Terve kaikille,
Jihuu jihuu, tärppäsi ekalla vaikka on endometrioosi. Neuvola vasta muutaman viikon kuluttua ja kahta asiaa tässä pallottelen.
1. Kuinka tarkkaa on tämä raaka kala/levän kielto? Siis ymmärrän, että missään hämärässä paikassa ei pidä mennä syömään miotään, mutta jos menee syömään tuoretta sushia, niin onko kuinka todennäköistä että voi saada tuon lsiteriabakteerin? Olisi vaikea kuvitella että esim. Japanissa naiset eivät söisi sushia tai levää? (rakastan sushia. En KESTÄ jos joudun olemaan ilman 9kk.)
2. Olen ylipainoinen, ja haluaisin pudottaa painoa ennen vauvan tuloa, etupäässä siksi että pelkään olevani riskiryhmää seklä raskausajan diabeteksen että verenpaineen kanssa. Onko kenelläkään ensikäden tietoa siitä, miten tämä tehdään turvallisesti? Vai lisäänkö vaan liikuntaa ja skippaan kaikki herkut/syön terveellisesti. (Koska kuten tiedämme, tämähän on niin helppoa).
Kiitos kaikille avusta.
Sushi ja raskaus sekä laihdutus raskaana
16
5821
Vastaukset
- Tristar
Kieltä on oman harkinnan varassa, listeriariski on aina olemassa, oli paikka kuinka tasokas tahansa. Riski on pieni, itse päätät haluatko sen ottaa. Onko nautinto tietystä ruuasta raskauden menettämisen riskin arvoinen vaikka riski pieni onkin? Minusta se ei ole. Jokainen määrittelee sen omalla kohdallaan.
Täytynee siirtyä kasvispainotteiseen sushiin tai pyytää sama kypsennetyllä kalalla.
Laihdutukseen tiedätkin että poppakonsteja ei ole, vähäkalorisempi ruokavalio ja liikunnna lisääminen ovat ainoa varma konsti. Uiminen on hyvä raskaana olevalle ja rasittaa tasaisesti koko kroppaa! Äläkä nyt ihan kaikkia herkkuja skippaa. hulluksihan siinä tulee. Järki kädessä eikä ylilyöntejä kumpaankaan suuntaan, hiljaa hyvä tulee. Nopeakin laihtuminen ihan alkuraskaudessa on muuten melko yleistä :D
***- kuin ennen, mutta en suosit...
Niin kyllä laihdut, jos olet ylipainoinen, pelkästään vauvan odotus kuluttaa n 500 kaloria enemmän päivässä...Kun naisenhan kuuluu lihoa sellaiset 10 kiloa raskausaikana, vaikka sulle tulis nyt sellaiset 5-6 kiloa lisää koko raskausaikana, niin et oo lihonu yhtään, kun vauva, lisääntynyt verimäärä, kohdun paino ja vedet istukka lähtevät sitten joskus pois. Kiinnitä huomiota ruuan laatuun, paljon vihanneksia, kasveja, hedelmiä, marjoja, maitotuotteita, lihaa, kalaa jne...katso, että saat hyvin vitamiineja ja kivennäisaineita. Raskausaikana laihtuu itsestään todella helposti tekemättä mitään ihmeellistä, todella jos on jo kiloja runsaasti, joita karistaa. eri asia on sitten miten runsaasti niitä on vai ihanko nipin napin yli... Ja mikä ihanempaa kesällä voi uida, mikä on tosi terveellistä raskaana ollessa, voit pitää kuntoa yllä helpolla tavalla... Onnellista odotusta...
- nykyajan ihme laihuusihanno...
niin moni kyselee laihduttamisesta raskausaikana,vaikka tulevan äidin pitäisi ymmärtää,ettei raskaana saa laihduttaa,sanoohan sen järkikin...kannattas lukea,miten käy aivoille ja elimistölle,jos saa liian vähän tarvittavia ravintoaineita,ja raskaana tarvii vielä enemmän kun normaalisti,joten ei todellakaan ole hyväksi sikiön kehitykselle,että liian vähän tarvittavia ravintoaineita,eikä äidin hyvinvoinnille...jos kerran niin tärkeää saada paino putoaan,niin ois kannattanu miettiä sitä,ennen raskaaksi tuloa,miks riskeerata vauvan terveys sillä?´Jos tulee raskaudeajan diabetestä,niin silloinki pitää ohjeiden mukaan syödä,että vauva saa tarvittavät ravintoaineet ja äiti,ja paino voi pudota sillä ruokavaliolla,mutta muuten kannattaa jättää laihdutus haveet imetyksen jälkeen.Tietty jokaisen oma asia,onko oma paino tärkeämpi,kun vauva...onneks neuvolassa seurataan,jos paino ei rupea nouseen,niin saa ravata neuvolassa tiheämpään,ja äitipolilla,ja saattaa joutua sairaalaan seurantaan,että kasvaako vauva normaalisti,niinkun mun sukulainen.
- Tristar
Aloittaja totesi omaavansa ylipainoa, jolloin maltillinen ja terveellisesti toteutettu laihduttaminen on raskausaikanakin suotavaa. "raskaana ei saa laihduttaa" koskee kosmeettista laihduttamista, ravintoköyhien dieettien tai paastojen käyttämistä, ravinnontarpeen alittavaa laiduttamista ja päivittäistä kovaa lihasrasitusta. Ei maltillista syömistä ja liikunnan lisäämistä.
Jos terveestä järjestä puhutaan.
*** - mami+4
Tristar kirjoitti:
Aloittaja totesi omaavansa ylipainoa, jolloin maltillinen ja terveellisesti toteutettu laihduttaminen on raskausaikanakin suotavaa. "raskaana ei saa laihduttaa" koskee kosmeettista laihduttamista, ravintoköyhien dieettien tai paastojen käyttämistä, ravinnontarpeen alittavaa laiduttamista ja päivittäistä kovaa lihasrasitusta. Ei maltillista syömistä ja liikunnan lisäämistä.
Jos terveestä järjestä puhutaan.
***menee sitten yli,kun pitää koko ajan miettiä paljonko syönyt,mitä uskaltaa syödä,ei tiedetä paljonko loppujen lupuksi ainakin pitää saada kaloreita,ettei elimistö kärsi,ja raskaana vielä vauva tarvitsee kehittyäkseen tarpeeksi ravintoa jne..ja jos liikkuu paljon,tarvitsee vielä enemmän kaloreita.joten munkin neuvolatäti sanoi heti,vaikka ylipainoa onkin 20kg,,ettei ehdottomasti saa laihduttaa,jos jotain tulee,niin sitten katsotaan senmukainen ruokavalio,että lapsi ja äiti saa tarvittavat ravinnot,mutta itse ei saa ruveta laihduttaan,eikä nyt muutenkaan,kun kaikki mennyt hyvin,ja mulla sisko,tyttö ja serkku,joilla kaikilla syömishäiriö,joten tiedän kuinka helposti se lipsuu!tyttönikin sanoi ettei ikinä halua sairastua niinkuin mun sisko,kun halusi vähän pudotta painoa,ja niin vaan kävi kolmessa kuukaudessa,että sairastui,paino normaali painoindeksin mukaan 165cm,54kg nyt,alkupaino oli n.70kg,dg.epätavallinen laihuushäiriö,jota vastaan jo vuosi kamppailtu,paino pysynyt samana,koska terveydenhotaja tarkkailee,ettei putoa alle 53kg,vaikka liikkuu monta tuntia päivässä,ja syö paljon normaalia vähemmän.kaikilla se paino ei silti tipu,vaikka kuijottaakin.
ei saa laihduttaa,ellei ole tosi paljon ylipainoa,painoindeksi sairalloisen lihavuuden puolella,ja silloinkin lääkärin opastuksella,ei muuten.et tristal aina ole oikeassa,ja ainakaan vääriä neuvoja ei raskauspalstalla kannata antaa.itsekin tutustunut myös tähän aiheeseen,koska itsellä myös ylipainoa!juttelin neuvolatätin kanssa,ja lukenut aiheesta raskaus ja laihdutus,ja tiedän laihduttamisen vaarat,ja miten käy aivoille,jos jotain ainetta saa liian vähän!se on sama oletko laiha vai lihava,jos syöt raskauden aikana liian vähän,tiettyjä aineita,niin siitä haittaa sekä sikiölle,että itselle! - ......
mami+4 kirjoitti:
menee sitten yli,kun pitää koko ajan miettiä paljonko syönyt,mitä uskaltaa syödä,ei tiedetä paljonko loppujen lupuksi ainakin pitää saada kaloreita,ettei elimistö kärsi,ja raskaana vielä vauva tarvitsee kehittyäkseen tarpeeksi ravintoa jne..ja jos liikkuu paljon,tarvitsee vielä enemmän kaloreita.joten munkin neuvolatäti sanoi heti,vaikka ylipainoa onkin 20kg,,ettei ehdottomasti saa laihduttaa,jos jotain tulee,niin sitten katsotaan senmukainen ruokavalio,että lapsi ja äiti saa tarvittavat ravinnot,mutta itse ei saa ruveta laihduttaan,eikä nyt muutenkaan,kun kaikki mennyt hyvin,ja mulla sisko,tyttö ja serkku,joilla kaikilla syömishäiriö,joten tiedän kuinka helposti se lipsuu!tyttönikin sanoi ettei ikinä halua sairastua niinkuin mun sisko,kun halusi vähän pudotta painoa,ja niin vaan kävi kolmessa kuukaudessa,että sairastui,paino normaali painoindeksin mukaan 165cm,54kg nyt,alkupaino oli n.70kg,dg.epätavallinen laihuushäiriö,jota vastaan jo vuosi kamppailtu,paino pysynyt samana,koska terveydenhotaja tarkkailee,ettei putoa alle 53kg,vaikka liikkuu monta tuntia päivässä,ja syö paljon normaalia vähemmän.kaikilla se paino ei silti tipu,vaikka kuijottaakin.
ei saa laihduttaa,ellei ole tosi paljon ylipainoa,painoindeksi sairalloisen lihavuuden puolella,ja silloinkin lääkärin opastuksella,ei muuten.et tristal aina ole oikeassa,ja ainakaan vääriä neuvoja ei raskauspalstalla kannata antaa.itsekin tutustunut myös tähän aiheeseen,koska itsellä myös ylipainoa!juttelin neuvolatätin kanssa,ja lukenut aiheesta raskaus ja laihdutus,ja tiedän laihduttamisen vaarat,ja miten käy aivoille,jos jotain ainetta saa liian vähän!se on sama oletko laiha vai lihava,jos syöt raskauden aikana liian vähän,tiettyjä aineita,niin siitä haittaa sekä sikiölle,että itselle!myös raskaus ja laihdutus keskustelua.google haku: raskaus ja laihdutus,niceforum.lueppa mitä sanoo myös (karon)
- maami
...... kirjoitti:
myös raskaus ja laihdutus keskustelua.google haku: raskaus ja laihdutus,niceforum.lueppa mitä sanoo myös (karon)
Mulle terkka nimenomaan sanoi että laihduttaa ei saa. Katsoa vaan ettei pääse nousemaan liikaa.
- nam :)
Hei vaan!
minä kuulun niihin huonoihin(?!) ihmisiin jotka ovat syöneet sushia, eli raakaa kalaa raskausaikana! En tosin niin paljoa kuin ennen,mutta välillä. Makeja en ole viitsinyt syödä kun muutaman, mutta lohi ja tonnikala nigireitä kyllä. Tiedän että aina on pieni listerian riski, mutta mitätahansa muutakin voi sattua. Silti vauvamme on todella rakastettu ja toivottu, vaikka jokuhan ei sitä voi ymmärtää, kun kerran tietentahtoen syön "kielletyltä listalta"...miksi joku polttaa tupakkaa!? vaikka siitä aivan varmasti on haittaa! kaikki ollaan erilaisia ja tehdään miten tehdään, se ei tee kenestäkään välttämättä huonoa äitiä!!!
välillä ottaa päähän aikalailla täällä pätevät täydelliset supermammat!!!
Raskauden alussa minulla oli myös ylipainoa (161cm ja 81,5kg). Tällä hetkellä rv28 1 ja painoa 80,0kg! ilmeisesti olen taas huono ihminen ja äiti, koska en ole lihonnut, vaan laihtunut! Lapseni tulee olemaan jotenkin huonompi, koska ei siis näytä saavan kaikkea mitä tarvitsisi?! Ihme kyllä, ultrassa tehtyjen mittausten mukaan tyttö kasvaa yläkäyrillä, eivätkä muutenkaan ole olleet yhtään huolissaan.
syön aina kun on nälkä, välillä myös herkkuja, en pahemmin harrasta liikuntaa.
Nämä keskustelu palstat on hyvä juttu, itsekin tykkään lukea ja saanut moneen askarruttavaan asiaan lisää tietoa. mutta joskus menee liian pitkälle nämä kotilääkäreiden analyysit... toivottavasti jokainen joka näitä lukee, ymmärtää kysyä oman tilanteensa ammattilaisilta!- minä vaan
kehumisen aihe,eikä hyvä esimerkki,jos paino ei ole noussut,vaikka vauva kasvaakin normaalisti,sä et yhtään tiedä miten vaikuttaa aivoihin,jos ei saa tarvittavia aineita,myös vauvan aivoihin,voi olla että selviää sullekkin vasta kun lapsi kouluiässä...
- en itse ainakaan riskeeraa
minä vaan kirjoitti:
kehumisen aihe,eikä hyvä esimerkki,jos paino ei ole noussut,vaikka vauva kasvaakin normaalisti,sä et yhtään tiedä miten vaikuttaa aivoihin,jos ei saa tarvittavia aineita,myös vauvan aivoihin,voi olla että selviää sullekkin vasta kun lapsi kouluiässä...
ja miten vaikuttaa vauvan luustoon jne..,ei niitä ultrassa nää,eikä heti syntymän jälkeen,ne tulee ilmi sittenkun lapsi kasvaa,samoin jos tupakoi raskausaikana,myöhemmin voi ilmetä astmaa,hengitystie oireita,jne..samoin alkoholistin vauvalla ei välttämättä nää syntymän jälk. mitään häikkää,vastakun kouluiässä,oppimisvaikeuksina,kiukkukohtauksina,tai vastaavaa...joten mulle ainakin lapset kaikki kaikessa,enkä riskeerais niiden terveyttä millään,mun tutulla vammanen lapsi,vammautui synnytyksessä,ja sekin huomattiin vasta,kun ei ruvennyt käveleen,joten sekin laittanut miettimään monia asioita,mutta jotkut niin itserakkaita,että omat halut ja tässä tapauksessa oma paino, menee lastensa hyvinvoinnin edelle.
- hei!!!
en itse ainakaan riskeeraa kirjoitti:
ja miten vaikuttaa vauvan luustoon jne..,ei niitä ultrassa nää,eikä heti syntymän jälkeen,ne tulee ilmi sittenkun lapsi kasvaa,samoin jos tupakoi raskausaikana,myöhemmin voi ilmetä astmaa,hengitystie oireita,jne..samoin alkoholistin vauvalla ei välttämättä nää syntymän jälk. mitään häikkää,vastakun kouluiässä,oppimisvaikeuksina,kiukkukohtauksina,tai vastaavaa...joten mulle ainakin lapset kaikki kaikessa,enkä riskeerais niiden terveyttä millään,mun tutulla vammanen lapsi,vammautui synnytyksessä,ja sekin huomattiin vasta,kun ei ruvennyt käveleen,joten sekin laittanut miettimään monia asioita,mutta jotkut niin itserakkaita,että omat halut ja tässä tapauksessa oma paino, menee lastensa hyvinvoinnin edelle.
muistaakseni kerroin että syön normaalisti (aina kun on nälkä), eli ainakin aamupalan,2 lämmintä ruokaa sekä iltapalan! joskus myös jäätelöä/suklaata. juon paljon päivän aikana.
teidän mielestä nyt siis pitää alkaa mättää ruokaa ja herkkuja hullunlailla, jotta paino nousee sen 20kg, mitä teillä varmaan on noussut!? miettikää nyt hei, mitä tänne kirjotatte, ja miten pelottelette ihmisiä!!!!!
on aivan normaalia, että lihoaa VAIN esim. 6kg raskauden aikana, ja mullahan on tässä vielä viimeinen kolmannes edessä.
ette voi olla tosissanne... jos paino ei nouse, se ei nouse!!! tuskinpa on hyväksi alkaa lihottamaankaan itseään! vauvalle ei varmasti ole hyväksi jos vedän herkkuja vaan jotta lihoan, ja saan teidän mielestä terveen lapsen!
kaikki ei turvaudu siihen, että jee, olen raskaana saan syödä mitä ja milloin huvittaa! kaikille ei myöskään tule turvotusta, joka usein nostaa vaa´an viisaria.
tiedän myös paljon tapauksia jotka eivät ole lihonneet ja lapset on ollut terveitä.
miettikää nyt oikeesti, ennen kun alatte pätemään!! - .....
hei!!! kirjoitti:
muistaakseni kerroin että syön normaalisti (aina kun on nälkä), eli ainakin aamupalan,2 lämmintä ruokaa sekä iltapalan! joskus myös jäätelöä/suklaata. juon paljon päivän aikana.
teidän mielestä nyt siis pitää alkaa mättää ruokaa ja herkkuja hullunlailla, jotta paino nousee sen 20kg, mitä teillä varmaan on noussut!? miettikää nyt hei, mitä tänne kirjotatte, ja miten pelottelette ihmisiä!!!!!
on aivan normaalia, että lihoaa VAIN esim. 6kg raskauden aikana, ja mullahan on tässä vielä viimeinen kolmannes edessä.
ette voi olla tosissanne... jos paino ei nouse, se ei nouse!!! tuskinpa on hyväksi alkaa lihottamaankaan itseään! vauvalle ei varmasti ole hyväksi jos vedän herkkuja vaan jotta lihoan, ja saan teidän mielestä terveen lapsen!
kaikki ei turvaudu siihen, että jee, olen raskaana saan syödä mitä ja milloin huvittaa! kaikille ei myöskään tule turvotusta, joka usein nostaa vaa´an viisaria.
tiedän myös paljon tapauksia jotka eivät ole lihonneet ja lapset on ollut terveitä.
miettikää nyt oikeesti, ennen kun alatte pätemään!!sun kielenkäyttö äidillistä,eikä kyllä tekstikään:(.ei kukaan ole väittänyt että painon pitäis 20kg nousta,6kg riittää ihan hyvin,jos ylipainoa,olikin puhe jos paino vaan putoaa raskausaikana,eikä nouse,kannattas vähän tarkemmin lukea näitä tekstejä.ja laihdutus on kans täysin eri asia,kun se,jos paino ei normaaliruoalla heti alussa nouse...välipalat tais sulla unohtua välistä;),kun olet niin tarkka..lihominen ja painon nousu raskaana ovat kaksi eri asia,koska vauva kasvaa mahassa,se ei tarkoita että äiti lihoo,pitäishän se nyt sunkin tietää..
- Tarpeeksi iso
..... kirjoitti:
sun kielenkäyttö äidillistä,eikä kyllä tekstikään:(.ei kukaan ole väittänyt että painon pitäis 20kg nousta,6kg riittää ihan hyvin,jos ylipainoa,olikin puhe jos paino vaan putoaa raskausaikana,eikä nouse,kannattas vähän tarkemmin lukea näitä tekstejä.ja laihdutus on kans täysin eri asia,kun se,jos paino ei normaaliruoalla heti alussa nouse...välipalat tais sulla unohtua välistä;),kun olet niin tarkka..lihominen ja painon nousu raskaana ovat kaksi eri asia,koska vauva kasvaa mahassa,se ei tarkoita että äiti lihoo,pitäishän se nyt sunkin tietää..
"Äidillistä kielenkäyttöä" - onko jeesustelun määrällä rajaa? Jonkun nettifoorumin perusteella en lähtisi arvioimaan ihmisten äidillisiä valmiuksia. Valitettavasti täytyy sanoa, että jos elopainoa on yli 80 kiloa reilun 160 cm varressa niin ehkä on aihettakin harkita vakavasti mitä suuhunsa laittaa, ihan jo vauvankin terveyden kannalta.
Laihduttaminen raskauden aikana kuulostaa pahalta, koska siihen helposti liitetään assosiaatioita itsensä näännyttämisestä ja Victoria Beckham-tyyppisestä vouhotuksesta, mutta jos kyseessä on normaali ja järkevä suositusten mukainen monipuolinen ruokavalio (paljon kasviksia, täysjyväviljaa, hyvälaatuisia proteiineja, palkokasveja, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita, pehmeitä rasvoja jne) niin tokkopa siitä on kenellekään haittaa. Päinvastoin. Kuten yksikin sisätautien professori totesi: "sikiö kyllä ottaa omansa". Itse olen kuudennella kuulla ja nautin siitä, että pystyn harrastamaan lenkkeilyä, spinningiä, astangaa ja kaikenlaista ihanaa liikuntaa suht normaalisti kiitos hillityn painonnousun (2,5 kiloa). Eilen tuli kovasti kiitosta lääkäriltä ja gynekologilta terveydentilan hoidosta, joten ei se painonnousu taida mikään vaatimus olla sikiön hyvinvoinnin kannalta, ainakaan näin alkuvaiheessa.
- Edith
Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vastasivat ja auttoivat.
Olin jokatapauksessa ajatellut odottaa ensimmäistä neuvolaa asian kanssa, joten näin teen. Teille "supermammoille" (joita nämä palstat tuntuvat välillä tursuavan..), joilla tuntuu olevan tarve tietää kaikkien puolesta parhaiten; Ei liene myöskään hyvä ottaa törkeän korkeaa verenpainetta raskaana ollessaan, rasittaa sydäntää ja näin ollen stressata sikiötä.
Kuten sanoin, olin huolissani terveydestäni (=vauvan kantajasta) jolloin lienee syytä katsoa kokonaisuutta. Joku huomautti, miksen laihduttanut ennen raskautta, näin olen tehnytkin, tämä "tuli nyt vaan niin yllättäen". Ja hyvä niin.
Että jos olen nyt 162/85 niin meitsi hipoo pahimmillaan sataa kiloa ennen kun tämä itu saadaan ulos. Mun on VAIKEA nähdä, että se olisi turvallista meille kummallekkaan. Mutta, kysyn tätä asiantuntijalta, eli terkkariltani.
Asiathan ovat harvoin mustavalkoisia, ja järjen käyttö lienee sallittua:)
Mukavaa ja onnellista odotusta kaikille- meitsi lähtee nyt lenkille. (Rauhallsiesti ja sykemittarin kanssa.)
E- Tulppu 81
....taitavat nyt yliampua. Käykää kattomassa Mammadietti sivulta niin itsekin tajuatte, että tämä on vain myytti ettei raskaana saisi katsoa mitä syö. Saati sitten kun imettää. Taitaa teitä nyt vain potuttaa että oma miehenne lähtee laihempien sänkyyn kun itse popsitte kotona suklaata. Hyvä äiti voi olla myös hyvässä kunnossa. Yleensä on myös niin että pulleimmilla on enemmän masennusta. Kuka silloin on hyvä äiti.
- juurakko
Tulppu 81 kirjoitti:
....taitavat nyt yliampua. Käykää kattomassa Mammadietti sivulta niin itsekin tajuatte, että tämä on vain myytti ettei raskaana saisi katsoa mitä syö. Saati sitten kun imettää. Taitaa teitä nyt vain potuttaa että oma miehenne lähtee laihempien sänkyyn kun itse popsitte kotona suklaata. Hyvä äiti voi olla myös hyvässä kunnossa. Yleensä on myös niin että pulleimmilla on enemmän masennusta. Kuka silloin on hyvä äiti.
Äiti on automaattisesti hyvä jos rakastaa lastaan. Hyvän äitiyden tavoitteleminen on sairasta. SAIRASTA! Koska se on mahdotonta. Vain rakastamalla voi olla "hyvä äiti".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t826251- 353421
- 443028
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402252Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin282161- 1202043
- 1901972
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291969Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241588Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171468