-Itse kävin insinöörikouluksen (konepuoli) muutoma vuosi sitten ja ihmettelen suuresti opiskelijoiden kirjoa. Yli puolet luokasta opiskeli vailla minkäänlaista intoa läpimeno/uusintakoe periaatteella. Nekin suoritetut kokeet vedettiin lunttilapuin/kopioin eikä siltikään onnistunut. Lopulta opettaja katsoi sormien välistä ja antoi ykkösen. viidenneksellä ei minkäänlaista työkomusta/ kesätyötä alalta. Mitä järkeä koulutta tälläisiä huippuosaajia 160 opintoviikon verran?
-Kyllä pitäs olla muutoman vuoden kokemus alata ja näyttöä koulussa onnistumisesta. Sitten ihmetellään miksei jopa korkeasti koulutetut työllisty. Kaiken huippu tässä oli että nykyisin suurin osa on kuitnkin työllistynyt. Osa nimittäin kävi työttömien cad-piirrustuskurssin ja pääsivät koulutukseen töihin. Osa myös pääsi täysin suhteilla ns. suojatyöpaikkaan. Siellä riittää inssin paperit (alallakaan ei niin väliä kun oot vaan inssi) ja työnantaja kouluttaa loput. Yleensä nämä kaksi jälkimmäistä ryhmää pitävät vielä suurimman haloon koulutuksestaan, et mä oon insinööri! No mitäpä tässä voi muuta sanoa kuin, että taso on kyllä laidasta laitaan. Osa huippuosaajia ja toiset täysin tumpeloita.
insinöörien arvostus/koulutus?
20
5310
Vastaukset
- Ihmeellistä
Onhan se jo vuosia ollut trendinä saada mahdollisimman hyvä ammatti vaikkei olisi mitään kykyjä koko alalle.
Mielestäni insinöörikoulutukseen pääsemisen ehtona pitäisi olla esim. 5v:n työkokemus alalta johon aikoo kouluttautua.
Kaukana ovat ne ajat, jolloin syntyi todellisia huippuosaajia, jotka ensin opeteltuaan käytännön asioita, lähtivät opiskelemaan insinööreiksi.
Heidän ei tarvinnut keksiä pyörää uudestaan, kuten nykyisin monesti käy.
Ainoa itsensä tumpelon inssin kannalta hyvä asia opiskelussa on se, että osaa olla aika vakuuttavasti täysin idiootti ja saa jopa monet muutkin uskomaan että näin se asia pitää tehdä päin persettä.... :)- insinööriksi
Tuttuni luki itsensä 20 vuoden hitsausuran jälkeen insinööriksi ja pääsi opetustehtäviin, mikä oli varsin luonnikas ratkaisu. Naureskeli lähinnä saamaansa opetusta ja vauhtia millä kaikki oleellinen sivuutettiin helpoksi. Se mitä myös vanhempien työntekijöiden suusta olen kuullut, että ennen mestarit osasivat neuvoa ja ratkaista myös työntekijöiden ongelmia, ei pidä enää paikkaansa. Nykyiset suunnittelijat/organisoijat (suoraan lukiosta tekun käyneet) eivät välttämättä tiedä mitään käytännön työstä esim. hitsauksesta tai koneistuksesta mikä vaikeuttaa ja luo paineita työn suorittajiin. On myös mielestäni totta että ainakin alan peruskoulutus tulisi olla suoritettuna ja mielellään pari vuotta työkokemusta alalta. On mielestäni täysin järjetöntä päästää lukiosta suoraan insinööri koulutuksen käynyttä henkilöä esim. tuotannon järjestelijäksi. Ainakin meillä tälläiset tapaukset ovat saaneet pahaa aikaan.
- kokemuksia!
Kokemukseni palkkaamistani insseistä ovat todella kirjavat.
Pari hyvin myönteistä kokemusta mutta myös päinvastaisia.
PK-yrityksissä olisi alkeellinen käytännön tuntemus tarpeen.
Minut on kahdesti kutsuttu "paikkaamaan" sellaisen "teoreetikon" jälkiä.
Tein vuoden määräaikaiset sopimukset.
Masentavin oli eräs minun jälkeeni palkattu inssi.
Kyseessä pieni metallialan yritys. Pajan porukka uunotti kaveria niin pahasti ettei hän uskaltanut verstaan puolelle edes mennä.
Tein kutsusta sinne kahden päivän opastuskeikan mutta eihän sillä paruspuutteita paikata.
Huolestuttavinta on virkamiesmäinen asenne työhön.
Eletään pelkästään kellon, ei tehtävien mukaan.
= tehdään vain pakollinen yrittämättäkään miettiä homman tarkoitusta ja kehittämistä.
Minun aikanani pääsykokeisiin pääsyn edellytyksenä oli 16kk:n työkokemus alalla.
Minulla oli valmistuessani 5-v erittäin monipuolista metallin kokemusta.
Ps. Sen verran on ikäluokalleni maksettu palkkaa että lopetin säännölliset työt 55:na ja viimeisen keikankin heitin 57:na.
Vielä vanhanakin (työttömyyseläkeläisenä) vainotaan.
Kerran minulle on soitettu Espanjaan ( 3kk ) työtä tarjoten.
Viimeinen "häirintä" tapahtui viime torstaina.
Viimeinen vakinainen työnantajani 1990-luvun lopulta soitti ja kysyi pientä palvelusta.
Lupasin hoitaa. On siinä määrin miellyttävä ihminen.
Olin pari vuotta sitten päivittänyt sille omakustannus- ja aikastandardieen laskentapohjia.
Nyt on kyseessä puhtaasti mekaaninen (metallinen) askare. - kokemuksia.
kokemuksia! kirjoitti:
Kokemukseni palkkaamistani insseistä ovat todella kirjavat.
Pari hyvin myönteistä kokemusta mutta myös päinvastaisia.
PK-yrityksissä olisi alkeellinen käytännön tuntemus tarpeen.
Minut on kahdesti kutsuttu "paikkaamaan" sellaisen "teoreetikon" jälkiä.
Tein vuoden määräaikaiset sopimukset.
Masentavin oli eräs minun jälkeeni palkattu inssi.
Kyseessä pieni metallialan yritys. Pajan porukka uunotti kaveria niin pahasti ettei hän uskaltanut verstaan puolelle edes mennä.
Tein kutsusta sinne kahden päivän opastuskeikan mutta eihän sillä paruspuutteita paikata.
Huolestuttavinta on virkamiesmäinen asenne työhön.
Eletään pelkästään kellon, ei tehtävien mukaan.
= tehdään vain pakollinen yrittämättäkään miettiä homman tarkoitusta ja kehittämistä.
Minun aikanani pääsykokeisiin pääsyn edellytyksenä oli 16kk:n työkokemus alalla.
Minulla oli valmistuessani 5-v erittäin monipuolista metallin kokemusta.
Ps. Sen verran on ikäluokalleni maksettu palkkaa että lopetin säännölliset työt 55:na ja viimeisen keikankin heitin 57:na.
Vielä vanhanakin (työttömyyseläkeläisenä) vainotaan.
Kerran minulle on soitettu Espanjaan ( 3kk ) työtä tarjoten.
Viimeinen "häirintä" tapahtui viime torstaina.
Viimeinen vakinainen työnantajani 1990-luvun lopulta soitti ja kysyi pientä palvelusta.
Lupasin hoitaa. On siinä määrin miellyttävä ihminen.
Olin pari vuotta sitten päivittänyt sille omakustannus- ja aikastandardieen laskentapohjia.
Nyt on kyseessä puhtaasti mekaaninen (metallinen) askare."Ps. Sen verran on ikäluokalleni maksettu palkkaa että lopetin säännölliset työt 55:na ja viimeisen keikankin heitin 57:na.
Vielä vanhanakin (työttömyyseläkeläisenä) vainotaan."
Hyvä noin, mutta ei siinä inssi ole tarvinnut olla, että on voinut jäädä eläkkeelle 55 vuotiaana. Nimittäin isäni jäi 55 vuotiaana eläkkeelle 19,5 vuotta sitten trukkikuskin hommista hyväkuntoisena. Taloudellisia ongelmia ei ole ollut tähän päivään mennessä. Eli sama se, oli inssi tai joku muu, ei kukaan ole sen erinomaisempi missään suhteessa. - ikäri
kokemuksia. kirjoitti:
"Ps. Sen verran on ikäluokalleni maksettu palkkaa että lopetin säännölliset työt 55:na ja viimeisen keikankin heitin 57:na.
Vielä vanhanakin (työttömyyseläkeläisenä) vainotaan."
Hyvä noin, mutta ei siinä inssi ole tarvinnut olla, että on voinut jäädä eläkkeelle 55 vuotiaana. Nimittäin isäni jäi 55 vuotiaana eläkkeelle 19,5 vuotta sitten trukkikuskin hommista hyväkuntoisena. Taloudellisia ongelmia ei ole ollut tähän päivään mennessä. Eli sama se, oli inssi tai joku muu, ei kukaan ole sen erinomaisempi missään suhteessa.En jäänyt eläkkeelle vaan lopetin töissä käymisen.
Vaimo lopetti samanaikaisesti. Minua 5v nuorempi.
Totta on ettei muodollinen koulutus ja taloudellinen tilanne ole välttämättä toisiin sidoksissa.
Jos unohdetaan perinnöt ja lottovoitot niin elämäntapa lienee ratkaiseva.
Palkkakuvio vain tuli mieleen kun vertaa oman aikani aloitus- ja myöhempiä palkkoja tämän päivän inflatioansioihin.
- Ins.
Tekisit itse työsi paremmin, niin ei tarvitsisi täällä itkeä.
- Ki95
Valmistuu a) ammattilaisia b) huippuosaajia?
Koulusta valmistuu kielitaidottomia nöösipoikia ja työelämän harjoittelijoita. Siis vaikka opettaja olisi päätä silittänyt. Tekujen opettajiksi on jostain kumman syystä valikoitunut todellisen työelämän häviäjiä. Opettajien työelämätietous on monesti vuosikymmeniä vanhaa. Yliopistoista löytyy sitten jo asiansa osaaviakin opettajia. Insinöörin työtehtävät vaihtelevat kuitenkin niin laajasti että koulumenestys tai sen puute ei välttämättä ennusta menestymistä työtehtävissä. Koulumenestyksen ohella insinöörin työssä menestymiseen vaikuttaa sattuma ja ruskeakielisyyden aste. Sattuma sen kautta että mihin työpaikkaan ja minkälaiseen tilanteeseen pääsee. Joillekuille putoaa ok-talon arvoiset optiot kuin itsekseen. Toiset raataa pätkässä vuosia ja vuosikymmeniä talkoopalkalla. Osa pimeästi. - opistoinssi -88
Viime vuosina on tullut huomattua työpaikalla sellaista kehitystä, että ne rempseät, oppimishaluiset ja käytännölliset kaverit tulee yliopistojen puolelta, ehkä numerot eivät näillä ole sieltä parhaasta päästä, mutta monesti omaa autoharrastusta sun muuta löytyy.
En usko että johtuisi siitä että yliopistossa opetettaisiin käytäntöä enemmän kuin ennen, se johtunee siitä enemmänkin että sinne menee ne kaverit joilla on halua oppia.
Mitä nyt olen seuraillut AMK:sta olevia harjoittelijapoikia niin monelle tuntuu olevan kauhean vaikeaa selviytyä sosiaalisista tilanteista, muistan kun ennen ne rennot kaverit tuli vielä sieltä opistosta. Nämä nykyiset "nörttipojat" eivät selviäisi päivääkään todellisessa työssä. - Jepulis
Meinasin joskus lähteä lukemaan inssiksi, sitten laskeskelin kuinka paljon tienaan niinä vuosina. Ei kannattanut, olen ollut työnjohtajan konepajassa, levyseppä-hitsaajan koulutuksella. Hyvällä menestyksellö, kunnes rupesin yrittäjäksi, eikä voi valittaa. Hyvin menee, mutta menköön!
- insinööreillä
Kaveri suoritti amk-insinööritutkinnon rimaa hipoen kaikilla aloilla. Työkokemusta ei ollut päivääkään alalta ja sitten tuli paniikki kun piti inssityökin tehdä. No eipä hätää - Suhteilla saatiin insinöörityön aihe ja työnkin ratkaisu hoitui helposti asentajia jututtamalla. Kuvia ei osattu piirtää mutta eipä hätää sekin hoituu suhteilla ja loput rahalla. Enää puuttui hyvä työpaikka, no siihenkin riitti vaikutusvaltaisen tutun puhelin soitto ja homma hoidossa. Mites työpaikalla osaaminen, ei hätää, työnantaja kouluttaa.. Kuinka paljon mun arvostaa arvostaa tällästä insinööriä? Kaveri kiilas virkaan satojen hakijoiden edestä.
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
puolet insinööreistä on kyllä jostain apukoulusta karanneet ja toinen puoli on omaa välttävät taidot hommiin. DI-insinööreissä yleensä löytää ne jo todeliset insinöörit ja 10-20 vuotta siten koulutetut insinöörit ovat usein myös ihan pätevää sakkia.
- ghrthwhsshsrth
"10-20 vuotta siten koulutetut insinöörit ovat usein myös ihan pätevää sakkia."
Ohhoh?? Oliskohan niillä myös se 10-20 vuotta enemmän työkokemusta. - Møsse
Itse kävin kouluni 90-luvun alussa ja opetus oli ihan suolesta jo tuolloin. Oppitunnit lykätty hamaan tulevaisuuteen viestitti opettaja kun jätti tuntinsa pitämättä. Labrassa ei tehty mitään muuta asiallista kuin kerran paineilmakytkentöjä. Ainakin yksi teku oli todella syvältä jo 1990. Sittemmin kävin yliopiston jossa opetuksen vaatimusten taso oli aivan eri planeeltalta.
- ...
Meidän firmassa on neljä mestaria, yksi heistä ei ole insinööri, vaan firma koulutti työntekijästä työnjohtajan. Ja hän on kiistatta mestareista paras!
jos on hommista jotain kysyttävää, kirjasta oppineet antaa vastauksen joka pitää sisällään turhaa työtä ja on joskus lähes mahdoton tehdä. Muutaman kerran on jopa "nostettu kädet pystyyn" ja sanottu että en tiedä, tee niinkuin itse parhaaksi näet.
Ex työntekijältä kun kysyy, vastaus on kaikinpuolin looginen, toimiva ja helppo toteuttaa. Eikä sellaista ongelmaa ole ollut johon hän ei osaisi vastata.
En todellakaan tarkoita sitä että insinöörit ei tiedä eikä osaa mitään, on paljon päteviäkin insinöörejä mutta yleensä heillä on kokemusta alan käytännöstä.
Firmassame on käynyt nuoria amk opiskelijoita harjoittelussa ja teetämässä näyttötyötä, ikävä kyllä olen monesta ajatellut että toivottavasti tuosta ei tule ikinä työnjohtajaa.
Niinhän se vaan on että on mahdoton opettaa muille asioita joita ei itsekkään osaa.- inssi wanha
No mutta eihän tuollaista työtä voi sanoa varsinaiseksi insinöörityöksi, jos joku perushitsari haluttaisiin kouluttaa _osaavaksi_ suunnittelijaksi veisi se vähintään sen 5-vuotta, työnjohtajan hommiin pystyy kunhan vaan tulee toimeen ihmisten kanssa ja omaa auktoriteettiä.
- hepulihei
Ruskeakieli itse puhuu paskaa, kirjoittaa muka duunarin kielellä.. Mut kakka haisee tänne saakka
- amk:ssa
hepulihei kirjoitti:
Ruskeakieli itse puhuu paskaa, kirjoittaa muka duunarin kielellä.. Mut kakka haisee tänne saakka
kannattaako kouluttaa itsestä suunnittelija vai "työnjohtaja"
- opiskelijoita
Vika on siinä, että nykyään jos aikoo jotenkin tulla toimeen on tehtävä jotain. Yleisin vaihtoehto on opiskelu. Jos kieltäydyt siitä, menetät kaikki sos.etuudet.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että opiskelemaan tullut porukka on todella huonosti motivoitunutta. Sillä kun on suuri vaikutus oppimiseen. Muutenkin lähtöaines saattaa olla myös heikompaa. - Jo valmistunut
opiskelijoita kirjoitti:
Vika on siinä, että nykyään jos aikoo jotenkin tulla toimeen on tehtävä jotain. Yleisin vaihtoehto on opiskelu. Jos kieltäydyt siitä, menetät kaikki sos.etuudet.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että opiskelemaan tullut porukka on todella huonosti motivoitunutta. Sillä kun on suuri vaikutus oppimiseen. Muutenkin lähtöaines saattaa olla myös heikompaa.No lähtöaines on 100 prosenttisen varmasti heikompaa kuin ennen. Jos kouluun pääsee käytännössä kuka vaan ammattikoulun käynyt, ei taso voi huimata päätä.
Kurssitkin pääsee konepuolella läpi säälistä, ainakin Kajaanissa.
Hakijoita on esimerkiksi kajaanin AMKkiin niin vähän, että sinne hakeutuvat ne amiskan käyneet, jotka eivät pääse muuten töihin. Toinen lähes surkuhupaisa AMK on ylivieskassa. - Inginöönerellä
Jo valmistunut kirjoitti:
No lähtöaines on 100 prosenttisen varmasti heikompaa kuin ennen. Jos kouluun pääsee käytännössä kuka vaan ammattikoulun käynyt, ei taso voi huimata päätä.
Kurssitkin pääsee konepuolella läpi säälistä, ainakin Kajaanissa.
Hakijoita on esimerkiksi kajaanin AMKkiin niin vähän, että sinne hakeutuvat ne amiskan käyneet, jotka eivät pääse muuten töihin. Toinen lähes surkuhupaisa AMK on ylivieskassa.pitäs olla ainakin 3-5vuotta työkokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879