Heippa!
Minulla on 2 kk ikäinen ihana pikkutyttö. Olen ollut onnekas sen suhteen, että imetys on alusta asti sujunut hyvin ja maitoa on tullut sopivasti. Imettäminen kuitenkin on hyvin sitovaa ja vaikka siitä kahdenkeskisestä hetkestä vauvani kanssa nautinkin, niin en osaisi kuvitella imettäväni esim. 6 kuukautta! Olen ajatellut jatkavani täysimetystä n. 4 kk asti, jonka jälkeen alan antamaan kiinteää ravintoa pikkuhiljaa ja vaihtamaan äidinmaidon myös vähitellen korvikkeeseen. Mitä mieltä olette tästä, miltä se kuulostaa?
Myös haluaisin vinkkiä siihen, kuinka saada vauva tottumaan isänsä ruokittavaksi? Tähän asti tyttömme on kyllä ihan mukavasti juonut pumpatun maitonsa minun antamana tuttipullosta esim. automatkoilla, mutta isänsä sylistä hän ei haluaisi syödä... Onko normaalia? Muutama harmittava tilanne on ollut, kun olen ollut vaikka vain tunnin lenkillä tai parin tunnin kaupunki-reissulla ja tullessani takaisin isällä ja tyttärellä on kaaos käynnissä; iskä koittaa syöttää ja tyttö vain huutaa. Rauhoittuu vasta minun sylissä. Tottamallako vain pikkuhiljaa tyttö hyväksyisi myös isänsä syöttäjäksi? Tämä tietysti sitoo minua vieläkin enemmän kotiin ja estää, tai ainakin pistää harkitsemaan edes kampaajalle lähtöä... Vinkkejä, kokemuksia?!
Mielipidettä kaivataan...
20
1926
Vastaukset
- Noh, kun kysyit.
Niin tässäpä vastaukseni.
1. Tyhmältä kuulostaa, tuo korvikkeeseen siirtymis-
suunnitelmasi. Jos kerran maitoa tulee, niin miksi lopettaa imetystä?
Taitaa syy löytyä äidin korvien välistä :-(
2. Noh, isä tarjoaa pulloa, sillä tyttö tottuu.
On normaalia tuo.
Eikö lasta voi ottaa mukaan kampaajalle?
Meillä tyttö ollut aina mukana kampaajalla, tyytyväisenä
istuskellut sitterissä ja imenyt tissiä samalla, kun mulla on ollut väri päässä.
Jos pitää päästä juoksentelemaan, niin voithan vaikka vierottaa vauvan kokonaan pois tissiltä.
Saat sitten sitä omaa "laatuaikaa" enemmän :-/- vastaus---
tuo minkä sait!
Minun mielestäni ajatuksesi (alkuperäinen) kuulosti ihan terveiltä, sitä vastoin kun tuon sekon kampaajalle mukaan ottamiset.
Ja oikein ja tervettä on pyrkiä lähentämään isän ja lapsen välejä. Tosin se ei suju kuin sillä että isä viettää aikaa lapsen kanssa muutoinkin kun syöttäessään. Muutakin sylissäpitämistä kaivataan.
neljän kuukauden imetys ja korvikkeeseen siirtyminen on myös minulla suunnitteilla, kyllä vauva pystyy solmimaan hyviä ihmissuhteita muihinkin ihmisiin kuin vain äitiin.
Äidit vain ovat yleensä niin itsekkäitä vauvan suhteen etteivät he näe metsää puilta, ja pilaavat näin ne orastavat suhteet jo alkuunsa.
Kyllä he heräilevät sitten huhuilemaan niiden suhteiden perään sitten kun on jo myöhäistä. - Jaa...
vastaus--- kirjoitti:
tuo minkä sait!
Minun mielestäni ajatuksesi (alkuperäinen) kuulosti ihan terveiltä, sitä vastoin kun tuon sekon kampaajalle mukaan ottamiset.
Ja oikein ja tervettä on pyrkiä lähentämään isän ja lapsen välejä. Tosin se ei suju kuin sillä että isä viettää aikaa lapsen kanssa muutoinkin kun syöttäessään. Muutakin sylissäpitämistä kaivataan.
neljän kuukauden imetys ja korvikkeeseen siirtyminen on myös minulla suunnitteilla, kyllä vauva pystyy solmimaan hyviä ihmissuhteita muihinkin ihmisiin kuin vain äitiin.
Äidit vain ovat yleensä niin itsekkäitä vauvan suhteen etteivät he näe metsää puilta, ja pilaavat näin ne orastavat suhteet jo alkuunsa.
Kyllä he heräilevät sitten huhuilemaan niiden suhteiden perään sitten kun on jo myöhäistä.Isän ja lapsen välit voivat olla läheiset,
vaikka lapsi saisikin pelkkää rintamaitoa.
Ei siihen mitään korviketta tarvita.
Yleinen suositus on nykyisin tuo 6 kk täysimetystä.
Ja itse olet ihan yhtä pihalla kuin aloittaja.
Tai sitten olette molemmat keskenkasvuisia.
Ja jos mielipidettä kysytään, saa aloittajan kanssa
kai olla erimieltä? - se tavan
vastaus--- kirjoitti:
tuo minkä sait!
Kyllä he heräilevät sitten huhuilemaan niiden suhteiden perään sitten kun on jo myöhäistä.sekopää olet!!vai että äidit ovat itsekkäitä vauvan suhteen...ei hitto...kyllä naurattaa!!pienen vauvan ja äidin suhde on se tärkein,kyllä lapsi kerkee sitten vähän myöhemmin "solmimaan"niitä suhteita muihin.
- Tipi
Hei
Tuntuu hassulta, että lopettaisit kokonaan ilman kummempaa syytä ja maitokin hyvin riittäisi. Jos täysimettäminen 6kk ikään asti tuntuu kertakaikkiaan mahdottomalta ja liian sitovalta (näin jälki käteen se aika tuntuu ainakin minusta tosi lyhyeltä), minusta sinun kannattaisi vain lisätä kiinteät ruokavalioon 4kk iässä ja isä (tai muu hoitaja) voisi antaa vain satunnaisesti korviketta sinun ollessasi jossain poissa. Jos lopetat kokonaan imettämisen, saatat jossain vaiheessa (etenkin yöllä pulloja lämmittäessäsi) katua kovastikin.
Meillä tyttö ei koskaan suostunut juomaan tuttipullosta. Ihan sama yrittikö sitä tarjota minä, isä tai joku muu. Sen sijaan hörpyyttämällä maitoa sai menemään minun ollessani muualla. Sotkuista touhua se kyllä on ainakin aluksi, joten kannattaa vuorata hörpytyspaikka sekä vauva harsoilla tms. ;)
Minusta ei myöskään ole hullumpi ajatus ottaa vauvaa mukaan kampaajalle, vaikka joku sitä kovasti kritisoikin. Minulla on ollut neiti mukana myös kosmetologikäynneillä ja hyvin olemme molemmat viihtyneet. Itsekin äitinä toki ymmärrän, että niitä omia hengähdystaukoja kaipaa ja tarvitsee. Lapsesi kuitenkin kasvaa nopeasti ja usein 4kk ikäinen ei enää tarvitsekaan rintaa niin tiheästi kuin pienemmät vauvat. Ainakin itse pystyin viipymään jo pitempiä aikoja poissa, vaikka tyttö olikin täysimetyksellä. - Pimpu
Mulla tuli kans tosi hyvin maitoo ja poika kasvo hyvin. Ja pidin imetyksestä, pidän edelleen. Mutta koin samanlailla sen liian sitovaksi, jos jatkaisin sitä täysimetystä 6kk asti. Neuvolantätikin sanoi vaan että senkun alotat aikaisemmin, ei haittaa. Me aloitettiin n.3,5kk ikäisenä.
Tuohon toiseen en osaa sanoa, kun poika ei pulloa huoli keneltäkään :)- Pimpu
Että meillä kyllä saa tissiä syödä niin kauan kun maistuu, ei korviketta kannata antaa jos maitoa kerran tulee, soseet vaan siihen lisäks hiljalleen.
- -----
...kaikista mielipiteistä, niitä oli mukava lukea, niitä eriäviäkin mielipiteitä.
Sen verran vielä, että en toki ole kokonaan imettämistä lopettamassa vaan suunnittelinkin osittaisimetystä, joka ehkä toisi hiukan joustavuutta elämään. Mutta kuten eräs vastailija kertoi, vauvan kasvaessa monesti imetysvälit pitenevät, joten ehkä jo tämä tuo tarvittavan tauon ja oman ajan myös minulle. Sillä sitä mielestäni myös äidit silloin tällöin tarvitsevat, eikä se tee kenestäkään huonompaa äippää! Tässä siis olen eri mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa. Vaikka haluankin käydä silloin tällöin esim. tunnin verran kävelemässä aivan itsekseni ei se muuta sitä tosi seikkaa, että tyttäreni on minulle maailman rakkain.
Myös särähti korvaan vastauksen "vihamielisyys" (kun epäiltiin olevan korvienvälissä vikaa...). Ei kai tarvitsisi kuitenkaan näinkään asioihin suhtautua, kun aikuisia ollaan ja mielipiteitä on monia eikä aina ole olemassa vain yhtä ja oikeaa ratkaisua.
Mutta kiitokset siis vastauksista! Sain niistä tukea omille ajatuksilleni. - +++
Imetys ei ole läheskään niin sitovaa sitten kun kiinteiden syönti pääsee hyvään vauhtiin. Eli ei välttämättä kannata ihan vielä siinä vaiheessa alkaa ajamaan imetystä alas. Täysimetyksen aikana minuakin ahdisti se sitovuus. Aloitin kiinteät kun vauva oli 4,5 kk. Kun poika oli vähän päälle 6 kk, alkoi ahdistaa sivullisten hämmästelyt: "imetätkö sinä VIELÄKIN". Mutta enää ei ahdista, koska minulla on hyvä alibi imetykseen, kun pojalla todettiin maitoallergia, eikä sopivaa korviketta ole vielä löytynyt.
- köpö
Olen ihan samoja miettinyt kuin sinäkin. En tosiaan nauti imettämisestä niin paljon, että ainakaan yli 6kk imettäisin.. Kovasti harkitsen sitä 4kk..
Noita sun juttuja sitovuudesta kuitenkin jäin ihmettelemään.. Siis kyllähän nyt vauva hyvin selviää muutamankin tunnin syömättä, jos syötät hänet ennen kuin lähdet kävelyllesi tai kampaajalle. Ainakaan meillä ei sen vuoksi ole ollut paniikkia, eikä ruokaa ole tarvinnut antaa kun olen ollut jossain käymässä.
Tietysti sitten jos haluaa lähteä pitemmäksi ajaksi johonkin, vaikka kyläilemään tai tyttöjen iltaa viettämään, niin ongelma on tuo syöttäminen, että siihen tietysti kannattaa alkaa opettelemaan jo nyt. Tsemppiä!
- Jihuuu
..vähentäisit hieman (tai itseasiassa aika paljonkin) tuota omaa itsekkyyttäsi ja keskittyisit lapsen tarpeisiin. Onko joku kampaajakäynti niin tärkeä, että sinun pitää päästä sinne juuri ja heti tiettyyn aikaan silloin kuin itse haluat, etkä voi varata aikaa vaikka sellaiseen todennäköiseen hetkeen, kun vauva nukkuu, on hereillä tyytyväisenä tms.. Ekoina kuukausina tyttömme nukkui usein jopa klo 10 asti ja niinpä sain käydä ihan huoletta kampaajalla eräänä aamuna kun varasin ajan klo 9..
Selvästihän tekstistäsi paistaa läpi minäminäminä ajattelu, eikä laisinkaan "vauva ensin". Se ei tarkoita sitä, että sun tarvitsisi luopua niistä omista asioistasi vaikka sen ekan vuoden ajan tekisitkin ne vauvan tahtiin. Kuten tuo imetys. Juuri äsken minuakin rasitti jo toista kertaa tunnin sisällä mennä sängylle makuulleen pistämään tissi tytön suuhun (ikää 8,5kk), mutta mieluummin teen sen ja näen, että vauva on tyytyväinen, kuin että huudattaisin häntä. Aikansa kutakin. Vauvat ovat pieniä vain hetken aikaa, mutta meillä on vauvavuosien jälkeen vielä toooodella monta vuotta jäljellä niitten omien tarpeitten tyydyttämiseen (joista kampaajakäyntikin on turhamaisuudessaan ihan eri juttu, kuin vaikkapa vauvan tarve saada tissi suuhun)- mieltä
kanssasi.kyllähän 2kk vanhan vauvan kuuluukin olla äidistään riippuvainen,äitihän on vauvalle se maailman tärkein asia ja ihanin asia.tottakai isäkin on tärkeä ja on hyvä että on pieniä aikoja isänkin kanssa.ja tarviihan äitikin omaa aikaa,mutta ei se kampaajalla käynti voi olla niin tärkeää,että pitäisi vähitellen siirtyä korvikkeeseen.ja jos tällä ketjun aloittajalla on vielä kyseessä ensimmäinen lapsi,niin kyllä sitä omaa aikaa on joka päivä kun vauva nukkuu ym.itselläni kolme pientä lasta niin voin sanoa että omaa aikaa ei paljonkaan löydy.mutta en valita,vauvat ja lapset on niin vähän aikaa pieniä.minun oma aikani on siinä kun käyn joskus yksin kaupassa tai lenkillä.mutta jokaisella meillähän on omat mielipiteet...mutta ihmettelempä vaan että kuinka paljon sitä omaa aikaa sitten pitäisi olla ja että sen takia lopettaisi imetyksen??
- edelliseen.
mieltä kirjoitti:
kanssasi.kyllähän 2kk vanhan vauvan kuuluukin olla äidistään riippuvainen,äitihän on vauvalle se maailman tärkein asia ja ihanin asia.tottakai isäkin on tärkeä ja on hyvä että on pieniä aikoja isänkin kanssa.ja tarviihan äitikin omaa aikaa,mutta ei se kampaajalla käynti voi olla niin tärkeää,että pitäisi vähitellen siirtyä korvikkeeseen.ja jos tällä ketjun aloittajalla on vielä kyseessä ensimmäinen lapsi,niin kyllä sitä omaa aikaa on joka päivä kun vauva nukkuu ym.itselläni kolme pientä lasta niin voin sanoa että omaa aikaa ei paljonkaan löydy.mutta en valita,vauvat ja lapset on niin vähän aikaa pieniä.minun oma aikani on siinä kun käyn joskus yksin kaupassa tai lenkillä.mutta jokaisella meillähän on omat mielipiteet...mutta ihmettelempä vaan että kuinka paljon sitä omaa aikaa sitten pitäisi olla ja että sen takia lopettaisi imetyksen??
että mikset ottaisi vauvaa mukaan kaupunkiin??
- -----
mieltä kirjoitti:
juuri sen verran minäkin sitä omaa aikaa kaipailin, tunnin tai pari, jolloin ehtii toimittaa jonkin asian tai haukata happea itsekseen. kun vauva on vielä näinkin pieni, ei vuorokauteen ole vielä rytmiä löytynyt ja joskus olen jo iltapäivällä yllättynyt tytön ruvenneen tankkaamaan yötävarten. käytännössä hän syö ainakin tunnin välein silloin, tai useamminkin.
ja yleensähän otankin tytön mukaan asioille ja kaupungille ja kävelylle, mutta joskus asiansa pääsee toimittamaan nopeammin yksin (asun helsingissä,) eikä minusta ole tarpeellista kuljettaa pientä lasta kaikkialle mukaan, jos hän voisi jäädä siksi ajaksi kotiinkin.
mutta keskustelu sai mielestäni hiukan massiiviset reaktiot ja sain ehkä turhaankin agressiot niskaani. tottakai lapsi tarvitsee äitiään ja on siitä riippuvainen!! en kai minä hyvänen aika muuta haluaisi ja toivoisikaan. ehkä esitin asiani jotenkin väärin tai sitten mielipiteet vaan eriävät tässä asiassa niin paljon ihmisten kesken. minusta siinä ei ole mitään pahaa jos myös äiti haluaan silloin tällöin tunnin pelkästään itselleen, ei se kenestäkään huonompaa äitiä tee, päin vastoin.
enkä todellakaan tarkoittanut asiasta "valittaa", niin kuin jossain vastauksessa sanottiin. kuten sanoin, nautin imetyksestä ja siitä läheisyydestä sekä äitiydestä. - eitaas
Sun teksistä paistaa läpi selvästi se että luulet olevasi parempi kuin muut. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia kuin jihuu juniori tai kaikki äidit samanlaisia kuin jihuu.
Taitaa olla paha päivä, kun taas noin kärkkäästi arvostelet?
Toitotat kirjoituksissasi kuinka äideillä täytyy olla omaa aikaa ja isän yhtälailla vauvan kanssa??!!? Sitten leimaat itsekkääksi muita äitejä jotka haluavat muutaman tunnin omaa aikaa joskus?
Tekstistäsi jihuu paistaa selvästi tekopyhyys (aika paljonkin). jos vähentäisit täällä netissä notkumista ja keskittyisit lapsen tarpeisiin. - nuori joka
eitaas kirjoitti:
Sun teksistä paistaa läpi selvästi se että luulet olevasi parempi kuin muut. Ei kaikki vauvat ole samanlaisia kuin jihuu juniori tai kaikki äidit samanlaisia kuin jihuu.
Toitotat kirjoituksissasi kuinka äideillä täytyy olla omaa aikaa ja isän yhtälailla vauvan kanssa??!!? Sitten leimaat itsekkääksi muita äitejä jotka haluavat muutaman tunnin omaa aikaa joskus?
Tekstistäsi jihuu paistaa selvästi tekopyhyys (aika paljonkin). jos vähentäisit täällä netissä notkumista ja keskittyisit lapsen tarpeisiin.ei OIKEESTI mistään mitään tiedä.
Mutta neuvoo kun ruuneberi.
Tollaset kandee jättää ihan omaan arvoonsa.
Minä jo sille naureskelin....... - täällä
eitaas kirjoitti:
Tekstistäsi jihuu paistaa selvästi tekopyhyys (aika paljonkin). jos vähentäisit täällä netissä notkumista ja keskittyisit lapsen tarpeisiin.nyt kukaan luulee olevansa mitenkään parempi äiti.mutta kyllähän se kieltämättä jotenkin kuulostaa "itsekkäältä"jos pitää vähitellen imetys lopettaa ja siirtyä korvikkeeseen,että saa enemmän omaa aikaa.tottakai jokainen äiti tarvii omaa aikaa,mutta kaikki ajallaan.kyllä ne vauvat äkkiä kasvaa ja rupee muutkin asiat kiinnostamaan kuin se oma ihana äiti.en vain ymmärrä,että jos tällä viestiketjun aloittajalla imetys on sujunut hyvin,niin miksi ihmeessä lopettaa sen takia että saa enemmän omaa aikaa??tottakai imetys sitoo enemmän,mutta niinhän sen pitääkin minun mielestäni olla,koska kyllähän 2kk ikäinen vauva ja äiti kuuluu niin tiiviisti yhteen.
- taaperoimettäjä
Ymmärrän oikein hyvin että kaipaat omaa aikaa! Ihmettelen silti vähän miksi olisit "vaihtamassa äidinmaitoa korvikkeeseen"? Minä ainakin onnistuin 6kk:n täysimetyksestä huolimatta käymään välillä itsekseni tanssitunnilla tai kaupungilla tms. Vaikkei kiinteitä aloitettu ennen puolen vuoden ikää, syöttövälit alkoivat muutaman kuukauden iässä venyä niin että saatoin hyvin olla pari-kolme tuntia poissa. Isä antoi sitten pumpattua maitoa (hörppyyttämällä kun pullo ei kelvannut) jos olin pidempään poissa. Päiväuniakin tyttö nukkui niin säännöllisesti että saatoin ajoittaa esim. niitä kampaamokäyntejä niin että lapsi nukkui sen aikaa ikkunan takana.
Syöttövälit pitenevät joka tapauksessa kun lapsi kasvaa, mutta voithan 4 kk:n jälkeen hiljalleen aloitella kiinteitä niin isältäkin onnistuu lapsen ruokkiminen sitten paremmin. Jos imetys kuitenkin onnistuu nyt hyvin, niin eikö imetys voi jatkua ja korviketta antaa vain silloin kun et ole paikalla imettämässä? On imetys kuitenkin pullorumbaa helpompaa. - aihetta!
Jätän tässä nyt omaan arvoonsa nuo muitten kommentit ja annan hiukan muuta miettimisen aihetta...Oletko ajatellut olenkaan sitä, että entäpä jos korvikkeet eivät käykkään sitten vauvallesi? Kaikkien vauvojen vatsa ei vain niitä kestä. Varsinkin jos on ollut siihen mennessä täysimetyksellä. Älä tee itsellesi mitään sotasuunnitelmaa, että juuri tuona päivänä aloitan korvikkeen ja kiinteiden annon ja sitten tuolloin lopetan imetyksen kokonaan. Sitten jos asiat ei menekään kuten ajattelit, voi imetys alkaa maistua vielä enemmän puulta ja se ei ole enää vauvankaan kannalta hyvä. Nyt vain jatkat imetystä kuten nyttenkin ja katsot tilanteen uudelleen, kun on sen aika.
Ja mitä tulee tuohon isän tai muiden kanssa pärjäämiseeen, niin se vaatii vain harjoittelua ja YHDESSÄOLOA. Anna vauvalle ja isälle ihan kahdenkeskistä aikaa. Lähde vaikka lenkille tai mene toiseen huoneeseen (kun ei ole syöttämisen aika) ja anna heidän tutustua kunnolla, niin uskon, että syöttäminenkin alkaa sitten sujua. Alkuun varmaan tulee itkemistä, mutta uskon, että vähitellen vauva alkaa luottamaan isäänsäkin. Ja anna isän hoitaa lasta omalla tavallaan, vaikka hän tekisikin asiat eri tavalla kuin sinä. Heille kehittyy omia juttuja, jotka auttavat luomaan sidettä myös heidän välilleen. - mamma-03-05
on kyllä helpompaa antaa pelkkää rintaa kun samalla syöttää korviketta. isompi vauva ei viihdy rinnalla kauaa ja imetys välit pitenee. on eri asia imettää sitten kun vauva on 4kk ikänen tai vanhempi. kun vauva imuttelee myöhemmin lyhyempään ja on pitemmät imetys välit niin kaikki toiminta helpottuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794