Näittekö sikiöt?

menetys

Onko kovinkin yleistä että keskenmenon saanut näkee sikiön/sikiöt? itse näin kaksoset jotka olivat kuolleet viikoilla 12 ja 11. Mitä tuntemuksia teille on jäänyt asiasta? Itselläni sikiöiden näkenminen oli aika voimakas kokemus mutta en silti kadu että katsoin.

Suuri suru mutta elämä jatkuu :-)

7

5832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

      sikiö oli kuollut kohtuun viikolla 6 , ulos tuli viikolla 12. Pakko oli katsoa, ja omalla tavallaan hyvästelin siinä kädelläni pikkuisen, joka ei saanut syntyä. Aika sekavia ajatuksia oli pitkään ja on välillä vieläkin, ja omantunnon tuskia olen tuntenut lähinnä siitä,että sinne viskasin vessanpönttöön oman lapseni vaikka mitäpä muutakaan siinä tilanteessa olisi voinut tehdä. Katunut en ole katsomista, katunut olisin jos EN olisi katsonut.

      En tiedä onko sikiön näkeminen kovinkaan yleistä, mutta helpompaa varmasti olisi, jos keskenmeno tapahtuisi ilman sitä. Olen miettinyt tässä jälkeenpäin sellaista, kun pari päivää tuon sikiön ulostulon jälkeen minulla oli hirveitä synnytyskipuja, ja vessanpönttöön "plumpsahti" jotakin suurta. Salaisuudeksi jää, oliko se toinen sikiö vaiko istukka joka sieltä tuli ulos.

      • sittensiihen

        murmeli, ja muutkin, oliko teillä jokin tietty syy sikiön menehtymiseen?
        minua kiinnostaa varsinkin murmelin tapaus, koska itselläni menehtyi sikiö kohtuun rv 15.
        meillä ei syytä koskaan löytynyt..


      • Milla.M
        sittensiihen kirjoitti:

        murmeli, ja muutkin, oliko teillä jokin tietty syy sikiön menehtymiseen?
        minua kiinnostaa varsinkin murmelin tapaus, koska itselläni menehtyi sikiö kohtuun rv 15.
        meillä ei syytä koskaan löytynyt..

        osannut lääkäri sanoa kuin, että sikiöllä oli ollut todennäköisesti joku kehityshäiriö. Olisihan sen ilmeisesti pystynyt tutkimaan itse sikiöstä, mutta en usko että tiedon saaminen olisi helpottanut itse tapahtumaa millään tavalla.


      • Anonyymi

        "...sinne viskasin vessanpönttöön oman lapseni vaikka mitäpä muutakaan siinä tilanteessa olisi voinut tehdä."

        Kuulin taannoin, että äitini oli syntymäni jälkeen saanut keskenmenon. Kun otin asian puheeksi hänen kanssaan, hän kertoi vetäneensä sikiön viemäriin! Meillä oli vielä tuolloin likakaivo. Itse en olisi toiminut niin.

        Mikäli sikiö tipahtaa vessanpönttöön, sen voi noukkia sieltä ja lähettää patologin tutkittavaksi tai haudata maahan, kuten perinteisesti kuolleiden kohdalla toimitaan. Kuka vetää ihmisen alun viemäriin! Siis kusien ja paskojen sekaan! Ja rotat kiittää...

        Älkää tehkö niin, se ei ole fiksua. Tiskihanska käteen ja nostatte sen pöntöstä ylös ja hautaatte maahan. Se auttaa myös surutyössä, jos on ylipäätään sille tarvetta, sillä abortit vaikuttaa olevan osa jokanaisen kehonhuoltoa. Harva nainen enää haluaa lapsia.

        Äitini toimi vaistonvaraisesti ja kun on aina ollut eräänlainen hienohelma, niin voin kuvitella että hän on sanonut "kauheeta, yäkkis, voi herrajumala!" ja vetänyt sikiön likakaivoon kellumaan. Seuraava hänelle syntynyt lapsi saikin sitten sellaiset perinnölliset sairaudet niskaansa, että ei paljo pahemmasta väliä ja kolmas (todellisuudessa siis 4. lapsi) kuoli nuorena. Arvelen, että Luoja ei oikein pitänyt siitä, kun uskovaiseksi itseään tituleeraava ihminen toimii tuolla tavalla. Äitini ei myöskään saanut ainuttakaan lastenlasta. Tämä tarina siis vain pienenä varoituksen sanana ja halusin samalla "muistella" syntymätöntä veljeä tai siskoa.


    • murmeli71

      meillä oli km elokuussa -06,, viikkoja piti olla 20 mutta pikuinen oli kuollut kohtuuni jo viikolla 16, minä näin pikkuiseni ja sain hyvästellä hänet. täällä päin sanovat että sikiön näkeminen auttaa surutyön käsittelyä.. Minua jäi ahdistamaan etten sillon ymmärtänyt ottaa syliin ja pidellä, silittelin vain ja hyvästelin.Pikkuinen tuhkattiin ja haudattiin, ja on joka päivä mielessä. Nyt uudelleen raskaana ja viikkoja 26,, edellinen km varjostaa tätä raskautta,, koko ajan kamala pelko jos taas käy huonosti.. Kaikille kuitenkin toivon voimia ja jaksamista.

      • keskustelun aloittaja

        Voimahalauksia kaikille!

        meidän kaksosista toisella oli niskaturvotus yli 3mm joka jatkui selän alueelle. Toinen oli niin piilossa ettei saatu ultrattua eikä sitä niin aktiivisesti sitten jääty tutkimaankaan kun ei kerran elossa olleet. Itse näin sikiöt siis kun ne tipahtivat vessanpönttöön, siinä se. En onkinut niitä sieltä vaan vetäisin vessan ja sillä selvä.

        Elämä on joskus julmaa mutta onneksi onnen hetkiä on niin paljon enemmän kuitenkin :-) Suurin onni on oma 2v tyttöni :-)))


    • km. rv. 8+

      Otin pahvirasiaan, mieheni kanssa haudattiin. Nyt on rv. 36, ja kyllä on välillä pojan "isosisko" mielessä.

      Iso lohtu on se, että tulin uudestaan raskaaksi ennen kuin ensimmäisen olisi edes pitänyt syntyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4120
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3982
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3855
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2627
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2445
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2042
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1900
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1569
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe