Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten Virtuaalikonetta käytetään?

utopiaa

Kun olen yrittänyt eri virtuaalikoneita käyttää en ymmärrä enkun ohjeita, onko löytynyt suomalaisia.

9

1976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TRRY

      Erilaisia ja eritasolla virtualisointia tekeviä virtuaalikoneita on paljon. Annan esimerkin virtuaalikoneen käytöstä Qemu-ohjelmalla, koska se on minulle kaikkein tutuin ja koska sen käyttäminen ei vaadi rautatukea, eikä välttämättä edes rootin oikeuksia, joten sillä pääsee varmasti ja turvallisesti alkuun.

      1. Asenna Qemu. Ubuntussa se onnistuu helpoiten komennolla "apt-get install qemu". Ohjelman voi myös hakea täältä http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/download.html. Lähdekoodipaketti käännetään ja asennetaan tavallisella "configure; make; make install" -loitsulla.

      2. Virtuaalikone tarvitsee kovalevyn. Qemussa toimivalle virtuaalikoneelle voi antaa kovalevyksi ihan tavallisen tiedoston. Tehdään tätä tarkoitusta varten vaikka 2 Gt:n tiedosto, joka on täynnä nollaa. Se tapahtuu esim. komennolla "dd if=/dev/zero of=kovalevy.img bs=200M count=10".

      3. Nyt voit jo käynnistää virtuaalikoneen. Virtuaalikone 256 Mt:n muistilla ja tyhjällä 2 Gt:n kovalevyllä käynnistyy komennolla "qemu -m 256 -hda kovalevy.img". Tietenkään vielä ei tapahdu paljoa, koska virtuaalinen kovalevy on tyhjä.

      4. Hae jonkin käyttöjärjestelmän asennus CD. Esimerkiksi Debian 4.0:n netinst-CD on kooltaan vain 160 Mt, joten saat sen nopeasti täältä:

      http://cdimage.debian.org/debian-cd/4.0_r0/i386/iso-cd/debian-40r0-i386-netinst.iso

      5. Käynnistä virtuaalikone siten, että sen CD-asemassa on (virtuaalinen) cd-levy, jolta voi asentaa käyttöjärjestelmän (virtuaaliselle) kovalevylle. Se tapahtuu komennolla

      qemu -m 256 -hda kovalevy.img -cdrom debian-40r0-i386-netinst.iso -boot d

      ja sitten vain Debiania asentamaan. Kun asennus on tehty, et tietenkään tarvitse enää virtuaalista cd-levyä, joten käynnistyskomento on silloin

      qemu -m 256 -hda kovalevy.img

      • vähemmän utopiaa tämän jälkeen

        Kiitos olin jo varma ettei kukaan vastaa.
        Koitan huomenissa ohjeillasi.


      • vähemmän utopiaa tämän jälkeen
        vähemmän utopiaa tämän jälkeen kirjoitti:

        Kiitos olin jo varma ettei kukaan vastaa.
        Koitan huomenissa ohjeillasi.

        Kiitos vielä kerran.
        Nyt kun sain aikaa miettiä se tuntuu ihan loogiselta.
        Onko qemu vain unix pohjaisten virtuaalikone.??
        Helppoja kysymyksiä vaikeita vastata.;)


      • TRRY
        vähemmän utopiaa tämän jälkeen kirjoitti:

        Kiitos vielä kerran.
        Nyt kun sain aikaa miettiä se tuntuu ihan loogiselta.
        Onko qemu vain unix pohjaisten virtuaalikone.??
        Helppoja kysymyksiä vaikeita vastata.;)

        Qemu ei ole millään tavalla sidoksissa Unixeihin. Se vain emuloi rautaa --- monenlaista sellaista. Tavallisen 32-bit x86-koneen lisäksi Qemulla voi emuloida 64-bittistä x86:tta sekä ARM-, SPARC-, PowerPC- ja MIPS-pohjaisia laitteita.

        Eräs Qemun hienouksista on siinä, että kaikkia näitä rautoja voi emuloida riippumatta siitä, millainen prosessori koneessa oikeasti on. On ihan mukavaa mm. pystyä ajamaan x86-binääreitä, vaikka kone on onkin oikeasti SPARC.

        Toinen Qemun hienous on se, että ainakin x86-emulaatio on varsin tarkka. Olen menestyksellä ajanut x86-Qemussa mm. DR-DOSsia, FreeDOSsia, Windows 2000:ta, Windows XP:tä, OS/2 3.0:aa (Warp) ja Plan 9:a lukuisten Linuxien lisäksi. Esimerkiksi VMWarella, Qemun kaupallisella kilpailijalla, OS/2:n ajaminen ei onnistu.

        Ainakin minulla Qemu on ihan päivittäisessä käytössä, ja pisimpään päällä olleet Qemu-prosessini ovat toimineet katkotta yli 400 päivää. Eli ainakin Qemu 6.jotain on varsin vakaakin.

        Qemun isällä, Fabrice Bellardilla on muitakin mielenkiintoisia projekteja:

        http://fabrice.bellard.free.fr/


      • linux pepe
        TRRY kirjoitti:

        Qemu ei ole millään tavalla sidoksissa Unixeihin. Se vain emuloi rautaa --- monenlaista sellaista. Tavallisen 32-bit x86-koneen lisäksi Qemulla voi emuloida 64-bittistä x86:tta sekä ARM-, SPARC-, PowerPC- ja MIPS-pohjaisia laitteita.

        Eräs Qemun hienouksista on siinä, että kaikkia näitä rautoja voi emuloida riippumatta siitä, millainen prosessori koneessa oikeasti on. On ihan mukavaa mm. pystyä ajamaan x86-binääreitä, vaikka kone on onkin oikeasti SPARC.

        Toinen Qemun hienous on se, että ainakin x86-emulaatio on varsin tarkka. Olen menestyksellä ajanut x86-Qemussa mm. DR-DOSsia, FreeDOSsia, Windows 2000:ta, Windows XP:tä, OS/2 3.0:aa (Warp) ja Plan 9:a lukuisten Linuxien lisäksi. Esimerkiksi VMWarella, Qemun kaupallisella kilpailijalla, OS/2:n ajaminen ei onnistu.

        Ainakin minulla Qemu on ihan päivittäisessä käytössä, ja pisimpään päällä olleet Qemu-prosessini ovat toimineet katkotta yli 400 päivää. Eli ainakin Qemu 6.jotain on varsin vakaakin.

        Qemun isällä, Fabrice Bellardilla on muitakin mielenkiintoisia projekteja:

        http://fabrice.bellard.free.fr/

        Hienoa jos noin on, yritin XP:n kanssa mutta en onnistunut sitä fedora 7 saamaan.
        F7 ajaa XP:tä.
        Kaikki .ISO lataukset sain kyllä qemulla onnistumaan.
        Koitampa ubuntua tässä läpärille ja uusi U7 asettui tähän, vaikka prossa on 400kHz.
        Pitäis saada autocad pyörimään linuxin päällä
        F7 mielellään pöytäkoneessa, ehkäpä se tästä valkenee.
        Kiitos noista edellisistä vastauksista.


      • linux pepe
        linux pepe kirjoitti:

        Hienoa jos noin on, yritin XP:n kanssa mutta en onnistunut sitä fedora 7 saamaan.
        F7 ajaa XP:tä.
        Kaikki .ISO lataukset sain kyllä qemulla onnistumaan.
        Koitampa ubuntua tässä läpärille ja uusi U7 asettui tähän, vaikka prossa on 400kHz.
        Pitäis saada autocad pyörimään linuxin päällä
        F7 mielellään pöytäkoneessa, ehkäpä se tästä valkenee.
        Kiitos noista edellisistä vastauksista.

        Menee vähän yksin jutteluksi, mutta olen tätä koittanut niin monta kertaa, enkä onnistunut.
        Nyt menee putkeen.
        Googletin ja löysin miten levykuva luodaan eli

        dd if=dev/hdc(eli cd-rom) of=./(esim.)win98.iso

        Sitten noilla hyvillä TRRY ohjeilla eteenpäin.

        Mulla tässä parhaillaan on XP latauksessa ja tuolla levykuvalla se on todella nopea.

        Ei voi kun kiittää sinua TRRY kun viitsi nähdä vuokseni vaivaa.

        KIITOS


      • TRRY
        linux pepe kirjoitti:

        Menee vähän yksin jutteluksi, mutta olen tätä koittanut niin monta kertaa, enkä onnistunut.
        Nyt menee putkeen.
        Googletin ja löysin miten levykuva luodaan eli

        dd if=dev/hdc(eli cd-rom) of=./(esim.)win98.iso

        Sitten noilla hyvillä TRRY ohjeilla eteenpäin.

        Mulla tässä parhaillaan on XP latauksessa ja tuolla levykuvalla se on todella nopea.

        Ei voi kun kiittää sinua TRRY kun viitsi nähdä vuokseni vaivaa.

        KIITOS

        Kiitokset kiitoksista. :) Toivottavasti joku muukin viestit lukenut rohkaisee mielensä ja kokeilee Qemua, kun ei se kerran tämän vaikeampaa ole.

        Mainittakoon kuriositeettina, että CD:stä, DVD:stä, kovalevystä, kovalevyn osiosta (partitiosta) ja muistakin lohkolaitteista saa levykuvan ihan vain catilla.

        cat /dev/cdrom > win98.iso

        cat /dev/hda > kovalevy.img

        ...ja kovalevyn palauttaminen entiselleen onnistuu tietenkin myös catilla

        cat kovalevy.img > /dev/hda

        (Käytin viimeisintä viimeksi tänään, kun meni Ubuntun päivitys Edgystä Feistyyn persiilleen.)

        Joskus cat sopii myös merkkilaitteiden (character device) lukemiseen. Olen jo monen vuoden ajan nauhoittanut digitv-lähetykset skriptillä, joka sanoo

        cat /dev/dvb/adapter0/dvr0 > recording.ts

        ja sitten kun nauhoitus pitää lopettaa, skripti sanoo raa'asti "kill cat".


      • linux pepe
        TRRY kirjoitti:

        Kiitokset kiitoksista. :) Toivottavasti joku muukin viestit lukenut rohkaisee mielensä ja kokeilee Qemua, kun ei se kerran tämän vaikeampaa ole.

        Mainittakoon kuriositeettina, että CD:stä, DVD:stä, kovalevystä, kovalevyn osiosta (partitiosta) ja muistakin lohkolaitteista saa levykuvan ihan vain catilla.

        cat /dev/cdrom > win98.iso

        cat /dev/hda > kovalevy.img

        ...ja kovalevyn palauttaminen entiselleen onnistuu tietenkin myös catilla

        cat kovalevy.img > /dev/hda

        (Käytin viimeisintä viimeksi tänään, kun meni Ubuntun päivitys Edgystä Feistyyn persiilleen.)

        Joskus cat sopii myös merkkilaitteiden (character device) lukemiseen. Olen jo monen vuoden ajan nauhoittanut digitv-lähetykset skriptillä, joka sanoo

        cat /dev/dvb/adapter0/dvr0 > recording.ts

        ja sitten kun nauhoitus pitää lopettaa, skripti sanoo raa'asti "kill cat".

        Olen viitisen vuotta linuxin kanssa temppuillut muutta, kun tuo enkku ei mene kaaliin niin se on ollut yritystä ja erehdystä.
        Olen joskus sanonut, että se olisi ihan sama vaikka nämä olisi kirjoitettu nuolenpää kirjoituksilla.
        Lopulta se sokeakin kana jyvän löytää, kun jaksaa vaan maata hakata.
        Tuo viimekommentti sinulta opetti taas paljon.


      • linux pepe
        linux pepe kirjoitti:

        Olen viitisen vuotta linuxin kanssa temppuillut muutta, kun tuo enkku ei mene kaaliin niin se on ollut yritystä ja erehdystä.
        Olen joskus sanonut, että se olisi ihan sama vaikka nämä olisi kirjoitettu nuolenpää kirjoituksilla.
        Lopulta se sokeakin kana jyvän löytää, kun jaksaa vaan maata hakata.
        Tuo viimekommentti sinulta opetti taas paljon.

        Onko jollain tietoa miten pääsen qemutettuun XP:hen
        sisälle, kun missään vaiheessa ei kysytty salasanaa ja nyt käynnistysvalikossa tivataan järjestelmävalvojan salasanaa.?????
        Versio on laillinen, jonka hyllytin kun ei ottanut toimiakseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe