Moikka kaikki yrittäjäveljet ja -siskot.
Perustettiin ilmainen laskutuspalvelu nimeltään Invoiced. Finvoicejen lähettäminen on vielä kallista hupia, eivätkä pienet yritykset siihen ole vielä oikeen syttyneet. Tehtiin vertaispalvelu finvoicelle, mutta tämä toimii enemmänkin yhteistyötä edesauttavalla tavalla.
Laskut luodaan suoraan selaimella palvelussa ja siirtyvät laskunhallintaan, josta ne lähetetään asiakkaille kutsuina sähköposteihin. Asiakkaat saavat linkin sähköpostissa joista he voivat käydä laskun esikatselemassa ja hyväksymässä. Kun lasku hyväksytään / hylätään saat siitä sähköposti-ilmoituksen. Kun asiakas on hyväksynyt laskun, saa hän esille tilitiedot sähköisesti ja viitenumeron jolla lasku tulee maksaa.
Asiakkaat voivat tilata myös paperilaskuna sähköisinä kutsuina lähetetyt laskut, tai noutaa palvelusta suoraan standardien täyttävän PDF:än, jota voi muokata oman firman näköiseksi. Lisäksi palvelusta on mahdollista hakea Finvoice -lasku, mutta se on tällähetkellä vielä maksullinen lisäpalvelu.
Ajattelin, että tästä palvelusta voisi hyötyä moin muukin minun yritykseni lisäksi ja siksi tein siitä ilmaispalvelun. Laskuttaminen kun yleensä on törkeää riistoa, eikä pienellä firmalla ole varaa laskujen pyörittelemiseen.
Invoicedilla haluttiin nopeuttaa laskutusprosessia. Jos asiakas ei hae, eikä hyväksy laskua eräpäivään mennessä, Invoiced poistaa voimassa olevan kutsun laskuun ja laskuttaja voi lähettää uuden laskun maksumuistutuksella ja viivästyskorolla korotettuna. Lisäksi olemme sopineet yhteistyöstä Lindorff Oy:n kanssa, jotta käyttäjät voivat suoraan siirtää Invoicedista laskut perintään, mikäli asiakas ei niitä maksa.
Kun lasku on maksettu tilillesi ja kuittaat laskun saaduksi, se siirtyy automaattisesti kirjanpitäjällesi saataville. Jos kirjanpitäjälläsi on sähköposti, laitat vain hänen osoitteensa kirjanpitäjä kohtaan. Kun kirjanpitäjä on vienyt kirjanpitoon laskusi, se arkistoituu automaattisesti.
Olen pistänyt muutamia kuvia ja videoesityksiä http://www.invoiced.org sivustolle, jotta siihen voisi tutustua rekisteröitymättä. Rekisteröityminen vie muutaman hassun minuutin ja pääset laskuttamaan.
Avasimme palvelun julkiseksi 24.3.2007.
Olisi mukava saada lisää käyttäjiä palveluun, sitä testaamaan ja saamaan palautetta, mitä voisimme parantaa. Palvelua kehitetään jatkuvasti, käyttäjien ehdoilla!
Helpomman verkkolaskutuksen puolesta,
Kim Forsman
Verkkolaskutus helpoksi ja ilmaiseksi
38
8762
Vastaukset
- Onpas monimutkaista
Minä lähetän suoraan asiakkaalle laskun sähköpostitse ja hyvin on toiminut.
- Kim Forsman
Joo, niin mekin ennen. En vaan enää jaksanut luoda laskuja käsin joka kerta ja lähettää niitä useille asiakkaille. Esimerkiksi jos lähetät 10 asiakkaalle samanlaisen laskun kerran kuukaudessa, se tarkoittaisi kymmenen laskun kirjoittamista. Invoicedissa se tehdään yhdellä laskupohjalla joka kopioituu jokaiselle valitulle asiakkaalle ja lähtee yhden napin painalluksella. Menee minuutissa :)
En tiedä, joillekkin tästä ehkä on jotain hyötyä?
Lisäksi mielestäni on hyvä, että laskut menee samointein kirjanpitoon kun ne on saatu. Näin ollen ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostia kirjanpitoon.
Vielä pointtina, ettei sähköpostipalvelimia tarvitse kuormittaa kun mitään liitetiedostoja ei lähetetä.. tässä muutamia pointteja.
- Sami37
Yllätyin positiivisesti! Kerrankin laskutusohjelma joka ei ole "perusharmaa" ja täynnä satoja täyttölaatikoita. Sitäpaitsi tämä on nopea niinkuin sivuilla luvataan.
Kysymyksiä: Tuleeko keskustelupalstaa tai jotain foorumia missä voisi helposti keskustella invoicedista? En vielä ihan täysin ymmärtänyt miten se salausavain toimii? Voisiko sitäkin selventää? Kiitti!
S- Kim Forsman
Vastauksina kysymyksiin. Ajattelimme, että perustettaisiin invoicedille oma blogi jossa voi kommentoida ja lue uutisia palvelua koskien.
Salausavain lähetetään sähköpostissa linkkinä palvelussa luotuun laskuun. Vastaanottajan ei tarvitse tehdä muuta kuin klikata linkkiä, joka sähköpostissa tulee. Siinä salausavain on valmiina. Toivottavasti tämä selvensi?
salausavain voi esimerkiksi näyttää tältä: da39a3ee5e6b4b0d3255bfef95601890afd80709 - Tosiaan!!
Joo!! kaikki käyttämään tätä!!! vaimo tuli viimein raskaaksi, sauna lämpeni, mäntyyn kasvoi lehdet ja vaikka mitä1!!!!! nyt heti, kaikki, heti heti !!!
- onko mahdollinen
Voisikohan laskupohjaan laittaa vielä sellaisen alennussarakkeen, jonka saisi taulukkoon mukaan esim jotenkin klikkaamalla aktiiviseksi. Eli normaalisti siinä ei olisi saraketta (ainakaan näkyvissä), mutta tarvittaessa siihen saisi sarakkeen.
Mirja- Kim Forsman
Hei Mirja
En näe ollenkaan poissuljettuna että otettaisiin alennussarake käyttöön. Yleensä kirjoitetaan itse alennukset tarkennus sarakkeeseen ja lasketaan alennus itse. Halusimme tehdä niin yksinkertaisen käyttöliittymän laskutukseen kuin mahdollista. Jos alennussarake näyttää siltä, että se on pakollinen useille käyttäjille, lisäämme sen ilman muuta.
- Jabis
... palvelunne on kiinni tällä hetkellä? Olisi ollut mielenkiintoista perehtyä moiseen työkaluun :) Pitänee tarkkailla lähiaikoina uudestaan...
- J.S / Pumppumedia TMI -- Kim Forsman
Tätä kirjoittaessani palvelu on avoinna, eikä mitään katkoja näy lokitiedostoissa. Mistä päättelit palvelun olevan alhaalla? Kokeilethan uudestaan ja pistä sähköpostia mikäli ei toimi (?)
- Jabis
Kim Forsman kirjoitti:
Tätä kirjoittaessani palvelu on avoinna, eikä mitään katkoja näy lokitiedostoissa. Mistä päättelit palvelun olevan alhaalla? Kokeilethan uudestaan ja pistä sähköpostia mikäli ei toimi (?)
Yhteyden aikakatkaisu
* Palvelin osoitteessa www.invoiced.org vastaa pyyntöihin liian hitaasti.
Tsekkaapas palvelimen loadi seuraavaksi. - Kim Forsman
Jabis kirjoitti:
Yhteyden aikakatkaisu
* Palvelin osoitteessa www.invoiced.org vastaa pyyntöihin liian hitaasti.
Tsekkaapas palvelimen loadi seuraavaksi.Moi taas Jabis.
Palvelimen loadi on ihan kunnossa ja hittejä kertyy noin 50 / minuutti. Loadien noustessa spawnaamme uuden käsittelijän kyselyille. Tämähän kiinnostavaksi muuttui, ei ole tullut aikaisemmin vastaan että palveluun ei pääsisi. Voisin kokeilla bootata uudelleen palvelimen. Jos haluat antaa hands-on infoa niin ota yhteyttä skypessä viesteillä. nick on: idoneus-solutions.
Kiitos - Kim Forsman
Jabis kirjoitti:
Yhteyden aikakatkaisu
* Palvelin osoitteessa www.invoiced.org vastaa pyyntöihin liian hitaasti.
Tsekkaapas palvelimen loadi seuraavaksi.Jabis,
käynnistin palvelimen uudestaan ja tein hiukan säätöjä. Jos kokeilisit uudelleen?
- ei ole
Ja sitten kun 1000 yrittäjää on siirtänyt laskutuksensa palveluunna, lätkäistään sille jokin 20-100 € kk-maksu 0.50 c transaktiomaksu ?
Näinhän se perinteisesti menee...- Kim Forsman
Ilmeisesti voin olettaa, ettet ole sen kummemmin tutustunut palveluun tai sen ympärillä kirjoitettuun?
Ideana oli nimenomaan se, että vaikka kaikki Suomen pienyrittäjät ottaisivat palvelun käyttöönsä, se ei perusominaisuuksiltaan maksaisi. Miksi olla ahne? Mitä se on minulta pois, jos kuitenkin itse käytän palvelua -miksen antaisi muiden?
Joten summa summarum, niin kauan kun itse olen tästä palvelusta vastuussa, pysyy se perusominaisuuksiltaan ilmaisena. Se siitä?
Kirjoitin blogiinkin aiheesta muutamia päiviä sitten: http://www.idoneus.fi/blogi - vaan realismista
Kim Forsman kirjoitti:
Ilmeisesti voin olettaa, ettet ole sen kummemmin tutustunut palveluun tai sen ympärillä kirjoitettuun?
Ideana oli nimenomaan se, että vaikka kaikki Suomen pienyrittäjät ottaisivat palvelun käyttöönsä, se ei perusominaisuuksiltaan maksaisi. Miksi olla ahne? Mitä se on minulta pois, jos kuitenkin itse käytän palvelua -miksen antaisi muiden?
Joten summa summarum, niin kauan kun itse olen tästä palvelusta vastuussa, pysyy se perusominaisuuksiltaan ilmaisena. Se siitä?
Kirjoitin blogiinkin aiheesta muutamia päiviä sitten: http://www.idoneus.fi/blogi"Miksi olla ahne? Mitä se on minulta pois, jos kuitenkin itse käytän palvelua -miksen antaisi muiden? "
Palvelun tarjoaminen maksaa sinulle selvää rahaa, miksi lahjoitat sitä pois ?
Jotta voit tarjota ko. palvelua joudut jotenkin myös tuottamaan sitä. Tätä varten joko ostat kapasiteettiä web-hotellista tai sitten ostat verkkokapasiteettiä verkko-operaattorilta ja itse ylläpidät palvelimia. Jossakin vaiheessa tulee kapasiteettipullonkauloja joten pitää ostaa uudet tehokkaammat palvelimet jne...
Kaunista idealismia, mutta ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole olemassa. - Kim Forsman
vaan realismista kirjoitti:
"Miksi olla ahne? Mitä se on minulta pois, jos kuitenkin itse käytän palvelua -miksen antaisi muiden? "
Palvelun tarjoaminen maksaa sinulle selvää rahaa, miksi lahjoitat sitä pois ?
Jotta voit tarjota ko. palvelua joudut jotenkin myös tuottamaan sitä. Tätä varten joko ostat kapasiteettiä web-hotellista tai sitten ostat verkkokapasiteettiä verkko-operaattorilta ja itse ylläpidät palvelimia. Jossakin vaiheessa tulee kapasiteettipullonkauloja joten pitää ostaa uudet tehokkaammat palvelimet jne...
Kaunista idealismia, mutta ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole olemassa.Palvelun tuottomalli on esillä Invoicedin sivulla. Maksullisia lisäominaisuuksia ei ole tarvis hankkia, ellei niitä tarvitse.
Viitaten MySQL tietokannan käyttäjistä 98% (ellei peräti enemmänkin) on ns. ilmaiskäyttäjiä , eivät tuota tulosta yritykselle ja hyvin on projekti pysynyt pystyssä monia vuosia.
Esimerkiksi meidän projektin mainostulot käytetään suoraan palvelun kohentamiseen ja lisäpalveluiden tuottamiseen.
Palvelu on toteutettu erittäin vähäisiä palvelinresursseja varaavaksi, joten tulevaisuus näyttää. Palvelinraudan voi aina päivittää ja samoin verkkoyhteydet. En näe tätä ongelmana. - Ulkopuolinen Yrittäjä
vaan realismista kirjoitti:
"Miksi olla ahne? Mitä se on minulta pois, jos kuitenkin itse käytän palvelua -miksen antaisi muiden? "
Palvelun tarjoaminen maksaa sinulle selvää rahaa, miksi lahjoitat sitä pois ?
Jotta voit tarjota ko. palvelua joudut jotenkin myös tuottamaan sitä. Tätä varten joko ostat kapasiteettiä web-hotellista tai sitten ostat verkkokapasiteettiä verkko-operaattorilta ja itse ylläpidät palvelimia. Jossakin vaiheessa tulee kapasiteettipullonkauloja joten pitää ostaa uudet tehokkaammat palvelimet jne...
Kaunista idealismia, mutta ilmaista lounasta ei kuitenkaan ole olemassa."Palvelun tarjoaminen maksaa sinulle selvää rahaa, miksi lahjoitat sitä pois ?"
Samalla logiikalla minkä tahansa yrityksen markkinointiin panostaminen on rahojen pois lahjoittamista.
Jos et tosiaankaan näe yrityksen imagon parantumista ja tunnettuuden lisääntymistä rahanarvoisena asiana, niin toivottavasti et ainakaan yrittäjä ole, etkä ole sellaista ihan lähiaikoina perustamassa...
- väliportaat?
Miksei voi verkkolaskua lähettää suoraan asiakkaalle? Mitä hyötyä on välikäsistä? Välikädet tietysti vetävät oman "pienen" siivun verkkolaskun välittämisestä eteenpäin. Koko "verkkolaskuoperaattori" haiskahtaa pahasti kermankuorinnalta.
- Kim Forsman
Kerron tähän väliin omia kokemuksia, miksi:
Lähetin aikaisemmin kaikki laskuni suoraan asiakkaille sähköpostiliitteinä. Välillä postia ei toimitettu perille, koska vastaanottaja ei voinut ottaa vastaan liitetiedostoja sähköpostipalvelinten konfiguroinnin ansiosta. Kun asiakkaat eivät saaneet laskua, eivät ne luonnollisesti menneet maksuunkaan.
Sähköpostipalvelinten kuormitukset vähenevät huomattavasti, kun siellä ei pyöri liitetiedostoja. Invoicedista tulevat sähköpostit on tarkistettu roskapostifilttereillä, että ne suuremmalla varmuudella pääsevät perille.
Toiseksi se, että oli aina pakko mennä toimistolle luomaan, lähettämään ja seuraamaan laskuja. Nyt voi laskutuksen hoitaa mistä vain. Jos on useita myyjiä yrityksellä, voi kaikkien laskuja seurata samasta paikasta. Ei tarvitse erikseen kysellä kuka on myynyt ja mitä.
Viimeisenä pointtina se, että kun Finvoicen lähettäminen pankista asiakkaalle maksaa nykyään 0.60e / kerta (poislaskettuna kk-maksut, avausmaksut ja muut lisät) maksaa jo 100 laskun lähettäminen 60eur! Se on mielestäni paljon rahaa, joka on kuitenkin tuottavan liiketoiminnan kulmakivi; toimiva laskutus.
Invoicedin on tarkoitus ottaa kantaa näihin ryöstöhintoihin ja ilmaista, että luonto keksii keinonsa, mikäli kysyntä ei kohtaa tarjontaa. Joten kun pankit ajetaan sähköisen laskutuksen hintakilpailuun vaihtoehtoisilla palveluilla, alkaa hinnat väkisin tippumaan. Muistutuksena, että 80% Suomen yrityksistä on pienyrityksiä!
Hintavertailua Finvoicesta voi lukea Teemu Arinan blogista http://tarina.blogging.fi - asiaan
Kim Forsman kirjoitti:
Kerron tähän väliin omia kokemuksia, miksi:
Lähetin aikaisemmin kaikki laskuni suoraan asiakkaille sähköpostiliitteinä. Välillä postia ei toimitettu perille, koska vastaanottaja ei voinut ottaa vastaan liitetiedostoja sähköpostipalvelinten konfiguroinnin ansiosta. Kun asiakkaat eivät saaneet laskua, eivät ne luonnollisesti menneet maksuunkaan.
Sähköpostipalvelinten kuormitukset vähenevät huomattavasti, kun siellä ei pyöri liitetiedostoja. Invoicedista tulevat sähköpostit on tarkistettu roskapostifilttereillä, että ne suuremmalla varmuudella pääsevät perille.
Toiseksi se, että oli aina pakko mennä toimistolle luomaan, lähettämään ja seuraamaan laskuja. Nyt voi laskutuksen hoitaa mistä vain. Jos on useita myyjiä yrityksellä, voi kaikkien laskuja seurata samasta paikasta. Ei tarvitse erikseen kysellä kuka on myynyt ja mitä.
Viimeisenä pointtina se, että kun Finvoicen lähettäminen pankista asiakkaalle maksaa nykyään 0.60e / kerta (poislaskettuna kk-maksut, avausmaksut ja muut lisät) maksaa jo 100 laskun lähettäminen 60eur! Se on mielestäni paljon rahaa, joka on kuitenkin tuottavan liiketoiminnan kulmakivi; toimiva laskutus.
Invoicedin on tarkoitus ottaa kantaa näihin ryöstöhintoihin ja ilmaista, että luonto keksii keinonsa, mikäli kysyntä ei kohtaa tarjontaa. Joten kun pankit ajetaan sähköisen laskutuksen hintakilpailuun vaihtoehtoisilla palveluilla, alkaa hinnat väkisin tippumaan. Muistutuksena, että 80% Suomen yrityksistä on pienyrityksiä!
Hintavertailua Finvoicesta voi lukea Teemu Arinan blogista http://tarina.blogging.fimyin aiemmin dokumentin hallinnan ohjelmistoja. Asiaan kuului raskaiden tiedostojen tallennus yhteen paikkaan sen sijaan, että niitä lähetellään organisaation vastaanottajille sähköpostilla, sama tiedosto kuormittaa liikennettä ja tiedosto on jokaisen koneella useana kappaleena. Ei oikein viesti mennyt perille. Asiaa ei pidetty tärkeänä, vaikka postitettavan tiedoston koko voi olla jopa 80 Mb.
Lasku liitteenä ei ole montaa kiloa, joten se ei ole peruste tälle systeemille. Ja jos liitetiedosto ei mene perille, menee siitä kyllä edes jotain perille, asiallinen vastaanottaja tod.näk. kommentoi asiaa. PDF-muotoa ei tällä hetkellä suodattimet poista, koska niissä ei tietääkseni toistaiseksi kulje viruksia.
Entä tietoturva palvelussanne?
Tulee aikamoinen rekisteri jollekin toimitettavaksi tai myytäväksi, että mitä tässä maassa laskutetaan ja paljollako?
Reskontra, tilastointi ja muut halpojenkin laskuohjelmien ominaisuudet puuttuu ilm. kokonaan?
Ajatuksena asiasi ei ole huono.
Minä vain haluaisin tehdä kirjallisena sopimuksen, jossa toimittaja takaa, ettei tiedot mene mihinkään. Ja se sitten taas maksaa, mutta mitään ei saa ilmaiseksi. - Kim Forsman
asiaan kirjoitti:
myin aiemmin dokumentin hallinnan ohjelmistoja. Asiaan kuului raskaiden tiedostojen tallennus yhteen paikkaan sen sijaan, että niitä lähetellään organisaation vastaanottajille sähköpostilla, sama tiedosto kuormittaa liikennettä ja tiedosto on jokaisen koneella useana kappaleena. Ei oikein viesti mennyt perille. Asiaa ei pidetty tärkeänä, vaikka postitettavan tiedoston koko voi olla jopa 80 Mb.
Lasku liitteenä ei ole montaa kiloa, joten se ei ole peruste tälle systeemille. Ja jos liitetiedosto ei mene perille, menee siitä kyllä edes jotain perille, asiallinen vastaanottaja tod.näk. kommentoi asiaa. PDF-muotoa ei tällä hetkellä suodattimet poista, koska niissä ei tietääkseni toistaiseksi kulje viruksia.
Entä tietoturva palvelussanne?
Tulee aikamoinen rekisteri jollekin toimitettavaksi tai myytäväksi, että mitä tässä maassa laskutetaan ja paljollako?
Reskontra, tilastointi ja muut halpojenkin laskuohjelmien ominaisuudet puuttuu ilm. kokonaan?
Ajatuksena asiasi ei ole huono.
Minä vain haluaisin tehdä kirjallisena sopimuksen, jossa toimittaja takaa, ettei tiedot mene mihinkään. Ja se sitten taas maksaa, mutta mitään ei saa ilmaiseksi.Laskujen tuplatallennus lähettävän / vastaanottavan palvelimille on mielestäni turhaa tilan hukkaa. Lisäksi, asiakkaat, jotka eivät halua PDF-laskua voivat tilata paperilaskun ja vain hyväksyä laskun verkossa. Tuskin tämä nyt mikään myyntikriteeri tulisi olla "Säästä tilaa sähköpostipalvelimellasi", kun idea on "Säästä aikaasi".
Tietoturvasta: Kuten manifestissani kirjoitin, meitä ei kiinnosta mitä laskutat ja ketä laskutat, niin kauan kun emme saa valituksia, että palvelua käytettäisiin laittomasti (jolloin voimme sulkea tilin).
Veikkaisin, etten olisi hirveän mielissäni, mikäli minun laskutustiedot myytäisiin jollekkin statistiikkana. Tuon sanoo mielestäni jo terve maalaisjärki. Joko kokeilee palvelua ja luottaa, että asiat toimii niinkuin palvelukuvauksissa annetaan ymmärtää, tai kieltäytyy käyttämästä? Ajattelin vain, että tämänlainen palvelu puuttuu pienyrittäjiltä ja julkaisin sen, ei sen suurempia taka-ajatuksia.
Tilastointi puuttuu, mutta kuten jo palvelun sivuilla lukee, kehitämme sitä kokoajan sopeutumaan paremmin käyttäjien tarpeisiin. Minulla on vain näkemys oman yritykseni tarpeista, ei muista. Siksi minimalistinen lähtökohta oli selvä -"Vain ja ainoastaan pakollinen".
Ymmärrän myös, että haluaisit tehdä sitovat kirjalliset sopimukset. Ajattelin, että voisihan käyttöehtoihin laittaa, että yrityksemme ei luovuta tietoja kolmannelle osapuolelle, poislukien käyttäjän lisäämät asiakassuhteet ja kirjanpidon.
Skeptisenä kuitenkin ettei se lisää luotettavuutta yhtään palveluun. Noh, tässä muutamia ajatuksia. - Uskottavuus on A ja O
Kim Forsman kirjoitti:
Laskujen tuplatallennus lähettävän / vastaanottavan palvelimille on mielestäni turhaa tilan hukkaa. Lisäksi, asiakkaat, jotka eivät halua PDF-laskua voivat tilata paperilaskun ja vain hyväksyä laskun verkossa. Tuskin tämä nyt mikään myyntikriteeri tulisi olla "Säästä tilaa sähköpostipalvelimellasi", kun idea on "Säästä aikaasi".
Tietoturvasta: Kuten manifestissani kirjoitin, meitä ei kiinnosta mitä laskutat ja ketä laskutat, niin kauan kun emme saa valituksia, että palvelua käytettäisiin laittomasti (jolloin voimme sulkea tilin).
Veikkaisin, etten olisi hirveän mielissäni, mikäli minun laskutustiedot myytäisiin jollekkin statistiikkana. Tuon sanoo mielestäni jo terve maalaisjärki. Joko kokeilee palvelua ja luottaa, että asiat toimii niinkuin palvelukuvauksissa annetaan ymmärtää, tai kieltäytyy käyttämästä? Ajattelin vain, että tämänlainen palvelu puuttuu pienyrittäjiltä ja julkaisin sen, ei sen suurempia taka-ajatuksia.
Tilastointi puuttuu, mutta kuten jo palvelun sivuilla lukee, kehitämme sitä kokoajan sopeutumaan paremmin käyttäjien tarpeisiin. Minulla on vain näkemys oman yritykseni tarpeista, ei muista. Siksi minimalistinen lähtökohta oli selvä -"Vain ja ainoastaan pakollinen".
Ymmärrän myös, että haluaisit tehdä sitovat kirjalliset sopimukset. Ajattelin, että voisihan käyttöehtoihin laittaa, että yrityksemme ei luovuta tietoja kolmannelle osapuolelle, poislukien käyttäjän lisäämät asiakassuhteet ja kirjanpidon.
Skeptisenä kuitenkin ettei se lisää luotettavuutta yhtään palveluun. Noh, tässä muutamia ajatuksia.Kun järjestellään yrityksen, vaikkapa vain pienen, taloushallintoa, on uskottavuus A ja O.
Tämä tarkoittaa että palveluntarjoajan tulee pystyä uskottavasti takaamaan seuraavat asiat teidän tyyppisessä palvelussa.
* Käytettävyys 24/7/365. Miten teillä on järjestestetty varajärjestelmät, varmuuskopiot ? Esim. onhan teillä vähintään kaksi erillistä konesalia eri kiinteistöissä ?
* Tietoturva. Miten teillä on varmistettu ettei sivulliset pääse tietoihin käsiksi ? Miten hakkerit pidetään loitolla ? Missä palvelimet ovat , onko niiden fyysinen koskemattomuus varmistettu kulunvalvonnalla ja vartioinnilla ?
* Jatkuvuus. Miten asiakas voi luottaa siihen että palvelua tuotetaan vielä ensikuussakin ? Minkälaiset resurssit teillä on kasvattaa tietoliikenne ja palvelinkapasiteettiä tarvittaessa ? Esim kunnollinen Blade laitteisto muutamalla palvelimella maksaa liki 100.000 euroa, löytyykö kassasta tähän rahaa ?
Näihin kysymyksiin ei ainakaan helposti löytynyt vastausta webbisivuiltanne.
Kuvitellaan nyt vaikka tilanne, että tiloissanne tapahtuu vesivahinko joka kastelee konesalinne. Seurauksena on käyttökatkos jonka pituus voi olla mitä tahansa, ja tuona aikana seisoo sitten tuhansien pienyritysten maksuliikenne (tai jos varmuuskopiotkin tuhoutuvat niin voi voi). Näin ei yksinkertaisesti saa käydä, ja käsittääkseni viestintävirastolla on jotain ohjeitakin tästä aiheesta palveluntarjoajille. - Kim Forsman
Uskottavuus on A ja O kirjoitti:
Kun järjestellään yrityksen, vaikkapa vain pienen, taloushallintoa, on uskottavuus A ja O.
Tämä tarkoittaa että palveluntarjoajan tulee pystyä uskottavasti takaamaan seuraavat asiat teidän tyyppisessä palvelussa.
* Käytettävyys 24/7/365. Miten teillä on järjestestetty varajärjestelmät, varmuuskopiot ? Esim. onhan teillä vähintään kaksi erillistä konesalia eri kiinteistöissä ?
* Tietoturva. Miten teillä on varmistettu ettei sivulliset pääse tietoihin käsiksi ? Miten hakkerit pidetään loitolla ? Missä palvelimet ovat , onko niiden fyysinen koskemattomuus varmistettu kulunvalvonnalla ja vartioinnilla ?
* Jatkuvuus. Miten asiakas voi luottaa siihen että palvelua tuotetaan vielä ensikuussakin ? Minkälaiset resurssit teillä on kasvattaa tietoliikenne ja palvelinkapasiteettiä tarvittaessa ? Esim kunnollinen Blade laitteisto muutamalla palvelimella maksaa liki 100.000 euroa, löytyykö kassasta tähän rahaa ?
Näihin kysymyksiin ei ainakaan helposti löytynyt vastausta webbisivuiltanne.
Kuvitellaan nyt vaikka tilanne, että tiloissanne tapahtuu vesivahinko joka kastelee konesalinne. Seurauksena on käyttökatkos jonka pituus voi olla mitä tahansa, ja tuona aikana seisoo sitten tuhansien pienyritysten maksuliikenne (tai jos varmuuskopiotkin tuhoutuvat niin voi voi). Näin ei yksinkertaisesti saa käydä, ja käsittääkseni viestintävirastolla on jotain ohjeitakin tästä aiheesta palveluntarjoajille.On kaksi fyysisesti eri maantieteellisessä sijainnissa olevaa konesalia. Primääri on valvottu ja ainoastaan yrityksen käytössä.
Jatkuvuudesta; Mikäli päätämme lopettaa, voimme aina julkaista koko palvelun avoimeksi lähdekoodiksi kaikkien saataville.
No huhhuh, en menisi ihan heti Bladea hankkimaan, ei me mitään resurssimonsteria pyöritellä. Muutenkin näkemykset skaalautuvuudesta ovat välillä vähintään utopistisia. Palvelintehon loppuessa klusteroidaan lisää palvelimia jakamaan taakkaa.
Varmuuskopiot kopioidaan 3 fyysiseen sijaintiin joka kolmas tunti. Riittääkö?
Tällä hetkellä noin 30 yrityksen laskutus on toiminut moitteettomasti. - Uskottavuudesta edelleen
Kim Forsman kirjoitti:
On kaksi fyysisesti eri maantieteellisessä sijainnissa olevaa konesalia. Primääri on valvottu ja ainoastaan yrityksen käytössä.
Jatkuvuudesta; Mikäli päätämme lopettaa, voimme aina julkaista koko palvelun avoimeksi lähdekoodiksi kaikkien saataville.
No huhhuh, en menisi ihan heti Bladea hankkimaan, ei me mitään resurssimonsteria pyöritellä. Muutenkin näkemykset skaalautuvuudesta ovat välillä vähintään utopistisia. Palvelintehon loppuessa klusteroidaan lisää palvelimia jakamaan taakkaa.
Varmuuskopiot kopioidaan 3 fyysiseen sijaintiin joka kolmas tunti. Riittääkö?
Tällä hetkellä noin 30 yrityksen laskutus on toiminut moitteettomasti.Jos juhannusaattona klo 17.34.53 palvelimesi kämähtää, niin mikä on vasteaika kunnes se taas on kunnossa ?
Miten yrityksesi valvoo tuota konetta, onko se omakotitalon kellarissa vai ilmastoidussa ja kulunvalvonnan piirissä olevassa konesalissa.
Tuo lähdekoodiksi julkaisu ei Ranen putkea paljoa lohduta, hän on hankkinut palvelua, ei tuhansia sivuja PHP-listauksia joista hän ei mitään ymmärrä.
No vaikka ei heti Bladea hankittaisikaan, niin uusia palvelinmyllyjä kuitenkin. Rahoitus ? Ja samaan syssyyn joudutaan helposti ostamaan teleoperaattorilta lisää kaistaa, saatavuus/rahoitus ?
Varmuuskopiointi varmaankin on riittävä.
30 yritystä nyt varmaan pyörisi jotenkuten työasemaraudassakin, mutta miten sitten kun niitä on 3000 ? - Kim Forsman
Uskottavuudesta edelleen kirjoitti:
Jos juhannusaattona klo 17.34.53 palvelimesi kämähtää, niin mikä on vasteaika kunnes se taas on kunnossa ?
Miten yrityksesi valvoo tuota konetta, onko se omakotitalon kellarissa vai ilmastoidussa ja kulunvalvonnan piirissä olevassa konesalissa.
Tuo lähdekoodiksi julkaisu ei Ranen putkea paljoa lohduta, hän on hankkinut palvelua, ei tuhansia sivuja PHP-listauksia joista hän ei mitään ymmärrä.
No vaikka ei heti Bladea hankittaisikaan, niin uusia palvelinmyllyjä kuitenkin. Rahoitus ? Ja samaan syssyyn joudutaan helposti ostamaan teleoperaattorilta lisää kaistaa, saatavuus/rahoitus ?
Varmuuskopiointi varmaankin on riittävä.
30 yritystä nyt varmaan pyörisi jotenkuten työasemaraudassakin, mutta miten sitten kun niitä on 3000 ?Palvelimen virtualisoinnissa voidaan ottaa käyttöön heart-beatilla toimiva toinen virtuaalikone. Mikäli palvelin itsessään jumiutuu, sammuu tai irtisanoo palvelusopimuksena mustan savun saattelemana, voidaan ottaa käyttöön lennosta toinen fyysinen palvelin. Eli peilattu fyysinen kone. Joten palvelimen downtime olisi teoriaassa TCP-IP paketin lähetyksen ja paluun verran.
Palvelimet ovat jäähdytetyssä halotron suojatussa palvelintilassa, johon vain yrityksellä on pääsy.
Lähdekoodiksi julkaisu antaisi 0 riviä PHP-koodia, sillä sitä emme käytä :) Avoimeksi julkaisu mahdollistaisi jonkun toisen jatkokehittelyn sekä palveluntarjoamisen.
Palvelinklusteroinnissa on huomioitu palvelun kasvu ja pullonkaulat ennaltaehkäistään hankkimalla nopeampaa rautaa klusterointiin, sekä nopeammat yhteydet. Järjestelmä on koeponnistettu WCS (worst case scenario) 100 simultaanikäyttäjällä jotka suorittavat 10 kyselyä / sekunti ilman ongelmia testikokoonpanolla, jonka laskuteho ei ollut teekkarin laskinta hääppöisempi. Kaistaa palvelu varaa todella vähän AJAX toteutuksen ansiosta. Joten kaistaongelma ei muodostu ihan heti pullonkaulaksi.
Koodin optimointi ja kaiken staattisen lataaminen älykkäästä välimuistista vähentää palvelinkuormaa.
(Testeissä tehty 1000 käyttäjän 100 kyselyä / sekunti johti palvelimen prosessoritehon nousun 80 prosenttin, joka on omiaan antamaan osviittaa palvelun tehosta sekä optimoinnista).
Lisää aukkoja vielä tilkittävänä? - Uskottavuus ?
Kim Forsman kirjoitti:
Palvelimen virtualisoinnissa voidaan ottaa käyttöön heart-beatilla toimiva toinen virtuaalikone. Mikäli palvelin itsessään jumiutuu, sammuu tai irtisanoo palvelusopimuksena mustan savun saattelemana, voidaan ottaa käyttöön lennosta toinen fyysinen palvelin. Eli peilattu fyysinen kone. Joten palvelimen downtime olisi teoriaassa TCP-IP paketin lähetyksen ja paluun verran.
Palvelimet ovat jäähdytetyssä halotron suojatussa palvelintilassa, johon vain yrityksellä on pääsy.
Lähdekoodiksi julkaisu antaisi 0 riviä PHP-koodia, sillä sitä emme käytä :) Avoimeksi julkaisu mahdollistaisi jonkun toisen jatkokehittelyn sekä palveluntarjoamisen.
Palvelinklusteroinnissa on huomioitu palvelun kasvu ja pullonkaulat ennaltaehkäistään hankkimalla nopeampaa rautaa klusterointiin, sekä nopeammat yhteydet. Järjestelmä on koeponnistettu WCS (worst case scenario) 100 simultaanikäyttäjällä jotka suorittavat 10 kyselyä / sekunti ilman ongelmia testikokoonpanolla, jonka laskuteho ei ollut teekkarin laskinta hääppöisempi. Kaistaa palvelu varaa todella vähän AJAX toteutuksen ansiosta. Joten kaistaongelma ei muodostu ihan heti pullonkaulaksi.
Koodin optimointi ja kaiken staattisen lataaminen älykkäästä välimuistista vähentää palvelinkuormaa.
(Testeissä tehty 1000 käyttäjän 100 kyselyä / sekunti johti palvelimen prosessoritehon nousun 80 prosenttin, joka on omiaan antamaan osviittaa palvelun tehosta sekä optimoinnista).
Lisää aukkoja vielä tilkittävänä?OK, teillä on valmius virtualisoinnin kautta ottaa nopeastikin uusi kone käyttöön. Hyvä niin.
Kysymys kuitenkin oli siitä, että jos tuo tarve tulee juhannusaattona, niin onko teillä joku paikalla tekemässä sitä? - Kim Forsman
Uskottavuus ? kirjoitti:
OK, teillä on valmius virtualisoinnin kautta ottaa nopeastikin uusi kone käyttöön. Hyvä niin.
Kysymys kuitenkin oli siitä, että jos tuo tarve tulee juhannusaattona, niin onko teillä joku paikalla tekemässä sitä?Heart-beat tarkoittaa, että kaksi tai useammat palvelimet kuuntelevat samaa IP-osoitetta ja ottavat vastuun palvelun pyörittämisestä jos edellä oleva kaatuu. Joten paikallaoloa ei tarvita. Juhannusaatto skenaario siis selvä?
- Ulkopuolinen kommentoija
Uskottavuus on A ja O kirjoitti:
Kun järjestellään yrityksen, vaikkapa vain pienen, taloushallintoa, on uskottavuus A ja O.
Tämä tarkoittaa että palveluntarjoajan tulee pystyä uskottavasti takaamaan seuraavat asiat teidän tyyppisessä palvelussa.
* Käytettävyys 24/7/365. Miten teillä on järjestestetty varajärjestelmät, varmuuskopiot ? Esim. onhan teillä vähintään kaksi erillistä konesalia eri kiinteistöissä ?
* Tietoturva. Miten teillä on varmistettu ettei sivulliset pääse tietoihin käsiksi ? Miten hakkerit pidetään loitolla ? Missä palvelimet ovat , onko niiden fyysinen koskemattomuus varmistettu kulunvalvonnalla ja vartioinnilla ?
* Jatkuvuus. Miten asiakas voi luottaa siihen että palvelua tuotetaan vielä ensikuussakin ? Minkälaiset resurssit teillä on kasvattaa tietoliikenne ja palvelinkapasiteettiä tarvittaessa ? Esim kunnollinen Blade laitteisto muutamalla palvelimella maksaa liki 100.000 euroa, löytyykö kassasta tähän rahaa ?
Näihin kysymyksiin ei ainakaan helposti löytynyt vastausta webbisivuiltanne.
Kuvitellaan nyt vaikka tilanne, että tiloissanne tapahtuu vesivahinko joka kastelee konesalinne. Seurauksena on käyttökatkos jonka pituus voi olla mitä tahansa, ja tuona aikana seisoo sitten tuhansien pienyritysten maksuliikenne (tai jos varmuuskopiotkin tuhoutuvat niin voi voi). Näin ei yksinkertaisesti saa käydä, ja käsittääkseni viestintävirastolla on jotain ohjeitakin tästä aiheesta palveluntarjoajille.Suurin osa pienyrittäjistä, joille tuollainen palvelu voi olla tarpeen, käyttää todennäköisesti jotain ostos-tv:ssä mainostettua bugista laskutussoftaa reikäisellä Windows-kotikoneellaan.
Miten ihmeessä tuon kaltainen palvelu voisi ainakaan huonontaa tilannetta? Todennäköisesti vikasietoisuus, saavutettavuus ja tietoturva kohenevat huomattavasti, jos yritys siirtää laskutuksensa tuonne.
Monellako näistä pienyrittäjistä on kotonaan esimerkiksi RAID- tai muu vastaava kahdennus käytössä? Sehän on pakko olla sellaisella koneella, jolla laskutusta hoidetaan, koska muuten voidaan esimerkiksi laiterikon yhteydessä menettää kriittisiä tietoja. Edes säännöllinen varmuuskopiointi ei riitä, vaan tiedot on pakko peilata reaaliajassa.
Monellako pienyrittäjällä on kotonaan Blade? - Toinen sivusta seuraaja
Ulkopuolinen kommentoija kirjoitti:
Suurin osa pienyrittäjistä, joille tuollainen palvelu voi olla tarpeen, käyttää todennäköisesti jotain ostos-tv:ssä mainostettua bugista laskutussoftaa reikäisellä Windows-kotikoneellaan.
Miten ihmeessä tuon kaltainen palvelu voisi ainakaan huonontaa tilannetta? Todennäköisesti vikasietoisuus, saavutettavuus ja tietoturva kohenevat huomattavasti, jos yritys siirtää laskutuksensa tuonne.
Monellako näistä pienyrittäjistä on kotonaan esimerkiksi RAID- tai muu vastaava kahdennus käytössä? Sehän on pakko olla sellaisella koneella, jolla laskutusta hoidetaan, koska muuten voidaan esimerkiksi laiterikon yhteydessä menettää kriittisiä tietoja. Edes säännöllinen varmuuskopiointi ei riitä, vaan tiedot on pakko peilata reaaliajassa.
Monellako pienyrittäjällä on kotonaan Blade?Jos yksittäinen pienyrittäjä tuhoaa datansa, hän vaikeuttaa vain omaa toimintaansa ja on itse tavallaan syypää tapahtumaan (mitäs et ottanut varmuuskopioita).
Jos palveluntarjoaja tuhoaa parin tuhannen pienyrittäjän datat, ovat ko. yrittäjät pulassa ilman omaa syytään. Tästä syystä palveluntarjoajalta on lupa edellyttää huomattavasti parempaa järjestelmäsuojaa kuin yksittäiseltä yrittäjältä.
Mitä tuota keskustelua nyt seurailin, niin kunnossahan tuo tuntuu olevan. Ainoa mikä ihmetyttää on yrityksen ansaintalogiikka. Kuvatunlainen järjestelmä (klusteri, eri konesalit tms) ei ole kovin halpa rakentaa saati ylläpitää, joten lisäpalvelujen kauppa pitäisi saada kunnolla käyntiin jotta tulisi tuota kassavirtaakin. Jos sitä ei tule ja joudutaan laittamaan lappu luukulle, niin taas on muutama tuhat pikkufirmaa ihmeissään "mites tässä näin pääsi käymään".
Taustalla hääräävä isot taskut omaava taho (kuten nyt vaikka pankki, jonka kanssa tämä konsepti kilpailee) vaikuttaa kuitenkin luotettavammalta kumppanilta... - mitä osaavat
Toinen sivusta seuraaja kirjoitti:
Jos yksittäinen pienyrittäjä tuhoaa datansa, hän vaikeuttaa vain omaa toimintaansa ja on itse tavallaan syypää tapahtumaan (mitäs et ottanut varmuuskopioita).
Jos palveluntarjoaja tuhoaa parin tuhannen pienyrittäjän datat, ovat ko. yrittäjät pulassa ilman omaa syytään. Tästä syystä palveluntarjoajalta on lupa edellyttää huomattavasti parempaa järjestelmäsuojaa kuin yksittäiseltä yrittäjältä.
Mitä tuota keskustelua nyt seurailin, niin kunnossahan tuo tuntuu olevan. Ainoa mikä ihmetyttää on yrityksen ansaintalogiikka. Kuvatunlainen järjestelmä (klusteri, eri konesalit tms) ei ole kovin halpa rakentaa saati ylläpitää, joten lisäpalvelujen kauppa pitäisi saada kunnolla käyntiin jotta tulisi tuota kassavirtaakin. Jos sitä ei tule ja joudutaan laittamaan lappu luukulle, niin taas on muutama tuhat pikkufirmaa ihmeissään "mites tässä näin pääsi käymään".
Taustalla hääräävä isot taskut omaava taho (kuten nyt vaikka pankki, jonka kanssa tämä konsepti kilpailee) vaikuttaa kuitenkin luotettavammalta kumppanilta...Hyvä idea ja ilmainen toteutus tuo varmasti moninkertaisesti kuin tuon 30 yritystä palveluun. En näe tuossa mitään ongelmaa.
Tässä keskustelussa mennään jo mielestäni hyvän maun rajoilla mitä voidaan pyytää ilmaiseksi. Minä rekisteröidyin koska näin tässä jotain uutta. Toistahan se olisi jos tämä palvelu maksaisi sen 20-100e /kk.. - hööpö
Uskottavuus on A ja O kirjoitti:
Kun järjestellään yrityksen, vaikkapa vain pienen, taloushallintoa, on uskottavuus A ja O.
Tämä tarkoittaa että palveluntarjoajan tulee pystyä uskottavasti takaamaan seuraavat asiat teidän tyyppisessä palvelussa.
* Käytettävyys 24/7/365. Miten teillä on järjestestetty varajärjestelmät, varmuuskopiot ? Esim. onhan teillä vähintään kaksi erillistä konesalia eri kiinteistöissä ?
* Tietoturva. Miten teillä on varmistettu ettei sivulliset pääse tietoihin käsiksi ? Miten hakkerit pidetään loitolla ? Missä palvelimet ovat , onko niiden fyysinen koskemattomuus varmistettu kulunvalvonnalla ja vartioinnilla ?
* Jatkuvuus. Miten asiakas voi luottaa siihen että palvelua tuotetaan vielä ensikuussakin ? Minkälaiset resurssit teillä on kasvattaa tietoliikenne ja palvelinkapasiteettiä tarvittaessa ? Esim kunnollinen Blade laitteisto muutamalla palvelimella maksaa liki 100.000 euroa, löytyykö kassasta tähän rahaa ?
Näihin kysymyksiin ei ainakaan helposti löytynyt vastausta webbisivuiltanne.
Kuvitellaan nyt vaikka tilanne, että tiloissanne tapahtuu vesivahinko joka kastelee konesalinne. Seurauksena on käyttökatkos jonka pituus voi olla mitä tahansa, ja tuona aikana seisoo sitten tuhansien pienyritysten maksuliikenne (tai jos varmuuskopiotkin tuhoutuvat niin voi voi). Näin ei yksinkertaisesti saa käydä, ja käsittääkseni viestintävirastolla on jotain ohjeitakin tästä aiheesta palveluntarjoajille.Tollaiset jutut on isoille ja niille, jotka kuvittelee olevansa isoja. Tää on pienille suunnattu palvelu, jota tarjotaan ilmaiseksi. Tähän mitään 100.000 euron koneita tarvita taustalle. Ihan höpöpuhetta tollanen...
- skeptikko
Tämäkin palvelu näyttää saaneen jo hieman median huomiota:
http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1223330
Enkä ihmettele, sillä on suorastaan käsittämätöntä että sähköinen laskuttaminen on nykyjärjestelmillä tehty niin hankalaksi ottaa käyttöön. Sähköistä laskutusta on tässä maassa tahkottu jo vuosia, mutta silti se on käyttäjäämäärissä mitattuna aivan lasten kengissä. Tämä palvelu (tai joku muu vastaava) voi vielä pelastaa tilanteen.- sannam28
Mites Basware? Tarjoaa verkkolasku
http://www.basware.com/FI/Our_Solutions/business_transactions/verkkolasku/Pages/default.aspx -palveluita yrityksille. Onko kellään kokemusta, miten on toiminut, onko esim. vain suurille yrityksille?
Sanna
- laskuttaja
Tämä taitaa olla jo vanhaa juttua mutta mielenkiintoista. Hyvä verkkolaskupalvelu, jossa ei käyttäjän tarvitse osata oikeastaaan mitään on myös www.postita.fi . Tuolla voi yritys lähettää verkkolaskut vaikka oma laskutussofta ei osaisi tehdä edes finvoice-tiedostoa. Samasta palvelusta voi lähettää laskut myös paperilaskuina. Meillä useita vuosia jo käytössä - tosi hyvä!
- tekee ja ei tee
> Tuolla voi yritys lähettää verkkolaskut vaikka oma laskutussofta
> ei osaisi tehdä edes finvoice-tiedostoa.
No eikä voi. Jos olet noin tyytyväinen. monivuotinen asiakas, niin lukisit edes sen oman palvelusi tuotekuvauksen alkajaisiksi. https://postita.fi/finvoice/
Tuo(kin) palvelu voi ottaa Finvoicena eteenpäin lähetettävät laskut vastaan vain valmiiksi tehtyinä Finvoice-tiedostoina, ei muissa lähetysmuodoissa.
> Samasta palvelusta voi lähettää laskut myös paperilaskuina.
> Meillä useita vuosia jo käytössä
Niin siis ideana on lähettää tuonne laskut joko Finvoice-muodossa tai PDF-laskuina.
-Ne PDF:inä lähetetyt luvataan kuorittaa kirjekuoriin ja lähettää asiakkaalle. -Oman laskutusohjelman valmiiksi Finvoice-muotoon tekemät läetetään joko Finvoicena tai tulostetaan kirjekuoriin.
Ihan samanlaista Finvoicejen kuoreen postituspalvelua löytyy pankeiltakin, ainakin Nordealta ja OP-pankilta. Kyse on vain kustannuksista, kuka halvimmalla tekee.
- Anonyymi
Mutta mikä kumma siinä on, ettei osata käyttää TIEKE-palvelua?
Olen ihan liian monta kertaa törmännyt siihen, että lasku tulee postiste, vaikka verkkolasku on ollut käytössä jo vuosia tai pyydetään sähköpostilla lähettämään verkkolaskuosoite. Onko se tietämättömyyttä vai viitsimättömyyttä?
Jos meille tulee uusi asiakas ja rekisteröin heidän tietonsa, tarkistan ensin heidän kotisivunsa yhteystiedot (vinkkinä kaikille, että yleensä löytyy sieltä) ja jos siellä ei verkkoalskuosoitetta ole, tarkistan Tiekestä.
Mukavaa syksyä kaikille yrittäjille! - Anonyymi
> Jos meille tulee uusi asiakas ja rekisteröin heidän tietonsa, tarkistan
> ensin heidän kotisivunsa yhteystiedot (vinkkinä kaikille, että yleensä
> löytyy sieltä)
Oikeasti aika harvat PK-firmat ilmouttavat verkkolaskutustietojaan netin kotisivuillaan.
> ja jos siellä ei verkkoalskuosoitetta ole, tarkistan Tiekestä.
Tuokin omapäinen, ennalta sopimaton verkkolaskujen lähettely on hiukan riskaabelia, voi olla ettei laskua löydetä eikä se tule maksetuksi.
Meidänkin firman tiedot ovat jostakin syystä aikanaan joutuneet Tieken listalle. Silti emme ole ikinä ottaneet verkkolaskuja vastaan, koska emme ole halunneet.
Monet pikkufirmat ovat lievästi painostettuna suostuneet vastaanottamaan verkkolaskuja. Sitten kun verkkolasku heille tulee, se tulostetaan paperille ja laitetaan mappiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818