mitä te

siellä nyt sitten

eli tulipa vaan mieleen kysyy, että mitä täällä teologisessa opiskellaan? miksi sieltä valmistutaan?

2

1312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tää oli

melkein hauskakin kysymys. Öööö, opiskeltaiskohan siellä vaikka, emmä tiiä, teologiaa? Voiskohan sieltä sitte tulla vaikka....emmä tiiä....pappeja (no joo, vasta erillisen pappisvihkimyksen jälkeen)....ja vaikka sitte tota noi niin....ussanopeja.....ja sitte vaikka semmosii ihmisii, jotka tutkii Raamattu- ja kirkkohistoriaa työkseen....

• AnnaIida

Teologisessa tiedekunnassa on niin sanotusti kolme eri linjavaihtoehtoa:
      * A1-linjalaiset suorittavat kirkon virkaan vaadittavaa pätevyyttä, joka ei ole sen erikoisempi kuin että papin pitää lukea kaikki kolme klassista kieltä (kreikka, heprea ja latina) sekä tietysti tehdä A-linjan mukaiset soveltavat opinnot ja harjoittelu. Papiksi ei myöskään voi valmistua uskontotieteen pääaineenaan opiskellut.
      * A2-linjalla on mahdollisuus koota opintoja oman mielen mukaan, korostaen esim. kansainvälisiä opintoja ja valita sen mukaan myös sivuaineet tms. Oma ystäväni opiskelee tällä linjalla ja lisäksi sivuaineena kehitysmaatutkimusta. Hän aikoo johonkin kansainväliseen järjestöön työhön. Tältä linjalta voit valmistua myös esim. toimittajaksi, jos itse painotat taas viestintää.
      * B1-linjalaiset opiskelevat uskonnonopettajiksi, tehden gradunsa jonnekin teologisen tiedekunnan laitokselle ja pedagogiset opinnot kasvatustieteen laitokselle.
      (* B2-linjalla voit opiskella uskonnon lisäksi jonkin toisen opetettavan aineen pätevyyden itsellesi.)
      Laitoksia on siis viisi: kirkkohistoria, systemaattinen teologia, eksegetiikka, uskontotiede ja käytännöllinen teologia.

Toivottavasti tämä antoi jotakin kuvaa siitä mitä me teologisessa tedekunnassa opiskelemme :) Näin siis Helsingissä, Joensuussa systeemi taitaa olla hieman erilainen (siellä voi opiskella ilmeisesti esim. Idän ja ortodoksisten kirkkojen teologiaa...)
      Helsingin yliopiston nettisivuilta löytyy kyllä tarkkaa tietoa laitoksista jne. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      105
      9423
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4591
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1901
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1620
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1381
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      38
      1297
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      917
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      902
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      893
    Aihe