Mikä on polysytemia vera??????????

Nimetön

Jos joku tietää, auttakaa :
miten lääkäri sanoo, että tämä polysytemia vera on itse aiheutettu tauti?
En ymmärrä ja pelottaa. Mitä se tarkoittaa?
Lääkkeenä on hydrea.

9

5787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LPolku

"Polysytemia vera

Polysytemia vera merkitsee suomeksi "todellista monisoluisuutta". Sairaudessa luuydin tuottaa liikaa punasoluja ja yleensä myös muita verisoluja, jolloin punasolujen lisäksi veressä on verihiutaleita ja valkosoluja normaalia enemmän. Hemoglobiiniarvo on yleensä huomattavasti suurentunut. Sairaus on varsin harvinainen, Suomessa siihen sairastuu vuosittain sadasta tuhannesta kaksi henkeä. Pääosa potilaista on 40–70-vuotiaita.

Suurimmalla osalla polysytemiasta kärsivillä löytyy geemimuunnos (mutaatio) eräässä geenissä, joka osallistuu verisolujen tuotannon säätelyyn. Polysytemiassa luuytimessä syntyy sairas verisolujen esiasteiden klooni, joka valtaa alaa ja tuottaa liikaa soluja. Sairaus etenee ajan mittaan, mutta yleensä hitaasti. Hoidon alussa veren hemoglobiiniarvoa pienennetään ottamalla verta samaan tapaan kuin verenluovutuksessa mutta tavallista tiheämmin, alussa viikoittain. Toimenpidettä kutsutaan venesektioksi. Verenotto toistetaan useita kertoja, kunnes hemoglobiiniarvo on normaali. Luuytimen solujen tuottoa voidaan hillitä tarvittaessa lääkkeillä: solunsalpaajilla, radioaktiivisella fosforilla tai interferonilla. Polysytemiassa veritulppien vaara on suurentunut, minkä vuoksi niiden ehkäisemiseksi käytetään asetyylisalisyylihappoa ("sydänaspiriinia")."

* * *

Tuskin lääkärisi on käyttänyt ihan sanoja "itse aiheutettu" - yrittänyt varmaan kertoa että syynä on tuo geenimuunnos eivätkä mitkään ulkopuoliset syyt. Sairaus on siis aiheutunut ns. sisäsyntyisesti.

• Iirisliisa

viestistä,olet todella ihana,vastaat aina asiallisesti,etkä vain höpötä,,,,,,,,,,meelääkäriin...meille syöpäpotilaille,joille se tieto tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta,tää keskustelu kanava on ensimmäinen mistä voidaan kysyä ja purkaa omaa tietämöttymyyttä,täältä saamme tukea ja tietoa siittä sairaudesta,mikä on nyt akuuttina.
        Kiitos Sinulle,kun jaksat meitä tsempata.

• muumiäiti
        Iirisliisa kirjoitti:

viestistä,olet todella ihana,vastaat aina asiallisesti,etkä vain höpötä,,,,,,,,,,meelääkäriin...meille syöpäpotilaille,joille se tieto tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta,tää keskustelu kanava on ensimmäinen mistä voidaan kysyä ja purkaa omaa tietämöttymyyttä,täältä saamme tukea ja tietoa siittä sairaudesta,mikä on nyt akuuttina.

vastaukseni oli tyly,en tarkoittanut.

• LPolku
        Iirisliisa kirjoitti:

Meidän kaikkien tarpeet on niin erilaisia, vaikea tietää mitä toinen itse asiassa hakee.

Jonkinlaista osallistumista ainakin. Ja tietoa. Nytkin täällä palstalla on kysymyksiä, joihin ei ole kukaan osannut vastata - se on kurjaa. Alussa itselle ainakin oli tärkeintä tiedon saaminen.

• Tonttu
        muumiäiti kirjoitti:

vastaukseni oli tyly,en tarkoittanut.

En haluaisi jankuttaa, mutta lääkäri sanoi nimenomaan että " niin, tämä tautihan on itse aiheutettu " järkytyin ja jäin varmaan suu auki katsomaan häntä, en saanut kysytyksi, mitä hän tarkoittaa.
        Joo olen googlannut. ja vielä kiitos kirjoittajille.

• muumiäiti
        Tonttu kirjoitti:

En haluaisi jankuttaa, mutta lääkäri sanoi nimenomaan että " niin, tämä tautihan on itse aiheutettu " järkytyin ja jäin varmaan suu auki katsomaan häntä, en saanut kysytyksi, mitä hän tarkoittaa.

minäkin jääny suu auki jos mulle olis lääkäri nin sanonut!Silloin,kun minä menin eka rintaleikkauksen jälkeen töihin kuukauden s.loman jälkeen,sit huomasin,et mun käsi,josta kainalo oli tyhjennetty,ei vielä kestänytkään raskasta työtä. menin lääkärille valittamaan,hän ensin sanoi,että jos oot viikon töissä käyny,niin jaksat toisenkin.silloin olin suu auki,mutta sain pari lomaviikkoa lisää. sitten olikin toinen lääkäri joka kirjoitti samanteen b.todistuksen syto hoitojen loppuun asti. siitä vielä jatkui kun oli rinnnan ym.poisto. olen huomannu,et on erilaisia lääkäreitä,toiset vallan ihania,toiset joskus stressaantuneita tai muuten vähemmän ihania.

• LPolku
        Tonttu kirjoitti:

Eihän tuota voi itse aiheuttaa vaikka mitä tekisi. Ei oikein sanallinen lahjakkuus tainnut olla sen lääkärin vahvimpia puolia, mitähän lie yrittänyt sanoa....

• muumiäiti

tämä sairauden nimi googleen,siellä on jotain tietoa.liittyy joihinkin veriarvoihin.käsitin.

• Anonyymi

höpö höpö, ei sitä voi itse aiheuttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      225
      1377
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      166
      1128
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      31
      1001
    5. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    6. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      183
      821
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe