tulkinta

Salpukka

Olin jokunen vuosi sitten verikokeissa kun epäilivät keliakiaa, verikokeissa sitten ilmeni jotain häikkää vasta-aineissa, Keliakiaan viittaavaa. Jouduin tähystykseen jossa taas ei näkynyt mitään, nyt olisinkin kiinostunut kuulemaan onko muilla samanlaisia kokemuksia? Toinen lkääkäri sanoi että verikokeet ovat niin luotettavia, että viittaa kyllä siihen että joku keliakian poikanen olisi.

7

1765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös vasta-aineita

      Minulla löydettiin myös keliakia vasta-aineita verestä eikä sitten kuitenkaan tähystyksessä mitään. Koska minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa lääkärit (se gastroskopian tehnyt ja oma sisätautilääkärini) olivat sitä mieltä että vajaatoiminta aiheuttaa vääriä tuloksia vasta-aineisiin ja päättivät, ettei tilannetta ole syytä seurata. TAvallisestihan tähystys uusitaan vuoden parin välein, jos vasta-aineita löytyy.

      No tuloksesta huolimatta olen siirtynyt pääsääntöisesti gluteenittomaan ruokavalioon. Aiemmin minulla oli sellaisia jalkapohjakipuja, etten välittänyt kävellä kuin pakolliset matkat. Aika pian ruokavaliovaihdoksen jälkeen kivut hävisivät ja kävelen useita kilometrejä päivässä ilman vaikeuksia. Eipä tee mieli enää kokeilla, mitä tavallinen ruokavalio saisi aikaan.

      Tosin koska minulla ei ole dignoosia, en ole ihan tarkka gluteenin suhteen ja syön fazerin sinistä joka saattaa sisältää vehnää. Joskus tavallista leipää ja keksejäkin. Mutta kyllä niiden syömisen jälkeen ilman tuotannon ruoansulatuselimissä huomaavat muutkin kuin minä ja joskus huomaan vatsan toiminnasta että olen syönyt jotain gluteenipitoista ajattelemattomasti-

      • alkup.

        Kyselisin sulta vielä, että mitä kaikkia oireita sulla oli ko. sairauksissa, koska mulla tossa talvella oli t4v arvo alakantissa (7,4) ja sitä seuraillaan, kukaan ei ole ottanut huomioon sitä, vaikka luulisi että näkevät tiedoistani tähystyksen. Siitä kumminkin on muutama vuosi aikaa, kun siellä kävin.


      • mä vaa--

        suosittelisin kuitenkin, vaikkei sulla olekkaan tuota diagnoosia, olemaan syömättä viljoja.keliakia hoitamattomana altistaa esim. paksunsuolen syövälle ja jos olet huomannut että gluteeni ei sulle sovi, sinulla varmasti on keliakia, vaikka se ei ole tähystyksessä näkynyt. (suolinukka on hävinnyt läiskittäin)
        Ja vaikka ei aiheuttaisikaan mitään oireita, suolinukka häviää.

        Asiasta toiseen, itse olen menossa tähystykseen vajaan kahden viikon päästä, verikokeissa arvot koholla. Itsekkin kärsin kamalista jalkapohjakivuista, varsinkin aamuisin. Minkalaisia ne sinun kivut ovat? Mietin vain, että liittyvätkö nämä säryt keliakiaan. ??
        Kiitos jos viitsit vastata.

        Niin ja olen myöskin miettinyt tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun olen lukenut, että kilp.vajaa toiminta ja keliakia kulkevat käsikädessä, että mahtaisikohan se olla syynä ihmeelliseen lihomiseeni, vaikka syön normaalisti....


      • sekä
        mä vaa-- kirjoitti:

        suosittelisin kuitenkin, vaikkei sulla olekkaan tuota diagnoosia, olemaan syömättä viljoja.keliakia hoitamattomana altistaa esim. paksunsuolen syövälle ja jos olet huomannut että gluteeni ei sulle sovi, sinulla varmasti on keliakia, vaikka se ei ole tähystyksessä näkynyt. (suolinukka on hävinnyt läiskittäin)
        Ja vaikka ei aiheuttaisikaan mitään oireita, suolinukka häviää.

        Asiasta toiseen, itse olen menossa tähystykseen vajaan kahden viikon päästä, verikokeissa arvot koholla. Itsekkin kärsin kamalista jalkapohjakivuista, varsinkin aamuisin. Minkalaisia ne sinun kivut ovat? Mietin vain, että liittyvätkö nämä säryt keliakiaan. ??
        Kiitos jos viitsit vastata.

        Niin ja olen myöskin miettinyt tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun olen lukenut, että kilp.vajaa toiminta ja keliakia kulkevat käsikädessä, että mahtaisikohan se olla syynä ihmeelliseen lihomiseeni, vaikka syön normaalisti....

        Jos t4v on 7,4 niin on kumma että "sitä seuraillaan" HUH. Pyydä että sulta otetaan TSH ja vastaainekoe TPOAb. Autoimmuunitaudit kulkee käsikkäin.

        Mullakin jalkakipuja epäiltiin ensin vajaatoiminnan aiheuttamiksi ja odoteltiin, että arvot tulee kohdalleen niin kivut häviää. Niin ei kuitenkaan käynyt. Kipu oli kävellessä sellaista että tuntui kuin olisi kävellyt rakkuloilla ja illalla vaikkei niin paljon jalan päällä olisi ollutkaan jalkoja särki kuin olisi koko päivän kävellyt tunturissa raskas rinkka selässä. Tulehduskipulääkkeillä kipu vähän helpotti, muttei kokonaan mennyt pois. Nyt en ole tulehduskipulääkkeitä syönyt koko tänä vuonna. Kun mitään muuta muutosta ei ole kuin ruokavalion muutos gluteenittomaan niin kyllä se varmaan keliakiasta kertoo, vaikkei tähystys vielä kertonutkaan.

        Ihmeellinen lihominen on yksi vajaatoiminnan selvä oire. Paino lisääntyy jo ruoan tuoksusta. Pyydä vain kilpparikokeet ja vaikka ne olisivat viitearvojen rajoilla, niin jos on vajaatoiminnan oireita pyydä koelääkitys. Vasta-ainekoe varmistaa autoimmuunin kroonisen kilpirauhastulehduksen ja sitä myötä vajaatoiminnan.


      • mä vaa
        sekä kirjoitti:

        Jos t4v on 7,4 niin on kumma että "sitä seuraillaan" HUH. Pyydä että sulta otetaan TSH ja vastaainekoe TPOAb. Autoimmuunitaudit kulkee käsikkäin.

        Mullakin jalkakipuja epäiltiin ensin vajaatoiminnan aiheuttamiksi ja odoteltiin, että arvot tulee kohdalleen niin kivut häviää. Niin ei kuitenkaan käynyt. Kipu oli kävellessä sellaista että tuntui kuin olisi kävellyt rakkuloilla ja illalla vaikkei niin paljon jalan päällä olisi ollutkaan jalkoja särki kuin olisi koko päivän kävellyt tunturissa raskas rinkka selässä. Tulehduskipulääkkeillä kipu vähän helpotti, muttei kokonaan mennyt pois. Nyt en ole tulehduskipulääkkeitä syönyt koko tänä vuonna. Kun mitään muuta muutosta ei ole kuin ruokavalion muutos gluteenittomaan niin kyllä se varmaan keliakiasta kertoo, vaikkei tähystys vielä kertonutkaan.

        Ihmeellinen lihominen on yksi vajaatoiminnan selvä oire. Paino lisääntyy jo ruoan tuoksusta. Pyydä vain kilpparikokeet ja vaikka ne olisivat viitearvojen rajoilla, niin jos on vajaatoiminnan oireita pyydä koelääkitys. Vasta-ainekoe varmistaa autoimmuunin kroonisen kilpirauhastulehduksen ja sitä myötä vajaatoiminnan.

        Mitä muita oireita vajaatoiminnasta? siis sulla? Löytyyhän täältä netistä tietoa, mut jos näin henk.koht viittit kertoa:) Kiitos:)
        Samanlaista tuo mun jalkasärkyni kuin sulla, nyt myös polvet alkanu särkrmään, tosin se saattaa johtua myös tästä lihomisesta, mutta särky on kyllä sellasta erilaista, ei minusta niinkää rasitussärkyä.
        Täytyykin soittaa lääkärille noista kilpirauhas arvoista, ne kyllä muutama vuosi sitten jo otettiin, silloin ei mitään.

        Antavatko ne lääkitystä, vaikka arvot olisi rajalla?
        Keliakiaa nyt sitten vahvasti epäillään, arvot olivat paljon koholla. Itseä ihmetyttää vain se että hemoglobiini oli 147 ja tää lihominen, eikös keliakiassa kuitenkin pitäisi olla toisinpäin, anemia ja laihtuminen. Ja tällä ripulilla luulisi kyllä laihtuvan, mutta ei:) :)


      • mävaalle
        mä vaa kirjoitti:

        Mitä muita oireita vajaatoiminnasta? siis sulla? Löytyyhän täältä netistä tietoa, mut jos näin henk.koht viittit kertoa:) Kiitos:)
        Samanlaista tuo mun jalkasärkyni kuin sulla, nyt myös polvet alkanu särkrmään, tosin se saattaa johtua myös tästä lihomisesta, mutta särky on kyllä sellasta erilaista, ei minusta niinkää rasitussärkyä.
        Täytyykin soittaa lääkärille noista kilpirauhas arvoista, ne kyllä muutama vuosi sitten jo otettiin, silloin ei mitään.

        Antavatko ne lääkitystä, vaikka arvot olisi rajalla?
        Keliakiaa nyt sitten vahvasti epäillään, arvot olivat paljon koholla. Itseä ihmetyttää vain se että hemoglobiini oli 147 ja tää lihominen, eikös keliakiassa kuitenkin pitäisi olla toisinpäin, anemia ja laihtuminen. Ja tällä ripulilla luulisi kyllä laihtuvan, mutta ei:) :)

        Ei keliakia aina laihduta. Itsekään en ensin viitsinyt lääkärille omista epäilyistä puhua kun olin vain lihonut - ilmeisesti kilpparivajauksenkin takia. Mutta kun jalkakivuille ei löytynyt selvitystä - sitä etsittiin reumasta ja diabeteksestakin (reumafaktori olikin koholla) - niin totesin, että veljellä on keliakia ja itsellä turvotusta ja ilmavaivoja. Silloin lääkäri otti keliakian vasta-ainekokeet. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita en osaa eritellä. Menin lääkäriin koska flunssan jälkeen lonkkakipu ja jalkapohjakipu ei lähtenyt pois. TSH oli yli yli 60 ja t4v viiterajoissa muistaakseni 12. Lääkäri ei tiennyt muuta kuin laittaa lähetteen HUSIIn. Parin viikon sisään kunto huononi niin, etten jaksanut lyhyttäkään pätkää kävellä hengästymättä ja jalat oli koko ajan kipeät. Olin lueskellut netistä kilpirauhasesta sen verran että varasin uuden ajan nyt lääkäriltä, joka jotain tietäisi kilpirauhasen vajaatoiminnasta TSH oli kohonnut yli 80een ja hän määräsi heti tyroksiinin.
        Jälkikäteen mietin edeltävää kahta vuotta jossa minulla oli ollut olkapääkipuja, nivelsärkyjä, vatsaoireita, kuivuvia silmiä, kuivaa ihoa ja väsymystä lähes uupumukseen asti ja sapenkin tulehtuminen. Mahdollisesti siis kaikki tämä oli jo oiretta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

        Meilahden tutkimuksissa ei selvinnyt mitään uutta, jalkakivut laitettiin laskeutuneen jalkaholvin piikkiin ja sain pohjalliset siihen. Eivät ne kyllä auttaneet sen enempää kuin Mobic lääkityskään.


      • alkup.
        mä vaa-- kirjoitti:

        suosittelisin kuitenkin, vaikkei sulla olekkaan tuota diagnoosia, olemaan syömättä viljoja.keliakia hoitamattomana altistaa esim. paksunsuolen syövälle ja jos olet huomannut että gluteeni ei sulle sovi, sinulla varmasti on keliakia, vaikka se ei ole tähystyksessä näkynyt. (suolinukka on hävinnyt läiskittäin)
        Ja vaikka ei aiheuttaisikaan mitään oireita, suolinukka häviää.

        Asiasta toiseen, itse olen menossa tähystykseen vajaan kahden viikon päästä, verikokeissa arvot koholla. Itsekkin kärsin kamalista jalkapohjakivuista, varsinkin aamuisin. Minkalaisia ne sinun kivut ovat? Mietin vain, että liittyvätkö nämä säryt keliakiaan. ??
        Kiitos jos viitsit vastata.

        Niin ja olen myöskin miettinyt tuota kilpirauhasen vajaatoimintaa, kun olen lukenut, että kilp.vajaa toiminta ja keliakia kulkevat käsikädessä, että mahtaisikohan se olla syynä ihmeelliseen lihomiseeni, vaikka syön normaalisti....

        Mulla särkee polvia varsinkin liikunnan jälkeen ja töissä jossa jopudun välillä kiipeämään portaita ylös ja alas. Jalkapohjatkin ovat arat välillä, olen luullut sen johtuvan työstäni kun olen jaloillani paljon.
        ensiviikolla siis taas menen verikokeisiin ja tuskin kumminkaan erikoiesmpia sanovat, ja tuskin ovat katsoneet tietoja sen vertaa taaksepäin, että näkisivät tähystyksen parin vuoden takaa.
        Olisi se helpotus jos näihin oireisiin, lihoomiseen ja särkyihin löäytyisi syy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe