Tein meinaan tänään positiivisen raskaustestin.
Viikon päästä olisi viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto.
Sen jälkeen on tietenkin kivut ihan toista luokkaa, kun ihan vain jos on hammas nyhdetty irti.
Multa jouduttaisiin ilmeisesti leukaluutakin poraamaan.
Joten sen jälkeiset kivut tosiaan pelottaa ja yleensä se, että onko edes kovin viisasta poistattaa viisuria, kun on raskaana.
Viisurin poisto raskausaikana...
9
5083
Vastaukset
- emmili
kävin juuri hammaslääkärissä ja lekuri totesi, että periaatteessa pitäisi yläviisaudenhampaat poistaa, mutta ettei tahdo tehdä sitä ennen kuin lapsi on maailmassa. Mutta en sitten tiedä, kun sulla on jo aikain varattuna. Ehkä olisi parempi lykätä jos vaan mahdollista? En kyllä ole mikään asiantuntija, jtoen tämä on vaan arvailua.
- vastaa
Raskauden ekan kolmanneksen aikana ei suositella hammaslääkäriin menoa, koska lähinnä tilanteen aiheuttama jännitys saattaa nostaa keskenmenon riskiä.
Jos ei ole pakko poistaa sitä viisuria nyt, niin lykkää siihen asti, kunnes lapsi on syntynyt.
Viisurin leikkauksellisen poiston jälkeen tarvitsee lähes poikkeuksetta särkylääkettä useamman päivän ajan, eikä Parasetamoli (Panadol) ole paras mahdollinen postoperatiiviseen kipuun.
Olen työskennellyt monta vuotta suukirurgin kanssa, ja yleensä leikkauksen yhteydessä on määrätty Burana 600 mg tai 800 mg, ja sitähän ei ole hyvä syödä raskaana olessaan.
Viisurin leikkauksen jälkeen kivun määrä on suoraan verrannollisen siihen paljonko leukaluuta joudutaan poraamaan.
Suosittelisin sinua soittamaan leikkaavalle suukirurgille, ja kertomaan, että olet nyt raskaana. En usko, että hänkään suosittelee leikkausta juuri nyt, ellei ole ihan pakko.- AP kirjoittaja
mitenkään oirehtinut. Mutta hammaslääkärini sanoi, että sen vieruskaverissa on reikä, joka on hankala paikata, jos ei viisuria poista.
En minä taida uskaltaa mennä sinne viisurin poistoon. En ainakaan näin varhaisessa vaiheessa raskautta.
Mulla on kuitenkin kaksi keskenmenoakin takana, joten tahdon todellakin minimoida kaikki riskit, jotka voisi lisätä keskenmenon riskiä. - mape
AP kirjoittaja kirjoitti:
mitenkään oirehtinut. Mutta hammaslääkärini sanoi, että sen vieruskaverissa on reikä, joka on hankala paikata, jos ei viisuria poista.
En minä taida uskaltaa mennä sinne viisurin poistoon. En ainakaan näin varhaisessa vaiheessa raskautta.
Mulla on kuitenkin kaksi keskenmenoakin takana, joten tahdon todellakin minimoida kaikki riskit, jotka voisi lisätä keskenmenon riskiä.eiköhän sen reijän saa porattua vaikka se viisuri on tiellä. Toisaalta eihän ehjää viisuria poisteta joten onhan siinä jotain vikaa siinäkin..
Neuvonpito hammaslääkärin kanssa on paras. Jos suussa on tulehdusta tms niin silloin lopulta arvioitava riskien suuruuksia ja ajankohtia.
Mulla paikattiin tilapäisesti viisuri yhden raskauden aikana kun lekuri ei sitä suostunut poistamaan vaikka toinen viisuri oli ollut ihan höllässä enkä särkylääketttä ollut tarvinnut lainkaan.. - Ap kirjoittaja
mape kirjoitti:
eiköhän sen reijän saa porattua vaikka se viisuri on tiellä. Toisaalta eihän ehjää viisuria poisteta joten onhan siinä jotain vikaa siinäkin..
Neuvonpito hammaslääkärin kanssa on paras. Jos suussa on tulehdusta tms niin silloin lopulta arvioitava riskien suuruuksia ja ajankohtia.
Mulla paikattiin tilapäisesti viisuri yhden raskauden aikana kun lekuri ei sitä suostunut poistamaan vaikka toinen viisuri oli ollut ihan höllässä enkä särkylääketttä ollut tarvinnut lainkaan..viisuri poistetaan, jos se on jotenkin kasvamassa väärin ja monesti poistetaan kai muutenkin.
Tuota mä vähän ihmettelin, että miten reikää ei muka voisi paikata, jos viisuria ei poisteta.
Koska paikataanhan sitä muitakin hampaita, jonka vieressä on hammas.:-)
- äiti79,
Jos olet tehnyt tänään positiivisen testin ja viikon päästä olet menossa toimenpiteeseen, niin olet silloin viikolla 5, korkeintaan viikolla 6 (jos on pitkä kierto).
Tuossa vaiheessa alkio saa ravinteensa ruskuaispussista ja äidistä ei ole veriyhteyttä sikiöön (istukka kehittyy vasta myöhemmin). Voit siis huoletta mennä toimenpiteeseen ja ottaa sen jälkeiseen kipuun vaikka kuinka stydejä nappeja, koska ne eivät vielä pääse alkioon mitään reittiä.
Vrt. eiväthän kaikki vielä edes tuossa vaiheessa tiedä olevansa raskaana ja vetävät kännejä eikä tästäkään ole haittaa noin alkuviikoilla.- AP kirjoittaja
Eipä voi ei ottaa ihan mitä tahansa nappeja.
Esim Buranat lisää keskenmenon riskiä!
Eikä niitä suositella edes vauvaa yrittäessä, koska voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Jostain luin, että yleensä hammaslääkäriä ei suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana. - tammimamma
AP kirjoittaja kirjoitti:
Eipä voi ei ottaa ihan mitä tahansa nappeja.
Esim Buranat lisää keskenmenon riskiä!
Eikä niitä suositella edes vauvaa yrittäessä, koska voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Jostain luin, että yleensä hammaslääkäriä ei suositella ensimmäisen kolmanneksen aikana.multa leikattiin viisurit molemmilta puolilta alhaalta puoltoista viikkoa sitten. Plussasin tänäaamuna ja hedelmöitys oli siis tapahtunut jo leikkauksen aikoihin. En kyllä suosittele menemään leikkaukseen jos ei tulehtuneet ole, oli meinaan sen verran kipeet. Pari päivää parasetamolia napsin ihan siltä varalta että flaksi olisi käynyt. Buranaa en ole käyttänytkään koko yritysaikana. Jännitys tekee omat kepposensa myös. Minä ainakin jännitin leikkaustuolissa jalat täristen. Suuhygienisti oli tuolla kirjoittanut hyvää tekstiä ja vielä ammatillisesta näkökulmasta!
- sop
tammimamma kirjoitti:
multa leikattiin viisurit molemmilta puolilta alhaalta puoltoista viikkoa sitten. Plussasin tänäaamuna ja hedelmöitys oli siis tapahtunut jo leikkauksen aikoihin. En kyllä suosittele menemään leikkaukseen jos ei tulehtuneet ole, oli meinaan sen verran kipeet. Pari päivää parasetamolia napsin ihan siltä varalta että flaksi olisi käynyt. Buranaa en ole käyttänytkään koko yritysaikana. Jännitys tekee omat kepposensa myös. Minä ainakin jännitin leikkaustuolissa jalat täristen. Suuhygienisti oli tuolla kirjoittanut hyvää tekstiä ja vielä ammatillisesta näkökulmasta!
hampaanpoisto vkolla 30 ja juurihoitoja koko raskauden ajan.kaikki meni ok,pakolliset röntgenit otettiin vatsasuojan kera,kipulääkkeenä Panacod joka on turvallinen lääke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358