Top 4

allergikko

Järjestäkääpä nää siitepölyallergiat järjestykseen pahimmasta, sietämättömimmästä alkaen:

Leppä
Pähkinäpuu
Pujo
Koivu

Kiitos!

48

12046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skäri

      olisikohan tuo kuitenkin yksilöllistä?

      Jos tämä on Gallup niin tässä järjestyksessä:

      Leppä
      Koivu

      muista ei oireita.

      • koivu

        Onneksi neljää siitepölyallergian aiheuttajaa ei mulle löydy, mutta pahimmat ehdottomasti:
        1.KOIVU
        2. leppä


      • minulla
        koivu kirjoitti:

        Onneksi neljää siitepölyallergian aiheuttajaa ei mulle löydy, mutta pahimmat ehdottomasti:
        1.KOIVU
        2. leppä

        1. on ehdottomasti KOIVU ja sitten 2. leppä, myös muut mainitut aiheuttavat oireita, mutta koivun kukinnan aikaan eivät meinaa mitkään lääkkeet auttaa. Menis nopeesti ohi.


      • Jussijoosua
        minulla kirjoitti:

        1. on ehdottomasti KOIVU ja sitten 2. leppä, myös muut mainitut aiheuttavat oireita, mutta koivun kukinnan aikaan eivät meinaa mitkään lääkkeet auttaa. Menis nopeesti ohi.

        ...tai ei meinannu auttaa viime keväänä koivun aikaan, käytin silmätippoja, nenäsumutetta ja vielä syötävää lääkettä mutta oireet vaan jatku. Onneks sitten lääkäri määräs Duactia kun alko tulemaan hengenahdistustakin (jota ei normaalisti ole), se auttoi. Lapsena timotei oli pahin mutta nykyään ehdottomasti koivu. Lisäksi oireita aiheuttaa leppä, pujo, kissat, koirat, mänty, heinät, banaani, pähkinät...


    • allergikko

      Menen tästä metsään tappamaan vähän koivuja

    • minä kans!

      1. leppä
      2. koivu
      3. haapa
      4. paju
      lisäksi kunniamaininta:
      timotei
      pujo
      voikukka

      Ja arvatkaa vaan mille kaikelle sitä on ristiallerginen :D

      • Minä__

        1.Koivu
        2.Leppä


      • talvella sentään

        voi syödä omenoita yms. mutta annahan kun kevät tulee pahenee myös ns. ristiallergiat. saa aina miettiä että mitä suuhun laittaa. kasvissyöjänä ei allergikko ainakaan pärjäis.no onneks sitä on yli 10 vuoden aikana jo tyynesti alkanut hyväksyä rajoitukset. vaikka onhan nyt uutta hoitoa allergioiden hoitoon kuulemma. jotain "matoja" tai vastaavia "istutetaan" suolistoon, ne sitten poistaa allergisuuden jollain tavalla jota en nyt muista. ohimennen joskus luin jonkun artikkelin. Tietääkö joku enemmän asiasta????


    • tools

      Nuo puut ainakin pöllyää suunnilleen samoihin aikoihin, mistä sen tietää mikä ne pahimmat oireet aiheuttaa? Ja pujon aikaan pölyttää moni muukin kasvi, esim. nokkonen, jonka hajukin saa multa keuhkot tukkoon.

      Toisaalta, pähkinäpensas ilmoittaa aina ensimmäisenä että nyt se allergia-aika alkaa, joten se ainakin harmittaa eniten....

    • Moniallerginen

      Ihan sama missä järjestyksessä, yhtä pahoja kaikki

    • allergikko

      1. Koivu
      2. Pujo
      (muista en saa oireita)

      Osaakos muuten kukaan kertoa, miksi roskapuuna pidettyä, lyhyikäistä ja roskaavaa koivua käytetään täällä Suomessa yleisesti katu- ja koristepuuna? Allergiahaitat sitten tietysti vielä siihen päälle.

      • vihata Koivu

        han pelaa huvin jaakiekko.


    • meijuuu

      Romanttinen ja ihana kevat jaa allergigoilta nauttimattomaksi. Kamalaa aikaa taa, kun nena vaan vuotaa.

      • Ironlady

        Oireet on tosiaan kamalat,tohon nenuun voi vielä lisätä punaset,vuotavat ja kutisevat silmät. Koitahan siihen nenuusi Nasonex-nenätippoja, jotka auttavat allrgisen nuhan oireisiin ja ainakin iltaisin nenään tarkoitettuja A-Vita-tippoja.A-Vita on öljypohjainen ja estää nenän limakalvoja kuivumasta ja apu on kaksisuuntainen.Kosteat,notkeat nenän limakalvot eivät oirehdi niin pahasti kuin allergisen kuivat ja estävät myös kortisonipohjaisen Nasonex'in mahdollisen limakalvo ärsytyksen.


      • nuhanenäinen
        Ironlady kirjoitti:

        Oireet on tosiaan kamalat,tohon nenuun voi vielä lisätä punaset,vuotavat ja kutisevat silmät. Koitahan siihen nenuusi Nasonex-nenätippoja, jotka auttavat allrgisen nuhan oireisiin ja ainakin iltaisin nenään tarkoitettuja A-Vita-tippoja.A-Vita on öljypohjainen ja estää nenän limakalvoja kuivumasta ja apu on kaksisuuntainen.Kosteat,notkeat nenän limakalvot eivät oirehdi niin pahasti kuin allergisen kuivat ja estävät myös kortisonipohjaisen Nasonex'in mahdollisen limakalvo ärsytyksen.

        Ensimmäinen kevät ,kun mulle iski allergia oireet ja ikää kumminkin melkeen 30 vuotta.

        Ei auta Heinix eikä nenäsuihkeet. =(/&%¤# että tää on syvältä. Kaikki alkoi oikeastaan jo joulukuussa, kun työmme puolesta olimme noin 2 kuukautta homeasunnossa töissä, ssis toimistomme sijaitsi rakennuksessa jossa sitten todettiinkin kunnon homeongelma. Siitä asti hengitystie oireita, astmaepäilyä, nyt siitepölyaikaan iski kunnon oireet päälle. Pitänee mennä uudestaan lääkäriin arkipäivänä, ei tätä oloa kestä millään =(


    • kokemusta on

      Olen allerginen kaikille pölyille ja eläimille(lisäksi vielä ruoka-aineallergiat mm. lähes kaikki hedelmät ja vihannekset,mausteet, kala, soija. Lisäksi vielä laktoosi-intoleranssi)Ihottumista atopia ja nokkosihottuma.Kärsin nuhasta ja ihottumista ympäri vuoden. Lääkkeistä saa vaan hiukan lievitystä oireisiin. Kokemuksen pohjalta laittaisin nämä neljä seuraavaan järjestykseen:Koivu on pahin sitten pujo, leppä ja pähkinäpensas.

      • kossu34

        1. Koivu(Ne joutais kaikki pätkiä polttopuiks!)

        2. Pujo

        3. Pähkinäp.

        4. Leppä


    • allergisten äiti

      Kahden lapsen mukana allergioita seurannut, se on kyllä ihan yksilöllistä. Kuka on allerginen toiselle, toinen ei sitten ole. Ei niitä voi laittaa järjestykseen kuin jokainen allerginen omanlaiseen järjestykseen! Eikö jo järki sano, ettei kaikki allergiset voi olla samalla lailla ja samoille allerginen??

    • kevät taas tulee

      pahin taitaa olla koivu, sitten tulee timotei, nurmipuntarpää ym. heinälajit, leppä aiheuttaa ehkä vähiten. jos männyn siitepölyä on runsaasti, niin kuin viime kesänä, sekin saattaa pahentaa oireita. allergikon kevät alkaa lepällä ja koivulla, ja kun niistä vihdoin pääsee vähemmillä oireilla alkaa heinäkuussa timoteit ym. kasvamaan ja aiheuttaa oireita pitkälle syksyyn. kevät ja kesä on tuskailun aikaa, syksyllä onneksi ilma raikastuu ja luonto vaan kaunistuu. syksyä odotellen, Hyvää vappua kaikille!

    • Olli Lind

      Minulle pahin on ehdottomasti ja testatusti
      Koivu
      Heinät ovat sen jälkeen.
      Lisäksi olen allerginen kissoille ja huonepölylle.

      Onneksi mistään noista ei ole enää mitään haittaa, ei aivastuksen aivastusta, ei silmien kutinaa. Kiitos nonin. Ja jo 8 vuotta.

      • Ironlady

        Hei Olli,kiitit nonia viestissäsi.Mitä se on,joku lääke vai hoitoko? Kerrohan muillekin,jos siitä ois apua toisillekin.


    • Malison

      Itsellä kanssa tutkittu muutama vuosi sitten noita allergioita, tosin lähes aina allergiaoireista kärsineenä ei tullut yllätyksenä, että mm. timoteille ja pujolle olen allerginen -ne kun aiheuttavat eniten oireitakin. Lisäksi todettiin huonepöly ja eläinpölyallergiat, ja tottahan toki myös koivu. Ne kuitenkin vähäisempiä kuin ensin mainitut pujo ja timotei. Jotkut kunnat systemaattisesti hävittävät rikkakasvi timoteitä ja kiitos siitä heille.

    • Kutinat

      MORO,
      kutisee silmiä jos on koira tai kissa käynyt talossa
      lähelläkään, ja pöly kun lentää, on ikävää ja nenä tukossa talvella. Keväällä on varma merkki kun paju kukkii että nyt sitä saa silmät ja korvat täyteen siitepölyä, ja siitä se sitten alkaa puolen vuoden allergiakausi, joka kestää syksyyn asti. Että vaikeaa on ja kurjaa, pitää istua sisällä tietokoneen ääressä ja kuivattaa lakanat kotona telineellä. Tietoa ei ole mikä eniten kutittaa, kutkuttaa kumminkin, silmiä ja korvia ja nenä tukossa.

    • Ironlady

      Koivu,Pujo,Pähkinäpuu(pensas), Leppä. mun pahin heinä,varsinkin Timotei!

    • -Hitman-

      ei ole allergioita,joten ei haittaa siitepölyt eikä muut.

      • Kadeakka

        -Hitman- , oot pirun onnekas.


    • alkaen

      timotei
      pujo
      leppä
      koivu
      pähkinäpensas

      ...tässä järjestyksessä.

    • Riineri

      Mulla on ollut ihan leikki-ikäisestä asti kamalat allergiaoireet keväisin, varsinkin koivun siitepölystä. On menny kaikenlaisia lääkkeitä ja saanut siedätyshoitoa, joka piti kuitenkin lopettaa kesken koska sain siitä niin pahoja oireita. Aina kevät on ollut yhtä tuskaa. Mutta ei nyt, minkäänlaisia allergiaoireita ei ole ilmaantunut ja allergialääkkeitä en ole syönyt yhtäkään. Voikos se allergia noin vaan kadota? Ja hyvä vaan tietty jos katoaa, on tää niin paljon mukavampaa. Yli kahteenkymmeneen vuoteen ei ole ollut näin mukavaa kevättä. :)

      • tools

        Minäkin olen sairastanut astmaa ja allergioita koko ikäni - tämä kevät on ensimmäinen vuosiin, kun ei ole tarvinnut popsia antihistamiinia tauotta maaliskuun alusta alkaen! Parina päivänä keuhkot oireili, otin lääkkeet ja sitten jätin vain pois - enkä ole enempää tarvinnut.

        Onkohan se tosi aikainen lämpökausi vaikuttanut jotenkin?


      • Vanillaone

        että naisilla heinänuha-allergia helpottuu iän myötä. Jossakin on tutkittu, että 40 v. täytettyään useimmilla naisilla oireet heikkenevät ja lopulta jäävät kokonaan pois :)


      • ironlady
        Vanillaone kirjoitti:

        että naisilla heinänuha-allergia helpottuu iän myötä. Jossakin on tutkittu, että 40 v. täytettyään useimmilla naisilla oireet heikkenevät ja lopulta jäävät kokonaan pois :)

        Älä vaan usko sitä juttua.Oireet saattavat kyllä jossain vaiheessa kadota muutamaksi vuodeksi,mutta ei tarvita paljoakaan kun ne jo palaavat kahta innokkaampina kuin alkuun. Syyn ei tarvitse olla sen kummenpi kuin joku stressin poikanen,hankala elämän tilanne tai joku muu vastaava ja taas taistellaan "heiniksen" kanssa kuten nuorempanakin.Olen itse käynyt ton kuvion läpi samoin moni tuntemani "heinis" joten ei tuo juttu ihan tuulesta temmattua ole.Toivon tosiaan,että sulle kävis niin kuin se lääkäri sanoi,mutta mutta....Paras varautua myös tuohon toiseen vaihtoehtoon ja tosiaan nauttia niistä oireettomista vuosista,jos niitä tulee.


      • Rouva Myy
        Vanillaone kirjoitti:

        että naisilla heinänuha-allergia helpottuu iän myötä. Jossakin on tutkittu, että 40 v. täytettyään useimmilla naisilla oireet heikkenevät ja lopulta jäävät kokonaan pois :)

        Ei pidä paikkaansa. Lääkärisi puhui palturia. Itse olen 51 vee ja aina vain pahenee.


      • minä vain :)

        Mulla taas ollu että pienenä olin hirveän allerginen melkeen kaikille koivusta elukoihin .. se loppu joku vuosi sitten niin ettei ollut kuin satunaisesti muutamia allergioita joillekkin ruoille tai mausteille (eikä nekään ees pahoja).. mutta nyt vuosi sitten kesällä alkoi taas tulemaan ihottumaa ilmeisesti joistain ruoista ja eläinten lähellä yleensä alkaa kutittaa silmiä ja uudeksi oireeksi on tullut kurkun kutina.. eläimistä kissa on ollut kaikista pahoin ..aina.. niin ja viime kesänä kans alkoi herkemmin tulla oireita kaikesta.. yhdestikkin kun tein kaulahuivia villa langasta niin tuli käsiin semmoisia kutisevia valkoisia rinkuloita jotka on sitten jääny käsiin.. toisin ne ei enään kutita.. nyt syön aerius nimistä allergia lääkettä allergiaan.. (lääkäri kirjoitti heti kerralla 12 pakettia :D, kuulemma koko kesäksi :D) .. en nyt tiedä liittyneekö asiaan mutta viime kesänä kans määrättiin astma lääkkeet rasitus astmaan.. :P onneksi ei ole ainakaan oulun alueella pahemmin vielä mitkään puut kukkinu .. pitäisi kai saada aikaiseksi käytyä allergia testeissä kun viime kerrasta on jo kauvvon ja on voinut tulla lisää allergioita :D


      • -A-

        Mulla on sama homma. Olin penskana tosi allerginen kaikille siitepölyille, eläimille ja ruoka-aineille mutta nyt ei ole pariin vuoteen tullut mitään ongelmia. Raakaa omenaa ja porkkanaa en vielä uskalla kokeilla koska ne aiheutti joskus tosi pahoja oireita (liittyy kai koivun siitepölyallergiaan..?). Olen myös kuullut monelta päinvastaisesta tilanteesta. Siis, että lapsena ei ole ollut oireita, mutta vanhemmiten on ruvennut allergiaa pukkaamaan.


      • -N-
        Vanillaone kirjoitti:

        että naisilla heinänuha-allergia helpottuu iän myötä. Jossakin on tutkittu, että 40 v. täytettyään useimmilla naisilla oireet heikkenevät ja lopulta jäävät kokonaan pois :)

        Minulla oli pienenä joitain allergioita... hävisivät .... nyt viime kesänä pari kuukautta ennenkun täytin sen 40v pukkasi allergiat rajuna .... astma vaanii oven takana...koko viime kesä meni astmapiipun, lääkkeiden ja silmä- ja nenätippojen kanssa... eli ei ainakaan aina helpota oireet naisilla 40v täytettyään... mutta hyvää kevättä kuitenkin kaikille allergioista huolimatta ;0)


    • Minzil

      No itse oireilen keväällä heti kun lumet rupee sulaileen.. sieltä paljastuvat homeet... jatkuu siitepölyillä aivan joka lajia löytyy... viimäseksi tulee heinäpellot ja mitä kaikkea tulee ennen kun lumi maahan saadaan

    • Allerginen67

      Top

      Koivu
      Leppä
      Hasselpähkinä (aina paha)
      Muut pähkinät

      Siitepölyaikana myös:
      Curry-mauste
      Porkkana
      Omena
      Manteli

    • Top 4

      Pujo
      Koivu
      Leppä
      Pähkinäpuu

      • Akupunktio

        Haluaisin kertoa kaikille lääkkeitä popsiville että kiinalainen lääketiede ilman lääkkeitä auttoi myös meidän perheessämme vuosia vaivannutta siitepölyallergiaa potevaa nuortamme. On ollut onnen kevät kaikille kun silmät ei vuoda ja kutise,on helpompi hengittää ja voi nauttia kevään tuoksuista,joita ei moneen vuoteen ole voinut kaiken aivastelun ja tukkoisuuden aikana.Akupunktiohoito auttoi tähän ja se on tästä lähtien moneen muuhunkin vaivaan ainoa ilman kemikaaleja oleva hoito.Nauttikaa elämästä kaikin aistein.


    • n4mi.g

      Koivu. -.-

    • Neiti Heinä

      Mulla Top 4 näyttää tältä:

      1. Heinä
      2. Koivu
      3. Pujo
      4. Leppä

      Ja sitten tulee vielä eläimet, ruoka-aineita jne.

    • Nimin. denä dukossa

      Kaikista pahin on ehdottomasti KOIVU. Juuri kun olin selvinnyt ihan perus flunssasta niin heti perään nää siitepölyt

      Toivottavasti tämä nuha nyt helpottuis pian kun aloitin tänään Beconase nenäsumutteen ja Telfast tabletit. Ois pitäny aloittaa aikaisemmin niin ois tältä välttynyt.

      • Rouva Nuhanenä

        Missä tuota akupunktiohoitoa saa?? Ja paljonko maksaa?


      • Ironlady
        Rouva Nuhanenä kirjoitti:

        Missä tuota akupunktiohoitoa saa?? Ja paljonko maksaa?

        Akupunktiota saa melkein joka terveyskeskuksesta,kyllä niissä yleensä on ainakin pari lääkäriä,jotka sen osaavat ja se hoito menee normaalin terveyskeskus maksun piikkiin.Kyselepä omasta TK:si löytyykö sieltä akupunktion taitajaa. Yleensä se hoito myös auttaa,eikä ole kivulias,niitä neuloja ei edes tunne.Olen itse käynyt silloin tällöin ja muihinkin vaivoihin kuin allergiaan ja saanut avun.Esim.niska-hartia kivuissa aivan ehdoton luonnonmukainen hoito.


    • äippä

      Meillä on koko perhe allerginen siitepölyille.
      ja siitä sitten ristiallergiat...Männyn kukinnan aikaankin oireillaan.
      Mutta pahin on meillä pujo,sen aika on kyllä vasta myöhemmin,ei tule tähän muuhun ;ruuhka-aikaan;
      Pujo
      Koivu
      Leppä
      Mänty

    • Allergiaoireinen83

      Tässä pahimmat allergian aiheuttajat:
      1. Koivu:
      Erityisesti lapsena oireet olivat niin pahat, että nenää olisi pitänyt niistää jatkuvasti. Seurauksena oli lähes aina poski- ja otsaonteloiden tulehduksia ja paikoin yli 40 asteen kuume, ripulia, oksentelua, päänsärkyä ja heikotusta. Vuodelevossa meni viikko-pari.
      2. Leppä:
      Leppä pehmitti minua alkukeväästä jossain määrin sitä seuraavaan koivuallergiaan.
      3. Pujo:
      Joskus pujon kukinnan aikaan olen harvakseltaan aivastellut.
      4. Pähkinäpuu:
      Olen allerginen pähkinöille. Kun syön niitä runsaammin, tulee ihottumaa. Ehkä olen tästä syystä myös hieman pähkinäpensaalle allerginen.

      Erityisesti lapsena myös suklaa ja limsa aiheuttivat kutinaa ja ihottumaa käsi- ja kynärtaipeisiin sekä polvitaipeisiin. Omenat, pähkinät ja sitrushedelmät pahentavat koivun ja lepän allergiaoireita, ja muutenkin olen niille jonkin verran allerginen. Kissa ja koira aiheuttavat melko harvoin aivastelua, jos ne ovat sylissä ja piehtaroivat.

    • allergikko

      koivu
      leppä
      pujo
      heinä

    • lääkitys helppaa

      1.pujo
      2.koivu
      3.leppä
      4.pähkinäpuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe