Opettaja huutaa

Äiskä

Mikä neuvoksi kun opettaja huutaa koulussa lapselle joka saa huonoja numeroita kokeista, yrittämisestään huolimatta. Lapsi pelkää esiintymistä luokan edessä, ajattelee opettajan huutavan heti jos hän tekee virheen.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, miten asia on hoidettu, vai onko siihen saatu parannusta?

30

3619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      Minä juttelisin ensin opettajan kanssa. Jos parannusta ei tapahdu, ottaisin yhteyttä rehtoriin. Ei se huutamisella parane. Turha lapselle on aikaansaada koulukammoa tuollaisen takia.

    • tyhmä

      Itse pelkäsin opettajaa aivan kuollakseni. Ankara, vihainen mies, joka karjui... energia meni pelkäämiseen, en oppinut tunnilla mitään, en tehnyt läksyjä, en lukenut kokeisiin en osannut mitään olin tyhmä. Opettajana tämä mies oli 3.- 4.luokat. Tuohon aikaan ei vanhemmat puuttuneet opettajan tekemisiin. Ja yllätys oli itselleni melkoinen, kun myöhemmin opinnot menivät hyvin ja tuohon samaan aikaan kasvatusneuvolassa käydessäni minut oli luokiteltu keskitasoa älkykkäämmäksi... kukaan ei sitä vain tuolloin minulle saninut
      Jos keskustelut ei tuota tulosta, vaihda opettajaa/lapsi toisen open luokalle. Tarvittaessa vaikka koulua. Syyksi voipi perustella, että yhteistyö ko. koulun kanssa ja open kanssa ei toiminut ja lapsi pelkäsi kouluun menoa.
      Vaikka miten yrittää, mutta jos taustalla jossakin on se pelko, ei oppimisesta tule mitään. Ja sitten ajattelee että olen tyhmä ja itsetuntokin menee nollaan...

    • jämäkkä

      että opettaja huutaa?
      Ehkä hän vain sanoo.Ehkä on parempi kurinpitäjä kuin mihin lapsi on tottunut?
      Ehkä lapselle on syytä korottaa ääntä?

      Yleensä sellaiset jotka pelkäävät esiintymistä luokan edessä saavat hyviä numeroita kokeissa.

      Ehkä lapsesi ei lue läksyjään tai on torvi.

      • Ohikulkija

        Oleessani kolmannella luokalla minä kävin 18 hengen maalaiskoulua. Opettajanani oli koulun rehtori joka todella kiusasi. Huusi jusein. Mutta pahinta oli oikea kiusaaminen. Opettaja aloitti kiusaamisen ja sitten oppilaatkin innostuivat kiusaamaan. En ollut ainoa oppilas jota tämä rehtori kiusasi. Tämä opettaja haukkui jopa äitiänikin!

        Minulle hän antoi tahallaan huonoja numeroita ja jätti minut jälki-istuntoon vaikken oikeasti ollut tehnyt mitään pahaa. Haukkui minua laiskaksi idiootiksi josta tulee sosiaalipummi, ja etten opi mitään vaikka kuinka yrittäisi. SE mitä tämä sanoi EI ollut kiusottelua vaan todellista henkistä väkivaltaa. Sain kokea tätä joka päivä (niinkuin myös muut tämän opettajan epäsuosiossa olevat).

        Vaivuttuani todella pahaan masennukseen ja pelkoon äitini otti tosi toimet käyttöön. Koko perheemme meni psykologille (koska sisaruksenikin olivat kärsineet tästä opettajasta) ja muutema luokkatoverini.

        Äitini sai hyvät neuvot miten vaihtaa koulua toiselle paikkakunnalle (paikkakunnallani oli vain yksi ala-aste). Koulunvaihto oli hyvin vaikeaa lapsuuteni aikaan mutta se meni läpi.

        Uudessa koulussa numeroni nuosivat 9-10 välille ja sain paljon hyviä ystäviä ja mukavan opettajan. Pääsin nk. "hikariluokalle". Olin hyvin onnellinen ja masennukseni hävisi melko pian. Mutta pahat arvet jäivät tästä opettajasta!


        Jämäkälle tahdon sanoa että sinulla näyttää olevan aivan väärä asenne lähteä käsittelemään tällaisia asioita. En tietenkään tarkoita pahalla. Tarkoittaako mielestäsi kurinpito henkistä väkivaltaa (minun kohdallani se oli jopa fyysistä)?


        Muille tahdon sanoa että uskokaa lastanne tai ottakaa asioista ainakin selvää jos lapsi sanoo opettajan olevan liian ilkeä. Jos äitini ei olisi tehnyt mitään niin en olisi saanut vaihtaa koulua ja sitten minusta ehkä olisikin tullut häirikkö yläasteella ja sossupummi myöhemmin. Mutta minä opiskelenkin yliopistossa ja olen hyvin onnellinen nuori nainen.

        Onnea ja kärsivällisyyttä teille!


      • Tuleva opettaja
        Ohikulkija kirjoitti:

        Oleessani kolmannella luokalla minä kävin 18 hengen maalaiskoulua. Opettajanani oli koulun rehtori joka todella kiusasi. Huusi jusein. Mutta pahinta oli oikea kiusaaminen. Opettaja aloitti kiusaamisen ja sitten oppilaatkin innostuivat kiusaamaan. En ollut ainoa oppilas jota tämä rehtori kiusasi. Tämä opettaja haukkui jopa äitiänikin!

        Minulle hän antoi tahallaan huonoja numeroita ja jätti minut jälki-istuntoon vaikken oikeasti ollut tehnyt mitään pahaa. Haukkui minua laiskaksi idiootiksi josta tulee sosiaalipummi, ja etten opi mitään vaikka kuinka yrittäisi. SE mitä tämä sanoi EI ollut kiusottelua vaan todellista henkistä väkivaltaa. Sain kokea tätä joka päivä (niinkuin myös muut tämän opettajan epäsuosiossa olevat).

        Vaivuttuani todella pahaan masennukseen ja pelkoon äitini otti tosi toimet käyttöön. Koko perheemme meni psykologille (koska sisaruksenikin olivat kärsineet tästä opettajasta) ja muutema luokkatoverini.

        Äitini sai hyvät neuvot miten vaihtaa koulua toiselle paikkakunnalle (paikkakunnallani oli vain yksi ala-aste). Koulunvaihto oli hyvin vaikeaa lapsuuteni aikaan mutta se meni läpi.

        Uudessa koulussa numeroni nuosivat 9-10 välille ja sain paljon hyviä ystäviä ja mukavan opettajan. Pääsin nk. "hikariluokalle". Olin hyvin onnellinen ja masennukseni hävisi melko pian. Mutta pahat arvet jäivät tästä opettajasta!


        Jämäkälle tahdon sanoa että sinulla näyttää olevan aivan väärä asenne lähteä käsittelemään tällaisia asioita. En tietenkään tarkoita pahalla. Tarkoittaako mielestäsi kurinpito henkistä väkivaltaa (minun kohdallani se oli jopa fyysistä)?


        Muille tahdon sanoa että uskokaa lastanne tai ottakaa asioista ainakin selvää jos lapsi sanoo opettajan olevan liian ilkeä. Jos äitini ei olisi tehnyt mitään niin en olisi saanut vaihtaa koulua ja sitten minusta ehkä olisikin tullut häirikkö yläasteella ja sossupummi myöhemmin. Mutta minä opiskelenkin yliopistossa ja olen hyvin onnellinen nuori nainen.

        Onnea ja kärsivällisyyttä teille!

        Kammottava tarina. Valitettavasti joka alalla on niitä, jotka eivät alalle sovi. Sen voin ainakin sanoa, että nykyopettajankoulutuksessa kyllä moneen otteeseen sanotaan, että jos ei koulussa viihdy tai alkaa ilmetä kiusaamista (myös opettajan) niin tulisi vaihtaa alaa. Kaikki eivät ilmeisesti sitä vaan tajua...

        Onneksi sinun asioihisi kuitenkin tuli muutos!


      • Kiusattu
        Tuleva opettaja kirjoitti:

        Kammottava tarina. Valitettavasti joka alalla on niitä, jotka eivät alalle sovi. Sen voin ainakin sanoa, että nykyopettajankoulutuksessa kyllä moneen otteeseen sanotaan, että jos ei koulussa viihdy tai alkaa ilmetä kiusaamista (myös opettajan) niin tulisi vaihtaa alaa. Kaikki eivät ilmeisesti sitä vaan tajua...

        Onneksi sinun asioihisi kuitenkin tuli muutos!

        Minua kiusattiin koko kouluaikani ajan. Nyt kiusaajistani on tullut opettajia ja terveyden- ja sairaanhoitajia. Säälin heidän oppilaitaan ja potilaitaan, sillä ammatinvalintansa kautta he pääsevät edelleen jyräämään heikompiaan.

        Omista kokemuksistani saisin vaikka kirjan. Nyt aikuisena käyn psykiatrilla ja syön masennuslääkettä. No, kiusaajat pääsivät tavoitteeseensa: kerrankin eräs sanoi minulle, että me tehdään susta hullu.


      • Ohikulkija
        Tuleva opettaja kirjoitti:

        Kammottava tarina. Valitettavasti joka alalla on niitä, jotka eivät alalle sovi. Sen voin ainakin sanoa, että nykyopettajankoulutuksessa kyllä moneen otteeseen sanotaan, että jos ei koulussa viihdy tai alkaa ilmetä kiusaamista (myös opettajan) niin tulisi vaihtaa alaa. Kaikki eivät ilmeisesti sitä vaan tajua...

        Onneksi sinun asioihisi kuitenkin tuli muutos!

        Kaiken kukkuraksi tämä rehtori oli joku kunnanpäämies. Kun monet vanhemmat yritti valittaa hänestä kunnalle niin eihän se tehonnut kun tämä mies oli aika korkealla johtohommissa. Minun isäni ja erään ystäväni isä olivat myös kiinnostuneita kunnan asioista ja heillä oli jotain erimielisyyksiä tämän opettajan kanssa niin tämä sitten meni ja kosti sen lasten kautta. Minä jouduin epäsuosioon vain yhden sanaharkan vuoksi. Nykyään uskon että tämän mies oli vakavasti mielenhäiriöinen ja tarvitsisi vieläkin apua. En usko että kyse on pelkästään alan sopimattomuus.

        Kyllä, ilman tätä muutosta tosiaan olisin aivan eri ihminen. Jos yksi vuosi voi vaikuttaa jo niin paljon että olen hyvin epäsosiaalinen nykyäänkin niin en mielelläni halua kuvitellakkaan minkälaisia jälkiä neljästä vuodesta olisi tullut.

        Toivottavasti olet valinnut hyvän alan ja olet kannustava opettaja :)! Hyvää kevättä!


      • malla
        Kiusattu kirjoitti:

        Minua kiusattiin koko kouluaikani ajan. Nyt kiusaajistani on tullut opettajia ja terveyden- ja sairaanhoitajia. Säälin heidän oppilaitaan ja potilaitaan, sillä ammatinvalintansa kautta he pääsevät edelleen jyräämään heikompiaan.

        Omista kokemuksistani saisin vaikka kirjan. Nyt aikuisena käyn psykiatrilla ja syön masennuslääkettä. No, kiusaajat pääsivät tavoitteeseensa: kerrankin eräs sanoi minulle, että me tehdään susta hullu.

        Tähan samaan olen törmännyt, eli kiusaaja hakeutuu hoitoalalle.
        Itse en ole kokenut kouluajan kiusausta mutta aikuisiän kiusauksen kylläkin.
        Asiaan oli itsekkin vain niin vaikea uskoa koska kiusaaja on ammatiltaan TERVEYDENHOITAJA!
        Kesti 7 vuotta että ymmärsin kaiken hänen tekosensa.Joten en ole kovin herkästi tulistuva luonne. Olen ihmetellyt juuri hänen ammatinvalintaa, sillä ei sopimattomampaa ihmistä löydy siihen työhön!
        Jälkikäteen ajateltuna epäilen että hänellä ei ole kaikki kotona...


    • Tuleva opettaja

      Tuntuu oudolta että opettaja käyttäytyisi noin. Voi olla, että lapsesi kokee huutamiseksi sen, mikä ei välttämättä opettajan mielestä ole huutamista. Tärkeintä on kuitenkin, että jos lapsi kokee sen vastenmieliseksi. Silloin asiaan pitää puuttua. Mielestäni olisi järkevää soittaa asiasta opettajalle, ja keskustella ilman syyttelyä. Voisi lähteä vaikka siitä että lapselle on tullut koulupelko... Nykyopettajat arvostavat sitä, että vanhemmat välittävät lapsistaan.

      Mikäli lapsesi ei ole mikään häirikkö, ei hänelle varmaan tarvitse huutaa. Luulisi jokaisen opettajan tietävän, että kannustamalla ne numerot ennemmin paranevat kuin huutamalla. Yleensä huutaminen liittyy enemmänkin muuhun kurinpalautukseen, joskaan se ei siinäkään varmaan ole tehokkain tapa. Toivottavasti asia selviää!

      • Eräs äiti

        ..meilläpä rehtori sanoi, että opettaja on vain niin temperamenttinen ja siksi suuttuu ja huutaa oppilaille. Olisi kyllä ihan mukavaa, jos vastineeksi temperamenttiset oppilaatkin saisivat huutaa. Mutta se nyt ei sentään ole tuossakaan koulussa sallittua.


      • Tuleva opettaja
        Eräs äiti kirjoitti:

        ..meilläpä rehtori sanoi, että opettaja on vain niin temperamenttinen ja siksi suuttuu ja huutaa oppilaille. Olisi kyllä ihan mukavaa, jos vastineeksi temperamenttiset oppilaatkin saisivat huutaa. Mutta se nyt ei sentään ole tuossakaan koulussa sallittua.

        Niinpä, opettajahan on roolimalli. Hänen tulee käyttäytyä niin, että sallii saman oppilailtaan. Tosin jossain menee se auktoriteetin raja... jotkut asiat voivat olla sallittuja vain opettajalle, ei oppilaille.


      • Hyvien lasten äiti
        Tuleva opettaja kirjoitti:

        Niinpä, opettajahan on roolimalli. Hänen tulee käyttäytyä niin, että sallii saman oppilailtaan. Tosin jossain menee se auktoriteetin raja... jotkut asiat voivat olla sallittuja vain opettajalle, ei oppilaille.

        Minä en lakkaa ihmettelemästä tuota roolimalliajatusta. Opettajiltako kaikki pahimmat häiriköt ovat tapansa oppineet? Ja ovatko kunnon kansalaisiksi kasvaneet saaneet käyttäytymismallinsa nimenomaan opettajilta?

        Ainakin sen perusteella, mitä lasteni kavereita tunnen, käyttäytyminen ja suhtautuminen muihin ihmisiin tulee likimain poikkeuksetta kotoa. Jos se tulisi koulun aikuisilta, k-päisiä, huonokäytöksisiä öykkäreitä olisi todella harvassa.


    • tena

      ... kuin katua. Kouluympäristö muodostaa yhteisön jonka toimintatapojen muuttaminen ei onnistu ilman harkintaa. Sinuna ottaisin selvää laajemmin opettajan tavasta toimia ammatissaan, hänen asemastaan koulussa ja ennen kaikkea kyvystään suhtautua kritiikkiin. Näin voit edesauttaa omien tavoitteitesi toteutumista.

      Työni puolesta joudun usein taustoittamaan erillaisia sosiaalisia tilanteita lopputulosten ennakoimiseksi. Tiedän, että hallittu prosessi tuottaa useimmiten halutun lopputuloksen. Jos lapsen tilanne koulussa on mahdoton kestää, voi hänet hyvin ottaa "lomalle" esiselvittelyn ajaksi.

      Jos menet suoraan asiaan, saattaa seuraava siirto olla muuta kuin mitä odotit ja tilanteesta kehittyy suurempi "haloo", ja harmi kuin mitä lapsesi alun alkaen kuulema huutaminen.

      Mutta, ehdottomasti asiaan kannattaa puutta ja pian, MUTTA harkiten.

    • kissanviikset

      Nythän on kyse Lapsesta isolla L:llä, lasten tarinat värittyy, niihin tulee lisää, ne suureentuu. Kunnon vanhemmuus on myös sitä, että osaa suhtautua siihen lapseensa kriittisesti.
      Opettajan on korotettava ääntään aika usein, mietipä itsesi 30 lapsen vetäjäksi. Ehkä lapsesi on vähän liian herkkä? Sellainen lapsi, joka on tottunut siihe, että kun äidille valittaa niin hommat hoituu juuri niinkuin hän itse haluaa. Onko äiti hänelle edelleen se kaikkivoipa, joka muuttaa maailman lapsen mieleiseksi?
      Yhteiskunnassakin tulee vastaan huutavia esimiehiä, huutavia ihmisiä. Niiden kanssa pitää vain osaa elää...opeta lapsellesi ongelmanratkaisukeinot, älä ylisuojele häntä ja samalla syyllsitä opettajaa, joka varmasti tekee vain työtään!

    • koiranparta

      Kyllä! Sanoin vialliselle (herkälle) lapselleni, että auo päätä samalla mitalla opettajalle takas, koska maailma ei tartte enempää sun kaltaisia viallisia marisijoita vaan kylmiä ja laskelmoivia ihmisiä, joista sitten tulee niitä ihania opetajia, esimiehiä ja muita mukavia.

    • ope lomalle ja pian

      Yuommosella opettajalla on huono itsetunto, ja mielenterveysongelmia. Kannattaa ottaa asiasta selvää ennenkuin lapsi saa traumoja.
      Ei ole normaalia että opettaja haukkuu ja kiljuu lapselle. Omat ongelmat ei saa vaikuttaa koulutyöhän, ilmoita rehtorille tai koulutoimenjohtajalle.

      Monet opet suuntaa omat ongelmat lapsiin, koska ne on helppo kohde. Kannattaa toimia.

      • Alma Nakka

        Onhan tuosta kulunut jo 9 vuotta!


      • Upeope

        Täällä tämä opettajien pomo taas tekee erehtymättömiä diagnoosejaan mielenterveysongelmista ja muistakin open omista ongelmista.

        Kokemuksesta tiedän, että lapset nykyisin kutsuvat huutamiseksi kaikkea negatiivista palautetta toiminnastaan - täysin riippumatta äänenvoimakkuudesta. Moni kotona hyvin kohdeltu - tai jopa lellitty - lapsi pitää pahana sitä, että joskus täytyy korottaa ääntään. Luokassa on kuitenkin myös niitä, jotka eivät pidä tavallisella äänellä sanottua sanomisena ollenkaan. He ovat kotona tottuneet siihen, että aina ja joka asiasta huudetaan. Tasapainoile siinä sitten...


    • harmittaa paljon

      Minun opettajaani huutaa minulle joskus kun olen tehnyt jotain väärää.

      • Kenttämyyrä

        Miksi ihmeessä se huutaa? Väärinteostahan pitäisi silittää päätä ja ottaa syliin, antaa karkkia ja sipsiä. Varmaan harmittaa hirveästi tuollainen open ihan väärä toiminta!


    • Minä

      Epätoivoinen kakara: sama ope, uskon...

    • kannattaa tehdä reht

      Tuommoisella opettajalla on omassa elämässään suuria ongelmia, johon pitää puuttua pikaisesti. Hän ei ole tasapainossa itsensä kanssa, eikä osaa kohdella silloin muitakaan, varsinkaanlapsia hyvin. Luulen että on erittäin stressaantunut omassa elämässään, ja purkaa sen lapsiin. Minä ilmoittaisin rehtorille ja koulutoimistoon.

      Varsinkin jos lapset pelkää opettajaa.

      Meidän koulussa eräs opettaja oli niin henkisesti loppu, että heitti pulpetin erästä oppilasta kohti, onneksi ei osunut, jonka jälkeen hän oli vuoden sairaslomalla.

    • Samaa mieltä

      Sama opettaja meilläkin

    • 16v

      :D ite vittuilen aina opettajille ku ne ei voi/saa käydä käsiksi :D heke vitun opettajat!! joka päivä haistana tai näytän keskaria:) fuck the school...

      • Kunnon kansalainen

        Noilla tavoilla ja taidoilla pärjäät varmaan loistavasti peruskoulun jälkeisessä elämässä. Onnea valitsemallesi tielle - tulet ennen pitkää näkemään, että valintasi on väärä.


      • Opettajasi666

        Ja aina kun mä meen töiden jälkeen kotiin, nauran sun typeryydelles ja paskalle tulevaisuudellesi työttömänä sekakäyttäjänä jossain paskalähiön vuokramurjussa:) Kiitos näistä hauskoista hetkistä


    • opettajia on monia

      On eriasia huutaa ja komentaa, tiedän yllättävän paljon opettajia omilta kouluajoilta, joille oli vain muodostunut tapa huutaa ja pilkata koko luokan kuullen. Opettajia, joilla oli auktoriteettia ei heidän tarvinnut korottaa edes ääntään ja oppilaat olivat luokassa hiljaa ja oppivatkin. En kiellä etteikö oppilaiden joukossa olisi häiriöitä aiheuttavia, mutta opettajien olisi kyllä syytä opetella myös katsomaan milloin olisi kannatavampaa iha opettaa asiallisesti ja menettämättä malttiaan. Kouluhan ei edelleenkään ole paikka, jossa luodaan ihmiset samaan muottiin. Joillain sitä opettajan silmää on joillain ei. Muistan itse, että oli opettajia joilla opettaminen oli se pääasia ja niitä joille tärkein oli saada tunti pidettyä.

    • kokeilkaa edes

      Luottamus pitää ensin ansaita, sitten riittää pelkkä katse, niin homma hoituu. Sama pätee lapsiin, kuin myös aikuisiin. Ketään ei saada kuriin huutamalla ja pelkästään jälki-istuntoja tai muita rangaistuksia antamalla.

      • Kenkku ope

        Voi kuinka helppoa onkaan filosofioida omia kouluaikoja muistellen ja vailla päivääkään kokemusta opettajan työstä...


    • Anonyymi

      Tää on tosi vanha ketju mutta vastaan silti. Lapselle ei huudeta sillon kun lapsi yrittää parhaansa. Tai nälvitä tai mitään. Jos lapsi oikeasti yrittää niin häntä kuuluu kannustaa vaikka ei aina menisi putkeen. Jos mä nään että kukaan haukkuu tai huutaa lapselle siksi ettei lapsi osaa tai tajua jotain niin lupaan että otan yhteyttä lastensuojeluun. ihan ensitöikseni aion alkaa puhuttelemaan tätä lapsille huutajaa kovaäänisesti sekä osottamaan sormella että muutkin näkee kuka on kaltoinkohtelija. Mulle itelleni raivottiin naama punasena kun en oppimisvaikeuksien ym takia pärjännyt arjessa ja kesti aivan liian monta vuotta että tuli minkäänlaista itsetuntoa. Voin sanoa suoraan että jos nään kenenkään nälvivän tai huutavan lapselle niin otan kutsumuksekseni tehdä sen nälvijän KOKO loppuelämästä maanpäällistä helvettiä

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe