Minkä tyypin

home

Tietääkö kukaan homeesta nimeltä scopulariopsis? Asun vuokralla. Ilmastomittaus näytti Edellämainittua hometta ilmassa. Kosteusmittarilla ei löytynyt kosteutta. Vuokraisäntä väitti ettei kyseinen home ole terveydelle vaarallista. Taruako? Nyt lapsellani todettu astma. Hänellä on myös eläinallergioita, mutta perheessäni ei ole ollut koskaan eläimiä. Joten olisin kiitollinen tiedoista.

8

1291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scopulariopsis

huomioitava sienisuvusto:

ns. kosteusvaurioindikaattorit,
      esim. Aspergillus versicolor, Eurotium, Wallemia (aw < 0,85), lisäksi Acremonium, Chaetomium, Oidiodendron, Scopulariopsis, Trititrachium, Absidia, Rhizopus, Mucor…

http://www.jyu.fi/bio/ymp/alisivut/YMPP151_sisa1.ppt

• väittää

" Vuokraisäntä väitti ettei kyseinen home ole terveydelle vaarallista "

Antoiko vuokraisäntäsi mitään lähdeviitettä, johon hän perustaisi väitteensä.

Jos hänellä on hallussaan tällaista uutta, mullistavaa tutkimustietoa, hänen tulisi heti välittää tämä tieto myös Suomen tiedemaailmalle, jonka käsitys asiasta on päinvastainen.

Tietonsa hän voi välittää esimerkiksi tämän tutkimuksen tekijöille:

http://www.hytti.uku.fi/tyks/julkaisut/2003/200300503.html

• Eloonjäänyt

Scopulariopsis näyttäisi aiheuttavan infektioita ja eräs sen suvun laji tuottaa arsiinia, myrkyllistä kaasua. Ks:
      http://www.doctorfungus.org/thefungi/Scopulariopsis.htm

Jos ilmamittauksella on saatu näkyviin tuo suku, niin oikeasti siellä saattaa rakenteissa piillä vaikka mitä muutakin. Materiaalinäyte antaisi vähän tarkempaa tietoa.

Vuokraisäntä yksinkertaisesti valehtelee joko tyhmyyttään tai ahneuttaan tai molempia. Nyt tiukkana hänen kanssaan! Onko kyseessä ok-talo vai as.oy? Onko asunnossa hajuja tai muita merkkejä, joiden avulla voisi paikallistaa ongelmakohtaa/kohtia? Onko itselläsi oireita? Kuka teki ilmamittauksen - terveystarkastajako?

Tässä vielä linkki asumisterveysohjeeseen
      http://www.finlex.fi/data/normit/14951-asumisterveysohje_pdf.pdf
      ja huoneenvuokralakiin (ks. erityisesti pykälät 20-26)
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

• home

Asun kunnan rivitalossa. Itse olen tänävuonna sairastanut kaksi poskiontelotulehdusta ja poikani kaksi angiinaa. vuoden aikana tyttäreni pef arvot laskeneet vaikka lääkitys päällä. sairaalasta lähetetty diaknoosit ja korjauskehoitukset, mutta mitään ei tapahdu. ainoastaan nuohooja kävi ilmastoputken nuohoomassa ja saunasta puuttui heti alkuunsa kiukaanpäältä 20 cm putkea vain villat näky. putki lisättiin mutta eikö tässä kymmenen vuoden aikana ole mennyt jo aika paljon vääräänpaikkaan höyryä. Laattojen väleissä täpliä.ja kyllä joudun ilmanraikastinta käyttämään. Naapuri valitti toisessa makuuhuoneessa olevasta ihmeellisestä hajusta. tuntuu etten jaksa enää taistella olen jo yli vuoden taistellut. Nyt olen päättänyt ostaa asunnon itselleni ja lapsille. päätös vain on ollut vaikea näin yksinhuoltajana.Ja tuntuu niin väärältä laittaa vahinko kiertämään .Eikä kyllä niitä asuntojakaan ole niin hirveästi tarjolla tai sitten liian kalliita joten en tiedä kuinka kauan joudun vielä tässä asumaan.

• home
        home kirjoitti:

Asun kunnan rivitalossa. Itse olen tänävuonna sairastanut kaksi poskiontelotulehdusta ja poikani kaksi angiinaa. vuoden aikana tyttäreni pef arvot laskeneet vaikka lääkitys päällä. sairaalasta lähetetty diaknoosit ja korjauskehoitukset, mutta mitään ei tapahdu. ainoastaan nuohooja kävi ilmastoputken nuohoomassa ja saunasta puuttui heti alkuunsa kiukaanpäältä 20 cm putkea vain villat näky. putki lisättiin mutta eikö tässä kymmenen vuoden aikana ole mennyt jo aika paljon vääräänpaikkaan höyryä. Laattojen väleissä täpliä.ja kyllä joudun ilmanraikastinta käyttämään. Naapuri valitti toisessa makuuhuoneessa olevasta ihmeellisestä hajusta. tuntuu etten jaksa enää taistella olen jo yli vuoden taistellut. Nyt olen päättänyt ostaa asunnon itselleni ja lapsille. päätös vain on ollut vaikea näin yksinhuoltajana.Ja tuntuu niin väärältä laittaa vahinko kiertämään .Eikä kyllä niitä asuntojakaan ole niin hirveästi tarjolla tai sitten liian kalliita joten en tiedä kuinka kauan joudun vielä tässä asumaan.

Kunnan terveystarkastaja teki mittauksen.

• Eloonjäänyt
        home kirjoitti:

Kyllä kaiken tuon huomioiden, noilla tiedoilla ja papereilla terveystarkastajan pitäisi tutkia asunto paremmin ja/tai määrätä kunta tutkimaan ja korjaamaan se. Samoin kunnan asuntotoimiston kautta teille pitäisi kyllä järjestyä toinen asunto, puhdas asunto! Kannattaa tehdä kirjallinen selostus asiasta molemmille tahoille kaikkine asiaanliittyvine liitteineen ja vaatia toimenpiteitä.

Vahingon kierrättäminen näissä asioissa tuntuu olevan ikään kuin jokin yleinen sääntö. Siitä on turha kantaa syyllisyyttä, jos asiassa on kaiken voitavansa tehnyt. Lain mukaanhan vuokralaisella on ainoastaan ilmoittamisvelvollisuus asunnon puutteellisesta kunnosta; juridinen vastuu päättyy vuokralaisen taholta siihen. Tottakai vahingon kierrättäminen on eettisesti väärin, mutta kunta ja muut viranomaistahothan ne tässä vahinkoa kierrättävät - et sinä. Sitä paitsi jos kunta em. asiat tietäessään vuokraa asunnon korjaamattomana eteenpäin, se syyllistyy tuottamukselliseen rikokseen, jos uusi asukas siinä sairastuu. Mutta sinun kannattaa nyt huolehtia oman perheesi asiat kuntoon ja vaalia omaa ja lastesi terveyttä.

Kun pääset tuosta asunnosta toivon mukaan parempikuntoiseen asuntoon, voit vaikka puolen vuoden päästä käydä jututtamassa tämän asunnon uusia uhreja: kertoa heille omat tietosi ja kokemuksesi ja kysellä onko heillä ollut mitään vastaavia ongelmia. Jos asuntoa ei ole korjattu ja asukas on sairastunut, niin yhdessä sitten vain poliisin juttusille tekemään rikostutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta.

Säilytä kaikki mahdollinen dokumenttiaineisto tapauksesta ja asioi kuntaan/terveystarkastajalle mieluummin kirjallisesti/sähköpostitse kuin puhelimitse.

• home
        Eloonjäänyt kirjoitti:

Kyllä kaiken tuon huomioiden, noilla tiedoilla ja papereilla terveystarkastajan pitäisi tutkia asunto paremmin ja/tai määrätä kunta tutkimaan ja korjaamaan se. Samoin kunnan asuntotoimiston kautta teille pitäisi kyllä järjestyä toinen asunto, puhdas asunto! Kannattaa tehdä kirjallinen selostus asiasta molemmille tahoille kaikkine asiaanliittyvine liitteineen ja vaatia toimenpiteitä.

Vahingon kierrättäminen näissä asioissa tuntuu olevan ikään kuin jokin yleinen sääntö. Siitä on turha kantaa syyllisyyttä, jos asiassa on kaiken voitavansa tehnyt. Lain mukaanhan vuokralaisella on ainoastaan ilmoittamisvelvollisuus asunnon puutteellisesta kunnosta; juridinen vastuu päättyy vuokralaisen taholta siihen. Tottakai vahingon kierrättäminen on eettisesti väärin, mutta kunta ja muut viranomaistahothan ne tässä vahinkoa kierrättävät - et sinä. Sitä paitsi jos kunta em. asiat tietäessään vuokraa asunnon korjaamattomana eteenpäin, se syyllistyy tuottamukselliseen rikokseen, jos uusi asukas siinä sairastuu. Mutta sinun kannattaa nyt huolehtia oman perheesi asiat kuntoon ja vaalia omaa ja lastesi terveyttä.

Kun pääset tuosta asunnosta toivon mukaan parempikuntoiseen asuntoon, voit vaikka puolen vuoden päästä käydä jututtamassa tämän asunnon uusia uhreja: kertoa heille omat tietosi ja kokemuksesi ja kysellä onko heillä ollut mitään vastaavia ongelmia. Jos asuntoa ei ole korjattu ja asukas on sairastunut, niin yhdessä sitten vain poliisin juttusille tekemään rikostutkintapyyntöä tai rikosilmoitusta.

Säilytä kaikki mahdollinen dokumenttiaineisto tapauksesta ja asioi kuntaan/terveystarkastajalle mieluummin kirjallisesti/sähköpostitse kuin puhelimitse.

Kiitos tiedoista tosi paljon.

• meilläkin---
        home kirjoitti:

Meidän rivarin yläkerrassa jyllää myös tämä scopulariopsis. Talossa vaurioita pesutiloissa ja myös ikkunan karmit homeisia.

Löytyi meidän huonekaluista nyt sitten myös! Kun otettiin materiaalinäytteet irtaimistosta.

Löysin siitä tietoja googlella.
        On aiheuttanut jopa kuolemantapauksia. Muodostaa kaasua.

Me ei pystytty hengittämään asunnon yläkerrassa! Hengenahdistusta, nenä tukossa, yskä, ym. Edellisellä asukkaalla poskiontelotulehduksia. Korvaleikkauksia. ym.

Kunnan terveystarkastaja ja isännöitsijä laittoivat asunnon asumiskieltoon.

http://www.ril.fi/dman/Document.phx/Personal/2007/kevat/putus.pdf?folderId=/Personal/2007/kevat&cmd=download

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe