Autoilu tappaa

Liikennevälineen käyttäjä 66

Tällä palstalla tiivistyy suomalainen juntteus ja tosiasioiden kiistäminen. Onnettomuuksien syiksi kuvitellaan milloin mitäkin kuljettajasta johtumatonta syytä kuten vääria sääntöjä, huonoa tekniikka, tien kuntoa jne. Kaikki onnettomuudet johtuvat kuljettajan virheestä lue KULJETTAJAN VIRHEESTÄ. No sitten voidaan toki keskustella mikä aiheuttaa kuljettajan virheitä. Ehkä suurimpana yksittäisenä syynä on väärä asenne; ihaillaan omaa ajotaitoa ja luotetaan sokeasti teksniikan tuomaan turvallisuuden tunteeseen. Esim kaarteessa auto käyttäytyy käytännön kannalta aina samalla tavalla mikäli ei paineta jarrua eikä voimansiirto ole päällä. On yhdentekevää onko alla mersu vai lada. Tiettyllä nopeudella metsään menee; perstunuma on korkeintaan Ladalla parempi.
Asenne puolella ollaankin tosi syvällisten haasteiden edessä. Miten saadaan suomalainen autourheilusta kiinnostunut mies tunnustamaan, että hän on tosiasiassa huomompi kuski kuin naapurin mummeli, joka on ajellut ilman onnettomuuksia kohta 50 v. Usein kun olen kyseenalaistanut vääräasenteisen ajotavan olen saanut vastaukseksi höpötyksiä esim nopeista reflekseistä, joilla ei onnettomuuksissa ole mitään merkitystä, esim hirvi juoksee sekunnissa n 15 m ja ihmisen reaktio 0,7 s. Tässä listausta liikenteen järkevöittämiseksi.
1. Nopeudet talvi 70, kesä 90
2. Harhaturvallisuustekniikka kiellettävä Luiston estot ym
3. Autojen huippunopeudet säädettävä 130 km/h
4. Liikenne kasvatus tosiasioihin perustuvaksi, ilman urheilullisia näkökohtia
5. Uusien autojen väreiksi hyväksytään vain neon värejä. musta, harmaa, valk kiellettävä
6. Erityisesti ajonopeuksien valvontaa lisättävä
Autoilu on välttämätön paha joka asettaa meidät jatkuvasti alttiiksi kuolemalle tai tekee meistä tahtomattamme tappajia. Miksi autoilussa ei omaksuta lentoliikennneturvallisuuden kulttuuria, jossa pitäydytään aina kylmissä tosiasioissa.Autoilusta pitää kitkeä pois kaikki tunnepitoinen suhtautuminen; ei ole hienoja autoja eikä upeita ajo-olosuhteita. On liikunta väline, jolla siirrytään paikasta A paikkaan B toivottavasti turvallisesti. Lähdenkin tästä kauppaan.

19

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voi paljon

      selkeämmin kirjoittaa. todella tarpeettomia leluja luistonestot ym löyhötykset. todella tollojen hommaa: autot kulkee 250km/h ja parhaimmillaan voit ajaa 120/h. aatelkaa itekin.

      • 250KM/h JOUTUISASTI

        ETELÄ SAKSASTA LYBEKKIIN.SIINÄ JO AJASSAKIN VOITTAA RUTKASTI,KUN AUTOILIJOIDEN NOPEAN AJON TAITO ON TOISTA LUOKKAA KUIN SUOMESSA,OTTAVAT HUOMIOON TOISETKIN AUTOILIJAT SIKSI AJO SIELLÄ TURVALLISTA SUURESTA AUTOMÄÄRÄSTÄ HUOLIMATTA.


    • kirjoittamasi

      on huomion arvoista, mutta liikennekasvatus, eli asenteen muokkaus on hiukan ongelmaista. Nämä väärät asenteet tulevat aika paljon meille tuontitavarana ja typerät toimittajat esim, tv:ssä vielä lietsovat vääriä asenteita esittelemällä suu vaahdossa järjettömän nopeita autoja, joihin hyvin harvalla on edes varaa. Eihän meillä juuri autoja valmisteta, joten muoti nopeisiin autoihin tulee muualta. Auton ostajille myydään urheilullisia autoja joka päiväiseen liikenteeseen. Ikäänkuin lähimarketissa käyntiin tarvittaisiin kaksisataa kilometriä tunnissa kiitävä ajoneuvo. Huh, huh, no, vika on tietysti ostajassa. Yritä nyt sitten saada nämä ihmiset järkiintymään. Ei ihan helppo tehtävä.

    • H.Idas

      1. Nopeudet talvi 70, kesä 90

      Tässä vielä tiukempi ehdotus

      http://two.xthost.info/nopeus/nopeusalas.html

      2. Harhaturvallisuustekniikka kiellettävä Luiston estot ym.

      Tämäkin ehdotus löytyy jossakin muodossaan em. sivulta.

      3. Autojen huippunopeudet säädettävä 130 km/h

      Miksi tarvitaan 130 km/h huippunopeus, jos suurin sallittu nopeus on 90 km/h?

      4. Liikenne kasvatus tosiasioihin perustuvaksi, ilman urheilullisia näkökohtia

      Onko kyse virallisista tosiasioista vain todellisista tosiasioista? Ne eroavat monissa kohdissa toisistaan.

      http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=237

      6. Erityisesti ajonopeuksien valvontaa lisättävä

      Miksei tehtäisi autoista sellaisia, etteivät ne kulje ylinopeutta?

      • ETTÄ OHITUKSET SUJUVAT

        TURVALLISESTI.LIIKENTEESSÄ ON JA TULEE OLEMAAN HITAITA LIIKENNETTÄ JARRUTTAVIA AUTOILIJOITA,SIKSI TEHOT JA HUIPPUNOPEUDET.JOS NÄITÄ OMINAISUUKSIA ALETTAISIIN RAJOITTAMAAN TULISI OHITUKSISTA VAARALLISEN HITAITA.PIENTEN NOPEUKSIEN SAKOITUS HYSTEERIKOT PILKUNVIILAAJA NIHILISTEJÄ.


    • vauhtipaavo

      Tällä palstalla tiivistyy usein myös autoilun vastustajien junttius (ei siis juntteus) ja tosiasioiden kiistäminen."...1. Nopeudet talvi 70, kesä 90..." Onnettomuuden syiksi kuvitellaan milloin liian korkeita nopeusrajoituksia, alhaista promillerajaa, liian hyviä ja mukavia autoja, vaikka onnettomuudet johtuvatkin YLEENSÄ kuljettajan virheestä.
      Kautta aikain juuri nopeusrajoitusten ja promillerajojen alentamisvaatimuksia on alettu kirkua heti, kun liikenneturvallisuus tulee puheeksi. Olisin kiinnostunut näkemään edes kerran tutkimuksen, joka todistaa tähänastiset nopeusrajoitukset liiallisilla korkeudellaan aiheuttaneen onnettomuuden. Siis selkokielellä(?):
      AUTTAAKO NOPEUSRAJOITUSTEN TIUKENNUS, KUN NYTKIN SUURIN OSA KUOLONKOLAREISTA AJETAAN HUOMATTAVILLA YLINOPEUKSILLA? Tai auttaako promillerajan pudotus, kun yleensä kolarikuskilla on veressään huomattavan paljon enemmän, kuin mitä nykyinenkään raja sallisi?

    • Ohjaamotarkkailija

      Ja kuole sänkyyn. Turvallisesti valvottuna.

      kiteytetään tuo kirjoitus tähän:ITSESUOJELU-VAISTO. Sen puuttuminen saattaa tappaa syyllisen ja syyttömät. Itsesuojelunpuute on kuljettajalle se VIRHE.

      Ja muista olla esimerkki muille kun käyt kaupassa. Varmasti maailma näin pelastuu. Ainakin se selviää pitemmälle kuin me.

    • Unto.Heinämäki

      Huono terveys tai ajokunto ei ole läheskään aina kuskin syy. Voitko valita geenisi?

      Säännöillä ei voi useinkaan onnettomuuden aiheuttajiin vaikuttaa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000025911374

      Ja kaikenlisäksi, ne onnettomuuden aiheuttajat eivät siis useinkaan ole syyllisiä. Lääkäreillä ja viranomaisilla on vastuunsa myös. Ja niillä, jotka jäävät noiden aiheutajien telomiksi, on myös vastuu oman henkensä suojelemisesta. Jos et osaa ennakoida yllättävieä tilanteita, niin kuolema koittaa koska tahansa. Aika harva pystyy kyttäämään jokaista vastaantulijaa potentiaalisena sairauskohtauksen saajana tai itsemurhakanditaattina. Pystytkö sinä?

    • -IK-

      Olen aina ihmetellyt miksi liikenneonnettomuuksissa kuolleet ihmiset ovat niin tärkeitä joillekin. Esimerkiksi lääkäreiden hoitovirheisiin tai itsemurhiin kuolee Suomessa moninkertainen määrä väkeä mutta ei niistä kukaan mihinkään mitään kirjoittele. Suomen jokaisessa kunnassa on järjestetty aseistetut miespartiot vartioimaan ettei kukaan aja ylinopeutta mutta ei ketään vaikka vuoteessa tupakointia vahtimaan vaikka sekin tappaa paljon hyvässä työiässä olevia henkilöitä. Outo intohimo liittyy autoa tai moottoripyörää kohtaan.

    • älytöntä

      Sinunkin turvallisuusajattelusi perustuu vain nopeuksien pudottamiseen.Etkö muuta keksi?? Kävele sinäkin puolta hiljempaa tien ylitse että muut kerkeävät reakoimaan.

      • ohjeen

        annoit! Ei tietä kannata ylittää hitaasti, vaan nopeasti - mitä hitaammin laahustat tien yli, sitä varmemmin siihen ennättää kaahata joku YLINOPEUTTA-AJAVAÄÄLIÖ.


    • tappaa

      Viina,huumeet,tupakka,suola,rasva,työtapaturmat,hukkumiset,itsemurhat ym. Vaivaa päätäsi näillä, äläkä nopeuksien tiputuksilla.

      • tämän päivän

        kolareissa ylinopeudella osuutta. vaikuttais ainakin uutisten perusteella että näin olis kummassakin.


      • rajoittimet
        tämän päivän kirjoitti:

        kolareissa ylinopeudella osuutta. vaikuttais ainakin uutisten perusteella että näin olis kummassakin.

        Kaikkiin ajoneuvoihin rajoittimet.Eikä mitään historiallisia teknisiä vempaimia mitä nyt on raskaassakalustossa vaan ihan uusia.
        Sellaisia mitkä tunnistavat nopeusrajoituksen ja säätävät ajoneuvon kulloisenkin sallitun ylärajan nopeuteen.

        Eikös kuullostakin hienolta,vähän kevyttä elektroniikkaa ja siinä se on.

        Eihän tuollainen vaadi kuin pikku viilausta lakipykäliin maahantuotaviin autoihin pakollisista varusteista.

        Onhan niissä jo turvavyötkin.eikun vaan listaa jatkamaan.


      • tarpeeksi maksanut
        rajoittimet kirjoitti:

        Kaikkiin ajoneuvoihin rajoittimet.Eikä mitään historiallisia teknisiä vempaimia mitä nyt on raskaassakalustossa vaan ihan uusia.
        Sellaisia mitkä tunnistavat nopeusrajoituksen ja säätävät ajoneuvon kulloisenkin sallitun ylärajan nopeuteen.

        Eikös kuullostakin hienolta,vähän kevyttä elektroniikkaa ja siinä se on.

        Eihän tuollainen vaadi kuin pikku viilausta lakipykäliin maahantuotaviin autoihin pakollisista varusteista.

        Onhan niissä jo turvavyötkin.eikun vaan listaa jatkamaan.

        joo. ja tietokoneisiin pitää saada kanssa rajoittimet. tietysti tottakai tietokoneen käyttäjän kustannuksella. ettei kaikenmaailman maailmanparantajat saa esittää jo kuolleina syntyneitä ääliöajatuksiaan kaikenmaailman keskustelufoorumeilla.


    • "Miten saadaan suomalainen autourheilusta kiinnostunut mies tunnustamaan, että hän on tosiasiassa huomompi kuski kuin naapurin mummeli, joka on ajellut ilman onnettomuuksia kohta 50 v."

      Monesti juuri nuo mummelit ja papparaiset aiheuttavat sen ohitustarpeen tai yleensäkin aiheuttavat niitä äkkitilanteita jotka ovat omiaan aiheuttamaan niitä vaaratilanteita :)

      "2. Harhaturvallisuustekniikka kiellettävä Luiston estot ym"

      Nuo harhaturvallisuustekniikat ovat normikuljettajalle ihan hyvä keksintö, mutta äkkinäiset (ja idiootit) käyttävät niitä väärin.
      Kelillä kuin kelillä painetaan kuin aamu-usvaan ja vasta sitten ihmetellään että mites tässä näin kävi. Ei renkaat eikä luistonestot tee sulaa keliä.

      "3. Autojen huippunopeudet säädettävä 130 km/h"

      Olen muuten samaa mieltä. Miksi Suomeen tuodaan autoja joilla pääsee vaikka 200-300 km/h:ssa? Voihan auto / moottoripyörä olla muuten vaikka miten pramea, mutta nopeuden voisi minunkin puolestani rajoittaa vaikkapa 130 km/h:ssa.

      • vauhtipaavo

        Jaa että taas tarjotaan nopeudenrajoitinta Viisasten Kiveks(eks)i? Entäs se Alkolukko? Tai vaikkapa ajokortinlukija käynnistykseneston yhteyteen? Tai pakollinen reitti- ja ajosuunnitelma ennen jokaista ajoonlahtöä? Jokaviikkoinen uudelleenkoulutus ajo-, liikenne- ja asennoitumiskursseineen? Tai ihan mitä nyt vaan keksitäänkin. Aina on kuitenkin AUTOILIJA se, joka maksaa! Toisen lompakon varaan on aina kiva suunnitella. Ja varsinaiset ongelmien aiheuttajat saavat korkeintaan pikku nuhtelun.


      • vauhtipaavo kirjoitti:

        Jaa että taas tarjotaan nopeudenrajoitinta Viisasten Kiveks(eks)i? Entäs se Alkolukko? Tai vaikkapa ajokortinlukija käynnistykseneston yhteyteen? Tai pakollinen reitti- ja ajosuunnitelma ennen jokaista ajoonlahtöä? Jokaviikkoinen uudelleenkoulutus ajo-, liikenne- ja asennoitumiskursseineen? Tai ihan mitä nyt vaan keksitäänkin. Aina on kuitenkin AUTOILIJA se, joka maksaa! Toisen lompakon varaan on aina kiva suunnitella. Ja varsinaiset ongelmien aiheuttajat saavat korkeintaan pikku nuhtelun.

        "Toisen lompakon varaan on aina kiva suunnitella."

        Noin se monesti menee, mikäs sen mukavampaa kun toisten rahoilla mällääminen.

        "Ja varsinaiset ongelmien aiheuttajat saavat korkeintaan pikku nuhtelun."

        Noin se monesti menee, osa II.

        Jos ajatellaan että autojen ja moottoripyörien nopeudet rajoitettaisiin, autoissa olisi alkolukko ja varsinkin tuo ajokortinlukija (mainio idea oikeastaan, tähän astihan sitä on sanottu että eihän sitä kortilla ajeta mutta sittenhän ajettaisiin!) niin tuo kyllä ehkäisisi aika monen riskin syntymisen. Suurin osa autoilijoista ei tarvitse tuollaisia apuvälineitä, mutta meitä on kuitenkin moneen lähtöön.


    • linnatar

      en lähtisi ihan noin tiukalle linjalle. kaikki autoilu ei tapa, mutta nuorten riski on muistaakseeni kolminkertainen suhteessa muihin. ja näin kesään päin mentäessä nuorten onnettomuudet lisääntyvät. surullista...

      www.syyllinen.fi sivuilla oli musta ihan mielenkiintoista herättelyä aiheesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2346
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      120
      1923
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1509
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1160
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe