Bensapumpun rele? / 900T8 -83

Combi Coupé

Turbo-projektissa ei sitten vielä vaihdettukaan kannentiivistettä, vaan puretut osat pultattiin kiinni ja kone pantiin päälle, tuoreen bensan lisäämisen jälkeen. Ongelmana vain oli se, että käynnistymistä ei tapahtunut bensareleen ollessa paikallaan, se piti ohittaa kytkemällä navat hyppylangalla, jolloin bensapumppu toimii jatkuvasti.

Eli miten pystyy testaamaan, onko bensapumpun rele kunnossa vai ei? Mitä ko. rele oikeastaan tekee? Vaikuttaako sen toimintaa ongelman latauksen kanssa, laturin valo ei syty lainkaan, paitsi hyppylangalla, jolloin lataus toimii normaalisti.

Moottori käyttäytyi käynnistyttyään samalla tavalla, mutta se ei oikein vaikuta kannentiivisteen vialta..
-Ei kuplia paisuntasäiliöön, ei edes kunnon kierroksilla kone lämpimänä / kuumana
-Lämpötilat nousivat tasaisesti, ei mitään hyppimisiä
-Jotain nestettä vuoti edelleen 2. ja 3. sylinterin välistä pakosarjan päälle käryämään.
-Joutokäynti epätasaista, lisäksi kuuluu pakosarjan "säksätyksen" lisäksi myös "kilkatusta"
-Ei savutusta, paitsi kovien kierrosten jälkeen pakokaasu muuttui siniseksi joksiksin aikaa muuttuen jonkin ajan kuluttua takaisin normaaliksi. (Imuputkistossa voi olla öljynjäänteitä ennen turbon korjausta, mutta muita syitä..?).

Eli kone ei ole kunnossa, mutta mikä sitä olennaisesti vaivaa, ei ole tiedossa.

26

5930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mertmi

      Releen toiminta ja tarkoitus on seuraava. Kun kytket ajovirrat päälle autoon, niin releen kuuluu kytkeä bensapumppu hetkeksi päälle. Kurahdus kuuluu pumpusta aika selvästi. Kun kone pyörii, rele saa pulssia vanhemmissa malleissa sytytys yksiköstä vahvistimen kautta. (Uudemmissa 88-> tuota vahvistinta ei ole välissä ja rele on vaihtunut eri malliseksi. Kanta tosin on sama.)

      Jos moottori sammuu, rele sammuttaa bensapumpun. Tämä on paloturvallisuustekijä esim. kolaritilanteessa. Katkennut bensaputki olisi melkoinen katastrofi, jos bensapumppu jää päälle.

      Bensapumpun releellä ei ole mitään tekemistä latauksen kanssa.

      • Combi Coupé

        Kun yritän käynnistää lämpimässä tallissa jo pitkään maannutta turbo-projektiani, ei sitä bensapumpun käynnistymistä (="kurahdusta") kuulu, eli ikään kuin ko. pumppu ei lähtisi lainkaan käyntiin releensä kanssa. Ajattelin vain, että olisiko helppoa tapaa testata ko. relettä, ennen kuin hankin varaosan?


      • Mertmi
        Combi Coupé kirjoitti:

        Kun yritän käynnistää lämpimässä tallissa jo pitkään maannutta turbo-projektiani, ei sitä bensapumpun käynnistymistä (="kurahdusta") kuulu, eli ikään kuin ko. pumppu ei lähtisi lainkaan käyntiin releensä kanssa. Ajattelin vain, että olisiko helppoa tapaa testata ko. relettä, ennen kuin hankin varaosan?

        No testaus, ainoa mitä voit testata niin on se, että kytkeekö se rele pumpun päälle silloin kun se saa virtaa. Tuonhan voit testata tietysti irrallaankin, kun kuulet releen naksahduksen. Ite jouduin ostamaan sen, koska joku pölvästi oli vaihtanut sen vanhemman malliseen ja mun auto on -88.

        Yksi vikapaikka voisi olla myös se pulssinvahvistin, eli sytytysyksiköstä menee piuha vahvistimeen josta menee piuha pumpunreleeseen.

        Mulla on yksi kappale vanhemman mallin bensapumpunreleitä. Se ainakin naksauttaa kun virrat tulee päälle. Uusi rele maksoi 2001 vuonna Joensuusta Hartikaiselta ostettuna 280mk.

        Itse tuosta asiasta tiedustelin kaikkea uutisryhmissä aikanaan. Tässä pätkä omasta viestistäni:

        "Releelle tulee ohjaus jännite pinniin 15. pinniin 31 tulee maa. Pinniin 30 tulee pääjännite. Pinniin 31b tulee pulssi sytytykseltä, koska releen kannankautta kulkee kierroslukumittarille pulssi. Kun johdon irroittaa, kierrosmittari ei toimi. Pumpun kytkentä toimii kun yhdistää johdon suoraan 87 pinniin. Tällähetkellä rele on ohittettuna, muuten auto ei liikkuisi."

        Tästä tuli mieleeni, että toimiiko kierroslukumittari? Kiekkamittarihan käyttää samaa pulssia, kuin tuo rele. Nyt ei ole kytkentäkaaviota käsillä, saako kiekkamittari tuossa vanhemmassa mallissa signaalin ennen vai jälkeen pulssivahvistimen?


      • Mertmi

        Releen tyyppi vaihtuu -86 eikä -88, niinkuin väitin.


      • sfd
        Mertmi kirjoitti:

        No testaus, ainoa mitä voit testata niin on se, että kytkeekö se rele pumpun päälle silloin kun se saa virtaa. Tuonhan voit testata tietysti irrallaankin, kun kuulet releen naksahduksen. Ite jouduin ostamaan sen, koska joku pölvästi oli vaihtanut sen vanhemman malliseen ja mun auto on -88.

        Yksi vikapaikka voisi olla myös se pulssinvahvistin, eli sytytysyksiköstä menee piuha vahvistimeen josta menee piuha pumpunreleeseen.

        Mulla on yksi kappale vanhemman mallin bensapumpunreleitä. Se ainakin naksauttaa kun virrat tulee päälle. Uusi rele maksoi 2001 vuonna Joensuusta Hartikaiselta ostettuna 280mk.

        Itse tuosta asiasta tiedustelin kaikkea uutisryhmissä aikanaan. Tässä pätkä omasta viestistäni:

        "Releelle tulee ohjaus jännite pinniin 15. pinniin 31 tulee maa. Pinniin 30 tulee pääjännite. Pinniin 31b tulee pulssi sytytykseltä, koska releen kannankautta kulkee kierroslukumittarille pulssi. Kun johdon irroittaa, kierrosmittari ei toimi. Pumpun kytkentä toimii kun yhdistää johdon suoraan 87 pinniin. Tällähetkellä rele on ohittettuna, muuten auto ei liikkuisi."

        Tästä tuli mieleeni, että toimiiko kierroslukumittari? Kiekkamittarihan käyttää samaa pulssia, kuin tuo rele. Nyt ei ole kytkentäkaaviota käsillä, saako kiekkamittari tuossa vanhemmassa mallissa signaalin ennen vai jälkeen pulssivahvistimen?

        Tuolla alempana on vikakyselyni ysitonnisen käynnistymisestä ja sivuäänistä. Kuulostaa joltain osin samanlaiselta tämä vika. Siis käynnistyy aina mutta pysyy käynnissä vaan hetken tai vähän pidempään jos antaa varovasti kierroksia, silloin kuitenkin savuttaa niin mahdottomasti. Ja, yllätys yllätys, kiekkamittari ei toimi. Auto on 86 käyttöönotettu, mutta on kait 85. Missä siinä on nuo palikat mistä kerroit?


      • Mertmi
        sfd kirjoitti:

        Tuolla alempana on vikakyselyni ysitonnisen käynnistymisestä ja sivuäänistä. Kuulostaa joltain osin samanlaiselta tämä vika. Siis käynnistyy aina mutta pysyy käynnissä vaan hetken tai vähän pidempään jos antaa varovasti kierroksia, silloin kuitenkin savuttaa niin mahdottomasti. Ja, yllätys yllätys, kiekkamittari ei toimi. Auto on 86 käyttöönotettu, mutta on kait 85. Missä siinä on nuo palikat mistä kerroit?

        Siis 900:ssa Bensapumpunrele löytyy sulakerasiasta. En ole 100% varma, mutta se pulssinvahvistin varmaan majailee myös sulakerasiassa. Tuskin sille muutakaan paikkaa on.

        9000 ei ole mun heiniä. Sun kandeis hommata kytkentäkaaviot käsiisi jostakin, niin näkisi paremmin tuon.

        http://216.78.172.244/electrical_system_folder/lh22wiringdocs.htm

        Tossa 9000 sytkä bensapuolen kytkennät. Minusta kun näyttäis että tuossa on tavallinen kaksikärkinen rele bensapumppua varten (nro 102 kuvassa), jota ecu ohjaa. katso kohdasta "Component Locations" missä osat sijaitsevat. Ruosku tuossa sun autossa on varmaan toi 2.2 LH?


      • Combi Coupé
        Mertmi kirjoitti:

        No testaus, ainoa mitä voit testata niin on se, että kytkeekö se rele pumpun päälle silloin kun se saa virtaa. Tuonhan voit testata tietysti irrallaankin, kun kuulet releen naksahduksen. Ite jouduin ostamaan sen, koska joku pölvästi oli vaihtanut sen vanhemman malliseen ja mun auto on -88.

        Yksi vikapaikka voisi olla myös se pulssinvahvistin, eli sytytysyksiköstä menee piuha vahvistimeen josta menee piuha pumpunreleeseen.

        Mulla on yksi kappale vanhemman mallin bensapumpunreleitä. Se ainakin naksauttaa kun virrat tulee päälle. Uusi rele maksoi 2001 vuonna Joensuusta Hartikaiselta ostettuna 280mk.

        Itse tuosta asiasta tiedustelin kaikkea uutisryhmissä aikanaan. Tässä pätkä omasta viestistäni:

        "Releelle tulee ohjaus jännite pinniin 15. pinniin 31 tulee maa. Pinniin 30 tulee pääjännite. Pinniin 31b tulee pulssi sytytykseltä, koska releen kannankautta kulkee kierroslukumittarille pulssi. Kun johdon irroittaa, kierrosmittari ei toimi. Pumpun kytkentä toimii kun yhdistää johdon suoraan 87 pinniin. Tällähetkellä rele on ohittettuna, muuten auto ei liikkuisi."

        Tästä tuli mieleeni, että toimiiko kierroslukumittari? Kiekkamittarihan käyttää samaa pulssia, kuin tuo rele. Nyt ei ole kytkentäkaaviota käsillä, saako kiekkamittari tuossa vanhemmassa mallissa signaalin ennen vai jälkeen pulssivahvistimen?

        Ei toimi kierroslukumittari, sehän tässä on alusta alkaen ollutkin vikana. Sähköpuoleen paneutuessamme laitoimme hyppylangan melkein suoraan laturilta mittaristoon menevään johtimeen, jolloin latausvalo syttyi ja sammui normaalisti, ja _kierroslukumittari toimi_.

        Eli, olisiko kyse myöskin mahd. rikkinäisestä bensareleestä ja/tai rikkinäisestä pulssinvahvistajasta? Nyt vain pitäisi kokeilla uudella ensin bensareleellä, mutta ei millään viitsisi ottaa ajoautosta (entäs jos hajoaa?) tai ostaa uutta (kallis, Motonetistakin). Lisäksi pitäisi pystyä jotenkin tekemään diagnoosi pulssinvahvistimesta, ehkä itse sytystysyksiköstäkin - tosin kone käy bensarele ohitettuna (-säk säk säk, kilk kilk kilk-).

        Lisäksi, auto on vuoden 1983 (päältä hyvinsäilynyt) 900 Turbo, mutta moottori on ilmeisesti uudempi; turbon öljynotto on erilainen vanhaan verrattuna ja kannenpultit ovat Torxeja (E16-hylsyä, jota ei löydy mistään!). Muistaakseni kannenpultit vaihtuivat vuoden -84 kohdalla, mutta saabihan harrasti mallivuoden vaihdosta kesälomien jälkeen; eli voiko olla mahdollista, että moottori onkin alkuperäinen, mutta uudempaa mallia? Vai 211 tkm ajettuun autoon vaihdettu jossain vaiheessa uudempi moottori, johon vielä kaiken kukkuraksi tehty ns. turhaan moottoriremontti (turbo työnsi öljyä imusarjaan, jossa sitä on edelleen)?

        Varsinainen Saab-pähkinä..


      • 900T16
        Combi Coupé kirjoitti:

        Ei toimi kierroslukumittari, sehän tässä on alusta alkaen ollutkin vikana. Sähköpuoleen paneutuessamme laitoimme hyppylangan melkein suoraan laturilta mittaristoon menevään johtimeen, jolloin latausvalo syttyi ja sammui normaalisti, ja _kierroslukumittari toimi_.

        Eli, olisiko kyse myöskin mahd. rikkinäisestä bensareleestä ja/tai rikkinäisestä pulssinvahvistajasta? Nyt vain pitäisi kokeilla uudella ensin bensareleellä, mutta ei millään viitsisi ottaa ajoautosta (entäs jos hajoaa?) tai ostaa uutta (kallis, Motonetistakin). Lisäksi pitäisi pystyä jotenkin tekemään diagnoosi pulssinvahvistimesta, ehkä itse sytystysyksiköstäkin - tosin kone käy bensarele ohitettuna (-säk säk säk, kilk kilk kilk-).

        Lisäksi, auto on vuoden 1983 (päältä hyvinsäilynyt) 900 Turbo, mutta moottori on ilmeisesti uudempi; turbon öljynotto on erilainen vanhaan verrattuna ja kannenpultit ovat Torxeja (E16-hylsyä, jota ei löydy mistään!). Muistaakseni kannenpultit vaihtuivat vuoden -84 kohdalla, mutta saabihan harrasti mallivuoden vaihdosta kesälomien jälkeen; eli voiko olla mahdollista, että moottori onkin alkuperäinen, mutta uudempaa mallia? Vai 211 tkm ajettuun autoon vaihdettu jossain vaiheessa uudempi moottori, johon vielä kaiken kukkuraksi tehty ns. turhaan moottoriremontti (turbo työnsi öljyä imusarjaan, jossa sitä on edelleen)?

        Varsinainen Saab-pähkinä..

        Juu eli vuosimalliin -85 asti ei ole pulssinvahvistinta ollenkaan, vaan kierroslukumittarin signaali otetaan suoraan puolan miinusnavalta. Vastaavasti pumppureleen ohjaus tulee suoraan puolalta.


      • 900T16
        Combi Coupé kirjoitti:

        Ei toimi kierroslukumittari, sehän tässä on alusta alkaen ollutkin vikana. Sähköpuoleen paneutuessamme laitoimme hyppylangan melkein suoraan laturilta mittaristoon menevään johtimeen, jolloin latausvalo syttyi ja sammui normaalisti, ja _kierroslukumittari toimi_.

        Eli, olisiko kyse myöskin mahd. rikkinäisestä bensareleestä ja/tai rikkinäisestä pulssinvahvistajasta? Nyt vain pitäisi kokeilla uudella ensin bensareleellä, mutta ei millään viitsisi ottaa ajoautosta (entäs jos hajoaa?) tai ostaa uutta (kallis, Motonetistakin). Lisäksi pitäisi pystyä jotenkin tekemään diagnoosi pulssinvahvistimesta, ehkä itse sytystysyksiköstäkin - tosin kone käy bensarele ohitettuna (-säk säk säk, kilk kilk kilk-).

        Lisäksi, auto on vuoden 1983 (päältä hyvinsäilynyt) 900 Turbo, mutta moottori on ilmeisesti uudempi; turbon öljynotto on erilainen vanhaan verrattuna ja kannenpultit ovat Torxeja (E16-hylsyä, jota ei löydy mistään!). Muistaakseni kannenpultit vaihtuivat vuoden -84 kohdalla, mutta saabihan harrasti mallivuoden vaihdosta kesälomien jälkeen; eli voiko olla mahdollista, että moottori onkin alkuperäinen, mutta uudempaa mallia? Vai 211 tkm ajettuun autoon vaihdettu jossain vaiheessa uudempi moottori, johon vielä kaiken kukkuraksi tehty ns. turhaan moottoriremontti (turbo työnsi öljyä imusarjaan, jossa sitä on edelleen)?

        Varsinainen Saab-pähkinä..

        Juu eli vuosimalliin -85 asti ei ole pulssinvahvistinta ollenkaan, vaan kierroslukumittarin signaali otetaan suoraan puolan miinusnavalta. Vastaavasti pumppureleen ohjaus tulee suoraan puolalta.


      • Mertmi
        Combi Coupé kirjoitti:

        Ei toimi kierroslukumittari, sehän tässä on alusta alkaen ollutkin vikana. Sähköpuoleen paneutuessamme laitoimme hyppylangan melkein suoraan laturilta mittaristoon menevään johtimeen, jolloin latausvalo syttyi ja sammui normaalisti, ja _kierroslukumittari toimi_.

        Eli, olisiko kyse myöskin mahd. rikkinäisestä bensareleestä ja/tai rikkinäisestä pulssinvahvistajasta? Nyt vain pitäisi kokeilla uudella ensin bensareleellä, mutta ei millään viitsisi ottaa ajoautosta (entäs jos hajoaa?) tai ostaa uutta (kallis, Motonetistakin). Lisäksi pitäisi pystyä jotenkin tekemään diagnoosi pulssinvahvistimesta, ehkä itse sytystysyksiköstäkin - tosin kone käy bensarele ohitettuna (-säk säk säk, kilk kilk kilk-).

        Lisäksi, auto on vuoden 1983 (päältä hyvinsäilynyt) 900 Turbo, mutta moottori on ilmeisesti uudempi; turbon öljynotto on erilainen vanhaan verrattuna ja kannenpultit ovat Torxeja (E16-hylsyä, jota ei löydy mistään!). Muistaakseni kannenpultit vaihtuivat vuoden -84 kohdalla, mutta saabihan harrasti mallivuoden vaihdosta kesälomien jälkeen; eli voiko olla mahdollista, että moottori onkin alkuperäinen, mutta uudempaa mallia? Vai 211 tkm ajettuun autoon vaihdettu jossain vaiheessa uudempi moottori, johon vielä kaiken kukkuraksi tehty ns. turhaan moottoriremontti (turbo työnsi öljyä imusarjaan, jossa sitä on edelleen)?

        Varsinainen Saab-pähkinä..

        Nyt pitää tarkentaa. Eli perushomma ton kunnossa kuitenkin? Siis kone käy kuitenkin joka pytyllä? Ettei vain olis sytkän pääteasteessa vikaa?

        Muuta en osaa nyt sanoa.


      • Combi Coupé
        Mertmi kirjoitti:

        Nyt pitää tarkentaa. Eli perushomma ton kunnossa kuitenkin? Siis kone käy kuitenkin joka pytyllä? Ettei vain olis sytkän pääteasteessa vikaa?

        Muuta en osaa nyt sanoa.

        Moottori käy epätasaisesti, mutta kuitenkin (suunnilleen) joka pytyllä; periaatteessa jokaista sytystysjohtoa irroitettaessa koneen käynti huononee. Moottorin vuosimallista ei ole tietoa, eli voiko uudempaa mallia (kannenpultit torxeilla) olla ilman sytystyksenvahvistintakin? Onko jotain tunnistavaa tekijää, kun nuo autosähköt ovat ehkä vieläkin enemmän mysteeri kuin muu..

        Nyt tekisi mieli kokeilla ensin toisella (vanhanmallisella) bensareleellä, sitten taas keskittyä johdotuksiin, niin että saisi latauksen ja kierroslukumittarinkin toimimaan..

        Kenelläkään ylimääräistä bensapumpun relettä ja mahdollisesti käytettyä lämmityslaitteen kennon hanaa, muovimallia toimivana (=sulkeutuu eikä vuoda)?


      • Mertmi
        900T16 kirjoitti:

        Juu eli vuosimalliin -85 asti ei ole pulssinvahvistinta ollenkaan, vaan kierroslukumittarin signaali otetaan suoraan puolan miinusnavalta. Vastaavasti pumppureleen ohjaus tulee suoraan puolalta.

        Onko tosiaan niin, että toi vahvistin löytyy ainoastaan 85-86 vuosimalleista?


      • Combi Coupé
        Mertmi kirjoitti:

        Nyt pitää tarkentaa. Eli perushomma ton kunnossa kuitenkin? Siis kone käy kuitenkin joka pytyllä? Ettei vain olis sytkän pääteasteessa vikaa?

        Muuta en osaa nyt sanoa.

        Moottori käy epätasaisesti, mutta kuitenkin (suunnilleen) joka pytyllä; periaatteessa jokaista sytystysjohtoa irroitettaessa koneen käynti huononee. Moottorin vuosimallista ei ole tietoa, eli voiko uudempaa mallia (kannenpultit torxeilla) olla ilman sytystyksenvahvistintakin? Onko jotain tunnistavaa tekijää, kun nuo autosähköt ovat ehkä vieläkin enemmän mysteeri kuin muu..

        Nyt tekisi mieli kokeilla ensin toisella (vanhanmallisella) bensareleellä, sitten taas keskittyä johdotuksiin, niin että saisi latauksen ja kierroslukumittarinkin toimimaan..

        Kenelläkään ylimääräistä bensapumpun relettä ja mahdollisesti käytettyä lämmityslaitteen kennon hanaa, muovimallia toimivana (=sulkeutuu eikä vuoda)?


      • Mertmi
        Combi Coupé kirjoitti:

        Moottori käy epätasaisesti, mutta kuitenkin (suunnilleen) joka pytyllä; periaatteessa jokaista sytystysjohtoa irroitettaessa koneen käynti huononee. Moottorin vuosimallista ei ole tietoa, eli voiko uudempaa mallia (kannenpultit torxeilla) olla ilman sytystyksenvahvistintakin? Onko jotain tunnistavaa tekijää, kun nuo autosähköt ovat ehkä vieläkin enemmän mysteeri kuin muu..

        Nyt tekisi mieli kokeilla ensin toisella (vanhanmallisella) bensareleellä, sitten taas keskittyä johdotuksiin, niin että saisi latauksen ja kierroslukumittarinkin toimimaan..

        Kenelläkään ylimääräistä bensapumpun relettä ja mahdollisesti käytettyä lämmityslaitteen kennon hanaa, muovimallia toimivana (=sulkeutuu eikä vuoda)?

        Mulla olis yksi rele. En vaan osaa sanoa onko se täysin iskussa. Se ainakin kytkee virrat päälle hetkeksi, kun ajovirta on päällä. Siitä on kuori rikki. Rele sijaitsee Joensuussa, joten sulla on tietysti niin huono flaksi ettet voi sitä noukkia itelles... En mie sitä tarvii.

        Eikö sun kandeis laittaa uusi hana, kun se on yksi tyyppivika? Käytetty saattaa hajota vähän ajan päästä harmillisesti.


      • jus

      • sfd
        900T16 kirjoitti:

        Juu eli vuosimalliin -85 asti ei ole pulssinvahvistinta ollenkaan, vaan kierroslukumittarin signaali otetaan suoraan puolan miinusnavalta. Vastaavasti pumppureleen ohjaus tulee suoraan puolalta.

        Minä nyt sotken tätä ysitonnisella, mutta kuulostaa niin tutulta. Jos puola ohjaa pumppurelettä ja kiekkamittarin signaali tulee sieltä, niin voisiko vika olla puolassa?


      • sfd
        Mertmi kirjoitti:

        Siis 900:ssa Bensapumpunrele löytyy sulakerasiasta. En ole 100% varma, mutta se pulssinvahvistin varmaan majailee myös sulakerasiassa. Tuskin sille muutakaan paikkaa on.

        9000 ei ole mun heiniä. Sun kandeis hommata kytkentäkaaviot käsiisi jostakin, niin näkisi paremmin tuon.

        http://216.78.172.244/electrical_system_folder/lh22wiringdocs.htm

        Tossa 9000 sytkä bensapuolen kytkennät. Minusta kun näyttäis että tuossa on tavallinen kaksikärkinen rele bensapumppua varten (nro 102 kuvassa), jota ecu ohjaa. katso kohdasta "Component Locations" missä osat sijaitsevat. Ruosku tuossa sun autossa on varmaan toi 2.2 LH?

        Kytkentäkaavioista en oikein osaa tulkita mitään. Sulakerasian takaa löytyi releitä kun purki tavaraa edestä. Eipä niistä osaa kyllä sen enempää sanoa kun ei edes tunnista kuin valoreleen. ECU on kait sellanen peltiloota mihin tulee julmettu moninapaliitin; en vaan saa sitäkään irti tai en uskalla käyttää voimaa.


      • 900T16
        jus kirjoitti:

        http://216.78.172.244/electrical_system_folder/ignsigpg4.htm

        Heh, piti oikein ottaa korjaamokirja esille :)
        Eli vahvistin löytyy kirjan mukaan hall-systeemillä varustetuista autoista ainakin 86-87. Mutta -88 sitä ei olisi ollenkaan? Uudemmista ei ole varmaa tietoa.

        Sitten EZK-systeemissä se löytyisi ainakin -87, mutta -88 sitä ei löydy. Onkohan niin, että myöhemmissä EZK-systeemeissä vahvistin sisällytettiin EZK-boksiin?


      • Combi Coupé
        Mertmi kirjoitti:

        Mulla olis yksi rele. En vaan osaa sanoa onko se täysin iskussa. Se ainakin kytkee virrat päälle hetkeksi, kun ajovirta on päällä. Siitä on kuori rikki. Rele sijaitsee Joensuussa, joten sulla on tietysti niin huono flaksi ettet voi sitä noukkia itelles... En mie sitä tarvii.

        Eikö sun kandeis laittaa uusi hana, kun se on yksi tyyppivika? Käytetty saattaa hajota vähän ajan päästä harmillisesti.

        Joensuu on kyllä hiukan kaukana Vantaalta. Periaatteessa postitus lienee ainoa vaihtoehto, mutta jos rele on käytetty (ja epäkuntoinen?), niin se ei välttämättä ole järkevää?

        Uusi hana kannattaisi ehdottomasti laittaa (tosin vanhakaan ei vuoda), mutta se on 56 eur ja kun projektin lopullinen kohdalo on epäselvää (varaosiksi vai saab-tietäjälle hitsausprojektiksi), niin lisärahan menetys ei kuullosta hyvältä..


      • Mertmi

    • 900T16

      Siinäpä se. Kun koneessa on vanha lasittunut tiiviste, se ei tule pitämään kunnolla. Jos kansi käytetään pois se vaatii ehdottomasti uuden pahvin ja yleensä tiivistepinnan koneistuksen. Ja jälkikiristys on tärkeä, pultit löystyvät eka käytössä huomattavasti.

    • 900T16

      Siinäpä se. Kun koneessa on vanha lasittunut tiiviste, se ei tule pitämään kunnolla. Jos kansi käytetään pois se vaatii ehdottomasti uuden pahvin ja yleensä tiivistepinnan koneistuksen. Ja jälkikiristys on tärkeä, pultit löystyvät eka käytössä huomattavasti.

    • 900T16

      Siinäpä se. Kun koneessa on vanha lasittunut tiiviste, se ei tule pitämään kunnolla. Jos kansi käytetään pois se vaatii ehdottomasti uuden pahvin ja yleensä tiivistepinnan koneistuksen. Ja jälkikiristys on tärkeä, pultit löystyvät eka käytössä huomattavasti.

    • Sabadude

      Ite olen paininut/painin edelleen bensapumpun ongelmien kanssa. Tällä hetkellä ajelen hyttiin vedetyn katkaisijan kanssa.

      Ton releen korjaaminen on suht simppelin homma: avaat vain releen, mittaat vastukset (tällä sivulla vastuslaskuri jos tarttet http://zeus.cedcc.psu.edu/res/res_id.html) jos viallinen löytyy niin vaihtoon. Itselläni oli vastukset kunnossa, mutta 555 ajastinpiirit vaihtamalla rupesi jälleen rele toimimaan. Korjaamalla pääsee _hieman_ halvemmalla kuin ostamalla uuden (100 - 160€), korjaaminen maksaa n. euron luokkaa!

      Syy miksi ajelen edelleen katkaisijan kanssa enkä releellä on se, että haluan selvittää mistä johtuu että kaksi relettä kärähti ennen kuin laitan taas releen paikalleen.

    • ....

      .....

    • YSE

      Auto: 99
      moottori: BSI20 (900t8 1980)
      Ruisku: K-jetronic
      Sytytys: Kärjetön, induktio-anturilla

      Ennenkuin sain auton ajokuntoon paloi pari, kolme bensapumppua. Syy: Ei ollut bensapumpun releetä. Katoin saabin alkuperäistä, mutta hinta hirvitti. Asensin tavallisen boschin 20/30 A releen ja sillä pelaa vieläkin. Kierroslukumittari saa impulsin suoraan sytytysjärjestelmän ohjainyksiköstä. Bensapumpun relee ei ole millään lailla yhteydessä siihen mustaan lootaan.

      Nyt on vaan se ongelma milloin ysisatanen sai hall-anturilla varustetun sytytysjärj.?veikkaan 1982?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      96
      2179
    2. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1398
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1370
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1318
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1223
    6. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1038
    7. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      975
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      924
    9. 122
      797
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      786
    Aihe