working holiday, valitse ainoastaan holiday ja sekin jonnekin muualle

Nina2007

Jos tulet working holidaylla, unohda fruit picking, mikali et halua fyysisesti ja henkisesti ritua hengilta..
Muitakin toita on, tosin muista itseaan taynna olevat pomot ja nautrettavat palkat.

Ja Sydneysta jai upeana muistona likaisen LIKAISET hostallit ja ihanan isot torakat.Sielta suunnistin mahdollismman nopeaa pois.

Tosiaan toistan nyt itseani, mut jos mitenkaan voit valitse joku muu ulkomaan kokemus(mutta ala Au pair Usaa tai mitaan sellaista)Maailma taynna mielnkiintoisia maita, tama ei yksi niista.

.....

11

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on..

      Minä vietin WH-vuoden Ausseissa 2004-2005, siitä ajasta vajaat 3 kk Uudessa-Seelannissa. Itsellä oli lieviä ennakkoluuloja Ozia kohtaan jo ennen sinne menoa, ja ne osoittautuivat etupäässä oikeiksi. Ei jäänyt ikävä Australiaan - Uuteen-Seelantiin sen sijaan jäi!
      Toisaalta silti mielenkiintoinen kokemus elää kokonainen vuosi täyttä kulkurinelämää ja nähdä, millaista Ausseissa oikeasti on...

    • Rural

      Katkesiko kynsi rypäleen poiminnassa? Työ on työtä ja siitä saa rahaa vaikka sitten joutuisi vähän sen eteen hikoilemaankin. En minä ainakaan sinne mennyt työtä tekemään, mutta rahaa piti saada ja sitähän saa kun tekee työtä. En hetkeäkään kadu tuota 6 viikon "uurastusta" erilaislla pelloilla sillä sain siellä uskomattomia kokemuksia ja tapasin monia hyviä eri maalaisia ihmisiä joiden kanssa olen edelleen yhteyksissä. Australia on muutenkin huomattavasti ystävällisempi ja monimuotoisempi maa kuin esimerkiksi Suomi. Lähtisin heti uudestaan jos se olisi mahdollista.

      Sinunlaisia ruikuttajia on 1/10000:sta, onneksi..
      Pysy vaan sielä playdelinglesissä niin kaikki ovat tyytyväisiä

      • Nina2007

        Odotinkin et milloin tulee jotain sanottavaa, siis puolustusta.
        Suomi nyt paikkana tiedetaan, kuten aiemmin sanoin se on yksi niista listallani missa ei hirveasti viihdy, ja juuri ihanan ilmapiirin takia.

        Jos tuosta tyon tekemisesta jotain sanottavaa on niin juuri tulin toiseta toistani ja kuten otsikko kertoo niin vessan pesusta, et kuule mulla ei sita(siis mita tahnsa tyota) vastaan mitaan ole.Fruit picking nyt vain OLI perseesta ja siita juttua tuossa uusimmassa mielipiteessani..luet varmasti sen ilolla.

        Joo se on totta et ihmisia tapaa ja Aussit ah niin ihan ystavallisia..Kylla se alux oli ihan kivaa tavata uuusia ihmisia hostalleissa jne.ja sitten kayda ne samat keskutelut..Mutta onnellisempi olen nyt kun on edes jonkinlainen oma rotankolo kamppa ja ei tartte menna bailaamaan vain kun muutkin niin tekee(no ensita aiemminkaan tehnyt ilmapiirin pakosta)Ehka 26 vuotiaana olen vahan liian vanha tahan working holiday reisuun, kay paremmin 19 vee lukion paattaneille.

        Ja Playa de Ingles oli kiva lomakohde joskus 10 vuotiaana mut kun nyt olet noin kateellinen niin asun Andaluciassa ja enpa tieda onko se niin hienostelua,siellakin omat huonot puolensa, mutta sentaan on edes jotain historiaa ja luonnetta..

        Ja luulen et niita toita mita olen Espanjassa tehnyt, sinusta niihin ei olisi..

        Terv.joku Skin cancer and depression-Queenslandista


      • ei ole kovin
        Nina2007 kirjoitti:

        Odotinkin et milloin tulee jotain sanottavaa, siis puolustusta.
        Suomi nyt paikkana tiedetaan, kuten aiemmin sanoin se on yksi niista listallani missa ei hirveasti viihdy, ja juuri ihanan ilmapiirin takia.

        Jos tuosta tyon tekemisesta jotain sanottavaa on niin juuri tulin toiseta toistani ja kuten otsikko kertoo niin vessan pesusta, et kuule mulla ei sita(siis mita tahnsa tyota) vastaan mitaan ole.Fruit picking nyt vain OLI perseesta ja siita juttua tuossa uusimmassa mielipiteessani..luet varmasti sen ilolla.

        Joo se on totta et ihmisia tapaa ja Aussit ah niin ihan ystavallisia..Kylla se alux oli ihan kivaa tavata uuusia ihmisia hostalleissa jne.ja sitten kayda ne samat keskutelut..Mutta onnellisempi olen nyt kun on edes jonkinlainen oma rotankolo kamppa ja ei tartte menna bailaamaan vain kun muutkin niin tekee(no ensita aiemminkaan tehnyt ilmapiirin pakosta)Ehka 26 vuotiaana olen vahan liian vanha tahan working holiday reisuun, kay paremmin 19 vee lukion paattaneille.

        Ja Playa de Ingles oli kiva lomakohde joskus 10 vuotiaana mut kun nyt olet noin kateellinen niin asun Andaluciassa ja enpa tieda onko se niin hienostelua,siellakin omat huonot puolensa, mutta sentaan on edes jotain historiaa ja luonnetta..

        Ja luulen et niita toita mita olen Espanjassa tehnyt, sinusta niihin ei olisi..

        Terv.joku Skin cancer and depression-Queenslandista

        haluttua työtä Australiassa. Yleensä sitä tekevät ihmiset, jotka eivät muuhun pysty. Se on rankkaa. Palkka on kyllä hyvä, jos ymmärtää pyytää. Minimipalkka ihan alimman tason töissä täällä oli jossain $12 kieppeillä jo joitakin vuosia sitten. Nythän se systeemi on romutettu, kun oikeistohallitus vei läpi uudet työsuhdelakinsa. Nyt on melko paljon työntekijän neuvottelutaidoista kiinni, miten paljon maksetaan. Nyt joutuu heikompi allekirjoittamaan millaisen sopimuksen työnantaja vaatiikin, tai ei saa työtä. Rinkkamatkalaisena sinulla ei kai ole kovin paljon 'bargain power'. Tarvitset rahaa, joten teet sitä pienemmälläkin palkalla. Kiitä Howardin hallitusta - hänen mielestään on tärkeintä, että on työtä. Se, elääkö sillä palkalla, ei hänelle kuulu. Tuollaiset hanttihommat kun ovat yleensä askel johonkin parempaan. Silti pitkäaikaistyöttömätkään eivä kaikki hingu hedelmänpoimintaan, juuri siksi, että se on rankaa.

        Etsi parempi työ! Tässä maailman elinkelpoisimmassa valtiossa riittää työtä reppuselillekin.

        Sinä kuulostat aika lapselliselta ikäiseksesi, ja kovin kielteiseltä. Jos on pakko reissata vessoja pesten, niin opi nauttimaan siitä. Kuka sinua pakottaa reppuilemaan?


      • jspo

        Minä olin ausseissa vuoden ja nyt asun Melbournessa ihanan aussipojan kanssa ! Se matka mullisti mun elämän ja mulla oli maailman hauskinta ! Lähin yksin matkaan ja sekin kannatti koska sain ihania kavereita ja sainpahan mennä just niinku ite halusin ! Mut en suosittele matkaa kellekkään joka pelkää haasteita tai itkee jos joutuu kauniissa ilmassa poimimaan pari appelssiinia ! mä olin onnekas ja kovana bilettäjänä törmäsin baareissa just oikeisiin ihmisiin ja sain työskennellä suurimman osan ajasta vaatekaupassa (jossa oli aivan ihanaa) ja baarissa missä tutustuin ihan mahtaviin tyyppeihin ja tapasin mun tulevan aviomiehenki ! Suosittelen matkaa kaikille jotka kaipaa vähän muutosta elämään eikä pelkää haasteita ! muistakaa vaa se ku tänne tuutte et ei todellakaan kannata olla ujo hissukka vaan kannattaa koittaa ota ilo irti joka hetkestä ja tutustua mahollisimman monii ihmisiin ! jos istutte kaikki päivät jossai yksin itkemässä kuinka on ikävä suomalaista makkaraa ja valittamassa ku on liian kuuma ni ei ihme jos ette tykännykkää matkastanne ! jeaaa mut ehkä törmään joihinki jotka on tänne melbourneen suunnistamassa ! :] kannattaa tulla tää paikka vei mun sydämmen!


    • tekevät

      työtään niska limassa, ja palkkaavat työntekijöitä vain, jos on pakko. Ei heitä hyysättäväksi palkata, vaan tekemään työtä.

      Minä teen suunnilleen kahta täyttä työviikkoa joka viikko omassa yhden hengen yrityksessäni. Jos palkkaisin jonkun auttamaan, odottaisin yhtä innostunutta asennetta kuin itselläni on työni suhteen, ja iloista mieltä.

      Sinua en palkkaisi edes pesemään vessaani. Kasva ihmisenä, niin saatat myöhemmin kyetä parempiinkin töihin.

    • Sydneytar

      Itse olen parhailaan WHlla Ausseissa ja hyvin menee!

      Sydneysta sen verran, et se on ihan itsestaan kiinni mihin itsensa tunkee, ei ole pakko asua torakoiden kanssa samassa paikassa. Olen tehnyt toimistotoita (=parempi palkka kuin Suomessa) ja asunut halvalla (=halvemmalla kuin Suomessa) upeissa asunnoissa, joista loytyy esim. uima-allas ja punttis. Mut jos tykkaa poimia niita hedelmia eika kyvyt riita muuhun, niin whatever...

      • maailmatar

        Olisiko sulla yhtaan enemman kehuttavaa?
        Ei kaikki valttamatta oli sitten kykyja tai ei halua tehda toimistohommia.
        Huomaa kuinka Australia aiheuttaa hirvean materian ja rahan korostamisen, eipa heista oikein muuhun olekaan..
        Olen samaa mielta Niinan kanssa, talla maaosalla ei ole kehuttavan paljon tarjottavaa, oli sitten oma asenne mika vain


    • mikä inisijä

      Sen verran sulle sanoisin et näköjään sun olis vaan kannattanu jäädä himaan eikä lähtee sieltä yhtään mihinkään. Ikäisekseks oot kyllä todella lapsellinen! Mitä sä luulit et matkustelu on? Sitä et kaikki menee niinku sä ite haluat ja mihin oot tottunu? "When in Rome" sanoisin sulle.

      Ja joo, tottakai saat tuoda esille sen ettei Australialla (tai näköjään melkein millään paikalla) ollu tarjota sulle mitä oisit halunnut, mutta tää sun täällä itkemises kuulostaa jonkun 10-vuotiaan puheelle! Kuulostat todella katkeralle. Ja ennenkaikkea säälittävälle.

      Ihmettelen todella miten noin ahdasmielinen ihminen kun sinä on yleensäkkään lähteny mihinkään reissuun. Ja kauhistelen sitä, että sunlaisias on olemassa.

      • Mel 06-07

        Puhut niin asiaa! Oikein pistää raivon pintaan ja sitä toivoo vain, että nämä on provoja... ei kai kukaan ihan todella ole noin avuton, eihän?

        Ja todellakin on itsestä kiinni, miten sen WH:nkin siellä hyödyntää... itse myös tein toimistotöitä ja asuin siisteissä paikoissa, lopussa olikin sitten aikaa ja rahaa vähän matkustella.


      • Nina2007
        Mel 06-07 kirjoitti:

        Puhut niin asiaa! Oikein pistää raivon pintaan ja sitä toivoo vain, että nämä on provoja... ei kai kukaan ihan todella ole noin avuton, eihän?

        Ja todellakin on itsestä kiinni, miten sen WH:nkin siellä hyödyntää... itse myös tein toimistotöitä ja asuin siisteissä paikoissa, lopussa olikin sitten aikaa ja rahaa vähän matkustella.

        en hyokkkaa ketaan henk.kohtaisesti vastaan.On se kumma ettei voi sanoa mita ajattelee..Itsekin tehnyt niita ns."""parempia toita""" ja jotain paskoja, mut se pellolla kyykkiminen 100 celsius asteen alla ei ollut hyva kokemus piste.Se on hyva kun nautit siita niin etta raivostuttaa okein kun joku ei siita pitanyt paskaakaan.
        Mita avuton?olin avuton kun ylipaataan tulin tanne perse valtioon.
        Joo siisteina pysyy paikat kun siivoaa .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe