Jalkapohjan kipu

auts..

Jalkapohja on oikeassa jalassa päkiästä oikealle kipeä aina aamuisin. Kun sängystä nousee, niin sattuu joka askeleella ja kipua riittää pitkälle päivään, kengät jalassa ehkä vähemmän. Voiko tällainen olla reuman oire?

17

34867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kikka puun hakkaaja

      Minä ostin laitoin pohjalliset, joka nostaa jalkaholvia. Felden geeli poisti kipua alkuun. Nyt kyllä jalan asento muuttunut ja pelkään että kasvattaa vaivasen luuta . ken elää niin näkee mikä seuraavaksi.

      • alkup.

        Kiva tietää, mutta tämä ei kyllä mielestäni vastaa alkuperäiseen kysymykseeni. Eli mikä selittäisi jalkapohjassani esiintyvän kivun?


    • tutulta

      Samasta vaivasta kärsinyt 3 vuotta, aamuisin pahimmillaan ja kengät tai villasukat jalassa helpottaa.
      3viikkoa sitten sain keliakia epäilyn, ensi viikolla lopullinen varmistus asiaan. Käy lukemassa tarinani http://www.keliakiayhdistys.fi/forum/ nim. Minttu

      • alkup.

        Keliakia ja niveloireet? Eipä kyllä mulla muita oireita ole kun tuo jalkapohja, oikeastaan ihan alkuvuodesta asti vaivannut.

        Enpä sitten tiedä, kun ikääkään ei ihan kauheasti vielä ole, mutta noustessa saa konkata kuin vanhus..


      • reumaa
        alkup. kirjoitti:

        Keliakia ja niveloireet? Eipä kyllä mulla muita oireita ole kun tuo jalkapohja, oikeastaan ihan alkuvuodesta asti vaivannut.

        Enpä sitten tiedä, kun ikääkään ei ihan kauheasti vielä ole, mutta noustessa saa konkata kuin vanhus..

        itsekin epäilin reumaa päkiäkipujen takia, reumafaktori olikin koholla, mutta muuta reumaan viittaavaa ei löytynyt. Päkiäkivut hävisivät gluteenittomalla dieetillä - vaikka keliakiakin jäi diagnostisoimatta veren vasta-aineista huolimatta.


      • alkup.
        reumaa kirjoitti:

        itsekin epäilin reumaa päkiäkipujen takia, reumafaktori olikin koholla, mutta muuta reumaan viittaavaa ei löytynyt. Päkiäkivut hävisivät gluteenittomalla dieetillä - vaikka keliakiakin jäi diagnostisoimatta veren vasta-aineista huolimatta.

        Jännä juttu tuo keliakiahomma. Itsellä kun ei ole mitään mahavaivaa, korkeintaan hieman hidas tuo prosessi (ollut koko ikäni).

        Ja jalkapohja ei ole päkiästä kipeä, vaan siitä oikealle jalan reunaa kohti, hieman ehkä varpaissakin tuntuu. No, ehkä tästä voisi mainita lääkärille..

        Miten muuten tuo reumafaktori testataan, ja mitä muita oireita voisi olla?


      • verikoe
        alkup. kirjoitti:

        Jännä juttu tuo keliakiahomma. Itsellä kun ei ole mitään mahavaivaa, korkeintaan hieman hidas tuo prosessi (ollut koko ikäni).

        Ja jalkapohja ei ole päkiästä kipeä, vaan siitä oikealle jalan reunaa kohti, hieman ehkä varpaissakin tuntuu. No, ehkä tästä voisi mainita lääkärille..

        Miten muuten tuo reumafaktori testataan, ja mitä muita oireita voisi olla?

        reumafaktori selviää verikokeella, mutta vaikka faktori olisikin koholla se ei merkitse automaattisesti reumaa vaan se on koholla monilla terveilläkin ihmisillä. tai sitten esim. kilpirauhasvasta-aineet voi aiheuttaa vääriä tuloksia. Paljon tarkempi koe nivelreuman tutkimiseen on mm. sitrulliini,keratiini ja antiperinukleaarinen faktori - nekin on verikokeita


      • M-inttu
        verikoe kirjoitti:

        reumafaktori selviää verikokeella, mutta vaikka faktori olisikin koholla se ei merkitse automaattisesti reumaa vaan se on koholla monilla terveilläkin ihmisillä. tai sitten esim. kilpirauhasvasta-aineet voi aiheuttaa vääriä tuloksia. Paljon tarkempi koe nivelreuman tutkimiseen on mm. sitrulliini,keratiini ja antiperinukleaarinen faktori - nekin on verikokeita

        Vielä sen verran lisäisin, että ei itsellänikään ollut silloin muita vatsaoireita, kuin ilmavaivoja, kun jalkapohjakipu alkoi, eikä mullakaan niinkään päkiät särje, en osaa selittää mistä särkee, mutta jalkapohjat ja varpaa tyvet välillä.
        Voi johtua myöskin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, menen itse vielä niihin kokeisiin. tulen vaikka kertomaan tänne, selviääkö mistä kivut johtuu ja jos keliakia nyt 100 prosenttisesti todetaan, lähteekö kivut gluteenittomalla dieetillä?

        Huom. Keliakiassa ei välttämättä ole vatsaoireita, se voi olla myös täysin oireeton.

        Toivon silti, että sinulla ei sitä olisi, eikä reumaakaan!


    • ner

      Verikokeet otettu. Maanantaina jatketaan. Nyt etsin kuumeisesti tietoa, mikä voisi olla. Lääkäri sanoin ettei tod.näk. nivelreuma, mutta joku muu.

    • auttaa

      Itselläni samanlailla kipua varsinkin aamulla sängystä noustessa, tosin jalan kaaressa. Luulin jo että kun tuli käveltyä todella paljon parin viikon aikana muutama kuukausi sitten, että olis tullut joku rasitusmurtuma. Kävin sitten ulkomailla jalkahieronnassa ja se osaava mieshieroja löysikin sieltä päkiöiden takaa kaaren alusta lihassolmukohdat jotka oli ihan sairaan kipeät. Sanoi että jalkapohjan kipu johtuu jumissa olevista pohje- ja säärilihaksista ja niitä pitäisi venytellä. Ne lihaksetkin kyllä ovat ihan kosketusarat. Eli käynti hierojalla kannattaa tommosissa epämääräisissä kivuissa...

    • Kohta entinen kipu

      Hei!

      Juuri kuulin ystävältäni, että hän on löytänyt syyn omaan toisen jalan päkiäkipuun ja se on nivuksessa. Eli kun on paha jumi jossain ylempänä jalassa, niin kävellessä jalka kiertyy ja vaikuttaa jalkapohjaankin kiristävästi ja hänellä mm. kramppasi jalkapohja öisin jne ja oli kipeä kävellessä.

      Monen vuoden ajan hän oli vaivasta jo kärsinyt, mutta aina kun jalkapohjakipu tulee, hän aloittaa takareisien ja nivusten venyttelyn ja sillä poistuu myös jalkapohjakipu.

    • Selkärankareumaan liittyvä kipu lienee useimmiten kantapäässä, ja liikkuminen helpottaa särkyä. . . kunhan pääsee liikkeelle. Minulla se oli ainakin eka oire, siitä meni kymmenen vuotta taudin toteamiseen kun luulin että kolotukset ja kankeudet olivat toisistaan irrallisia enkä niistä koskaan kunnolla valitellut. Buranaa vain nappaillut ja koittanut pärjäillä. Jos kantapään lisäksi on taipumusta alaselän kipuihin ja toispuoleiseen pakarasärkyyn, kipaisisin sinuna juttelemaan lääkärin kanssa.

    • Kirsi

      Minulla on aivan samat oireet, satuin lukemaan Terveys kirjastosta sellaiseta kun Jalkapohjan jännekalvon kiputila.. googletin tuon kipeät jalkapohjat ja sieltä sai kyllä asiallista tietoa aiheesta.. käyppä lukaisemassa!

    • InContext

      Nimimerkillä Auts todennäköisesti Mortonin neuralgia.

    • sole...

      Mulla on todettu selkärankareuma n. 6kk sitten. Jalkapohjakipua on ollut jo pidemmän aikaa kantapäät ja päkiät ovat toisinaan todella kipeät. ilmeisesti nämä jalkapohja vaivat kuuluvat tähän tautiin? mutta onko jollain antaa vinkkiä miten helpottaa tilannetta. Olen huomannut, että pehmeäpohjaiset ja joustavat kengät auttavat asiaan ja ohutpohjaiset kengät kipeyttävät entisestään.

    • Margareta1

      Minulla alkoi yhtäkkiä samantyyppinen kipu jalkapohjan ulkosyrjässä ja kipua jatkui viikon verran. Lääkäri kirjoitti voimakasta tulehduskipulääkettä ja ontuen tsemppasin töissä. Fysioterapia totesi toisella viikolla että minulla oli hermo jumissa ja venytyksillä kipu poistui, et siinä sitä oltiin.. Kannattaa ottaa mahdollisimman pian yhteyttä asiantuntijaan, eikä popsia kaiken maaillman lääkkeitä, mahdollisesti turhaan :( Toivottavasti sait avun kipuusi!!

    • pain....

      Mulla oli kantapää kipeä ja lääkäri sanoi ,että venyttele jalkapohjaa ja antoi ohjeet siihen ja kas kummaa, muutaman päivän venyttelyn jälkeen ei tullut enään kantapää kipua. Mulla on myös ollut päkiä kipua. Mulla on selkärankareuma ja jalkapohjakivut ilmeisesti liittyy siihen myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe