voiko olla keuhkokuumetta, vaikka crp ois normaali?

kipee :(

kaks viikkoa ollu kohta tällästä pientä kuumetta, lääkärissäki käyny, ei löytyny syytä, crp:ki oli normaali.. mul oli talvella keuhkokuume, ni voisko taas olla? voiks keuhkokuume olla, vaikka crp ois normaali? kiitos, jos joku vastaa :)

22

25648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi kyllä

      olla, jos se on viruksen aiheuttama keuhkokuume. Mutta ne onneksi paranee itsestään, ja antibiooteista ei ole viruksiin mitään apua.

      Bakteerien aiheuttamassa keuhkokuumeessa taitaa olla todella harvinaista ellei melkein mahdotonta, että CRP olisi ihan normaali jos on merkittävä antibiootteja vaativa keuhkokuume. Ellei sitten ihan oireiden alussa (alle 1 vrk) jolloin CRP ei ole vielä ehtinyt nousta.

    • Lääkärit tuijottaa

      liikaa tuohon CRP:iin! Minullakin oli erittäin PAHA poskiontelotulehdus ja karmea yskä - CRP alle 5 ! Etsi lääkäri, joka uskoo oireisiisi - eikä vain tuijota CRP:iin! Lykkyä tykö! Ja jos vaan saat, pyydä yskösviljely, että saat heti oikeaa lääkettäkin....minä nimittäin söin pari vuotta "mitä sattuu" ja nyt onkin vähän kurjempi tilanne...

      • lääkärit tuijottaa

        Koska se diffaa myös vakavat bakteeritulehdukset vähemmän vakavista..poskiontelotulehdus ei ole vakava!


      • Tietävä
        lääkärit tuijottaa kirjoitti:

        Koska se diffaa myös vakavat bakteeritulehdukset vähemmän vakavista..poskiontelotulehdus ei ole vakava!

        Kyllä poskiontelotulehduakin voi olla vakava, voi mennä otsalohkoon ja siitä on sitte leikki kaukana, näin minulle on kerrottu.


    • koska

      bakteeri tulhdukset nostattavat crp:tä kunnolla, virukset ei niinkään. Tosin keuhkokuumeen voi muuten terve ihminen sairastaa tietämättään.

      • Miu

        Viikon sairastelin kotona, kunnes vaadin itse keuhkokuvan. Siitä paikasta laittoivat sairaalaan tiputukseen. Nyt olen taas kolmatta päivää kotona, mutta nyt iski sitten angiina ja korvatulehdus!


      • Tiedän KOKEMUKSESTA

        että keuhkokuume ei aina nostata CRP:tä eikä edes kuumetta, kuin lievästi. Semmoinen keuhkokuume on kaikkein katalin...joten hoitoa se vaatii ja sitkeyttä. KEUHKOKUVAT on pyydettävä!


      • alottaja
        Tiedän KOKEMUKSESTA kirjoitti:

        että keuhkokuume ei aina nostata CRP:tä eikä edes kuumetta, kuin lievästi. Semmoinen keuhkokuume on kaikkein katalin...joten hoitoa se vaatii ja sitkeyttä. KEUHKOKUVAT on pyydettävä!

        okei... tänään kävin taas lääkärissä, crp:n ottivat, tuloksista pitää viel soittaa. Lääkäritkää ei osaa keuhkokuvaan pistää, jos ei crp oo noussu, ärrr. Luulis niiden lääkäreinä tietävän, jos keuhkokuume ei aina nostata crp:tä!!


    • ota selvää

      Mm. homeiden aiheuttamassa keuhkotulehduksessa crp ei nouse, ainakaan alkuun.

      • alottaja

        huomenna meen taas varmaa lääkärii, ku tätä kuumetta on vieläki :S toivottavasti pääsis keuhkokuvaa, vaikka se crp on normaali..


    • alottaja

      Ärrr, crp taas normaali, ni lääkärit ei osaa mitää sanoa >:/ tuntuu, et rinnastaki ois välil vähä kipee (?), tai sit kuvittelen vaa, ku ressaan tätä ihme sairautta.. näytin lääkärille,,et siit on välillä kipee, mut ei sanonu siihe mitää.. alkaa tosiaan pelottaa, ku tää ei jo lähe :/
      voiko olla bakteerin aiheuttama keuhkokuume, vaikka crp ois normaali?

      • Ettet pääse

        keuhkokuvaan! Paljonko sulla muuten on kuumetta ja kauanko sitä nyt on kestänyt? Mun siskolla oli viime marraskuussa AINUT OIRE kamala limayskä,kuumettakaan ei ollut! Ja keuhkokuvassa heti näkyi KUUMEETON keuhkokuume! Ja eräs sukulaismies kuoli sairastettuaan TIETÄMÄTTÄÄN keuhkokuumetta, hän oli kyllä iäkäskin jo, älä vertaa itseesi!!Minusta lääkärin pitäis aivan ehdottomasti otattaa sinusta keuhkokuva, varmistaakseen -onko - vaiko ei. Oletko topakasti vaatinut? Kysy, että pitääkö sun mennä toiselle lääkärille, että sun keuhkosi kuvattais ja saisit jo henkisestikin rauhan! Ei saa lannistua!! Lääkärit eivät ole yläpuolellamme - vaan heidän kuuluu lääkärinvalan velvoittamana edesauttaa terveyttämme! Sano sekin!


      • Rauhoitutaanpa

        Olen itse elinsiirtopotilas, minulla on siis jatkuva immunosuppressiivinen lääkitys päällä jolla estetään hyljintäreaktiot, ikävä kyllä vastustuskykyä menetetään samalla.

        Vuosi sitten minulla alkoi keuhkoputkien kirvelystä 2 kuukautta jatkunut yskä joka keuhkokuvan perusteella oli selvä keuhkokuume. Aluksi kärsin toista lähes 2 viikkoa pahenevasta yskästä ja yleistila laski selvästi, hikoilin töissä ja kotona. Crp oli koko ajan normaali, joten tulehdusta ei alettu epäillä ennenkuin keuhkokuva otettiin kun yskä vain paheni. Söin kuurin antibioottia joka vei yskän lähes kokonaan viikoksi. Sitten se palasi takaisin ja kesti tosiaan lähes 2 kuukautta, keuhkojen tilannetta seurattiin röntgenkuvilla ja tulehdus parani lopulta itsestään.

        CRP ei siis nouse virusinfektioiden yhteydessä joskaan ei aina välttämättä myöskään bakteeri-infektioissa... Keuhkokuumeista osa on täysin kuumeettomia ja siksi hankalia diagnosoida. Mutta mikäli olet täysin terve ihminen, en menettäisi yöuniani asiasta, esim. meillä elinsiirtopotilailla ja muilla vaikeasti sairailla tilanne on aina paljon vaarallisempi. Seuraa vain omaa oloasi eli onko väsymystä, hikoilua ja voimattomuutta. Yskän paheneminen ja ysköksien mukana tuleva veri tai vihreä lima kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Älä rasita itseäsi turhaan vaan pyri lepäämään mahd. paljon. Uskon että paranet, minäkin luotin siihen koko 2 kuukautta...


      • alottaja
        Ettet pääse kirjoitti:

        keuhkokuvaan! Paljonko sulla muuten on kuumetta ja kauanko sitä nyt on kestänyt? Mun siskolla oli viime marraskuussa AINUT OIRE kamala limayskä,kuumettakaan ei ollut! Ja keuhkokuvassa heti näkyi KUUMEETON keuhkokuume! Ja eräs sukulaismies kuoli sairastettuaan TIETÄMÄTTÄÄN keuhkokuumetta, hän oli kyllä iäkäskin jo, älä vertaa itseesi!!Minusta lääkärin pitäis aivan ehdottomasti otattaa sinusta keuhkokuva, varmistaakseen -onko - vaiko ei. Oletko topakasti vaatinut? Kysy, että pitääkö sun mennä toiselle lääkärille, että sun keuhkosi kuvattais ja saisit jo henkisestikin rauhan! Ei saa lannistua!! Lääkärit eivät ole yläpuolellamme - vaan heidän kuuluu lääkärinvalan velvoittamana edesauttaa terveyttämme! Sano sekin!

        kiitos vastauksista. kuumetta siis ollu vähän yli 37... talvella sairastin keuhkokuumeen, nyt vähän samanlainen olo ollu, mutta toi crp on nyt normaali ollu.. no nyt kävin siel keuhkokuvas, ni saa ne tulokset sit :)


      • fadle
        Rauhoitutaanpa kirjoitti:

        Olen itse elinsiirtopotilas, minulla on siis jatkuva immunosuppressiivinen lääkitys päällä jolla estetään hyljintäreaktiot, ikävä kyllä vastustuskykyä menetetään samalla.

        Vuosi sitten minulla alkoi keuhkoputkien kirvelystä 2 kuukautta jatkunut yskä joka keuhkokuvan perusteella oli selvä keuhkokuume. Aluksi kärsin toista lähes 2 viikkoa pahenevasta yskästä ja yleistila laski selvästi, hikoilin töissä ja kotona. Crp oli koko ajan normaali, joten tulehdusta ei alettu epäillä ennenkuin keuhkokuva otettiin kun yskä vain paheni. Söin kuurin antibioottia joka vei yskän lähes kokonaan viikoksi. Sitten se palasi takaisin ja kesti tosiaan lähes 2 kuukautta, keuhkojen tilannetta seurattiin röntgenkuvilla ja tulehdus parani lopulta itsestään.

        CRP ei siis nouse virusinfektioiden yhteydessä joskaan ei aina välttämättä myöskään bakteeri-infektioissa... Keuhkokuumeista osa on täysin kuumeettomia ja siksi hankalia diagnosoida. Mutta mikäli olet täysin terve ihminen, en menettäisi yöuniani asiasta, esim. meillä elinsiirtopotilailla ja muilla vaikeasti sairailla tilanne on aina paljon vaarallisempi. Seuraa vain omaa oloasi eli onko väsymystä, hikoilua ja voimattomuutta. Yskän paheneminen ja ysköksien mukana tuleva veri tai vihreä lima kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Älä rasita itseäsi turhaan vaan pyri lepäämään mahd. paljon. Uskon että paranet, minäkin luotin siihen koko 2 kuukautta...

        Harmi kun harvoin tulee diagnoosia jälkikäteen, keskustelu loppuu kuin seinään. Kuoliko potilas vai onko nykyään terve????


    • tää ei vielä kuollee

      Olin eilen päivystävällä sairaanhoitajalla kaamean' yskän vuoksi, lämpöä vähän. Tarkoitis oli avustuksellaan lääkäriltä saada antibiootti enen töihin menoa, mahdollisesti myös kortisoni (astmaatikko).
      Sairaanhoiyaja tuumasi että katsotaan tarvitaanko, ihan oikein.
      CRP koholla ja keuhkoista kuulemma kummalliset äänet, "vaikkei hän ole spesialisti kuuntelija". Kävi hakemassa lääkärin. Puhallukset huonot, jotain alle 70%, puhuivat keuhkoahtaumasta.
      Sain antibiootin ja määräyksen röntgeniin ja uusiin puhalliksiin kuurin jälkeen, labrakokeisiin.
      Tänään soitti lääkäri töihin, keuhkokuume ja uudet lääkkeet. Maanantaina uusi CRP ennen töihin menoa.

    • Himskatti

      "Maanantaina uusi CRP ennen töihin menoa. "

      Jos sinulla on keuhkokuume olisi kyllä ollut aiheellista saada/ jäädä sairaslomalle. keuhkokuume ei ole mikään leikin asia vaan se tulee hoitaa kunnolla.

    • väsynytsairasteluun

      Itse sairastellut jo syyskuun lopulta lähtien, 3 flunssaa takana ja väsymystä ja yskää ollut tuo 2 kk. Sitten alkoi taas jo olo parantua pari viikkoa sitten, kunnes kuume nousi taas yllättäen ja yskä paheni. Lääkäriin menin tiistaina, crp 30 ja keuhkot ilmeisesti kuulostivat aika pahalta (lääkäri kysyi poltanko, mitä en siis tee, olen savuton) ja sain loppuviikon sairaslomaa ja antibioottikuurin keuhkoputkentulehdukseen. Lääkäri pyysi minua ottamaan yhteyttä maanantaina, jos oireet eivät ole menneet ohi. Silloin keuhkokuvaan lähete.

      Nyt mietin, mitä lääkäri noilla oireiden poismenolla tarkoitti. Otanko yhteyttä terveyskeskukseen maanantaina vai töihin taas. Oloni on antibiootin myötä hieman parantunut, eilen oli ensimmäinen kuumeeton päivä ja joka paikka kropassa ei enää särje. Mutta yskä on vielä kova, heikottaa, hengitys tuntuu "oudolta", kovin raskaalta ja pinnalliselta, henki ei "riitä" puhuessa, väsyttää ja tulee heikko olo pienestäkin kävelymatkasta. Ovatko nämä oireet perusteltuja keuhkokuvaan ja sairausloman jatkamiseksi?

      Olen tämän 2 kk kestäneen sairastelun ajan ollut parii pientä sairausslomaa lukuunottamatta töissä, ja nyt pelottaa, että vaikka olo on jo vähän parempi, niin jos menen töihin, nousee kuume taas pian niin kuin tässä on aiemmin käynyt joka kerta, tai että jos onkin keuhkokuume, mutta kuumeettomana.

      Onko täällä esim. sair.hoitajia paikalla, joka osaisi arvioida, kannattaako palata töihin vai ottaa varmuudeksi keuhkokuva? Tai muita samoista vaivoista kärsineitä.

    • hoppuliini hoitsu

      Kannattaa käydä keuhkokuvassa ja hakea sairauslomaa.Et kuntoudu ja saat ian jälkitauteja..mykoplasma voi aih,keuhkokuumetta ja silloin ei aina crp nouse,,ainakaan hirveän kokeaksi kuten pneumokokin aih.keuhkokuume..Oireesi ovat sellaiset että kannattaa myös pyytää pef-miitaukset kun hengitys tuntuu raskaalle.Saatat tarvita ab-kuurin lisäksi avaavaa astmalääkitystä..SEIS töihinmenolle! Käypä-hoito ohjeissa suositus keuhkokuumepotilaan sairauslomasta 2 vki ja tarv.pidempään..

    • väsynytsairasteluun

      Kiitos pikaisesta ja asiallisesta vastauksesta. Ehkä tosiaan on parempi maanantaina ottaa yhteyttä lääkäriin ja ilmoittaa töihin, etten pääse vielä ja hoitaa tämä tauti kunnolla pois. Ja kun tosiaan yskää on ollut jo 2 kk, niin se alkaa jo käydä voimille. Ja ei taida olla normaalia olla koko ajan hengästynyt maatessaan sängyllä.

      Pitääköhän minun käydä vielä ennen keuhkokuvaa terveyskeskuksessa lähetettä ja sairauslomaa varten, vai hoituukohan se puhelimitse... viimeksi terv.keskukseen ajanvarausta tehdessäni en millään saanut suoraan lääkäriaikaa, vaan ajan hoitajalle, joka passitti kyllä minut sitten suoraan lääkärille. Ajanvarauksessa ne ovat melko nihkeitä antamaan aikaa lääkärille. Huoh, nyt tosin lääkäri itse sanoi, että lääkäriin pitää ottaa yhteyttä ellei oireet mene ohi, jolloin otetaan keuhkokuva.

      Voiko olla keuhkokuume ilman pistäviä kipuja hengittäessä? Itsellä lähinnä tuo hengityksen pinnallisuuden ja hapen vähäisyyden tunne, ja pientä paineen tunnetta rinnassa. Lisäksi kipeytynyt kylkilihas jatkuvasta yskimisestä.

      Tiedän, että pomolle sairaslomasta soittaessani hän kysyy varmasti, onko minulla kuumetta.

      Käytetäänkö keuhkokuumeen diagnosointiin keuhkokuvan lisäksi muita tutkimuksia? Millainen toimenpide tuo keuhkokuvan ottaminen on? Näkeekö tulokset heti?

      Kiitos jos joku tietää vastata ammattinsa tai omien kokemuksiensa pohjalta.

    • väsynytsairasteluun

      Tuli käytyä lääkärillä ja ottivat crp:n, mikä oli täysin normaali ja keuhkokuvan, josta kuulen huomenna. Keuhkoissani lääkäri kuuli vasemmalta jotain krohinaa. Sairasloma jatkuu tämän viikon, nyt on ainakin aikaa levätä jotta toiv. pääsen ensi vkolla töihin. Alkaa jo lepääminen ja alituinen sairastelu kyllästyttää...

    • s

      s

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe