• Mandariininen

eivät kuulu yhteen, ei missään muodossa. Lasi viiniä juhla-aterialla, jos ei enää sylilapsi-ikäisiä, siinä raja.

• Tristar

D-vitamiinitippoja et sitten varmaan koskaan antanut? :D

Juujuu, tajusin. Omasta mielestäni tuo näkökulma kertoo siitä että alkoholi yhdistetään suoraan humaltumiseen ja vieläpä joskus holtittomaan sellaiseen. Humalainen ihminen ja lapset eivät tosiaan kuulu yhteen, mutta alkoholi ja humalahakuisuus eivät ole synonyymit. Vaikka oh, näin vapunaikaan ja kevään kynnyksellä se suomalainen juomakulttuuri antaa niin kyllä kieltämättä ymmärtää :D

• sammakkoprinsessa06

ei oikeastaan maistu, joskus saunan jälkeen ehkä siideri, mutta sekin tosi harvoin. Tulee varmaan juotua se yksikin kerran kahessa kuussa. Ei siksi, että se olisi mielestäni huono juttu, koska minulla on lapsi, vaan siksi, etten yksinkertaisesti pidä alkoholin mausta.

• sitten millään

En juurikaan mitään alkoholia juo iltaisin. Joskus harvoin viikonloppuna saatan yhden siiderin juoda ja se siinä. En kestä alkoholia joten jo kaksi siideriä saa aikaa humalan enkä koe silloin olevani täysin kykenevä lapsiani hoitamaan.

• että alkohlista...

puhuminen saa osalla niskakarvat pystyyn. Nytkin puhutaan miedoista alkoholijuomista joita pitää kitata naamaan aika paljon että humalatilaan pääsisi, ennemmin tuomitsen äidit otka kännäävät joka päivä aamusta iltaan ja vetävät väkeviä, kossua ja lasinpesunestettä... mitä nyt sattuvat löytämään. Ja yksi tai kaksi olutta/siideriä silloin tällöin, ennemmän ällöttää äidit jotka koko odotuksen ja imetyksen ajan tupakoivat!! Lapsi kokoajan alttiina myrkyille. Olut esim. hetken verenkierrossa, nikotiini jatkuvasti koska harva äiti polttaa vain lapsen mennessä nukkumaan pari röökiä....

• on ristiriitainen

asia yleensä vanhempien keskuudessa, minkä aina huomaa näistä keskusteluista.

Alkoholismistakin täällä on jotain puhuttu. En ota kantaa aikaisempien kirjoittelijoiden mahdollisiin/mahdottomiin alkoholiongelmiin, mutta eikö alkoholismi ole sitä, että ihminen ei pysty hallitsemaan omaa juomistaan? Siis olemaan juomatta, onko sillä väliä juotko vaikka kaksi kaljaa illassa vai kaksitoista. Jos et pysty olemaan ilman niitä kahta kaljaa, niin riippuvaisuus on syntynyt. Ehkei sitä voi mieltää vakavaksi alkoholismiksi, mutta riippuvuudeksi kyllä. Mitä väliä on sillä juoko mietoja vai vähemmän mietoja juomia paljon tai vähän, jos ei pysty alkoholia vastustamaan?!
        Lukemattomia tarinoita on siitä kuinka alkoholismiin on luisuttu pikkuhiljaa tissuttelun ja sivistyneen juomisen kautta. Omaa juomisen määrää kannattaa tarkkailla ja miettiä, itse ainakin analysoin ahkerasti miten ja milloin käytän alkoholia...

• Tristar
        on ristiriitainen kirjoitti:

asia yleensä vanhempien keskuudessa, minkä aina huomaa näistä keskusteluista.

Alkoholismistakin täällä on jotain puhuttu. En ota kantaa aikaisempien kirjoittelijoiden mahdollisiin/mahdottomiin alkoholiongelmiin, mutta eikö alkoholismi ole sitä, että ihminen ei pysty hallitsemaan omaa juomistaan? Siis olemaan juomatta, onko sillä väliä juotko vaikka kaksi kaljaa illassa vai kaksitoista. Jos et pysty olemaan ilman niitä kahta kaljaa, niin riippuvaisuus on syntynyt. Ehkei sitä voi mieltää vakavaksi alkoholismiksi, mutta riippuvuudeksi kyllä. Mitä väliä on sillä juoko mietoja vai vähemmän mietoja juomia paljon tai vähän, jos ei pysty alkoholia vastustamaan?!
        Lukemattomia tarinoita on siitä kuinka alkoholismiin on luisuttu pikkuhiljaa tissuttelun ja sivistyneen juomisen kautta. Omaa juomisen määrää kannattaa tarkkailla ja miettiä, itse ainakin analysoin ahkerasti miten ja milloin käytän alkoholia...

löytyy kyllä ajautumisesta alkoholismiin tissuttelun kautta, en usko että kukaan loittaa juomista kirkkaan pullon kerta-annoksilla suoraan. Vielä lukemattomampi määrä (katseet keski-Eurooppaan nyt) tarinoita löytyy tissuttelusta joka EI johda alkoholismiin.

Riippuvuusalttius on melko pitkälle määrättyä jo persoonallisuuden mukaan, toiset jäävät koukkuun vähäisistäkin määristä ja toisille siihen tarvitaan enemmän. Ja jotkut eivät jää lainkaan.

Ihmetyttää miksi alkoholin käyttö ja alkoholismi ovat melkein samaatarkoittavia termejä kansankielessä käytettynä.

• mape

meillä on isännän saunakaljat aina kaapissa ja mulle sidukkaa. Ei niin että sitä menee jatkuvasti, mutta molemmilla on tapa aina joskus ottaa vaikka se yksi ihan omaksi iloksi. Joskus tietysti enemmän, mutta aika tyypillisesti yksi tai korkeintaan kaksi.

Varsinkin kiireisen päivän päälle illalla on kiva sohvalla lipitellä tölkki ja mennä sitten nukkumaan.

Meillä moni tuttu ihmettelee että miksi ottaa se yksi kun ei siitä tule humalaankaan, mutta harvoinpa sitä meikäläinen juo humalahakuisesti ollenkaan. Ei edes vuosittain vaan ainoastaan fiilistä nostamaan tai sitten juuri rentoutuakseen tai kun se on niin hyvää. Moni vielä suhtautuu jotenkin nurjasti siideriin tai keskariin, mutta viinin lipitys olisi sitten ihan ok..

Kolmesti viikossa illalla kuulostaa kyllä aika paljolta mun korviin ja viikonloppu on siinä luvussa vai lisäksi? Sehän on jo joka toinen ilta.. Riskistä on syytäkin olla huolissaan!

• nimenomaan

sitä, että silloin kun ihmisen on PAKKO saada joka ilta ne kaksi kaljaa rentoutuakseen, niin silloin on kyse riippuvuudesta. Siitä en tiedä voiko sitä vielä alkoholismiksi kutsua tai onko siinä vaaraa siihen, mutta kyllä se on hyvä tiedostaa, miksi juon, oli määrä sitten vähän tai paljon. Silloinhan juominen yleensä helpoiten luisuu käsistä, kun omaa juomisen määrää ja sitä kuinka usein juo, ei tiedosta.

• mape
        nimenomaan kirjoitti:

sitä, että silloin kun ihmisen on PAKKO saada joka ilta ne kaksi kaljaa rentoutuakseen, niin silloin on kyse riippuvuudesta. Siitä en tiedä voiko sitä vielä alkoholismiksi kutsua tai onko siinä vaaraa siihen, mutta kyllä se on hyvä tiedostaa, miksi juon, oli määrä sitten vähän tai paljon. Silloinhan juominen yleensä helpoiten luisuu käsistä, kun omaa juomisen määrää ja sitä kuinka usein juo, ei tiedosta.

riippuvuus on silloin kun on pakko saada. Ei ole juuri väliä onko se pakko kerran viikossa vai päivässä ja mikä se syy on miksi sen itselleen perustelee. Kyse on siitä että on pakko saada, on riippuvuus siihen tunteeseen jonka siitä kaljasta saa oli se sitten rentoutuminen tai kunnon känni sammumisineen.

Nyt tiedostat vaaran, mutta kun se juominen lisääntyy niin yleensä selitykset paranee ja varsinkin itselleen on monen hirveän helppo perustella omia tapojaan. Kukaan ei ole niin hyvä selittämään kuin juoppo. Ja kukaan ei petä itseään niin kuin juoppo..

Silloin kun se juominen lipsuu käsistä on jo myöhäistä vaan nyt olisi aika asettaa itselle rajoja ettei se ala lipsua oikein kunnolla.

Usko huviksesi olen niin monta alkoholismiin ajautumista nähnyt ja se kuinka kova on tie sieltä takaisin eikä elämä ole koskaan enää entisellään. Joku pärjää sillä ettei ota koskaan kahtena päivänä peräkkäin joku ettei ota kuin kerran tai kaksi kuussa ja joku sillä ettei ota koskaan enää.. Eikä tosiaan tarvitse olla ihan rapajuoppo; voi hoitaa työn ja perheen ihan hyvin siinä sivussa ja silti olla ihan deeku.

Viina vie viisaankin..

• kikka

Heips! Mikäs nyt siinä, kun vaan huolehdit, ettei siitä tule tapa. Eikä määrä kasva vaivihkaa.

Mulle myös maistuu välillä sekä olut,siideri että viini :-) Varsinaisesti rentoutumismielessä en kuitenkaan ota, koska mulle alkoholi tekee sen, että tulen seuralliseksi ja pitää päästä höpöttelemään kavereitten/ihmisten kanssa. Eli arki-iltaisin ja ihan perus-viikonloppuna ei maistu. Talvella vähemmän, kun taas ilmojen lämmettyä ja esim. mökillä on kiva ottaa lasi tai muutama. Silloinkin on mukavinta, jos on hyvää seuraa.

Taidankin muuten ottaa lasillisen, kun kaikki "arkihommat" on hoidettu ;-) (ps. varoitukseksi, jos en saa juttukaveria, tulen palstoille "häiriköimään"! :-)

Hyvää perjantaita kaikille!

• alkoholistin lapsi

Minä olen alkoholistiperheen lapsi ja nähnyt todellakin mitä se on ja miten se meillä alkoi..

Itse juon silloin tällöin sen ihanan oluen ja miel. huoneenlämpöisenä ja ihan vain rentoutuakseni saunatakki päällä, kun lapset jo nukkuu ja on rauhallista. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää. Ruoan kanssa juon viiniä ja kouluikäisillekin pari senttiä jouluna punaviiniä aterianyhteydessä tarjosin (eivät kylläkään pitäneet siitä)koska haluan heidän oppivan oikean juomistavan eli että viini/olut on hyvä ruoka ja seuruselu juomia ja ettei se ole mitään sen kummempaa. Ikinä ei meillä lapset ole nähneet meitä vanhempia humalassa.

Väkeviä juomia karsastan, mutta kyllähän meillä kotona se alkoholismi lähti ei kylläkään oluesta, vaan siitä perjantaipullosta pikkuhiljaa. Eli humalanhakuisesta juomisesta vapaapäivänä ja sitten sitä vuosien varrella jatkettiin niin, että tänä päivänä se perjantaipullo kestää 2-3 viikkoa pörrätessä ja pöhnässä ja vasta nyt on olutkin tullut mukaan kuvioihin..Jotenkin sitä itse on sitten eillä lailla varovainen, kun ei halua olla samanlainen kuin omat vanhemmat.

• Panacea

Meitä on melko laaja kaveri/ystäväpiiri, jossa vuoden 2006 vaihtuessa heräsi halu kokeilla - ei tipatonta tammikuuta - vaan tipatonta vuotta 2006.

Kokeilu toteutettiin, jonka seurauksena moni meistä jäi raittiiksi, minä mukaan lukien.

Lopetin samassa yhteydessä myös tupakoinnin. Näillä lopettamispäätöksillä oli myönteisiä vaikutuksia teini-ikäisiin lapsiini. Tytär - silloin 17-vuotias, lopetti oman "salaa" tupakoimisensa, ja kumpikin sekä tytär että 15- vuotias poika ovat lopettaneet alkoholinkäytön myös. Oma-aloitteisesti. Ovat siitä tulleet sitten itse myöhemmin kertomaan.

Huomasin tästä, miten suuri voima vanhempien esimerkillä on jopa teini-ikäisten käyttäytymiseen. En olisi uskonut.

(HUOM! Älkää ottako tätä kritiikkinä ketään tai mitään kohtaan. Kukin saa minun puolestani toimia alkoholin tai tupakan kanssa niin kuin parhaaksi näkee.)

• ap täällä

Juup, eli nämä kolme pvä sisältävät vkl ja on tosiaan max. ja myös tuo kolme plo kerralla on myös ehdoton max! Lapseni on siis käynyt jo nukkumaan enkä häntä siis käsittele ennen aamua kun tuon ns rankasta päivästä palkinto oluen siemailen hissukseen parvekkeella tai tv n ääressä. minusta se ei ole paha, koska en siitä humallu yhtään. jotkut taas saattavat vetästä sipsipussin tai suklaalevyn illalla lasten käytyä nukkumaan. se on minun ns karkkipussi. ja kyllä pystyn olemaan myös ilman. olinhan luonnollisesti jo raskausajan ottamatta tippaakaan mitään. Mutta mitäpä minä tässä selittelen kun itse tiedän totuuden eikä se muille edes kuulu. kävi vaan häiritsemään kun osa kerkesi jo punanenäksi haukkumaa. en sitä tosiaan ole enkä voisi ikinä olla. minusta se on pahempi että juo esim kerran kuussa kännit baarissa kun että juo parina päivänä oluen kotona.

• Milla.M

ilmeisesti minäkin olen sitten juoppo, koska saatan joskus ottaa arki-iltanakin siiderin tai kaksi, ihan siksi että kun tenavat ovat nukkumassa ja huusholli hiljainen rankan päivän jälkeen, niin on mukava antaa itselleen aikaa ja siemailla ne pari tölkillistä. Tosin minä olen kai sitten tuurijuoppo, koska en harrasta tätä lähellekään joka viikko, vaan ihan satunnaisesti kun siltä tuntuu.

Joskus viikonloppuna saatan ottaa 5-6 olutta tai siideriä, mutta en minä siitä määrästä vielä humallu, joten olen kyllä ihan kykenevä huolehtimaan lapsistakin.

Tuo määrä nyt on suhteellista, joku joka humaltuu jo yhdestä, saattaa kritisoida aika tiukastikin, mutta kuten sanoin, minä en ihan pienestä humallu. Siksipä tulee nykyään oltuakin tosi harvoin humalassa, kun ei maistu ;)

Tuossa on kyllä hyvä pointti niinkuin sanoit, että jos juo kerran kuussa kännit baarissa, se on pahempi kuin että juo parina päivänä oluen kotona.
        Baari-illan jälkeen seuraavan päivän makaa krapulassa, eikä ole minkään tekijäksi, saattaapa mennä toipuessa vielä seuraavakin päivä. Parin oluen jälkeen olo on kuitenkin ihan normaali.

Mutta en minä baareissa kävijöitäkään morkkaa, se on jokaisen oma asia.

• kikka

...meinasin edelliseen viestiini kirjottaakkin, että mulla on iltasin enemmän noi syötävät herkut "ongelmana"/tapana :-).. ja tupakka...:-/ (kunnioituksen osoitus edellä kirjoittaneille lopettaneille!)

Uskoisin, että koska ajattelet tätä asiaa, olet itsesi kanssa "kontrollissa", joten tuskin pelkoa liiasta käytöstä on.

Nyt aion avata sen metsämansikkasiiderin ja mennä nyt terassille aurinkoon sitä nauttimaan :-)

• kikka
        kikka kirjoitti:

...meinasin edelliseen viestiini kirjottaakkin, että mulla on iltasin enemmän noi syötävät herkut "ongelmana"/tapana :-).. ja tupakka...:-/ (kunnioituksen osoitus edellä kirjoittaneille lopettaneille!)

Uskoisin, että koska ajattelet tätä asiaa, olet itsesi kanssa "kontrollissa", joten tuskin pelkoa liiasta käytöstä on.

Nyt aion avata sen metsämansikkasiiderin ja mennä nyt terassille aurinkoon sitä nauttimaan :-)

...tais joku jo huomata et nyt olin jo avannut sen ja nyt menen terassille nyt juomaan sen toisen...:-o ja nyt tupakankin poltan ;-)

• kahden äippä

itse en henkilökohtaisesti "tissuttele" viikolla ehkä noin kerran kuussa käyn oluella baarissa tai otan muuten vaan ystävien kanssa,mutta ei siltikään tuo pullo olutta pari kertaa viikossa mielestäni liikaa ole ja kun kerta vauvakin on jo nukkumassa niin ei hänellekään siitä varmaan harmia koidu.luulen että kaikki on ok.niin kauan kunnes olut pullo muuttuu pakiksi kaljaa päivittäin .

• Lilja -82

Ketään tuomitsematta tai syyllistämättä haluan vaan tuoda esiin oman näkemykseni asiasta. Mulle on aivan sama, nukkuuko lapsi tai ei, mutta mä en alkoholia juo tippaakaan, jos on pienikin "vaara", että vauvaa joutuisin käsittelemään. Mun lapsuudessa on liikaa pyörinyt juoppoja ympärillä ja mä en halua, että mun lapsi edes kerran elämässään oudoksuu mun hengityksen hajua tai punaisia silmiä tai ihan mitä vaan, minkä alkoholilla oon voinu saada aikaiseksi.

En siis todellakaan halveksi muita, jotka saattavat pari pulloa kaljaa viikossa juoda, niin tekee mun mieskin ja saa tehdäkin niin ilman nalkutusta, mut itse henkilökohtaisesti en niin halua tehdä. Mä tiedän, et jos joisin siideriä samassa asunnossa vauvani kanssa, mulle tulisi siitä surullinen olo, ja silloin se ei olisi kyllä mulle oikea rentoutumiskeino.

• Milla.M

tosiaankin se, millaisessa ympäristössä itse on kasvanut. Jos lapsuuteen on kuulunut suurena osana alkoholi, niin toiselle se on ehdoton ei omassa suhteessa alkoholiin, toisessa tapauksessa kasvuympäristössa saatu malli jatkuu omassakin elämässä (alkoholismi jne.)

Itselläni on monenlaisia kokemuksia alkoholista omassa lapsuudessani. Oli mukavia hetkiä pienenä kun meillä oli vieraita, jotka sitten " kippistelivät" enemmän tai vähemmän, mutta mitään negatiivista kuvaa tuosta ajasta ei jäänyt, päinvastoin. Aikuiset osasivat olla kivoja ja rentoja, mitään tappeluita ei ollut.

Sitten myöhemmin oma isäni alkoi näyttää "närhen värkkejään" juomisen kanssa, tosin koskaan ei ollut väkivaltainen, lähinnä henkinen väkivalta joka kohdistui äitiini ja siitä ei ole kivoja muistoja.

Tuostakaan huolimatta en ole traumoja saanut, korkeintaan sen jyrkän mielipiteen omissa parisuhteissani, että mitä en todellakaan omalta kumppaniltani siedä enkä hyväksy.

• Lilja -82
        Milla.M kirjoitti:

tosiaankin se, millaisessa ympäristössä itse on kasvanut. Jos lapsuuteen on kuulunut suurena osana alkoholi, niin toiselle se on ehdoton ei omassa suhteessa alkoholiin, toisessa tapauksessa kasvuympäristössa saatu malli jatkuu omassakin elämässä (alkoholismi jne.)

Itselläni on monenlaisia kokemuksia alkoholista omassa lapsuudessani. Oli mukavia hetkiä pienenä kun meillä oli vieraita, jotka sitten " kippistelivät" enemmän tai vähemmän, mutta mitään negatiivista kuvaa tuosta ajasta ei jäänyt, päinvastoin. Aikuiset osasivat olla kivoja ja rentoja, mitään tappeluita ei ollut.

Sitten myöhemmin oma isäni alkoi näyttää "närhen värkkejään" juomisen kanssa, tosin koskaan ei ollut väkivaltainen, lähinnä henkinen väkivalta joka kohdistui äitiini ja siitä ei ole kivoja muistoja.

Tuostakaan huolimatta en ole traumoja saanut, korkeintaan sen jyrkän mielipiteen omissa parisuhteissani, että mitä en todellakaan omalta kumppaniltani siedä enkä hyväksy.

Sen verran on mullakin samansuuntaisia ajatuksia sun kanssa, että on myös joitakin hyviä muistoja tyyliin; "setä on vähän hassu". Olihan se sillon muksuna kivaa, kun joku täti/setä pisti mun leikkistetarit korviin ja kuunteli nallen sydänääniä, mut näin jälkeenpäin ajateltuna asia on lähinnä surkuhupaisa. Mutta tiedän kuitenkin mitä sinä tarkoitat, eli varmaankin ihan suht sivistynyttä kippistelyä hyvässä seurassa jne. Mä oon nähnyt saman kaavan, mutta aina jossain vaiheessa kippistelyn määrä kasvaa ja sivistyksen taso laskee, kun ei ymmäretä lopettaa. Eikä tässä keskustelussa kukaan äiti varmaan tarkoittanutkaan juoda niin montaa siideriä, että tekee mieli kuunnella nallen sydänääniä:)

Se on niin vaikea asia. Tykkään kauheasti käydä meillä kotona ja mulla on todella paljon kaikkia ihania muistoja mun lapsuudesta ja nuoruudesta, mut kaikki huonot muistot liittyy alkoholiin ja niitä on paljon. Niin paljon, että mun on helpompi ajatella mustavalkoisesti ja olla ottamatta yhtään. -Siis vauvan seurassa. Muuten kyllä voin käydä viihteellä ja juoda parit siiderit ja voin olla jopa kännissä, mut sillon mun täytyy "irtisanoutua" vauvan hoidosta kokonaan siksi aikaa.

Kai mulla vähän joku trauma jonneki pääkoppaan on jäänyt:) Tiedättekö sen mainoksen missä kuvataan pitkää pöytää, joka on täynnä viinilaseja ja pulloja ym. juopottelusälää ja sitte pöydän päässä on syöttötuoli ja nokkamuki, jossa on maitoa:( Ruutuun tulee teksti joka menee jotenkin näin; -Mieti missä seurassa juot. Mun mielestä tuo on yks surullisimpia mainoksia mitä oon nähnyt.

No tulipa nyt pitkä sepustus ja niin paljon asian vierestä, mut varmaan jotain osu kohdalleenkin.

• kikka
        Lilja -82 kirjoitti:

Sen verran on mullakin samansuuntaisia ajatuksia sun kanssa, että on myös joitakin hyviä muistoja tyyliin; "setä on vähän hassu". Olihan se sillon muksuna kivaa, kun joku täti/setä pisti mun leikkistetarit korviin ja kuunteli nallen sydänääniä, mut näin jälkeenpäin ajateltuna asia on lähinnä surkuhupaisa. Mutta tiedän kuitenkin mitä sinä tarkoitat, eli varmaankin ihan suht sivistynyttä kippistelyä hyvässä seurassa jne. Mä oon nähnyt saman kaavan, mutta aina jossain vaiheessa kippistelyn määrä kasvaa ja sivistyksen taso laskee, kun ei ymmäretä lopettaa. Eikä tässä keskustelussa kukaan äiti varmaan tarkoittanutkaan juoda niin montaa siideriä, että tekee mieli kuunnella nallen sydänääniä:)

Se on niin vaikea asia. Tykkään kauheasti käydä meillä kotona ja mulla on todella paljon kaikkia ihania muistoja mun lapsuudesta ja nuoruudesta, mut kaikki huonot muistot liittyy alkoholiin ja niitä on paljon. Niin paljon, että mun on helpompi ajatella mustavalkoisesti ja olla ottamatta yhtään. -Siis vauvan seurassa. Muuten kyllä voin käydä viihteellä ja juoda parit siiderit ja voin olla jopa kännissä, mut sillon mun täytyy "irtisanoutua" vauvan hoidosta kokonaan siksi aikaa.

Kai mulla vähän joku trauma jonneki pääkoppaan on jäänyt:) Tiedättekö sen mainoksen missä kuvataan pitkää pöytää, joka on täynnä viinilaseja ja pulloja ym. juopottelusälää ja sitte pöydän päässä on syöttötuoli ja nokkamuki, jossa on maitoa:( Ruutuun tulee teksti joka menee jotenkin näin; -Mieti missä seurassa juot. Mun mielestä tuo on yks surullisimpia mainoksia mitä oon nähnyt.

No tulipa nyt pitkä sepustus ja niin paljon asian vierestä, mut varmaan jotain osu kohdalleenkin.

Osuipa paljonkin :-) Ja se mainos on tosiaankin surullinen :-(

Mun lapsuuden kokemukset aikuisten alkoholin käytöstä on melko olemattomat. Meidän äiti ei tänäpäivänäkään voi ymmärtää, että olutta voi (helposti ;-) juoda kolmea tuopillista. Hän kun ottaa lasin tai kaksi viiniä, niin se on siinä. Tulee ihan fyysisesti pahoinvoivaksi. Minä olen kai perinyt sen pahoinvoinnin vähän miedommassa muodossa ;-)

Se, minkä itsestäni tiedän, on etten vaan voi olla humalassa, kun lapset on mukana/paikalla (vaikka ovat "jo" kouluikäisiä). Se vaan ei tunnu oikealta. Käyttäytyminen kuitenkin muuttuu sen verran, ettei se ole jotenkin "luonnollista" lasten kanssa. Sitten kaveriporukassa voi joskus "parantaa maailmaa" vähän enemmän. "Aikuisten viihteellä" voi käydä, kunhan lapset on turvallisessa ja hyvässä hoidossa. :-)

• Milla.M
        Lilja -82 kirjoitti:

juu, olen nähnyt ja on se omalla tavallaan aika koskettava ja herättää ajatuksia, nimenomaan minulla se herätti mielikuvan viiniä kittaavasta seurueesta joka on unohtanut sinne pöydän päähän sen yksin istuvan pikkulapsen omien karkeloidensa keskellä. Mutta kokonaisuudessaan mainos antaa aika sivistyneen kuvan juomisesta.

Mutta, jos realistisia ollaan, niin enemmän pysäyttävä mainos olisi sellainen, jossa pikkulapsi istuu vaipoissaan keskellä sekaista asuntoa jossa vanhemmat istuvat toisessa nurkassa sekaisin vetämässä huumeita tai viinaa. Se on ikävä kyllä arkipäivää ja surullista sellaista :(

• kikka
        Milla.M kirjoitti:

juu, olen nähnyt ja on se omalla tavallaan aika koskettava ja herättää ajatuksia, nimenomaan minulla se herätti mielikuvan viiniä kittaavasta seurueesta joka on unohtanut sinne pöydän päähän sen yksin istuvan pikkulapsen omien karkeloidensa keskellä. Mutta kokonaisuudessaan mainos antaa aika sivistyneen kuvan juomisesta.

Mutta, jos realistisia ollaan, niin enemmän pysäyttävä mainos olisi sellainen, jossa pikkulapsi istuu vaipoissaan keskellä sekaista asuntoa jossa vanhemmat istuvat toisessa nurkassa sekaisin vetämässä huumeita tai viinaa. Se on ikävä kyllä arkipäivää ja surullista sellaista :(

Niinpä. Joskus aina herää huomaamaan (joka on ihan hyväkin), miten pieniä ne omat huolet loppujenlopuksi onkaan (ainakin tällä hetkellä)

• kahden äippä

itsekin kun sain tytön otin yhden siiderin "rentoutuakseni" ja eipä tuo rentouttanut. kesti neljä tuntia kun siiderissä oli vielä pohjalliset jotka sitten heitin menemään koska en tosiaan osannut olla kun lapset olivat siinä vaikkakin mieheni siinä selvinpäin vieressä olikin.sillä en itse henkilökohtaisesti kotona otakkaan.lapset ovat kuitenkin vielä sen verran pieniä.mutta niin kun sanoin aiemmassa viestissä että en myöskään sitä ihmistä tuomitse joka näin tekee kunhan se ei ole humalahakuista.itse vien kuitenkin lapset hoitoon tai sitten miehenin katsoo ja itse menen jonkun kaverin luo tms...

• kysymykseen....

Harvoin. Ehkä kerran kuussa käyn viihteellä (juon siksbackin olutta ja painun nukkumaan, lapsi on mummolassa sen yön) ja ehkä otan yhden saunaoluen silloin tällöin.

Eipä tuota rahaakaan ole juoda joka ilta tai ees pari kertaa viikossa edes yhtä olutta.

Eikä mua kyl kauheesti inspaakkaan. Mä en ikinä ole ollu alkoholin perään. Ei tehny tiukkaa raskaana olla aina ilman. Eikä tee tiukkaa nytkään.

Sinua pelotti että tuosta tulee tapa. Sehän on jo tapa. Olet riippuvainen oluestasi jos et pysty jättämään sitä kaupan hyllylle. Kokeile viikko niin tiedät. Jos pystyt kiertämään olut hyllyt hyvällä mielellä ni sinulla ei ole ongelmaa. Jos et ni suosittelen hakemaan apua jo nyt ennenkö lapsi kärsii tän enempää.

Ja sitten siihen imetykseen. En suosittele alkoholia imetyksen aikana. Ite join yhe kerran kuussa myös silloin mut en imettänyt seuraavana päivänä vaan laskin maidot viemäristä alas. En silloin tissutellut edes yhtä vaan kaikki juoma kurkusta alas vapaapäivänä. Ei muulloin.

Tämä on vaan minun mielipiteeni. Ei yleinen elämänohje, jokkainen elää miten parhaaks kahtoo.

• voi...

Harmillista kun ei ole ollut oikeata tietoa imetyksestä ja YHDESTÄ oluesta..on kyllä menny paaaaljon maitoa hukkaan..ihan hyvin olisit voinut imettää, mut kun ei tiedä niin eihän sille mitään enää voi. Yhden oluen voi ihan hyvin ottaa vaikka samalla heti imettäis!!!

http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php

Lueppa tuolta jos et viel tienny.

• hot-mama80

En jaksanut koko viestiketjua lukea loppuun... Aloitan sillä, että en imetä niin kuin ap. kirjoittaja.
      Itsekin olen viinin ystävä kuten Tristar ja tulee juotua toisinaan 1-2 lasia punaviiniä riippumatta viikonpäivästä, kun tyttö on mennyt yöunille. Se rentouttaa kivasti. OK, on muitakin tapoja rentoutua ja kaikki valitkoon omansa. Toisaalta taas saattaa mennä viikkoja, etten juo mitään.

• kyllä vielä

jos et ole varuillasi tai siis kiinnitä huomiota
      asiaan. Mulla oli sama juttu-ja kun huomasin että
      lypsän varapulloja ihan vain siks että voin ottaa
      ne pari kaljaa lopetin imetyksen. Vieläkin harmittaa. Ja parista kaljasta tuli tapa eikä raskauskilotkaan lähteny.
      Tuomitsematta hyvä rentoutuskeino-mut ei sillon jos tarvii miettiä millonkas yön eka imetys on ettei vaan tule mitään lapselle.

• Tristar

jollei humalatilaa ole, imettää voi aivan hyvin pari-kolme ottaneenakin. Harmi että meni hyvää maitoa hukkaan.

Rintamaidossa on alkoholia yhtä paljon kuin veressä, eli häviävän vähän, promilleja. Vauva saa d-tipoista jo enemmän alkoholia kerralla :D tai omenamehusta.

• Panacea

tämä on tarkoitettu kaikille kommentoijille ja lukijoille - ei kenellekään erityisesti.

Jokaisen kannattaa silloin tällöin miettiä omaa suhdettaan alkoholiin. Kun pitää laskea, kuinka monta siideriä voi juoda ja silti vielä imettää, voisi myös kysyä itseltään miksi ylipäätään juo.

Jos alkoholia ei tarvitse, miksi silti juoda sitä rutiininomaisesti useita kertoja viikossa? Jos vastaus on, että se rentouttaa kivasti, kannattaa miettiä miksi.

Alkoholi on aivoja lamaannuttava aine. Siihen perustuu sen "rentouttavuus". Rentoutumiseen on olemassa muitakin keinoja, jotka eivät ole haitallisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe