Uusiin autoihin on kai mahdotonta mennä itse räpeltämään että saisi enemmän tehoa turbon ahtopainetta nostamalla esim. ottaa pois letkun turbossa olevasta paineensäätäjästä silloinhan se lataa vaikka kuinkapaljon yli ja tehot lisääntyy vai pysäyttääkö joku turvatoiminta jonka voi myös ohittaa.
ahtopaine
12
2742
Vastaukset
- utelias..
Ahdetuissa bensakoneissa on nykyään vakiona toiminnat jotka sallivat ahtopaineen nousta nakutusrajalle, jonka jälkeen toiminta säätää sytytystä ja/tai ahtopainetta.
Ahtopaineella ei ole mitään selvää rajaa, vaan nakutusherkkyys riippuu oktaaniluvun lisäksi mm. lman, moottorin syl seinämien ym lämpötiloista ja koneesta saatava teho voi vaihdella paljonkin olosuhteiden mukaan.
Aikaisemmin paineet rajoitettiin pahimman tilanteen mukaan ja varmuusrajaa voitiin pienentää "lastutuksella", kuten myöskin ohittaa mahdolliset varolaitteet.
Nykyään mitataan moottorista maksimit olosuhrteiden mukaan ja myös seoksen rikastusta käytetään tietyissä rajoissa lämpöjen hallintaan.
Niinpä jaksan ihmetellä,
mitä lastutus oikein tekee moottorinohjaukselle tai yleensäkin miten kunnossa olevastta bensiinimoottorista voidaan yleensäkään ottaa lisätehoa vain ohjausta muuttamalla ellei mennä selvästi riskialueelle keston suhteen.
Ehkäpä joku kertoo tarkemmin niiden luvattujen lisäheppojen alkuperän. ?- tehot
Nykyautoissa on kulutus ja päästöarvot tärkeitä.
tehoa ei synny pelkällä ilmalla, joten syöttöä ja ahtopainetta lisätään, jolloin päästöt kasvaa.
tällöin toki joudutaan muuttamaan sytytyskäyriä ym.
eli esim katsastajan normien rajoissa voidaan lisätä tehoa. - jo täysi-ikäinen
tehot kirjoitti:
Nykyautoissa on kulutus ja päästöarvot tärkeitä.
tehoa ei synny pelkällä ilmalla, joten syöttöä ja ahtopainetta lisätään, jolloin päästöt kasvaa.
tällöin toki joudutaan muuttamaan sytytyskäyriä ym.
eli esim katsastajan normien rajoissa voidaan lisätä tehoa.Tätä samaa litaniaa saa lukea valmistajien esitteistä ja jotkut vielä niihin uskovatkin .
Moottoreita tuntevat kyllä tietävät mitä tapahtuu kun painetta nostetaan vähääkään yli nakutusrajan ja että katalysaattori vaatii kulutuksen kannalta muutenkin liian rikkaan seoksen, joten rikastamalla tai ennakkoa muuttamalla ei tehoa juuri lisätä puheista huolimatta.
Auton moottori on edelleen lämpövoimakone jonka teho on peräisin polttoaineen palanisesta.
Ominaisuuksien muuttaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia ja ohjaushärjestelmän vähäinen muutos, tai sen tuoma etu kaikkine "mittaustuloksineen" on ainoastaan mainio tapa perustella kannattavaa liiketoimintaa. - incognitogadfadf
jo täysi-ikäinen kirjoitti:
Tätä samaa litaniaa saa lukea valmistajien esitteistä ja jotkut vielä niihin uskovatkin .
Moottoreita tuntevat kyllä tietävät mitä tapahtuu kun painetta nostetaan vähääkään yli nakutusrajan ja että katalysaattori vaatii kulutuksen kannalta muutenkin liian rikkaan seoksen, joten rikastamalla tai ennakkoa muuttamalla ei tehoa juuri lisätä puheista huolimatta.
Auton moottori on edelleen lämpövoimakone jonka teho on peräisin polttoaineen palanisesta.
Ominaisuuksien muuttaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia ja ohjaushärjestelmän vähäinen muutos, tai sen tuoma etu kaikkine "mittaustuloksineen" on ainoastaan mainio tapa perustella kannattavaa liiketoimintaa.Aina joka palstalla riittää näitä skeptisiä pellejä, jotka epäilee joka asiaa!
itse koneita jo pitempään virittäneenä tiedän mistä puhun! - utelias..
incognitogadfadf kirjoitti:
Aina joka palstalla riittää näitä skeptisiä pellejä, jotka epäilee joka asiaa!
itse koneita jo pitempään virittäneenä tiedän mistä puhun!Miksi panttaisit olennaista tietoa noilta skeptikko pelleiltä, kertoisit nyt vaan avoimesti totuuden kuinka sitä tehoa lisätään lastuttamalla.
Ps
Aläkä sitten sotke mitään säästö-tai saasteasetuksia, niitä käytetään vain osakuorma-alueella.
Esim 250 hv kuluttaa bensaa 75...100 l/h ja mistään bensamoottorista ei mitata mitään päästöjä tai kulutusta täydellä teholla, joten ko. alueella kyläseppien optimointitaito tuskin ylittää autonvalmistajaa.
No erittäin runsas seoksen rikastaminen mahdollistaa ahtopaineen lievän noston ja voidaan käyttää pikaisesti mittauksen ajan. Asiakkaalle sitä ei voi jättää, tuhoaa näet katalysaattorin ja nykyään ihniset voivat olla niin pikkumaisia että saattavat tulla kuluttaja-asiamiehen kanssa haittaanaan liiketoinintaa.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kaikkia niitä mahdollisia muutoksia joilla edes osa luvatuista lisäwateista saadaan lastutuksella aikaiseksi. - virittäjäjoo
utelias.. kirjoitti:
Miksi panttaisit olennaista tietoa noilta skeptikko pelleiltä, kertoisit nyt vaan avoimesti totuuden kuinka sitä tehoa lisätään lastuttamalla.
Ps
Aläkä sitten sotke mitään säästö-tai saasteasetuksia, niitä käytetään vain osakuorma-alueella.
Esim 250 hv kuluttaa bensaa 75...100 l/h ja mistään bensamoottorista ei mitata mitään päästöjä tai kulutusta täydellä teholla, joten ko. alueella kyläseppien optimointitaito tuskin ylittää autonvalmistajaa.
No erittäin runsas seoksen rikastaminen mahdollistaa ahtopaineen lievän noston ja voidaan käyttää pikaisesti mittauksen ajan. Asiakkaalle sitä ei voi jättää, tuhoaa näet katalysaattorin ja nykyään ihniset voivat olla niin pikkumaisia että saattavat tulla kuluttaja-asiamiehen kanssa haittaanaan liiketoinintaa.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kaikkia niitä mahdollisia muutoksia joilla edes osa luvatuista lisäwateista saadaan lastutuksella aikaiseksi.Tämähän taitaaki olla oikein insinöörien äiti tämä pelle :)
"säästö ja saasteasetuksia käytetään vain osakuormalla"
Tainnu heppeli jäädä viime vuosituhannelle kinnereidensä kanssa, tosin teholisäysväittämät eivät pidä paikkansa niissäkään.
Auton valmistajien on tosiaankin otettava huomioon saastearvot ja kulutus ja kestävyys!
näistä asioista tinkimällä saadaan aikaan suuriakin teholisäyksiä.
Eihän "normi" kuluttaja osta autoa jonka lentotunnit on 100tuh km. ja kuluttaa 25l sadalle..
En sano jos tavotellaan kymmeniä hevosvoimia etteikö tarvitsisi vaihtaa esim: ahdinta ja suuttimia.
Mutta tosiasiahan on että enempi polttoainetta ja ilmaa saadaan isompi kokko aikaseksi!! - utelias..
virittäjäjoo kirjoitti:
Tämähän taitaaki olla oikein insinöörien äiti tämä pelle :)
"säästö ja saasteasetuksia käytetään vain osakuormalla"
Tainnu heppeli jäädä viime vuosituhannelle kinnereidensä kanssa, tosin teholisäysväittämät eivät pidä paikkansa niissäkään.
Auton valmistajien on tosiaankin otettava huomioon saastearvot ja kulutus ja kestävyys!
näistä asioista tinkimällä saadaan aikaan suuriakin teholisäyksiä.
Eihän "normi" kuluttaja osta autoa jonka lentotunnit on 100tuh km. ja kuluttaa 25l sadalle..
En sano jos tavotellaan kymmeniä hevosvoimia etteikö tarvitsisi vaihtaa esim: ahdinta ja suuttimia.
Mutta tosiasiahan on että enempi polttoainetta ja ilmaa saadaan isompi kokko aikaseksi!!Henkilökohtaiset herjat ei vaadi suurtakaan tietämystä mutta lastutuksen vaikutus ei niistä juuri selvinnyt.
Kuten itsekin totesit niin kymmenien hevosten lisäys vaatii puristussuhteen muutoksen lisäksi muitakin muutoksia ennenkuin "kokkoa " voidaan kasvattaa ja niitähän lastu ei tee ja jos ahtopaineen annetaan nousta yli detonointirajan niin 100 tkm kestoraja on pelkkää toiveunta. - viritelijä
utelias.. kirjoitti:
Henkilökohtaiset herjat ei vaadi suurtakaan tietämystä mutta lastutuksen vaikutus ei niistä juuri selvinnyt.
Kuten itsekin totesit niin kymmenien hevosten lisäys vaatii puristussuhteen muutoksen lisäksi muitakin muutoksia ennenkuin "kokkoa " voidaan kasvattaa ja niitähän lastu ei tee ja jos ahtopaineen annetaan nousta yli detonointirajan niin 100 tkm kestoraja on pelkkää toiveunta.No juu. Ei pelkällä lastutuksella saadakkaan suuria tehomuutoksia, mutta alkuperäinen kysymys ei vissiinkään käsitelly pelkkää lastutusta?
Mutta tilanne on kuitenkin se että vapari vehkeestä ei saada suuria teholisäyksiä optimoimalla lastu moottorikohtaiseksi, EI massalastuttamalla se joka pannuun!
Turbiinivehkeet on eri asia,
esim viimeksi seatin 20venasen 1,8 turbon teholisäys oli penkittäessä ahtimenvaihdon, putkiston ja lastutuksen jälkeen 45hv!
lentotuntien lyhennyksestähän ei voi tietää...
- siellä
yleensä tulee mappi vastaan nyky autois.. ahdot nousee liikaa ni silloin lyödään polttoaine tai sytkä pois pelistä.... usein polttoaine. audeis ainaki sen jälkeen menee varaohjelma päälle ja tehot tiputetaan varmuus syistä... suuremmalla mapil saadaan aikaan että voidaan nostaa paineita.
- jo täysi-ikäinen
löytyy kirjoitti:
tietoa lastuista yms. http://www.digituning.com/
Ja ehdoton totuus löytyy tietysti mainoksesta.
- polttopilli
jo täysi-ikäinen kirjoitti:
Ja ehdoton totuus löytyy tietysti mainoksesta.
ehdoton totuus löytyy täältä suomi24 keskustelupalstoilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631596Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä291574Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251262- 1281135
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1761115Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047- 781046
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3121043