Mitenkä toimitaan jujutsussa nyrkkeilijää

Tae Kwondoka

Hei! Olen harrastanut Tae Kwondoa kohta kolme vuotta ,mutta mielestäni lajissa ei opi itsepuyolustusta riittävästi, siksi kiinostaan vaihtaa jujutsuun, kävin katteelemassa vähän lajeja,toi Hokuto vaikuttaa aika hyvältä lajilta, mutta mitens se vanha jujutsu(daito) miten siinä torjutaan nyrkkeilijän hyökkäykset, kattelin treenejä ja siinä tehtiin paljon ihmeellisä lukkoja ja horjutuksia, mutta jos joku osaa lyödä hyvin, niin pystyykö jujutsulla torjumaan nyrkkilyöntejä?

Ainakin Hokuto vaikutti siltä, että nyrkkeilijää vastaankin sillä pärjää, mutta miten se daito, miten siinä torjutaan nyrkkeilijä.

Please kertokaa mikä tyyli paras?

13

2563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meikäläinen xXx

      Daitosta en tiedä, mutta Itse olen harrastanut Hokutoa. Riippuu varmasti paljon seurasta miten treenataan. Meidän seurassa on säännöllisesti pystyottelua joka varmasti parantaa suojautumista ip-tilanteessa. Tekniikkaa on kuten varmasti Daitossa, mutta useat tekniikat ovat vain vyötekniikoita ja tarkoitettu sovellettaviksi ip-tilanteessa. Ja kaikille ei kaikki liikkeet sovi vaikka kuinka treenaa ja kukin löytää joukosta sen toimivan tekniikan, mutta kaikki vaatii paljon treeniä.

    • Ultris

      sinä harrastanut edellisellä kerralla karatea? Pisti vain tuo samainen lukihäiriö silmään.

    • ...

      Jatka vaan siinä taekwondossa. Voithan aina potkaista nyrkkeilijää ennen, kuin se lyö sinua! Potkuissa meinaan on parempi ulottuvuus kuin lyönneissa!!

    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Ju-jutsun hokuto-ryu -tyylisuunnan perustaja Auvo Niiniketo on myös treenannut kickboxingia, joten kyllä siinä oppii puolustautumaan nyrkkeilijääkin vastaan. Itse en tosin ole käynyt kuin alkeiskurssin eli keltainen vyö on vain. Mutta ITF Taekwondon harrastajana sanoisin että jos nimenomaan itsepuolustustaitoa haet, niin ju-jutsu on ehkä parempi kuin esim TKD. Daito-ryusta en osaa sanoa, sitä en ole harrastanut edes alkeiskurssin vertaa.

      • teuvo

        ...treenasin ja aika pitkälti samanlaiset torjunnat ja suojaukset kuin nyrkkeilyssä. Toiset taas opettivat vähän alkuperäisempiä tekniikoita... kova laji. Itse lopetin koska alkoi olkapäät ja kyynerpäät olemaan jatkuvasti kipeänä.


    • jujutsu mies

      siellä takessa oppinut itse"puyo"lustusta. älä tule tähän lajiin. varoitan. ei täälläkään niin hyvin opi itsepuolustusta. itse olin aikomassa vaihtaa taekwondoon, mutta sanoit, että siellä ei opi itsepuolustusta. mutta varmasti paremmin kuin tässä lajissa! kaikki vetäjät ovat tässä lajissa niin löysiä ja kaikki niin vapaamuotoista. joka kerta opetellaan jokin uusi nimetön tekniikka, jota ei sitten seuraavilla kerroilla koskaan höystetä enää uudestaan. jujutsussa ei opi rutiininomaisia refleksejä, vaan kaikki pitää ip tilanteessa muistaa tai miettiä, joka on todella hidasta, ja jolloin toinen vastustaja on jo iskenyt sinut maahan. eikä jujutsussa opi mitään nopeaa ja tehokasta potku/lyönti sarjaa tai tekniikkaa niin hyvin. tässä lajissa on suurin osa mitä eksoottisimpia kierrevääntö/solmulukko "pehmeitä" tekniikoita. Ne eivät välttämättä toimi, jos vastaan tulee sinua kaksi kertaa isompi vastustaja. tässä lajissa on etua jos on painava. jujutsun yleisimmillä tekniikoilla ei ole mitään hyötyä ip tilanteissa, ellei ole kovin vahva. kannattaa mennä karateen tai pysyä taekwondossa!

      • on että

        tää jujutsumies on täysin lahjaton monella tapaa.


      • jipajitsu

        eräs sanonta sopii hyvin tähän:

        "Don´t blame the car if the driver sucks."

        mietippä "jujutsu mies" sitä.


    • Hokuto

      No ethän sinä nyrkkeilijän kanssa ala hanskaamaan. Ju-jutsuka vie ottelun mattoon ja kuristaa sinne. Jos vastustajana on bjj harrastaja, lyö sitten.

      • ...

        Voisiko viestistäsi päätellä, ettei sinun mielestäsi jujutsua kannata harrastaa, vaan bjj:tä ja nyrkkeilyä. Logiikalla, että jos vastaan tulee jujutsumies tai vastaava, niin sitä vastaan ollaan ylivoimaisia matossa. Jos vastaan tulee toinen brasilian jujutsun harrastaja, niin siitä saadaan yliote pistämällä nyrkinkuva nenukkaan.


      • ...o.
        ... kirjoitti:

        Voisiko viestistäsi päätellä, ettei sinun mielestäsi jujutsua kannata harrastaa, vaan bjj:tä ja nyrkkeilyä. Logiikalla, että jos vastaan tulee jujutsumies tai vastaava, niin sitä vastaan ollaan ylivoimaisia matossa. Jos vastaan tulee toinen brasilian jujutsun harrastaja, niin siitä saadaan yliote pistämällä nyrkinkuva nenukkaan.

        Pointti on se, että sinä viet kamppailun sellaiselle osa-alueelle, jossa vastustaja on heikko. Monipuolisuus kamppailijana antaa siihen mahdollisuuden.


      • kmklasu
        ...o. kirjoitti:

        Pointti on se, että sinä viet kamppailun sellaiselle osa-alueelle, jossa vastustaja on heikko. Monipuolisuus kamppailijana antaa siihen mahdollisuuden.

        On aika vanha totuus että jokainen laji on kunkku omalla pelikentällään ja säännöillään. Tuskimpa se nyrkkeilijä kovin hyvin pärjäis ottelussa TKD:n säännöillä. Pärjätäkseen tän nyrkkeilijän pitäisi treenata ainakin saman verran TKD:tä, siis noin teoriassa. Yksilöillä toki on aika lailla eroa.

        Joku viisas sanoi joskus lontoon kielellä että "don´t wrestle a wrestler..."

        Yksi huomion arvoinen seikka on myös henkilöiden motivaatio taso ja tottuneisuus kontaktiin. Jos ei halua/kykene satuttamaan toista ihmistä niin voi hyvällä syyllä sanoa että joka lajin kaikki tekniikat on turhia (poislukien 110m aidat). Toinen mielenkiintoinen ilmiö on myös se miten kova isku vaikuttaa ihmiseen joka ei ole tälläistä koskaan kokenut... tyyliin "se löi mua oikeesti...". Seurauksena yleensä joko tyrmäys laakista tai sitten ns. psykologinen tyrmäys jossa henkilö lamaantuu kun ei oikein kykene asiaa käsittelemään. No, tähän aiheeseen kuuluu paljon kaikenlaista ja melko pitkän jutun vaativaa mutta ihan mukava ja hyödyllinen juttu hiukan perehtyä tähänkin puoleen.


    • on se

      mikä sopii sinulle. Ei lajit ole toinen toistaan parempia vain harrastajat ovat. Daiton perusperiaate on se, että vastustaja lyö vain kerran ja sen jälkeen se käsi on käyttökelvoton.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe